handdator

Visa fullständig version : Golf GTI 2000 elfel



Staffan
2012-11-03, 19:03
Min Golf GTI 1,8T årsmodell 2000 drar "tjyvström". Generatorn laddar 13,7 Volt. Batteriet är nytt och håller laddning när det är frånkopplat. Bilen går kanonbra och är lättstartad (när batteriet ger ström :)Jag kopplade in en amperemätare mellan jord och minus på batteriet och den visade en strömförbrukning på runt 4 ampere när alla strömförbrukare var avstängda.
Tidigare ägare har kopplat bränslepump till förardörren, dvs när förardörren öppnas startar bränslepumpen för ett ögonblick och bygger upp tryck (då drar den 16 A) . Meningen med detta bränslepumpsarrangemang har jag svårt att förstå men jag misstänker att detta har med "tjyvströmmen" att göra.
Jag har provat att dra säkringar från säkringshållaren och i motorrummet med inkopplad amp mätare, utan resultat.
Finns det fler säkringar t.ex under instrumentpanelen eller någon annanstans? Någon som har tips eller förslag, alla ideér mottages tacksamt:)

a128
2012-11-03, 19:23
Denna modell är så redan från fabrik med bränslepumpen som går några sekunder när dörren öppnas och är helt normalt, proav att lossa på den tjocka ledningen som går till generator resp startmotor samtidigt som amperen observeras
om inte så behöver jag kod för motor och växellåda

Staffan
2012-11-03, 19:25
Motorn är AGU men var hittar jag koden för växellådan

Staffan
2012-11-03, 19:37
Kan koden för växellådan vara ENJ??????
Ska prova att lossa kablarna du föreslog i morgonbitti.

a128
2012-11-03, 20:04
AGU och ENJ hittar jag i elsa, det finns ett gäng med säkringar vid batteriet, en del är på över 100A provar gärna att även lossa på resp kabel från dessa

Staffan
2012-11-03, 20:17
Tack för tipsen, ska kolla imorgon. Ursäkta en förmodat dum fråga men vad är elsa???:)

Crille82
2012-11-03, 20:25
Tack för tipsen, ska kolla imorgon. Ursäkta en förmodat dum fråga men vad är elsa???:)

ELSA är Volkswagengruppens internationella system för historik, verkstadshandböcker etc.

Mini_me
2012-11-03, 21:57
Ska du kolla urdragning så måste du låta bilen somna helt. Ibland tar det nån minut , ibland runt 1 timme (beroende på bil).

Men vad är ditt problem mer specifikt? Svår startad efter nån dag eller?

Annars är det bara koppla in dig så du ser urdragning (Helst med strömtång) och låta bilen somna ("stäng dörren" med en mejsel och lås sedan bilen) och dra en säkring i taget. Notera vad som sker. När du hittar den säkringen som drar ner Amp talet så får man kolla vad det är för system.

Säkringarna sitter på vä sida av instrument panelen (Den delen som möter dörren) och på batteriet.

Henrik.M
2012-11-03, 23:01
Steg 1 när bilen drar tjuvström , Koppla bort all extrautrustning , stereo , ev extraljusrelän , GPS , Telefonladdare , Larm etc.
I 99% av fallen brukar det vara extrautrustningen som är boven , och i 50% av fallen felkopplade stereoapparater på äldre bilar.
4 ampere är kopiöst mycket viloström , viloströmsförbrukning i "sleepmode" på ska ej ligga över 0,¨05a dvs 50mA MAX.

Staffan
2012-11-04, 05:36
Tack för tipset med skruvmejseln. Problemet jag har är att batteriet laddas ur på några dagar om jag inte använder bilen.
Jag ska börja ska idag enligt de goda tips jag fått här. Tack.

Mini_me
2012-11-04, 05:41
Steg 1 när bilen drar tjuvström , Koppla bort all extrautrustning , stereo , ev extraljusrelän , GPS , Telefonladdare , Larm etc..

Apapapapap! Detta är inte det korrekta steg 1...om man börjar med att koppla bort allt och problemet försvinner : Vilken var det som orsaka urdragningen?? Steg 2 kan jag sträcka mig till ;-p

Henrik.M
2012-11-04, 11:39
Apapapapap! Detta är inte det korrekta steg 1...om man börjar med att koppla bort allt och problemet försvinner : Vilken var det som orsaka urdragningen?? Steg 2 kan jag sträcka mig till ;-p

Om vi ska märka ord.........koppla bort all extrautrustning EN sak i taget.

Staffan
2012-11-04, 15:24
Nu har jag gått igenom det mesta,tror jag, och gjort stora framsteg.Tack så jättemycket för alla goda tips.
Säkringsterminalen på batteriet var den stora boven. Sladdarna satt löst+ ärg. Nu är jag nere på 0,65 A med olåst dörr och 0,14 A med låst dörr!!!! Någon som har nån teori om varför den drar mer ström med olåst dörr.

Staffan
2012-11-04, 15:30
Låser jag med larmknappen, dvs bilen är låst och larmad så drar den 0.19A= lite förvånande att den drar mer när den är olåst/olarmad än låst/larmad. Teorier ????

Henrik.M
2012-11-04, 16:46
Nu har jag gått igenom det mesta,tror jag, och gjort stora framsteg.Tack så jättemycket för alla goda tips.
Säkringsterminalen på batteriet var den stora boven. Sladdarna satt löst+ ärg. Nu är jag nere på 0,65 A med olåst dörr och 0,14 A med låst dörr!!!! Någon som har nån teori om varför den drar mer ström med olåst dörr.


