handdator

Visa fullständig version : Etanol mappning, någon ?



whywhy99
2012-10-27, 18:27
Nån som kör mappat för Etanol ?

nizmo
2012-10-27, 19:44
Jag kör mappat med etanol på golf 4 gti med höjd effekt

whywhy99
2012-10-27, 20:11
Nöjd/ förbrukning ? Effekt ?

nizmo
2012-10-27, 22:07
Helnöjd. Hjulspinn hela tiden då det blir för mkt effekt om man gasar på ordentligt. Laddar 1,2 som mest 1,5 bar. Förbrukning lite mer än original tycker inte det är stor skillnad. På fulltank gör jag kanske 100km mindre med etanol. Bra på sommar men suger på vinter få den blir väldigt svårstartad. Tips också byt alla luftslangar och klämmor till starkare. Fick göra då många slangar sprack eller så kunde inte original klämmorna hålla så slangar lossnade

whywhy99
2012-10-27, 22:19
Kör du bara etanol, eller kör du bensin vintern ? Och hur är förbrukningen då?

nizmo
2012-10-28, 09:10
Kör etanol på sommaren och bensin på vinter. Tycker det krånglar med etanolen på vinter svårstartad och den blir konstig. Som att de blir jobbigare för motorn av kylan går inte beskriva

Sn00k
2012-10-28, 16:39
Utvecklar programvara för motronic 7.x samt mappar dessa själv och vi har börjat köra ett par bilar på etanol här.
(används på samtliga av VAGs 1.8t maskiner from -99 och uppåt/nyare, men även på audis 2.7l bi-turbo motor å lite andra spisar)

Fördelarna med detta bränsle är ganska stora, och med dagens moderna oljor så uppväger dom med lätthet nackdelarna, anser iaf jag.

man kan använda högre tändvinklar, mellan 8-12 grader högre än på 98okt bensin, och därmed öka på motorns effektivitet avsevärt.
avgaserna blir kallare, och därmed bottnar man inte en turbo lika fort, vilket är jättebra för vags 1.8t maskiner då dom har rent av löjliga turbinhus.
givetvis blir turbinen inte lika varm, och håller betydligt bättre.
förbränningen sker "mjukare", vilket skonar turbo och motorns interna delar såsom stakar, lager, kolvar, ventiler etc.
betydligt renare förbränning, e85:en diskar ur motorn rejält invändigt så den blir som ny.. löser upp å binder sot och tar med sig detta ut.

en av dom större nackdelarna är att det smörjer sämre, men som sagt, med dagens oljor och anpassad programvara så är inte detta längre nått större problem, man klarar 1500mils intervaller.

förbrukningen är en annan, e85 har lägre btu än bensin och kräver mer soppa för samma effekt, så rent teoretiskt går det åt runt 30-39% mer vid samma effektivitet på motorn.. men nu höjer man denna med tändvinkel samt att man kan köra lite magrare blandning vid fullast pga etanolens positiva egenskaper.. så just nu har vi sett ~10-12% ökning i förbrukning, dock har inte dom nya spridarna etc anlänt, se nedan, så jag har possitiva förhoppningar om att vi kommer att närma oss samma förbrukning som på bensin, när dessa är monterade och programmet färdigt. (med undantag för många kallstarter utan motorvärmare, då det faktiskt går åt lite mer e85 än bensin innan motorn kommit upp i arbets-temperatur.


kallstarter är inget som helst problem om man använder rätt hårdvara och utformar programvaran rätt, men det tar en stund att justera in vid alla temperaturer så det blir 100%igt, och det ställer också höga krav på spridarnas utformning samt att dom inte skiljer sig mellan olika uppsättningar.

kommer att släppa ett E85-kit till Golf 4 GTI här till våren, då kallstarterna är färdigjusterade, innehållande:
- spridare, med extrem atomisering.
- bränsletrycksregulator med förhöjt tryck, för ännu bättre atomisering
- bränslepump, för att klara av högre tryck och flöde, passar rakt av där original sitter, mycket lättmonterad.
- tändstift, optimerade för E85
- Olja, utformad för användning av alkoholbaserade bränslen.
- programvara, sist men inte minst, en riktigt välutvecklad programvara för vårat klimat här i sverige, som även utvinner maximalt med prestanda och har fullt bibehållna säkerhets-system för motorn.


