handdator

Visa fullständig version : Hur säljer ni bilar?



Premis
2012-11-02, 15:22
Hur brukar ni gå tillväga när ni säljer en bil? Är det blocket som gäller? Går det överhuvudtaget?

Har haft ute min andrabil på annons i ca 5 timmar och har hittils blivit kontaktad av 3 uppenbara bedragare (hämta bilet noow, kom ensam obeväpnad typ) och nån som har en firma reggad på sig i en lägenhet i Backa ...... Svarar inte ens dom pga att rätt stor rånrisk.

Förra bilen jag sålde höll jag på att bli rånad på (fick handgripligen föra bort "köparen").

Tips? Säljer inte bilar så ofta.

itouch
2012-11-02, 15:50
Du har nog mest haft otur, brukar vara väldigt smidigt på blocket för de flesta. Jag själv har inte haft några problem och undviker helt enkelt att svara de som verkar skumma. De seriösa brukar ringa och man känner rätt fort i telefon om det är värt ett möte.

a128
2012-11-02, 15:57
Tyvärr mycket skit som brukar ringa, mindre nogräknade personer som vill köpa för att sälja vidare och tjäna svarta pengar, men blocket är nog det som når dom flesta spekulanter och ger flest svar, ett knep som bruka fungerar när en som pratar "svenska med brytning" är att ge denna besked att fordonet är sålt,

det finns ingen anledning om man inte själv är sugen på det möta upp någon annanstans än hemmavid, ej heller göra upp en affär på tel, e-mail etc. innan vedebörande person har beaktat objektet på plats

när jag lägger in en annons brukar jag skriva "endast svensktalande" no text no e-mail endast muntlig kontakt via tel. eller liknande

Haugeman
2012-11-02, 16:35
Jag la ut min pickis på blocket och på ett par "andra" svenska sidor. och på dom "andra" sidorna har jag bara fått scam ansökningar osv. endast blocket som har resulterat i någorlunda seriösa hänvisningar.

Problemet med att sälja bil i dag är att det kär köparens marknad och dom kan nästan välja och vraka på alla som säljer så priserna blir långt ifrån det säljaren vill ha och vad bilen är värd. började med min på 160 000. är nu nere i 95-110 000 och enda direkta erbjudande cash jag fått är 70 000 .

Premis
2012-11-02, 17:11
Nu ringde nån icke-svensk och ställde ovidkommande frågor och vill komma och titta ikväll ... i mörkret? Varför? Rån? Bad han återkomma när det var ljust så vi får väl se.

Nu är det ingen udda-bil jag har så det borde finnas en marknad för den men vi får väl se.

Lillen
2012-11-02, 17:24
LUGNT OCH FINT är mitt tips.
En seriös köpare låter det ta tid.
Brukar ju oftast ta några dagar till en vecka innan det visar sig om nån är seriös.

Amazonas
2012-11-02, 17:49
Brukar alltid köra med en första kontakt via mejl, har aldrig nr i annonsen. Då kan man bedömma rätt fort om personen är seriös. Kolla upp telefonnummer innan etc. Oreggade kontantkort går t.ex bort direkt. Sen viktigt som fan, gör upp affären direkt på banken med en överföring.

J.L
2012-11-02, 17:56
Ja låter som du haft lite otur, jag har aldrig haft problem, säljer/köper inte ofta men använder mig då av blocket, och ibland tradera om det är något litet/billigt som lätt går att skicka.

När jag sålde min blåa mk3 fick jag 58 samtal på 23 timmar innan den var såld, 1 var svensk och han köpte bilen, resten av dem ville byta mot persiska mattor, försökte pruta motsvarande hälften mot annonspris både på mail & telefon o.s.v.
En ville komma till mitt jobb, betala och hämta bilen där hehehe

mtm
2012-11-02, 21:20
När det gäller dyrare saker, som bilar, så kör jag alltid mail-kontakt först. Som någon skrev, då märks rätt snabbt hur seriös en ev. köpare är.


*snip* Problemet med att sälja bil i dag är att det kär köparens marknad och dom kan nästan välja och vraka på alla som säljer så priserna blir långt ifrån det säljaren vill ha och vad bilen är värd. *snip*

FEL. Ett föremål, oavsett vilket, är aldrig mer värt än vad någon är villig att betala för det. Däremot kan det t.ex. ha ett högre BRUKSvärde, det vill säga - det värde det har, eller rättare sagt, ger för brukaren.

T.ex. därför jag inte säljer min GTI, bruksvärdet för mig är högre än marknadsvärdet.

