handdator

Visa fullständig version : monteringsanvisning dragkrok Mk1



Björn75
2007-08-07, 13:16
Har en dragkrok liggande till min golf som jag funderar på att montera, är det någon som har någon aning om var man kan få tag på en monteringsanvisning till denna? Bilen är en mk1
I värsta fall om man kan få tag på en till mk2 och redigera lite i datorn*ler*

Manny
2007-08-07, 13:29
ta reda på fabrikatet på kroken och leta upp tilverkaren, du behöver ha tillverkarens instruktioner för att kunna regebesiktiga.

Henrik.M
2007-08-07, 13:56
Mk1:an kan bli svår att få tag på.

Men här har du för Mk2 och brinkdrag.
http://www.brink.se/download_manual.php?id=1107

Blir dock problems på bilprovningen utan rätt intyg ifall dom börjar kontrollera de så kallade "d" värdet.

Kolla upp fabrikatat på draget och kolla med tillverkaren o det finns manualer.

Henrik.M
2007-08-07, 14:00
D värdes kalkylator : http://www.kovil.fi/d-force.php?lang=se

tjipp
2007-08-08, 12:22
d-värde!? jag har svetsat om en ford sierra dragkrok så den passade på en fiat husbil.. inga problem med regg besiktningen,, dem kollade bara på typ skylten och sa.. max dragvikt 1800 står det här ja.. vill du ha det i pappret eller vill du ha någon lägre!? titta lite under bilen å sa.. tjaa. detta ser ju snyggt och prydligt ut.. gick och hämta en skiftnyckel å kände lite på bultarna,, jo detta är ju inget att snacka om.. gå du runt så ses vi vid betalnings disken!

Henrik.M
2007-08-08, 12:50
d-värde!? jag har svetsat om en ford sierra dragkrok så den passade på en fiat husbil.. inga problem med regg besiktningen,, dem kollade bara på typ skylten och sa.. max dragvikt 1800 står det här ja.. vill du ha det i pappret eller vill du ha någon lägre!? titta lite under bilen å sa.. tjaa. detta ser ju snyggt och prydligt ut.. gick och hämta en skiftnyckel å kände lite på bultarna,, jo detta är ju inget att snacka om.. gå du runt så ses vi vid betalnings disken!



Vägverkets föreskrifter


-Om personbilen är EU-typgodkänd skall dragkroken vara minst EC/94/20 provat. D-värde måste följa bilens maximala dragförmåga och får ej sänkas.

-Fordon registrerade som lätta lastbilar eller bussar omfattas inte lika hårt av reglerna. Där kan man fortfarande ha lägre dragkapacitet på dragkroken än vad fordonet anger samt att dragkroken endast behöver vara SS 3501 provad.

-From 1 januari 2005 måste alla personbilar ha EU certifierade dragkrokar.

Skillnad på en Husbil (som räknas som lätt lastbil) & en Golf 1:a.

Behövs det diskutteras mer??

Björn75
2007-08-08, 15:31
Har hittat en fabriksny drag i kartong med monteringsanvisning så det löser sig ändå*ler*

GTI-nissen
2007-08-08, 17:24
Har hittat en fabriksny drag i kartong med monteringsanvisning så det löser sig ändå*ler*


Det är inte säkert... Jag monterade ett drag som legat på hyllan hos VAG länge på min Audi (årsmodell -93) och den gick inte att få igenom regbesiktningen med det draget jag köpt.

Detta skrev jag ner för att komma ihåg alla turer fram och tillbaka...


"Monterar draget

Nedslag vid regbesiktning p.g.a. att EG 94/20 provning av draget saknas.

Ringt till Arne Classon (0243-750 00) på Vägverket i Borlänge som tog fram en förordning (2003:22) som sa att skulle jag bara kunna visa att det var provat enl. SS3501 så var det ok.
Ringde Brink (Conny, 0521-27 36 00) och dom sa att draget inte var godkänt enl. den normen.

Enligt Lars-Åke Gustavsson (0243-759 36) så är draget ej godkänt på bilar registrerade efter 1998. Han sa också att dom inte skriver dispenser när det på marknaden finns drag som är godkända. (Monoflex)
Han hänvisade till sin chef Kjell Bäckman om jag ville prova med dispensskrivningen trots allt.

Kjell Bäckman (0243-750 04) sa att det är årsmodell det går på och inte inregistreringsdatum när det gäller om draget behöver vara provat enligt EG 94/20.
”Vi skriver inga dispenser”

Skall nu ringa Arne Classon för att fråga i vilken förordning det står att det är årsmodell och inte inregistreringsdatum det går på.

Fel uppgift från Kjell Bäckman, eller fel uppfattat av mig. Det är reg.datum som gäller, ej årsmodell.

Monterat av draget, fått pengarna tillbaka och köpt ett nytt från Bosal.

Nils-Erik Karlsson 08-553 865 84 (SVW?) ringde och ville kolla hur det hela gått till så jag drog historien ovan."

Henrik.M
2007-08-08, 17:36
Tack nisse! äntligen någon som fattat vinken & kan bekräfta det jag skriver.

Barbapappa
2007-08-09, 19:14
Den där Kjell Bäckman (på VV?) verkar ju vara en 'klurig/slug' kille. Man får i alla fall den uppfattningen när man har läst de svenska tidningarna som främjar bilar av amerikansk härkomst och äldre årgång. Han jämställs där ungefär med hin håle efter sina många utspel mot importregler mm. ;-)

Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få ett drag godkänt att montera på bil, vad hände med sunt förnuft, det verkade ju funka fint förr. Men det är klart, man har ju sett Golf mk1:or med draget bultat rätt i kromkofångaren (kanske lite väl klent), kanske funkar för att hänga dit nåt backljus i eller nåt men en husvagn eller nåt hade jag nog inte velat ha där... ;-)