tester och beräkningar i dagsläget visar på att en original 150hk motor med k03 turbo hamnar någonstans runt 195hk/310Nm med 98okt bensin, och ~220hk/380Nm med E85.
iom montage av en 3" downpipe och race-kat så kan siffrorna höjas till ~205hk/370Nm med 98okt bensin och 225hk/410Nm med E85.
det går att få fram några(10-15) ponnys till med en bra intercooler, men kompressor-delen av turbon orkar sedan inte mer.

med en k03s turbo så finns 245hk/430Nm inom räckhåll pga något effektivare kompressor.(med 3" downpipe och kat)


så visst har detta bränsle riktigt bra potential, och det verkar som att vi kommer att få dras med det en bra tid framöver =P

Sn00k
2012-10-28, 16:47
Anledningen till att E85:en blir kinking näre börjar bli kallt är att etanol-delen inte gärna vill atomiseras/antändas vid temperaturer lägre än 9 grader (kommer inte ihåg va kemin säger för temp, detta är en siffra jag själv testat fram rent praktiskt i bilen)

vill den inte atomiseras/antändas, och man använder orginal/liknande spridare så får man bara en/två strålar etanol rakt in i förbränningsrummets vägg, medans 15%s-delen bensin kommer att atomiseras och antändas.. nu är det ju högre bensininnehåll på vinter-e85:en, runt 30%, men etanolen rinner i stort sett rakt igenom motorn och man får därmed en väldigt ofullständig förbränning, detta ger en väldigt hackig å kinkig motor som rycker å frustar å jobbar hårt/tungt.. tills dess att förbränningsrummet och ventiler kommer upp i temperatur.

Det finns bra sätt att eliminera dessa problem till nästan 100% som ovan nämnt.

ett ytterligare steg hade varit förhöjd kompression, detta gör underverk för en motorn som är tänkt att köras på E85, och man kan öka på kompressionen ganska rejält.. från normala runt 10:1 uppåt 12.5-13:1 och dra stora fördelar av detta.

mtm
2012-10-29, 15:06
Sn00k, vad kommer prislappen för det där kittet hamna på? Mellan tummen och tån typ? :) MYCKET intressant.

Sn00k
2012-10-29, 17:59
lär återkomma om det lite närmare.. men det kommer att bli mycket prisvärt/oslagbart om man jämför pris/prestanda.

funderar på att inkludera 3" downpipe och race-kat i kittet då jag har bra pris från leverantörer och är rätt händig med TIGen.. =)

lär också testköra detta på en lämplig orginal glof 4 GTI med orginal-koppling etc, få se hur länge kopplingen hänger med.
man kanske ska göra ett lite snällare program där originalkopplingen hänger med 100%, och ett till lite vassare, samt erbjuda en starkare tryckplatta i samband med detta program.

en tryckplatta är ju dock rätt dryg att montera och en av grundtankarna bakom kittet är enkelhet, det ska gå att montera på under 1 timme på en bil som är helt original.. där skillnaden sedan känns helt BRUTAL när man sätter sig bakom ratten igen och trampar på gasen.. (runt +75hk/200Nm.)

mtm
2012-10-29, 18:13
Gör inte kittet för stort! Skapa då hellre olika tillvalspaket.

Jag är t.ex. inte intresserad av DP då jag redan har det (3" till katten, sen 2.5").

nizmo
2012-10-29, 18:56
det med kopplingen kör du med lite effekt höjning så går det. jag har i min 225hk och 410nm och den orginala klara av det och du varvar till försiktigt och kör lungt men så fort man tryckte till lite hårdare så slira den bara.

min sportkoppling höll i 4 år och nu är den pajj. vet nån vart kan man köpa för bra pris en koppling till golf 4 gti som tål en del??

MiWi
2012-10-29, 19:01
det med kopplingen kör du med lite effekt höjning så går det. jag har i min 225hk och 410nm och den orginala klara av det och du varvar till försiktigt och kör lungt men så fort man tryckte till lite hårdare så slira den bara.

min sportkoppling höll i 4 år och nu är den pajj. vet nån vart kan man köpa för bra pris en koppling till golf 4 gti som tål en del??

Sachs PCS-lamell samt tryckplatta.

Med 02A-svänghjul borde du få till en hållbar konstruktion.

nizmo
2012-10-29, 19:30
vart kan man få tag i detta och hur mycket tål det

MiWi
2012-10-29, 19:38
vart kan man få tag i detta och hur mycket tål det

Det beror på vilken kombination du vill ha.

