handdator

Visa fullständig version : Centrallås- / Elhissproblem Golf MKIV -99



zlickepinne
2012-11-08, 19:45
Ja, som rubriken nämner, 2 härliga problem som dykt upp.

1. Centrallås.
Ja, när jag låser bilen så låser den sig som den ska, bara det att larmet inte vill "gå i" på förardörren.
Så får stå och öppna och stänga dörren ett par hundra gånger (ja känns det som..), springer även till bakluckan emellanåt ungefär som att den hör ihop med det, innan den vill larma på.

Hör hur passagerardörren hela tiden låser sig som sig ska, men inte förardörren. Det blir ju som ett extraljud då den låser larmen.. Ah, svårt att förklara.. Någon kanske lyckas förstå :p
Glappt på något vis alltså.

2.
Verkar som att hissen har gett upp helt, eller som att det är någonting som ligger i kläm för fönstret när jag ska hissa upp det.
Fönstret hissas upp i vanlig fart tills det kommer halvvägs ungefär, där det sakta börjar tappa fart för att sen ta tvärstopp och så skjutsar den ner sig själv igen..

Någon som har ett förslag på vad det kan vara, någonting i hissmekanism som är trött och bör bytas eller någonting i dörrsidan som kan kommit i kläm?

Tack på förhand.

mtm
2012-11-09, 08:45
1. Sitter microbrytare i låskistan som nog inte har motstycke när det gäller dålig kvalité. Har själv precis bytt låskista för andra gången i förardörren. Gillar man att pilla och löda kan man reparera, annars är det bara köpa en ny låskista. Förslagsvis från Tyskland.

2. Metall-clipsen som håller fast i fönstret har en plastkärna, det du beskriver är ett typiskt symptom på att dessa är på väg att ge upp. Går att köpa rep-sats. Repsatsen "ska" innehålla metall-clips med metallkärna. Dock när jag beställde mina från Tyskland sist så var det plast. Orkade dock inte hålla på då jag bytte på passagerarsidan.

zlickepinne
2012-11-09, 17:15
Tackar och bockar! Då har jag något att underhålla mig med här framöver då :p
Får kolla på delar och så då :)

Du har ingen vettig hemsida att tipsa om eller så?

mtm
2012-11-11, 23:11
www.online-teile.com

www.ahw-shop.de (Det var dessa som hade "fel" clips i sin s.k. rep-sats)