handdator

Visa fullständig version : [VW Golf 1.6 FSI -04] Oljetryckslampan blinkar



einkaz
2012-11-03, 11:09
Hejhej! Kanske kommit till fel forum då jag inte äger en gti, men hoppas på att det går lika bra ändå att få åsikter/synpunkter gällande mitt problem.

Vill först och främst framföra att jag är en nybörjare inom bilar och har inte så stor koll när det gäller mekanism etc, så flame:a inte mig alltför mycket (a). Köpte en Golf V (1.6 FSI) som hade gått 7000 mil för 2 år sedan. När jag köpte bilen gjordes ett byte av olja och oljefilter, sedan dess har jag använt bilen till stadskörning i Uppsala och 10-15 gånger har jag åkt med bilen till Jönköping. Eftersom jag inte visste att man skulle göra byte av olja och oljefilter efter ca 1500 mil så har jag kört 4000 mil med den (ligger nu på 11300 mil) innan jag gjorde nästa byte (gjordes igår).

Nu till problemet. För ca 2-3 veckor sedan ställde jag in bilen i garaget i Uppsala och inte kört med den tills i onsdags då jag skulle till Stockholm och vidare till Jönköping. Efter ca 500-1000m körning så började en röd oljelampa blinka. Jag stannade, stängde av motorn och läste i handboken, där det stod att det kunde vara något fel på oljetrycket. Kollade snabbt oljestickan och oljan var under minimumnivån, så jag gick till närmsta mack och köpte 1L 50w-30 helsyntetisk olja och hällde i. Startade bilen och det var inga problem överhuvudtaget. Fortsatte köra ända till Stockholm och parkerade den där över natten.

Dagen därpå när jag skulle vidare till Jönköping så hann jag köra 1000m innan lampan började blinka igen, denna gången blinkade den enbart 3 gånger innan den släcktes. "Jaha" tänkte jag då... och fortsatte köra. Körde ända till Jönköping utan att den blinkade. Parkade den snyggt och prydligt på garageuppfarten här hemma. Igår när jag skulle köra iväg för att byta däck så började lampan blinka igen efter drygt 3000-4000m och då började jag bli riktigt nojig i samma stund som den släcktes. Har varit i kontakt med flera verkstäder och frågat om de kunde göra en oljetrycksmätning men alla verkstäder hade fullt upp. Jag förklarade för samtliga att jag inte gjort ett oljebyte sen jag köpte bilen och de rekommenderade varmt att jag skulle göra det, vilket jag också gjorde igår.

Efter att ha felsökt lite på nätet och läst andra inlägg där människor haft liknande problem så har jag snabbt kommit fram till att det kanske finns slaggprodukter i tråget som täpper till vid silen och att det snabbt kan leda till motorhaveri. Men eftersom jag inte har en konstant blinkade lampa, utan enbart en kort stund efter uppstart (d.v.s. när motorn varit kall) så undrar jag om det eventuellt skulle vara något annat. Kanske att oljefilret som jag hade innan blivit så igentäppt av slaggprodukter, vilket ledde till en oljetryckssänkning/höjning. Jag har låtit bilen stå inatt och är sugen på att testköra (när motorn är kall) för att se om oljefilter/oljebytet hjälpte, men är som sagt nojig över att jag kanske får motorhaveri. Åsikter, synpunkter på vad jag borde göra?

Kan tillägga att motorn inte låter konstigt alls och det är ingen oljeläckage (varken invändingt eller utvändigt). Blev ett långt inlägg. Ursäkta stavfel och liknande.

a128
2012-11-03, 11:58
Om det är oljetrycket så borde det även vara en ljudsignal åsså, motorn bör sköljas ur med några oljebyten samt filterbyten, kamkedjan kan ha tagit stryk av detta, i värsta fall behöver tråget tas ned för rengörning och besiktning av kamkedja

einkaz
2012-11-03, 12:43
Om det är oljetrycket så borde det även vara en ljudsignal åsså, motorn bör sköljas ur med några oljebyten samt filterbyten, kamkedjan kan ha tagit stryk av detta, i värsta fall behöver tråget tas ned för rengörning och besiktning av kamkedja

Jo, men det är en ljudsignal i samband med att lampan blinkat. Ljudsignalen piper 3 gånger också sen försvinner den då lampan slocknat. Så din rekommendation är att låta bilen stå kvar här i Jönköping och ev. bogsera den till verkstad där de kan utföra detta? En nybörjarfråga kanske, men hur hör kamkedjan ihop med oljan?

a128
2012-11-03, 13:06
Kamkedjan är känslig för utsliten olja och kan töjas ut pga. bristande smörjning och i slutändan kugga över med krökta ventiler för avgas och/eller insug som följd, förövrigt är det samma kedja som sitter på tsi 1,4 motorerna, motorn bör ej startas förrens felet är lokaliserat, men det kan ju beror på igenkleggad oljetyckskontakt

Sjove
2012-11-03, 18:10
Har du bytat olja och filter nu?
Kvarstår problemet med blinkande olje lampa?

