handdator

Visa fullständig version : Skillnad på service?



Fajles
2012-11-04, 16:38
Hejsan!

Vad är det som skiljer den vanliga servicen på 1500 mil och longlife servicen. Som jag förstått är det samma olja och sånt?

pinnen
2012-11-04, 17:37
1500 mil är väl endast en oljeservice= oljebyte o kontroll av bromsar medans 3000 är det betydligt fler punkter att gå igenom + byte av friskluftfilter, är det en e85bil så är det även tändstift. Annars så är det samma olja man använder sig av

Fajles
2012-11-04, 17:55
Okej! :) vad är att rekomendera ? Känns kanske bättre att byta olja lite oftare?:)

itouch
2012-11-04, 18:02
Okej! :) vad är att rekomendera ? Känns kanske bättre att byta olja lite oftare?:)

Byt absolut på max 1500 mil. Det är bara dumt att köra 3000mil och lita på longlife konceptet (som är en av orsakerna till massa haverier på vag-motorerna idag).

graul
2012-11-04, 18:12
Bara så att ni vetvså är longlife-servicen 1500-3000 alltså absolut Max 3000mil. Bilen känner av när det är dags att byta olja och filter. Sen att 1500-3000 kan vara långt är nåt helt annat :)

BiTTeR
2012-11-04, 18:27
Jag kom själv 2200 på första servicen och 2300 på andra. Känner ingen som varit närmre 3000.

Peter-C
2012-11-04, 19:02
Okej! :) vad är att rekomendera ? Känns kanske bättre att byta olja lite oftare?:)

I serviceboken står vad som ska utföras vid varje service + kilometertillägg. Det som saknas kan vara bränslefilter byte på bensinbilar. Det får man själv säga till om, ska tydligen vara bilens livslängd (nyare bilar).

Att indikatorn meddelar service uppåt 3000 mil förekommer. Man kan ju titta i färddatorn för att se hur mycket som är kvar (min har indikerat något ditåt). Det spelar ingen roll vad den säger, litar inte på att informationen. Hur skulle en sensor i oljan kunna informera om hur många fasta slaggpartiklar där finns i oljan på ett tillförlitligt sätt? Nej byt olja /filter och kör inte runt med massa avskräde i motorn. Det är den absolut viktigaste servicepunkten för att få en långvarig brukstid på bilen.

Var och en gör naturligtvis som den vill. Jag vill inte skapa en ny ”oljetråd” heehhee.

/Peter

pinnen
2012-11-05, 16:50
det finns ingen sensor som vet hur din olja mår, är bara en nivågivare i botten på tråget, bilen tar reda på temperatur, kallstartsförfarande,bränsleförbrukning, hur länge du har kört mellan start till stopp,accelerationer och ev. flertalet andra punkter, sen gör ditt motorstyrdon en avancerad uträkning på detta och kommer fram teoretiskt hur pass förbrukad din olja är. På en tt med 6:an i kom bara 800 mil, men det stämmer säkert mycket bra då dessa trycker ner en del sås i tråget vid varje kallstart, extra mycket om man gasar iväg lite hårt i början och då späs oljan ut med bränslet mao dags för service, sen att kunden hellre ville ha fast intervall och byta olja var 1500 mil är en annan femma, frågan är vilket som var bäst, i mina ögon =Longlife konceptet. Har bytt olja på många bilar som gått runt 3000 mil och upplever oljan ganska så normal när man känner på den, är ju givetvis omöjligt att göra en bedömning med fingrarna men en totalslut olja är ganska sträv och luktar bensin, det har ej dessa gjort (som inte överskridit service ind. som syns tydligt på varje audi service)

Marcus
2012-11-05, 18:54
Beror kanske på motortyp hur länge det blir mellan serviceintervall i praktiken. Min erfarenhet av TDI 170 i några olika Passat och Octavia är att de gärna går till 3000 mil.

Sciroccogtx16v
2012-11-05, 19:58
det finns ingen sensor som vet hur din olja mår, är bara en nivågivare i botten på tråget, bilen tar reda på temperatur, kallstartsförfarande,bränsleförbrukning, hur länge du har kört mellan start till stopp,accelerationer och ev. flertalet andra punkter, sen gör ditt motorstyrdon en avancerad uträkning på detta och kommer fram teoretiskt hur pass förbrukad din olja är. På en tt med 6:an i kom bara 800 mil, men det stämmer säkert mycket bra då dessa trycker ner en del sås i tråget vid varje kallstart, extra mycket om man gasar iväg lite hårt i början och då späs oljan ut med bränslet mao dags för service, sen att kunden hellre ville ha fast intervall och byta olja var 1500 mil är en annan femma, frågan är vilket som var bäst, i mina ögon =Longlife konceptet. Har bytt olja på många bilar som gått runt 3000 mil och upplever oljan ganska så normal när man känner på den, är ju givetvis omöjligt att göra en bedömning med fingrarna men en totalslut olja är ganska sträv och luktar bensin, det har ej dessa gjort (som inte överskridit service ind. som syns tydligt på varje audi service)

Min TT hade definitivt en oljesensor i tråget, denna mäter inte nivån (den satt i botten) utan hur skitig oljan är på nått sätt.

Fredrik

Peter-C
2012-11-05, 20:10
det finns ingen sensor som vet hur din olja mår........

Okay – Det kanske är så, trodde att det var sensorn i oljetråget….. Mao det är en begränsad analys som sker.

För att vara på säkra sidan så hävdar jag ändå att det är onödigt att chansa, byt efter lagom sträcka och låt LF servicen ticka på. I ditt exempel med att service indikator ekade service efter 800 mil är ju inte något problem (förutom kostnaden), då byts man ju oljan oftare än man tänkt sig :-) .

/Peter

Crille82
2012-11-05, 20:20
På nyare VW sitter det en sensor som känner av sotmängden i oljan. Sen beräknas intervallen av antal kallstarter i kombination med mil och tid...

Auktoriserade verkstäder använder normalt sett samma longlife-klassade (504.00/507.00) olja oavsett service. Den fungerar bra till standardmotorer, tål inte väldigt höga temperaturer men smörjer i gengäld bättre vid låga temperaturer..

Dieslarna är betydligt mindre känsliga för långa serviceintervaller än framförallt 1,4 TSI.

graul
2012-11-05, 20:56
Det kom in en passat på jobbet idag med kamkedjesträckning och ägaren har slarvat lite med servicen och varit några mil efter 3000 då går ingen garanti in utan ägaren får flörta med sitt försäkringsbolag och hoppas på det bästa.