Detta är speccat för 450 Nm som exempel:

http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&cat=30&s1cat=113&s2cat=1600&showprod=8120&lang=sv

Sn00k
2012-10-29, 20:30
mtm: det är uppfattat, som sagt, vi håller det enkelt i grund-kittet, så får man bygga på det sedan, kanske ett nästa steg kan bestå av starkare koppling, enkelmasse-svänghjul, downpipe, race-katt + uppdaterat program.

jag är inte det minsta omöjlig på att göra en individuell mappning av en redan trimmad/modifierad motor.. oavsett om den ska gå på 95/98/race/e85-soppa.


nizmo: orginal-kopplingen tål inte vridet som blir med E85:en och detta program om man laddar på maximalt, det kan jag garantera, så det lär finjusteras..
..kopplings-slir dödar lamellen på nolltid, så nå sådant får inte förekomma, då sänker jag hellre vridet en aning.

jag har inte bromsat någon kärra än, så det ska bli kul att få se lite siffror på det sen.
(siffror ovan är uppskattade utifrån luftmassa och verkningsgrad.. bensin-siffrorna är dock bänkade.. det finns några här på forumet som kan vittna om att E85-programmet piskar på rejält i jämförelse)

nizmo
2012-10-30, 13:38
Att det piskat med etanol vet jag. Kör med original koppling och bensin nu då sportkoppling dog efter att körts med etanol programm i 4 år så klara den inte mer. Men annars var det kul hjulspinn i alla växlar å ett acc som satan. Går nog att jämföra med golf r då jag ägt än och tycket det är nästan likvärdigt

sgt_nelson
2012-10-30, 15:07
Lånar tråden lite, Tänkte kolla med Mattias ang etanol i en 2.0T (BYD, Edition 30) Någon info ang det? Skulle vara kul o testa lite..

Kör med Programvara från V-tech nu, 3" downpipe. resterande delen av avgaset kommer att bytas i vinter till 2,5".

Högtryckspumpen bör väll bytas samt spridare misstänker jag? Hur reagerar soppaslangar o övriga bränslesystemet med etanolen?

Sn00k
2012-10-30, 18:37
tyvärr inte så insatt i MED9 styrsystemet, det kräver betydligt dyrare utrustning för å vilja mappas, och det är ännu mer sofistikerat än ME7:an som jag förstått det.

tvivlar på att pumpen lär bytas, men spridarna lär nog bytas ut.

på en golf4(eller annan vagbil av samma årgång) så verkar slangar och bränslesystemet klara detta väldigt fint.. även orginal soppapumpen, men den har jag ju ändå planer på att byta ut i kiten till en jag vet är etanol-säker.
det enda negativa vi märkt av hittils är att vissa 4.0bars bränsleregulatorer inte riktigt tycker om E85:en och felar efter någon veckas användning.
har testat 2 olika, den enda funkar perfekt, och den andra är geggig/upplöst invändigt, jag kommer dock inte ihåg vilken som är vilken, en kommer ifrån en 1.8t original och en ifrån en golf 3 vr6, lär kolla upp numren på dom.

nizmo: kör du med k03s turbon? =)

larra
2012-10-30, 21:25
Jag kan vara test pilot ;)

Gasekke
2012-10-31, 18:53
Hmm, etanol heaven or hell? Jag gillar sn00ks inlägg helt absolut kul med folk som har koll på det man gör. Jag har testat e85 fullt ut i min tidigare rejspulka och personligen tycker jag efter mine "fältstudier" att man bör vara relativt försiktigt med sitt bränsleval i jakt på effekt.
E85 är ett billigt alt för effektsökande men det kräver en hel del koll på material i slangar pumpar osv.. Jag körde en E85 setup i min rejs bmw men då valde jag att byta då E85 är sjukt aggressivt mot fel materiel och ingen mirakellösning.

Nizmo:
Men annars var det kul hjulspinn i alla växlar å ett acc som satan. Går nog att jämföra med golf r då jag ägt än och tycket det är nästan likvärdigt
Jag får inte ihop grejen hjul spinn och acc??? Dessa saker har i min värld inget gemensamt alls och effekt är helt meningslöst utan fäste, men alltid kul om man är nöjd med sitt eget fordon.
Erik