handdator

Visa fullständig version : Centrallås problem Polo Gti -00



Cullberg
2012-10-27, 21:57
Hjälper min syster med hennes Polo GTI -00.

Den har vakum centrallås som strular. Pumpen verkar inte gå när man låser och låser upp.
Är det vanligt att den brarkar ihop helt?

Henrik.M
2012-10-27, 22:04
Hjälper min syster med hennes Polo GTI -00.

Den har vakum centrallås som strular. Pumpen verkar inte gå när man låser och låser upp.
Är det vanligt att den brarkar ihop helt?

Ja , förutsatt att brytaren i cylindrarna fungerar och säkringen är hel.
Av någon förunderlig anledning så är det extremt mycket kondens i en bagagelucka , denna kondens brukar ha en tendens att ta sig in i frigolithöljet som pumpen ligger i.
Frigolit och kondens = Obra för det som ligger innuti helst om det är elektronik.

Gäller inte bara polon utan alla VAG:s bilar med en vakumpump till låsen.

MiWi
2012-10-27, 22:06
Det är standard att det aldrig fungerar. Vatten rinner in i pumpen så kretskortet rostar. Drabbar alla Polos. Ska ni ha en ny pump, leta utomlands.

Cullberg
2012-10-27, 22:11
Ja, såg att det var en del vatten/kondens i pumpen. Går det att löda om den eller är det ny som gäller? Tips på inköppställe?

D_Stenlund
2012-10-27, 23:59
En av mina bakdörrar låses inte upp, dom andra fungerar utan problem. Börja med att den gick då och då, är de något glapp i just den enheten då?

Polo 1.4 04

skrotnisse
2013-03-29, 16:40
Hallå!

Har som många andra problem med c-låset. Väljer att fortsätta i den här tråden istället för att skapa en ny. Hoppas inte TS tar illa upp. Du kommer säkert råka ut för samma saker som jag gjort så småningom ;-)

Det är min förra bil som min bror nu kör. Polo 1,4 6N2 -00. Det började med att förardörren inte gick att låsa upp utifrån. Stendöd! men på passagerarsidan funkade det att både låsa och låsa upp hela bilen. Nästa steg var att det bara gick att låsa upp på pass-sidan och man är tvungen att låsa hela bilen med knappen som sitter på förardörren vid ruthissarna. Så är det fortfarande, men nu när man låser upp så går det bara att öppna bakdörrarna. Framdörrarna går inte att öppna även fast ``låspinnarna´´ åker upp som det gör bak när man låser upp bilen. Numera är det alltså en riktig ritual som behöver utföras varje gång man ska in och ut och trots det får man klättra via baksätet.

Min bror har inte så gott om pengar just nu, så jag lovade att hjälpa honom. Har mekat en hel del förut, men aldrig med c-lås. Vad jag har läst mig till så är det ofta pumpen. Det tror jag inte eftersom den går (låter) och det faktiskt går att både låsa och låsa upp. Om än på olika ställen. Sen är det ju tydligen ofta fel i lödningar mm i själva låset, men hur förklarar man då att båda framdörrarna inte går att öppna? Personligen tror jag mer på vakumslangarna. Speciellt eftersom det när man kört ca 5 min hörs ett svagt ljud någonstans fram i bilen som går att likna vid en sorts ``knorrande´´ vissling. Den varar ca 5 sek.

Jag vet att jag börjar bli långrandig nu, men för att komplicera det hela ytterligare så säger brorsan att det funkar som det ska någon enstaka gång efter att han kört snabbare än 70 en stund??? Ska börja riva i det här så fort jag har tid, men vet inte riktigt var jag ska börja och skulle vara väldigt tacksam för tips från er som upplevt liknande eller har koll i övrigt.

Mvh Jonas