handdator

Visa fullständig version : När bör man uppgradera med catchtank för bränslet?



MiWi
2012-10-30, 18:45
Hej!

Sitter och planerar bränslesystem till sommarbilen (Mk2 Golf med V5-motor samt Garret GT2871-aggregat).

När rekommenderas det att man börjar använda catchtank för bränslet?

Sn00k
2012-10-30, 21:54
det finns egentligen inget behov av det om man har en vettig in-tank konstruktion med cache-tank inuti tanken i stil med mk3/mk4, men annars är det främst när man tänkt åka bana och svänga mycket.. eller vid hårda drag-starter och accelerationer.

mk2:orna har väl redan en cache-tank undertill på bilen i dom flesta fall, det går att montera en 044-pump i denna med lite trixande.

slå en kik på en sån här annars:

http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=product_info&cPath=10_118&products_id=671

mycket vettig anordning som kan monteras framme i motorytrymmet, inget behov av att byta ledningarna bak till orginalpumpen då både pump och ledningar med lätthet klarar flödet(då den bara får gå som cirkulationspump).
en original 044-pump nedsänkt och ljuddämpad i cache-tank, med gummiupphängning, bra skit! =D
(finns även som dubbel-variant med tank gjord för 2st 044:or för dom lite mer krävande byggena, 650hk+)

MiWi
2012-10-30, 22:48
det finns egentligen inget behov av det om man har en vettig in-tank konstruktion med cache-tank inuti tanken i stil med mk3/mk4, men annars är det främst när man tänkt åka bana och svänga mycket.. eller vid hårda drag-starter och accelerationer.

mk2:orna har väl redan en cache-tank undertill på bilen i dom flesta fall, det går att montera en 044-pump i denna med lite trixande.

slå en kik på en sån här annars:

http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=product_info&cPath=10_118&products_id=671

mycket vettig anordning som kan monteras framme i motorytrymmet, inget behov av att byta ledningarna bak till orginalpumpen då både pump och ledningar med lätthet klarar flödet(då den bara får gå som cirkulationspump).
en original 044-pump nedsänkt och ljuddämpad i cache-tank, med gummiupphängning, bra skit! =D
(finns även som dubbel-variant med tank gjord för 2st 044:or för dom lite mer krävande byggena, 650hk+)

Ingen dum lösning, fast det syntes ju givetvis på prislappen också. Gillar dock den konstruktionen!

På min bil har jag Mk3 Vr6-tank som jag tänkt placera en Walbro 255 i (alternativt en Bosch 044, lite prisskillnad mellan dem så jag har inte övervägt klart än). Behöver bränsle till 5 st 350cc-spridare och drygt 300 hjulhästar.

Av min totala körning med bilen kommer det garanterat till 98% bestå på gata, blir väl eventuellt lite körning på BR men mycket mer än så har jag inte siktat in mig på i nuläget.

Med en catchtank hade det väl kunnat fungera med Vr6-originalpump i tanken, sedan placera catchtanken under bilen exempelvis (finns ju lite tomrum framför bakaxeln på höger sida på Mk2) och från den köra en 044 som exempel? Vore det en hållbar lösning utifall att man väljer att köra med catchtank?

2stroke
2012-10-31, 05:34
Sitter och planerar bränslesystem till sommarbilen
(Mk2 Golf med V5-motor samt Garret GT2871-aggregat).
INTRESSANT !
Förklara gärna i detalj om din motor !

JRJ
2012-10-31, 08:20
Med en catchtank hade det väl kunnat fungera med Vr6-originalpump i tanken, sedan placera catchtanken under bilen exempelvis (finns ju lite tomrum framför bakaxeln på höger sida på Mk2) och från den köra en 044 som exempel? Vore det en hållbar lösning utifall att man väljer att köra med catchtank?

Jag kör med samma lösning i Corren.
En ny orginal förpump i tanken som matar orginal catchtank vid bakaxeln.
Huvudpumpen sitter ju inne i catchtanken normalt sett med trycksidan utstickandes, men jag plockade ur den och svarvade till en adapterplatta med en nippel istället, där jag kopplar på en utanpåliggande Bosch 984 pump.
Trycksidan på den kopplas som vanligt till soppafiltret, precis som orginalpumpen.

Det har funkat klockrent för mig i flera år.
Orginal catchtank är ju ganska stor, speciellt när man plockar ur orignalpumpen, så man har en ganska bra buffert om förpumpen i tanken av någon anledning inte skulle hinna fylla upp catchtanken. Vilket iofs aldrig har hänt för mig.

MiWi
2012-10-31, 15:13
INTRESSANT !
Förklara gärna i detalj om din motor !

Motorn användes i bland annat Mk4-generationen hos VW samt Passat (och lite hos Seat).

Är en VR-motor med två cylindrar i ena cylinderraden och tre cylindrar i andra. Har ett mycket speciellt motorljud. Kan beskrivas som en Vr6 som är kortad med en cylinder.

