handdator

Visa fullständig version : DSG funderingar



sspc
2012-11-01, 09:24
Hej

Jag är nybliven ägare till en 32:a-07 och jag undrar om min DSG är frisk eller inte.
Problemet är att jag inte vet hur dom ska vara.

Det som stör mig lite är starter och krypkörning som är svårt att få flyt i jämfört med en vanlig automat.

Jag får släppa bromsen först och sedan när bilen börjat rulla lite gå på försiktigt med gasen för att få det smidigt.
Om man som på en vanlig automat bara flyttar foten från broms direkt till gasen så blir det för ryckigt (tycker jag)

Om det är som det ska, eller om det är oljebyte som gör susen , programvara eller allvarligare vet jag ej.

Skulle vara kul och träffa andra i Sthlm med DSG för att jämföra.

Tips och synpunkter ?

Cullberg
2012-11-01, 10:11
DSG är och skall inte vara som en "vanlig" automat =) Jag upplevde också att det tar ett tag att lära sig att köra så det inte blir ryckigt.

itouch
2012-11-01, 10:19
Tyvärr jättevanligt att starter är ryckig på dsg, lite sinterkopplingkänsla ibland.
Brukar bli lite bättre vid en nollställning/kalibrering av kopplingsvärdena med vag-com så bilen får lära in sig nya värden.

sspc
2012-11-01, 10:46
Vem i Sthlm är vag-com kungen och kan hjälpa mig ?
Mot ersättning såklart.
Skulle behöva "VAGA" min nya RNS510 + BT + MDI + CAN installation oxå.
Inget installerat ännu pga VAG-com brist.
Möjligen i värsta fall får jag köpa en egen sådan vag-com.

Thorssa
2012-11-01, 12:05
Lite fördröjning kommer man aldrig ifrån på en DSG vid start & växling mellan framåt och bakåt. Den går inte att köra som en vanlig automat men den har samtidigt andra egenskaper som är fullständigt överlägsna jämfört med en automat :)

jimZon
2012-11-02, 10:33
Jag hade samma "problem" med min DSG i början. Jag hade tom den inlämnad hos VAG för att få det kontrollerat. Men allt var normalt. Jag har kört ett flertal olika DSG-lådor efter detta och alla har betett sig likadant.

sspc
2012-11-02, 11:18
Idag när jag körde hem den efter rostskyddsbehandling så märkte jag inget speciellt så det är förmodligen en vanesak.

itouch
2012-11-02, 14:57
Idag när jag körde hem den efter rostskyddsbehandling så märkte jag inget speciellt så det är förmodligen en vanesak.
Lite temperaturberoende också, mycket ryckigare vid kallstart på morgonen framförallt på vintrar.

Chesmal
2012-11-02, 15:11
Sen jag gjorde min United Motorsport combo, så har jag inte upplevt någon ryckighet alls, sjukt nöjd med min DSG