handdator

Visa fullständig version : Förlorar man garantin om man själv byter olja?



cadls
2012-11-02, 10:18
Jag undrar om det är sant att man blir av med nybilsgarantin och maskinskadegarantin om man själv byter olja och oljefilter?

/Nybliven TSI 122 ägare

a128
2012-11-02, 10:30
När det gäller maskinskadeförsäkringen så kan jag säga att den gäller oavsett om man servar den själv eller ej (vet detta efter att en släkting till mig ringt till sitt bolag och frågat), men man kan dock hamna i kläm om gällande fabriksgaranti finnes, men numera ska man kunna serva hos en ej märkesverkstad och garanti ska forsatt gälla, man skulle dock kunna köpa oljefiltret hos vag och byta själv
detta kan dom ju ej se om detta är gjort på egen hand

Norpan
2012-11-02, 15:55
man skulle dock kunna köpa oljefiltret hos vag och byta själv
detta kan dom ju ej se om detta är gjort på egen hand

Förutom att vw sparar all service historik i ett program som heter Goliat web.

Det som är det stora problemet med att serva själv är att när du kommer med ett goodwill anspråk och
all historik saknas så blir det avslag direkt vid ansökan.

Vill man serva sin nya bil själv så kan garantierna ryka, hur ska du t.ex. kunna bevisa att du använt rätt
olja, kollat alla servicepunkter, osv....

Crille82
2012-11-02, 16:55
När det gäller maskinskadeförsäkringen så kan jag säga att den gäller oavsett om man servar den själv eller ej (vet detta efter att en släkting till mig ringt till sitt bolag och frågat), men man kan dock hamna i kläm om gällande fabriksgaranti finnes, men numera ska man kunna serva hos en ej märkesverkstad och garanti ska forsatt gälla, man skulle dock kunna köpa oljefiltret hos vag och byta själv
detta kan dom ju ej se om detta är gjort på egen hand

Nej det stämmer inte, de flesta försäkringsbolag kräver att bilen är fackmannamässig underhållen enl. tillverkarens rekomendationer, med dokumentation från en auktoriserad bilverkstad. Hur skulle det se ut annars? Då skulle folk kunna skita i att serva och bara betala självrisken när motorn rasar. Jobbar själv på auktoriserad VW-verkstad och det händer att kunden får avslag på maskinskadan pga att denne inte kan visa upp en servicebok som är ifylld och stämplad inom maxintervallen.

Peter-C
2012-11-02, 19:06
Nej det stämmer inte, de flesta försäkringsbolag kräver att bilen är fackmannamässig underhållen enl. tillverkarens rekomendationer, med dokumentation från en auktoriserad bilverkstad. Hur skulle det se ut annars? Då skulle folk kunna skita i att serva och bara betala självrisken när motorn rasar. Jobbar själv på auktoriserad VW-verkstad och det händer att kunden får avslag på maskinskadan pga att denne inte kan visa upp en servicebok som är ifylld och stämplad inom maxintervallen.

Jo det är ju ganska givet att service måste vara dokumenterad / utförd av fackman. Vad ska de annars gå på...

Men om du själv gör ett ”extra” olja / filter byte mellan longlife servicen, det kan väl knappast påverka försäkringsbolagets bedömning i negativ riktning?....... Man skriver givetvis i serviceboken, annars saknas ju denna goda gärning i boken.

/Peter

graul
2012-11-02, 19:44
Det är olika från bolag till bolag om du förlorar garantin. OFTAST är det inga problem men inte alltid. Använder du dig av vws egna försäkring så gäller den endast i max 2 år eller 10000 mil (om jag kommer ihåg rätt) och den ska då vara servad inom intervallerna på auktoriserad verkstad. Stämpel i boken spelar inte så stor roll där då allt lagras elektroniskt i alla fall men alltid ett plus att ha. Om du byter olja själv mellan intervallerna spelar ingen roll så länge du använder dig av vw org. delar. Sitter det ett biltemafilter och den har skurit eller hoppad kamrem eller whatever i bilen är du rökt.