Motorn är 10-ventils samt på 2,3 liter. I originalutförande har den 150 hkr samt 210 Nm.

http://img545.imageshack.us/img545/3580/bild32444.jpg

http://imageshack.us/a/img96/5162/pict070965679.jpg


Samt lite motorljud:

http://www.youtube.com/watch?v=cdrgKYZoqwg


Hoppas svaret duger! :)




Jag kör med samma lösning i Corren.
En ny orginal förpump i tanken som matar orginal catchtank vid bakaxeln.
Huvudpumpen sitter ju inne i catchtanken normalt sett med trycksidan utstickandes, men jag plockade ur den och svarvade till en adapterplatta med en nippel istället, där jag kopplar på en utanpåliggande Bosch 984 pump.
Trycksidan på den kopplas som vanligt till soppafiltret, precis som orginalpumpen.

Det har funkat klockrent för mig i flera år.
Orginal catchtank är ju ganska stor, speciellt när man plockar ur orignalpumpen, så man har en ganska bra buffert om förpumpen i tanken av någon anledning inte skulle hinna fylla upp catchtanken. Vilket iofs aldrig har hänt för mig.

Undrar om inte jag plockade av just en sådan catchtank då jag rev ner tank/bränsleledningar på min Vr6?

Jag minns helt ärligt inte om det ens fanns en sådan på bilen i fråga, någon får gärna friska upp mitt minne.

Din lösning verkar lovande, skönt att ha ett klartecken på att den idéen fungerar!

Sn00k
2012-10-31, 19:18
finns ingen cache-tank undertill på vr6, denna sitter inuti tanken med bajonettfattning.

skall du bara köra effekterna du nämner ovan så köp dig en walbro in-tank och montera denna i original cache-tank som du hittar inuti tanken, då har du soppa så det räcker å blir över och slipper en massa onödigt surrande då bensinen dämpar ljudet av pumpen.

MiWi
2012-10-31, 20:04
finns ingen cache-tank undertill på vr6, denna sitter inuti tanken med bajonettfattning.

skall du bara köra effekterna du nämner ovan så köp dig en walbro in-tank och montera denna i original cache-tank som du hittar inuti tanken, då har du soppa så det räcker å blir över och slipper en massa onödigt surrande då bensinen dämpar ljudet av pumpen.

Tack för svar Sn00k!

2stroke
2012-11-02, 05:57
Sitter och planerar bränslesystem till sommarbilen
( Golf-II med VR-5-motor samt Garret GT2871-aggregat ).

VR-5 motorn användes i bland annat Mk4-generationen hos VW samt Passat (och lite hos Seat).
Har själv två Passat med VR-5 motorer...
...Det som jag är intresserad utav är själva överladdningen som sådan utav din AGZ motor.

MiWi
2012-11-02, 10:32
Har själv två Passat med VR-5 motorer...
...Det som jag är intresserad utav är själva överladdningen som sådan utav din AGZ motor.

Ja, dock var det bara som rakställd den fick heta Vr-5 (som tvärställd hette den V5, därav att jag skriver på det sättet). :)

Överladdningen är egentligen inte så avancerad, speclistan utav motorn ser ut på följande sätt:



Bosch Motronic M3.8.3-styrsystem med HGP-mjukvara
Bosch högohms 347cc-spridare (från Saab 9-5 Aero)
Varvstopp vid 7100 rpm

HGP kompsänkningsplatta
HGP kamkedja
ARZ glidskenor

Garrett GT2871R med A/R .64 samt T25-fläns
2,5" tryckrör
Bosch-dumpventil

Foffa-insug med plenumkammare i aluminium med runners från Mk3 Vr6
Foffa-grenrör med T25-anpassning samt lindade headers
3" downpipe med V-bandsfläns
Catdelete
3" avgassystem i rostfritt stål

Mk4 V5 styrservopump
Mk4 R32 generator, Bosch 120A
AC-pump borttagen

Mk3 Vr6-kylare med dubbla 12" kylfläktar

Mk4 R32 oljefilter

Magnecor 8,5mm tändkablar

Mk4 V5 främre motorfästekonsoll, med motorkudde från Mk3 Vr6
Mk3 Vr6 bakre motorfäste
DLI växellådsfäste i stum aluminium

Mk3 Vr6-startmotor


Lättat DLI Vr6-svänghjul, enkelmassigt med vikt på 4,4 kg (mot 10,2 kg dubbelmassigt org)

Sachs PCS förstärkt tryckplatta
Sachs PCS organisk kopplingslamell


02A CCM-växellåda med vajerlänkage
02A-spakställ
Mk3 Vr6-drivaxlar



Det är hela nuvarande motorsetupen, kan formas om lite beroende på hur ihopbyggnaden fortsätter.

HGP-boxen klipper kring 330 hkr på grund utav original LMM vid 0,9 bar. Effekten räcker dock tills vidare för min del.


http://www.hgp-turbo.de/


Motorn i ihopskruvat utförande (dock inte min, motorn tillhör min vän som hjälper mig):

http://img211.imageshack.us/img211/7442/27zem8l.jpg