Många som säljer saker på blocket som inte förstår skillnaden, och därför har samma föremål till salu månad in och månad ut.

P.Hagel
2012-11-02, 21:22
Många bra bilder på objektet på blocket.
UTAN tel.nummer,enbart mail adress,så jag själv kan sålla ut dom seriösa köparna-

Manny
2012-11-02, 21:43
EN grej som jag kört den sista tiden är att ha en kontantkortsmobil som är oreggad man kan ringa till, då ere bara att slänga luren i örat på de värsta, eller ännu bättre, driva lite med dom, kan bli skoj ibland =). Har fått några mindre seriösa "köpare" att slänga på luren i örat på mig nåra gånger efter lite diskussioner, ganska skoj =).

Premis
2012-11-04, 00:44
Fina tips grabbar, tackar. Tog bort telenumret och hänvisade till mail istället så nu har det tystnat. Inga mer idiotsamtal. Lär ta tid att bli av med min"gamle" Tjeck.

Fajles
2012-11-04, 16:36
Går att få ett "hemligt nummer" på blocket så ditt eget inte syns! Tar alltid det annars ringer de nån jobbig jävel och säger att han har kollat ditt nummer på hitta.se och är på väg nu...

Premis
2012-11-11, 16:31
Det var då FAN vad det ska vara bökigt att sälja en jävla bil i dagens Sverige.

Efter horder av idioter har jag en ev.köpare som vill betala cash. Fine, men då gör vi det på banken trodde jag. Nä det går inte nu för tiden för banker är numera KONTANTFRIA.

Hur fan får man in pengar på ett konto då? Springer jag in på banken hos mig och vill sätta in pengar så vägrar dom att ens ta i ärendet.

Det här är ju vansinnigt!

Hur gör man?

itouch
2012-11-11, 16:38
Hur gör man?

Är väldigt många protester mot att bankerna slutat med kontanthantering men de står fast vid det.
Det bankerna gör istället är att hänvisa till närmaste Forexkontor. De har kontanthantering så gör upp affären där och få pengarna insatta på ditt konto. Ni måste uppvisa kvitto på bilaffären till forexkontoret för att styrka vart pengarna kommer ifrån.

a128
2012-11-11, 16:45
Annars Postväxel, är det jag använder mig av vid bilköp

Peter-C
2012-11-11, 16:50
Det var då FAN vad det ska vara bökigt att sälja en jävla bil i dagens Sverige.

Efter horder av idioter har jag en ev.köpare som vill betala cash. Fine, men då gör vi det på banken trodde jag. Nä det går inte nu för tiden för banker är numera KONTANTFRIA.

Hur fan får man in pengar på ett konto då? Springer jag in på banken hos mig och vill sätta in pengar så vägrar dom att ens ta i ärendet.

Det här är ju vansinnigt!

Hur gör man?

De senaste gångerna jag sålt bil så har köparen tagit ut en postväxel (egentligen är det en bankväxel) i sin bank som köparen ställt till mig. Den får ett ID som går att kolla med banken som utfärdat den innan de hämtar fordonet. I och med att det står ditt namn på den så är den ju vikt för dig.

Har för mig att du kan skriva ”överlåtes” signa den och vem som ska ha den, om du inte vill gå till banken själv utan skicka den med någon annan (fru /mor /far osv), men det har jag aldrig provat.

Sist fick jag typ 90% på postväxel och resten i kontanter då köparen försökte ”pruta” vid målsnöret. Det blev ingen ”prutning”. :-)

/Peter

Bossni
2012-11-11, 16:52
Verkar som att ni har haft otur med invandrare. Jag hade tvärt om, köpt två bilar av invandrare båda gick hur länge som helst utan fel.

Köpte en opel av en trevlig svensk kille som stod där med sin gravida flickvän och lovade att bilen va i perfekt skick mm. Jag kom knappt hem med bilen innan den dog. Om ni undrar vad det var så var det EGR ventilen som va kass.

Det kommer allt skit mail och sms när man säljer. Hade faktiskt några invandrar killar som ringde kl 00.00 på natten och ville kolla på en bil jag sålde. Det kändes sådär å gå ut då.

Förstår inte varför man inte ska sälja till en med brytning. Har han Leg och pengar så är de bara å sälja en annan sak är om man ska köpa av en invandrare. Det förstår jag inte alla vill göra.

Handlar det som stora summor så fixar man postväxel och möts på ett bankkontor.

