handdator

Visa fullständig version : Golf 2 -88 drar mycket bensin & svartryker



Jarald
2012-10-27, 00:08
Har en Golf 2 -88:a med 89hk motorn som gått 17500 mil. För ett par veckor sedan så körde jag inne i stan och lyckades köra ner i ett hål i vägen i 30-40km/h. I samband med de så började genast motorlampan / lambdasondlampan lysa.

Jag har läst en del på andra sidor att de tyder på fel på lambdasonden. Den köpte jag en ny på biltema och bytte, men inte slockna lampan för de. Börjar tröttna på att bilen drar 1,1-1,2 L per mil landsvägskörning samt 1,5-2 L milen i stadskörning. Den svartryker ganska kraftigt när man varvar upp den men den går att köra som vanligt enda skillnaden är att den blir lite slö ibland på vissa växlar pga den får för mycket soppa.

Innan jag körde ner i hålet så gick bilen bra och drog ca 0,7 L milen blandad körning. Tomgången var dock hög och pendlade från 1500-2100 varv. Efter jag bytt lambdasond bytte jag förgasarfotspackningen(?), den som sitter mellan insug och förgasare eftersom de var ett litet hål i den. Har även sett över vacuumslangarna och fixat så de är tätt.

Någon här som vet va de kan bara för fel? Har god lust att ställa bilen på skroten.. Vad är de för något som kan gått sönder när jag körde ner i hålet i vägen? Är tacksam för alla tips och råd som kan hjälpa mig att hitta felet på bilen.

J.L
2012-10-27, 07:37
Jag har läst en del här på Garaget....

Hrrrm...



Börja med att lossa kontakter på förgasaren, rengör noggrant, de brukar bli ganska söliga, spraya med kontaktspray och sätt på/av några gånger.
Osäker på inställningsmöjligheterna i övrigt på mono-jet, det får någon mer kunnig svara på.

Kolla även så alla vacuum-slangar sitter på rätt ställe (och är hela) ska finnas ett kopplingsschema på insidan av motorhuven.

Har du tillgång till stroblampa eller liknande så kolla även så tändning står rätt.

Jarald
2012-10-27, 14:12
Oj! Nu står de rätt ^^

Jag ska prova rengöra kontakterna. Har även testat byta den blåa givaren på kylargrejen. Tycker de är lustigt att de blev så efter jag körde ner i ett hål.. Har inga såna avancerade verktyg då jag inte kan så mycket om bilar.

Tack för tipset, återkommer om de blev nå bättre när jag kikat på de du sa.