Crille82
2012-11-02, 22:22
Det är olika från bolag till bolag om du förlorar garantin. OFTAST är det inga problem men inte alltid. Använder du dig av vws egna försäkring så gäller den endast i max 2 år eller 10000 mil (om jag kommer ihåg rätt) och den ska då vara servad inom intervallerna på auktoriserad verkstad. Stämpel i boken spelar inte så stor roll där då allt lagras elektroniskt i alla fall men alltid ett plus att ha. Om du byter olja själv mellan intervallerna spelar ingen roll så länge du använder dig av vw org. delar. Sitter det ett biltemafilter och den har skurit eller hoppad kamrem eller whatever i bilen är du rökt.

Vadå två år? Så länge gäller nybilsgarantin och inom den tiden behöver man normalt inte anlita försäkringsbolaget, ingen milbegränsning finns.

Maskinskadan på Volksvagens egen försäkring gäller 15000 mil eller 8 år...

Tror knappast att något bolag inte kräver att bilen skall vara dokumenterat underhållen enl. tillverkarens rekomendationer. De kräver iregel inte att det är utfört på märkesverkstad men av en auktoriserad bilverkstad och kräver allt som oftast in kopia på servicebok som underlag.

Varken nybilsgaranti eller försäkring täcker maskinskada om det inte finns ett dokumenterat underhåll, end of discussion.

Henrik.M
2012-11-02, 23:23
Ungefär som med ALLT annat du köper.
Följer du EJ tillverkarens krav/rekomendationer upphör GARANTIN oavsett vad man tycker om saken.

Nu pratar jag garanti EJ försäkring för det är 2 helt skilda saker.

Sen är det ju bara att läsa vad som står i GARANTI/VÄRDEBEVISET som följer med bilen , så slipper man fundera.

Skickat från min Äppel Padda.

graul
2012-11-03, 00:51
Vadå två år? Så länge gäller nybilsgarantin och inom den tiden behöver man normalt inte anlita försäkringsbolaget, ingen milbegränsning finns.

Maskinskadan på Volksvagens egen försäkring gäller 15000 mil eller 8 år...

Tror knappast att något bolag inte kräver att bilen skall vara dokumenterat underhållen enl. tillverkarens rekomendationer. De kräver iregel inte att det är utfört på märkesverkstad men av en auktoriserad bilverkstad och kräver allt som oftast in kopia på servicebok som underlag.

Varken nybilsgaranti eller försäkring täcker maskinskada om det inte finns ett dokumenterat underhåll, end of discussion.

Självklart menade jag 8 år. Slant lite på tangenterna. Allt står som sagt i villkoren du skriver på när du köper en bil från audi eller vw. Följa bara reglerna och rekommendationerna så är det inga problem.

cadls
2012-11-05, 06:38
Tack för alla svar.

Det var inte den vanliga services jag undrade över. Jag är van vid att byta olja och oljefilter varje år även om jag bara kör 500-700 mil, oavsett serviceintervallerna.
Men om jag inte får göra det själv så är ju frågan om man skall fortsätta och göra det?!? Jag vill ju inte loosa garantin.

När det gäller de rekommenderade servicarna så lämnar jag alltid in bilen på en auk. verkstad.

VWGolIV
2012-11-05, 13:47
Man får lov att byta olja 300 gånger om året, så länge du lämnar in den enligt serviceboken och får en auktoriserad stämpel på att det är korrekt utfört enligt vad din servicebok säger.

Mellan de servicarna så kan du själv byta olja hur många gånger som helst.

kim_gulle
2012-11-06, 17:39
Kan säga direkt att det lönar sig oerhört mycket i längden att lämna in på auktoriserad verkstad för service. Skulle nåt hända, som t.ex. ett motorras eller liknande, vilket faktiskt kan hända även fast bilen är så pass ny, och du lämnar in för detta på en auktoriserad verkstad och dem ser att du servat bilen till punkt och pricka på auktoriserad verkstad så är chansen väldigt stor att du får hela kalaset betalt även fast din nybilsgaranti har gått ut. Har du däremot hållt på och servat själv eller på någon fristående verkstad så kan du säga adjö till dessa förmåner direkt.