handdator

Visa fullständig version : Hur funkar motorvärmare?



stroy
2012-10-25, 02:33
Hej

Har nyligen köpt mig en Tiguan tsi 2011 och till min glädje upptäcker jag nu att jag både har ett eluttag på min parkeringsplats och att min bil verkar vara utrustad med motorvärmare (uttag i fronten och grön sladd i bagaget:) )

Vad är det jag har och vad kan jag förvänta mig när jag fått fastighetsvärden att låsa upp parkeringsuttaget åt mig? En varm kupé eller en någotsånär varm motor? Har aldrig haft den här funktionen i någon bil förut så jag är verkligen helt novis. Sitter sladden i hela tiden eller går man ut och stoppar i sladden innan man kör? (Ni inser min begåvningsreserv va?)

Tacksam för hjälp.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

TheDeadDorkster
2012-10-25, 08:38
Som norrbottning kan jag bara skratta.

Fråga hyresvärden om du har intervallström, timer, eller konstant ström.

Har du timer så förstår du att du ska ställa in den på din avgångstid.
Har du intervall är det bara att lämna i sladden i kontakten.
Har du konstant ström och betalar elen själv: Sätt dit en timer, betalar hyresvärden strömmen lämna i kontakten.



OBS: Glöm inte att koppla loss sladden från bilen och väggen när du åker. Stölder av sladdar är ganska vanligt (i alla fall här uppe).

Glöm inte heller att köpa en kupevärmare, då blir det också varmt och gosigt inne i bilen. Kontakten brukar sitta någonstans på passagagerarsidan.

magnusT
2012-10-25, 09:43
Det är väl inte nyttigt att alltid stå med motorvärmaren på?
Eller det kanske är mer på insticksvärmare?

Cullberg
2012-10-25, 09:51
Om man är helt novis kanske man skall börja med att säga att motorvärmare oftast är en uppbyggd med en del som värmer motorn, antingen slangvärmare eller "blockvärmare". Detta gör att bilen drar mindre bensin och att motorn mår bättre eftersom man slipper kallstarter. Det är såklart även bättre för miljön. Sen brukar man komplettera själv motorvärmardelen med ett uttag inne i kupén för att kunna ansluta en kupéfläkt, denna gör så att bilen är fri från frost och varm när man skall åka iväg.

Som skrivet ovan så skiljer det lite vad man har för typ av uttag men man kan säga att rent generallt så skall bilen stå och värma några timmar innan du skall åka, beroende på hur kallt det är. Nyare motorvärmaruttag kan vara styrda av temperatur och med tidur som du ställer in när du vill åka.

Men som sagt, glöm inte att dra ur sladden innan du åker. Ett tips kan vara att lägga en vante på ratten eller fälla upp en vindrutetorkaren för att påminna dig själv om att dra ur kabeln.

VWGolIV
2012-10-25, 16:31
Att glömma sladden har hänt mig ett par gånger men numera har jag tidur istället.

Jag virade sladden runt backspeglen och då märkte jag när jag öppna dörren att jag skulle ta loss värmaren.

stroy
2012-10-25, 22:59
Förstår att mitt inlägg ter sig lite roligt, helt OK :).

Men jag är tacksam för alla svar och jag ser redan framför mig hur jag naturligtvis kommer att glömma att sladden är i.

Ang. Kupévärmare, kan jag räkna med att det är uttag för en sådan i min kupé eftersom jag har en monterad motorvärmare? Eller är det något som jag får fixa själv? (Ska naturligtvis dyka ner vid passagerarsidan så fort jag kan, men jag och bilen är inte på samma ställe för tillfället, därav mina frågor).

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Andersson Racing
2012-10-25, 23:13
Förstår att mitt inlägg ter sig lite roligt, helt OK :).

Men jag är tacksam för alla svar och jag ser redan framför mig hur jag naturligtvis kommer att glömma att sladden är i.

Ang. Kupévärmare, kan jag räkna med att det är uttag för en sådan i min kupé eftersom jag har en monterad motorvärmare? Eller är det något som jag får fixa själv? (Ska naturligtvis dyka ner vid passagerarsidan så fort jag kan, men jag och bilen är inte på samma ställe för tillfället, därav mina frågor).



God möjlighet till att hitta ett uttag i kupén, troligtvis ner mot golvet på passagerarsidan.

magnusT
2012-10-26, 08:40
Kan även vara som så att det bara är kupéuttag och ingen motorvärmare.
Så ta en titt under huven var sladdarna går.

stroy
2012-10-27, 22:27
Lite uppföljning som tack för alla bra svar.

Tigge står ute i kulan men nosen bör kunna vara aningens varmare då motorvärmaren just är inkopplad. Till min glädje kan jag också konfirmera att det fanns ett snyggt monterat uttag på passagerarsidan. Så nu blir det inköp av någon bra kupevärmare, kul!