Premis
2012-11-11, 17:16
Handlar det som stora summor så fixar man postväxel och möts på ett bankkontor.

Hur går man då in pengarna på postväxeln om säljaren kommer med dom i handen? Svar enkelt: det går inte längre.

Enda som fortfarande verkar ta emot pengar är Handelsbanken. Alla övriga har lagt ned all form av pengahantering. Det är fan skandal.

Premis
2012-11-11, 17:20
Är väldigt många protester mot att bankerna slutat med kontanthantering men de står fast vid det.
Det bankerna gör istället är att hänvisa till närmaste Forexkontor. De har kontanthantering så gör upp affären där och få pengarna insatta på ditt konto. Ni måste uppvisa kvitto på bilaffären till forexkontoret för att styrka vart pengarna kommer ifrån.

Hur funkar detta? Forex hemsida surrar nåt om Western union .. ska inte skicka pengar till Nigeria utan till mitt konto här hemma.

Kvitto kan man väl skriva på plats?

Har dom några beloppsgränser eller funkar det om man kommer med 70-80k?

Blir nog till att ringa runt imorgon ...

Bilar ska köpas, inte säljas :)

Hooloowoo
2012-11-11, 17:33
Postväxel i ditt namn funkar alltid. Så har jag både köpt och sålt bilarsista tiden.Och det har fungerat klockrent. Står den inte pådig så se till att du har alla uppgifter på köparen. Forex ta emot pengar, banken brukar kunna hjälpa om man förvarnar lite har jag hört.

Premis
2012-11-11, 19:05
Postväxel i ditt namn funkar alltid. Så har jag både köpt och sålt bilarsista tiden.Och det har fungerat klockrent. Står den inte pådig så se till att du har alla uppgifter på köparen. Forex ta emot pengar, banken brukar kunna hjälpa om man förvarnar lite har jag hört.

Swedbank är 100% kontantfria enl. dom själva men ska ringa kolla. Forex får jag höra mer med också då.

mrpete
2012-11-12, 10:52
Tex Swedbank har ju insättningsautomater. Visserligen max 10.000:-/vecka men man sätter bara in sitt kort, lägger in pengarna så sätts de direkt in på ens konto. Maskinen kontrollerar och räknar pengarna, så risken för att det blir fel där är miniminal.. men som sagt.. det gäller ju billigare bilar/saker upp till 10K.

jimZon
2012-11-12, 11:00
Jag tycker att en väl utformad annons är A och O när det gäller bilförsäljning. Snyggt utformad med så mycket detaljer som möjligt om utrustningen. Gärna en bild på inredningen också. Tar man sig tid att utforma annonsen snyggt och tar bra bilder så brukar det säga ganska mycket om ägaren också. :)

Premis
2012-11-12, 11:15
Hittade 1 kontor som tar cash i stan. Nu blev det istället tyst från den ev. köparen. Ja jösses.

mt4base
2012-11-13, 18:11
Bilförsäljning har alltid varit en djungel. Tyvärr. Bilhandlare har väl möjligen bara aningen bättre rykte än fastighetsmäklare och advokater? Privat är det ju bankväxel som gäller. Ska jag köpa bil, åker jag och tittar, provkör, kollar papper, kikar på bilens data i registret osv. Sen är det rätt bra läge att bestämma sig. Man avstalar en summa, ringer banken och ber dem sätta ut en bankväxel på säljaren, sen åker man och köper. Säljer jag kräver jag alltid bankväxel, aldrig kontanter. Man tar leg på köparen, INNAN han/hon kör bilen, dels för att se att de har körkort och att man vet vem man säljer till. Bra att kika på persnr oxå.

Sen angående att det är svårt att sälja. Ja, jag tror det är svårt att sälja för det numera är väldigt svårt att få en värdeindikation på det man ska köpa. Allt känns så godtyckligt. INGEN idag vill göra en "dålig" affär. Säljaren vill inte och definitivt inte köparen, då det som nån redan skrivit, i princip (med några undantag kanske) köparens marknad. Jag kikar en del på KVD, de säljer rysligt många bilar och för statistik på bilpriser som verkar rätt relevant överlag även om det finns undantag där med förvisso men där verkar väldigt få säljare kika av den anledningen att "där är det ju för lågt". Fast, å andra sidan, säljs bilarna?