Varför lampan blinkar i början kan vara för att oljan är så utspädd och utsliten så den blir för tunn för att få upp oljetrycket. Bytat alltid olja och filter med 1500mils mellanrum du tjänar på det på alla sätt och vis!

Detta är endast ett TIPS ingen vetenskaplig fakta!

Om lampan inte blinkar och motor låter bra, gör 2 extra olje/filter byten med några 100 mils mellanrum. Gärna efter en lång tur med bilen så den har blivit riktig varm.

Om du är osäker på kamkedjans skick så får du lämna in bilen.

Lycka till

mtm
2012-11-03, 21:11
Jag hade gjort så här:

1. Byt olja (kör Biltema, billigt och bra) och filter.
2. Ut och kör så motorn blir riktigt varm.
3. När du kommer hem, slå i en burk WYNN Engine Flush (tunnar ut och löser upp), låt den gå på tomgång i ca 15 min, belasta absolut inte motorn i det här skedet.
4. Töm oljan och byt filter och olja igen - nu kan du ta olja av lite kvalité om du vill.

Har du ingen koll/tummen mitt i - ta hjälp av nån som kan!

Jag byter olja och filter två ggr per år, höst och vår (kör ca 1500 mil per år). Relativt billigt och motorn mår inte sämre av det.

Se om du kan göra en felkodsavläsning också, kan vara en taskig givare i kombination med taskig olja som tidigare nämnts.

Edit: Välkommen till forumet BTW! :) Inga frågor är för dumma!

einkaz
2012-11-04, 01:03
Tack för alla tips, uppskattar det oerhört mycket. Det kan vara något i det du sa Sjove, för efter ett byte av filter och olja som gjordes igår så har inte lampan tänts eller avgett en ljudsignal. Testade att köra med bilen idag och det verkade inte vara några problem. Ska testköra den imorgon bitti igen en lite längre sträcka för att se om lampan tänds. Gör den inte det så lär jag nog köra upp den till Uppsala imorgon eftermiddag.

Egentligen använder jag inte bilen, utan har den bara som transportmedel från Uppsala till Jönköping och tillbaka. Nästa gång jag kommer använda bilen blir i jul då jag ska ner till Jkpg, och kommer då att göra 12000 milar service (bl.a. byta olja och filter igen). Har funderingar på att be dem även göra en ordentlig invändig motortvätt som mtm beskrev i sitt inlägg.

Återkommer imorgon gällande resultatet efter testkörningen.

Mr dOhC
2012-11-04, 05:05
När du får indikation på felande oljetryck, kontrollera oljenivån, mät upp oljetryck med en mätare, läs av felminnet för att se ev problem med givaren.

Trycket ska mätas vid ca 80 grader oljetemp, normalt tryck på tomgång brukar vara ca 2-3.5 bar.

När oljan är kall är den som tjockast, och då ger den högst tryck. Varmkörd sjunker trycket, väl varmkörd och sen gasa till och låter den gå ner på tomgång så sjunker det ännu mer...

På kort sikt är det nog ingen fara för haveri så länge du inte kör med konstant blinkande oljelampa. Om du däremot fortsätter slarva med oljeservice så kommer du få problem som i sin tur kan leda till haveri...

Kamkedjan är bra att försöka lyssna på, under huven!, med jämna mellanrum, gasa lätt och sedan släpp, då hörs det ganska tydligt om den är dålig. Dock finns det väl olika stadier på slitaget och likaså ljudet..

Gällande Engine Flush kan det vara lurigt att hälla i. Det löser upp slaggprodukter, precis som tänkt. Problemet är att slagget åker vidare runt och kan fastna i trånga oljekanaler och täppa till dom. Inget bra alls!

OM du har problem med oljekoks/slagg så finns ingen bra genväg. Oljetråget behöver ner och rengöras, silen likaså. Under ventilkåpan kan det se rent ut sagt förjävligt ut, där kan också behöva rengöras..

einkaz
2012-11-07, 18:56
Sorry för det senare svaret, men har haft fullt upp de senaste dagarna. Det var inga problem att köra bilen från Jönköping till Stockholm, och sedan vidare till Uppsala. D.v.s. lampan blinkade inte en enda gång vilket är positivt :) Har nu beställt VAG-originaldelar från Tyskland och bilen ska in på 12000 mila service under decembermånad.