Där sket sig min erfarenhet av gamla bilar och extraitrustning procentuellt sett. :)

Men iaf.......,..,

Mer ström med olåst dörr kan bero på bla innerbelysning.
Komfortstyrdonet sänder signal till innerbelysning när dörr är olåst,oavsett om du har innerbel i tänt läge eller inte.
Koppla på multimetern.
Stäng / lås bil och låt den stå 1 timme så du garanterat får ned den i sleepmode.

0,14a är ju en godkänd siffra , men det kan ju ändå vara kul att se vad den drar i sleepmode.
Tror ej du kommer så mycket lägre.

Skrivet på forumspringaren.

pinnen
2012-11-04, 17:30
tycker det är höga siffror ändå, runt 0,03A är en godkänd förbrukning på dessa lite äldre bilar, på moderna så kan man sträcka sig till 0.05A, glöm inte låsa motorhuvshaken med en skruvmejsel, lås dörr och ha all övrig utrustning bortkopplad som är monterad i bil.. vänta i 20minuter som ska räcka annars så är det något som väcker busen. Kan ju vara ett dörrstyrdon eller komfortstyrdonet som har ballrat ur, slocknar innerbelysningen av sig själv? slutsteg som har eftermonterats och stereo är som sagt tidigare väldigt vanliga bovar

Staffan
2012-11-04, 18:01
Det är inte utan att man längtar tillbaka till sin gamla MK1, elen var iallafall betydligt enklare. Då ska jag testa imorgon att låsa motorhuvshaken och låta bilen stå en stund med inkopplad amperemätare. Tack så mycket för tipsen, jakten på ampere går vidare:)

Henrik.M
2012-11-04, 18:15
tycker det är höga siffror ändå, runt 0,03A är en godkänd förbrukning på dessa lite äldre bilar, på moderna så kan man sträcka sig till 0.05A, glöm inte låsa motorhuvshaken med en skruvmejsel, lås dörr och ha all övrig utrustning bortkopplad som är monterad i bil.. vänta i 20minuter som ska räcka annars så är det något som väcker busen. Kan ju vara ett dörrstyrdon eller komfortstyrdonet som har ballrat ur, slocknar innerbelysningen av sig själv? slutsteg som har eftermonterats och stereo är som sagt tidigare väldigt vanliga bovar

Rätt , jag slinter med siffrorna i huvudet och flyttar kommatecknen lite väl långt åt vänster vid konvertering från A ---> mA......är 20 år sen jag räknade grundskolematte. :)

Däremot ang sleepmode så går bilarna oftast ner ganska direkt i sleepmode.
MEN för att man ska vara på den absolut säkra sidan ska man låta bilen stå 60 minuter innan man gör en slutgiltig mätning , komfortstyrdonen på de äldre bilarna brukar vara ganska sega ibland just pga av dörrstyrdon och låskistor som gärna ligger på en stund extra.

Annars som sagt-----> Plocka lös stereon & mät (om den är eftermonterad)

Staffan
2012-11-04, 18:32
Var ute och låste motorhuven, lät bilen stå i 20 minuter men den stod och växlade mellan 0,14 och 015 A. Stereon är orginalmonterad så jag tror att den är ok. Innerbelysningen, inkl bagagrumsbelysning fungerar som den ska.

Henrik.M
2012-11-04, 18:44
Om du har kollat all eftermonterad utrustning (om det finns) , så är det till att rycka säkring efter säkring och hålla koll på multimetern.

Tips är att du gör som du gjort med motorhuvslåset (lås med mejsel), lås bilen , vänta till isntrumentet stabiliserat sig och du är säker på att bilen är i viloläge.
Ryck en säkring i taget ovanför batteriet , på anslutningarna med skruvar i strömskenan skruvar du lös förbrukaren (nedre skruven).
Finner du ej något där gör du likadant inne i bilen MEN då måste du stänga förardörrens låskiska med mejsel , låsa bilen , vänta , sedan rycka särking efter säkring.

Metodisk trista varianten av felsökning , men det brukar ge resultat. :)

Och ett jägartips : Antingen så sätter du tillbaka säkringen du ryck direkt (om den ej ger utslag) eller så antecknar du , fotograferar eller på något annat sätt dokumenterar hur säkringarna suttit INNAN du börjar.
Är rätt trist när man i sin iver sliter säkringar , kastar dom på golvet , hittar felet och sedan sitter med en näve säkringar i handen och ej vet var dom ska sitta.

Kolla samtidigt alla synliga jordpunkter så dom är ok och ser bra ut.

Staffan
2012-11-04, 18:53
Inga fritidsproblem här inte :) Börjar imorgon, tack för hjälpen så här långt

Staffan
2012-11-05, 13:45
Nu har jag kommit ner till 0,02A vilket väl måste anses som ok. När jag ryckte säkringen nr42 för radion så dök amperetalet. Märkligt nog så fungerar CD spelaren, ska kolla om också själva radiomottagaren fungerar.

a128
2012-11-05, 14:06
0,02 A är ett rimligt värde vilket betyder teoretiskt sätt att det för ett välladdat 66 Ah batteri då behöver ca 137,5 dygn för att bli urladdat

en gammal bil utan avancerad teknik drar endast några mA när allt är avstängt

säkring nr 37 verkar vara involvera denna åsså till radion ISO-stift nr 4 nr 42 är ständig + till ISO-stift nr 7

Staffan
2012-11-05, 16:09
137,5 dygn låter mycket rimligt. Vad jag inte förstår är varför både radio och cd spelare fungerar, som det verkar, perfekt. Kanske någon klåpare på vägen som varit inne och mixtrat med elen, eller vad tror ni?

Staffan
2012-11-07, 07:39
Stort tack till er här på forumet som har kommit med alla kloka tips och ideér, jag är mer än nöjd med resultatet.