Sent from my iPad using Tapatalk HD

VWGolIV
2012-10-28, 10:23
Grattis till en varm bil i vinter!!! =)

mtm
2012-10-28, 16:45
När du ska köpa kupévärmare, tänk på att kolla vad uttaget du kommer köra allt på är avsäkrat för.

Själva motorvärmar-delen brukar dra ca 500-700W(att).

Har du en 10A(mpere) säkring så har du 10x230 = 2300W, dvs 2300-700 = 1600W kvar till en kupévärmare. Sen vill du kanske inte ligga och förbruka 100% av vad den säkringen klarar, utan mer runt 75-80%. Men det beror mycket på kablage och typ av säkring.

Se också till att kupévärmaren du köper har inbyggd termostat.

Lycka till! :)

stroy
2012-10-31, 12:21
Har en säkring med 10A så det ser lugnt ut.
En fråga ang. kupevärmare. När jag tittat runt så ser jag ingen som har en lösning för att förankra värmaren i bilen. Hur har ni andra det, glider den omkring på passagerasidans golv? Så kan man ju inte ha det. Den ska ju naturligtvis kunna sitta förankrad, i alla fall när den inte används.
Några fler goda tips?

mtm
2012-10-31, 12:26
Tror att det i samtliga fall när det gäller Defa-värmare ingår en fästplatta + skruv.

golfhenke
2012-11-06, 15:41
Bygger på frågeställningen lite om det är ok?

Tänkte höra om det går att eftermontera för Golf R -11. Vill alltså ha både motorvärmare+kupévärmare. Hade Defa på min förra Audi A3 och saknade det grymt mycket imorse ;)

Fråga 2. Är det bara volkswagen som gör detta eller finns det billigare auktoriserade verkstäder? Tänker på mechanum eller dylikt. Gärna i göteborgsområdet :)

mtm
2012-11-06, 18:14
- Ok då, men bara för den här gången. ;)

- Ja.

- Du kan göra det själv om du inte har tummen mitt i.

Slangvärmare (http://www.defa.com/file/737296b62b1/707.pdf)

Så här gör du. (http://www.defa.com/file/64704538b79/460473.pdf)

Detta behöver du 1 (http://www.defa.com/file/016b2c340024/1920255.pdf)

Detta behöver du 2 (http://www.defa.com/file/6467860362e/1920254.pdf)

Ett tips är att tänka till både 1 och 2 ggr var du placerar MiniPlug:en (se 'Detta behöver du 2').

Lycka till!

stroy
2012-11-07, 23:05
Jag återtar mitt eget ämne... Igen :)

Jag har nu susat till jobbet med ett leende på läpparna den senaste veckan. Varmt och gott har det varit, en ren njutning!

Dock visar det sig att jag orsakat ett veritabelt morgonhelvete för två kompletta hyreshus med mitt morgonvarma leende. När jag parkerade hemma efter jobbet idag så kommer det en människa springande från hyreshuset bredvid. Hon undrade om det var med vilje som jag satte igång larmet på min Tiguan sådär kl 6 varje morgon. Jag fattade ingenting. "Den senaste veckan har din förbannade skrothög väckt alla med sitt larmande". Det tog inte fler förolämpningar innan jag misstänkte kupevärmaren, det är det enda som ändrats den senaste veckan. Jag verkar dessutom ha rätt efter lite sökning på nätet.

Är det någon annan som råkat ut för detta? Jag vet att det finns en knapp vid förardörren som kan stänga av något som har med larmet att göra. Skulle det räcka att trycka in den? Kändes surt att dra ur min nya gröna sladd-vän ur fronten på tigge men jag vågade ju inte göra annat efter utskällningen. Fick ju skamset be om ursäkt, vet ju själv hur glad man blir av tutande bilar i arla morgonstund.

För er som nu undrar, nej jag har inte hört min egen tutande bil. Min lya vätter åt "andra hållet"

Hjälp?


Sent from my iPad using Tapatalk HD

J.L
2012-11-07, 23:44
Kan det vara ljudstyrkan på kupevärmaren som startar larmet?

Larma bilen och sätt sladden i vanlig strömkabel, så märker du ju snabbt vad som händer.

Att kalla bilen för skrothög var väll ändå lite oförskämt, har inte sett skicket på pärlan, men känns inte så va :-)


Jag har värmare i bägge bilar, men använder aldrig tyvärr, de står dock i (kall)garage, men jag får nog få tummen ur och köpa en timer, iaf så den jag åker i till jobbet kan få värma.
(har också glömt sladden i en gång)

Cullberg
2012-11-08, 00:02
Det skall räcka att trycka in knappen då den styr kupéövervakning om jag inte minns helt fel!