handdator

Visa fullständig version : Tomgångsproblem GTI 16v



Mawe
2007-05-07, 10:27
Tråden fanns i de gamla forumet men vi fick aldrig nått tips, så här e den igen.

Hej.
En morgon när jag startade bilen var tomgången helt borta. Funkade dagen innan. Har nu testat med en annan tomgångsstabilisatorventil men fortfarande ingen tomgång.. Den tjuter bara ibland när man slår på tändningen, typ varannan gång. Men det borde ju tyda på att den fungerar i alla fall?? Vad kan det annars vara?

Hade bilen innen för att läsa av felkoderna, då fick den ingen kontakt med ventilen förmodligen för att det var glapp i kablarna till den. Men jag fick igång den senare så den lät genom att se över kablarna men tomgången funkade inte ändå.

Måste man in med bilen och koppla upp den igen på dator för att ställa in något när man haft spänningen bruten eller kopplat bort typ luftmängdshuset mm?

Tacksam för alla tips!!

Bilen : Golf GTI 16V ABF-motor

Mawe
2007-05-13, 17:31
ingen som har nån aning vad felet kan vara?

Mawe
2007-05-19, 17:58
Kan det vara något som blivit fel med gasspjället, någon sensor som e kass? Vad kostar ett nytt gasspjäll på VAG?

Olofsman
2007-05-19, 22:41
Jag röstar för LMM eller gasspjället. Det kan möjligtvis vara nån givare i den regionen.

Mawe
2007-05-20, 01:26
Jag har starka misstankar om att det kan vara gasspjället. Var nämnligen på o pillade lite på spjället nu i vinter, bara pillade dock.

Kan VW lösa problemet med att bara nollställa gasspjället tro ?

Mawe
2007-05-31, 15:36
Svarar på min egen frågeställning om någon skulle vara intresserad av att veta vad som var fel på min bil.

Hade bilen inne på VAG och dom tog loss tomgångsmotorn hällde lite olja i den och knackade loss det som snurrar i den, för de hade fastnat.

Så det var därför den gjorde så konstiga ljud.

Dom sa att det händer om bilen står still ett tag.

Så nu e Golfen glad igen :)