handdator

Visa fullständig version : [VW Golf 1.6 FSI -04] Oljetryckslampan blinkar



einkaz
2012-11-03, 11:09
Hejhej! Kanske kommit till fel forum då jag inte äger en gti, men hoppas på att det går lika bra ändå att få åsikter/synpunkter gällande mitt problem.

Vill först och främst framföra att jag är en nybörjare inom bilar och har inte så stor koll när det gäller mekanism etc, så flame:a inte mig alltför mycket (a). Köpte en Golf V (1.6 FSI) som hade gått 7000 mil för 2 år sedan. När jag köpte bilen gjordes ett byte av olja och oljefilter, sedan dess har jag använt bilen till stadskörning i Uppsala och 10-15 gånger har jag åkt med bilen till Jönköping. Eftersom jag inte visste att man skulle göra byte av olja och oljefilter efter ca 1500 mil så har jag kört 4000 mil med den (ligger nu på 11300 mil) innan jag gjorde nästa byte (gjordes igår).

Nu till problemet. För ca 2-3 veckor sedan ställde jag in bilen i garaget i Uppsala och inte kört med den tills i onsdags då jag skulle till Stockholm och vidare till Jönköping. Efter ca 500-1000m körning så började en röd oljelampa blinka. Jag stannade, stängde av motorn och läste i handboken, där det stod att det kunde vara något fel på oljetrycket. Kollade snabbt oljestickan och oljan var under minimumnivån, så jag gick till närmsta mack och köpte 1L 50w-30 helsyntetisk olja och hällde i. Startade bilen och det var inga problem överhuvudtaget. Fortsatte köra ända till Stockholm och parkerade den där över natten.