Det är knappast nån raketforskning. ÄR priset rätt vaknar seriösa köpare och kommer och tittar och köper troligen? Vad jag menar med seriösa köpare är de som ser att priset på bilen i förhållande till de övriga parametrarna i köpet gör bilen attraktiv och att de inte behöver gå in i en prisdiskussion med en säljare som i deras ögon framstår som en lycksökare. Det är ju ingen som prutar 20 tusen på en bil, då avstår man och eller väntar tills säljaren inser sitt misstag, en del gör aldrig det. En vara är aldrig värd mer än vad någon förtillfället är intresserad att betala. ENKELT eller hur? Man kan tycka vad man vill själv om det man vill sälja men det är ju kunden som avgör vad de tycker att det är värt, är det felaktigt prissatt avstår de flesta.

Sen det här snacket om att inte sälja till folk som bryter eller inte talar svenska, det är ju att diskvalificera sig själv och sin egen annons. På så vis begränsar man sin köpekrets på ett helt onödigt sätt. De som arbetar med försäljning vet detta. Ingen skulle begränsa sig så om de vill sälja. Troligen handlar detta om BEKVÄMLIGHET och en rädsla för det okända i det avseendet att man möter en annan kultur, en del människor man möter, är jädrigt otrevliga, svensktalande eller ej, det finns alla sorter men funkar det inte säger man ifrån och går vidare. Man ska nog inte generalisera för hårt när det gäller just språk och andra kulturer.

Ja, detta är bara åsikter, inte nått som aspirerar på ultimata sanningar. Hoppas du får sålt bilen. Det brukar gå efter ett tag.

MiWi
2012-11-13, 18:15
Säljer jag kräver jag alltid bankväxel, aldrig kontanter.

Får jag bara ställa frågan varför du ej skulle vilja ta emot kontanter?

(Menar givetvis med en korrekt affär där kvitton osv mellan köpare/säljare skrivs)

mt4base
2012-11-13, 18:18
Mycket pga att det var mycket förfalskningar av pengar i omlopp länge, vet inte hur det är numera men en postväxel är säkrare. Den är inte intressant för nån annan. En hög med tusenlappar kittlar vem som helst, när som helst, oärlig eller ärlig...

J.L
2012-11-13, 18:43
När jag sålde min blåa mk3 fick jag 58 samtal på 23 timmar innan den var såld, 1 var svensk och han köpte bilen


Sen det här snacket om att inte sälja till folk som bryter eller inte talar svenska

Kom på mig själv att jag kunde uppfattas så, så är inte fallet, jag hade sagt nej tack även om en svensk ringt och försökt byta mot en annan typ av matta.

Pruta anser jag man gör om man upptäcker något fel/brist/skada som inte stod i annons. (på plats då givetvis)
Står allt i annons och ett satt pris, kan man givetvis disskutera saken ändå, men att många ringer och prutar (som i mitt fall) 5 av 10 000 på telefon känns bara dumt.

MiWi
2012-11-13, 19:00
...prutar på telefon känns bara dumt.

Jag kan pruta över telefon om man gör det på ett legitimt sett. Som exempel:

Förra bilen jag köpte låg ute för 6000 kr. Jag erbjöd då säljaren ett bud på hälften mot att han ställde av bilen och behöll skatten, skatten som var innestående var 2800 kr vilket summa summarum blev 200 kr i faktiskt prutning för hans del.

Ett - i mina ögon - legitimt sett att pruta på en bil.


Finns ju flera tolkningar och jag förstår din vinkel. :)

Premis
2012-11-15, 09:01
Alla dessa "byta mot X pryl?" trots att man explicit skriver att man inte vill byta mot något. Ja självklart byter jag en 80k bil rakt av mot en 15k bil, eller varför inte ett klippkort hos min lokala frisör?

Skiter i vilken nationalitet/ etnicitet/ läggning eller vad tusan som helst, bespara mig bara besök ifrån lycksökare ifrån nordpolen iklädd tomteuniform. Då ska vi nog allt lösa ett bra pris också :).

Mikke
2013-01-10, 19:59
Swedbank är 100% kontantfria enl. dom själva men ska ringa kolla. Forex får jag höra mer med också då.

Det stämmer inte här i Göteborg finns det iallafall 2 som tar emot kontanter samt ger ut en på Frölunda torg och den inne vid Heden

Mulder-_-
2013-01-11, 18:55
Angående det ständiga problemet med att göra större affärer typ bilköp,
känns som detta är vad man har väntat på - Swish !

https://www.getswish.se/

Verkar hur smidigt som helst, någon som provat ? Några erfarenheter?

J.L
2013-01-11, 20:31
Angående det ständiga problemet med att göra större affärer typ bilköp,
känns som detta är vad man har väntat på - Swish !

https://www.getswish.se/

Verkar hur smidigt som helst, någon som provat ? Några erfarenheter?

En kompis använder och det funkar helt perfekt, funderar på det jag med.

MiWi
2013-01-11, 21:35
Angående det ständiga problemet med att göra större affärer typ bilköp,
känns som detta är vad man har väntat på - Swish !

https://www.getswish.se/

Verkar hur smidigt som helst, någon som provat ? Några erfarenheter?

Intressant funktion!

Crille82
2013-01-11, 21:40
Swish Nordea har ett maxbelopp på 5000:- /gång eller 20000:- under en 7-dagarsperiod, blir inte mycket till bilaffär...

Henrik.M
2013-01-11, 21:45
Swish Nordea har ett maxbelopp på 5000:- /gång eller 20000:- under en 7-dagarsperiod, blir inte mycket till bilaffär...

Skulle just skriva det.
Swish är säkert jätte bra för små affärer. :)
Då är nog paypal en bättre lösning.

Skrivet på forumspringaren.

Premis
2013-01-12, 09:19
Det stämmer inte här i Göteborg finns det iallafall 2 som tar emot kontanter samt ger ut en på Frölunda torg och den inne vid Heden

Japp hittade Swedbank på wieselgren men det tipset kom via en kollega. Andra kontor bara mumlade "kontantfritt överallt".

Gick hur som helst inte att sälja bilen. Marknaden är bokstavligt talat ISKALL. Nytt försök när värmen kommer om några månader.

Hooloowoo
2013-01-12, 09:51
Swish Nordea har ett maxbelopp på 5000:- /gång eller 20000:- under en 7-dagarsperiod, blir inte mycket till bilaffär...

Fast jag kunde ändra mina gränser.. Min bank, Danske, hade 5000/dag, 20000/vecka som rekommenderat. Men jag kunde välja upp till 150 000 per dag såg jag när jag höll på och grejade igår..

a128
2013-01-12, 10:06
Om man får en köpare som kommer med en tjock bunt med pengar och vill betala kontant, så skulle man kunna ta en handpeng på ca 5000:- och köparen får sedan gå till banken och sätta in resterande köpeskilling på säljarens bankkonto
ett avtal som upprättas skulle kunna se ut såhär:
http://user.tninet.se/~lrw705w/diverse/kopeavt_bank.rtf

Mulder-_-
2013-01-12, 10:32
Fast jag kunde ändra mina gränser.. Min bank, Danske, hade 5000/dag, 20000/vecka som rekommenderat. Men jag kunde välja upp till 150 000 per dag såg jag när jag höll på och grejade igår..

Intressant...första person som lyckas göra en överföring på 100 000 kr eller mer kan väl meddela det i den här tråden,
typ vid en genomförd bilaffär ;)

berlands
2013-01-13, 11:12
Hur fan får man in pengar på ett konto då? Springer jag in på banken hos mig och vill sätta in pengar så vägrar dom att ens ta i ärendet.

Det här är ju vansinnigt!




Hahaha, råkade ut för något liknande när jag hade lyckats sälja särbons gamla MK-IV på Blocket för nåt år sedan.

Efter att ha sorterat bort alla skummisar som försökte pruta utan att ens ha sett bilen eller ville betala med persiska mattor så dök det upp en seriös barnfamilj ifrån Tollarp och köpte bilen kontant.
De hade med sig 38.000 i 500-lappar, fattar inte hur de lyckats få tag i alla dessa. Måste ha åkt runt till varje bankomat ifrån Tollarp till Helsingborg och plockat ut lite i sänder.

Nåväl, glad i hågen stövlade jag in på banken och ville sätta in dessa 76st 500-lappar på mitt konto, men näe! Det gick inte!
Jag var tvungen att bevisa var jag hade fått pengarna ifrån, banken vägrade befatta sig med dem!
Skamset och med värsta knarkhandlarstämpeln fick jag lämna banklokalen igen.

Som tur var så hade jag skrivit ett eget kvitto på bilaffären och dessutom behållit en kopia på detta, där både jag och köparen hade signat.
Så jag tog med detta till banken och då gick det helt plötsligt utan några som helst problem. Fick samma barska tant andra gången jag var på banken och hon kom säkert ihåg mig eftersom jag hade blivit ganska förbannad när de vägrade ta emot pengarna första gången.

Så ett tips är att alltid skriva nån form av kvitto och behålla även som säljare!

Hälsningar,
Berlands