handdator

Visa fullständig version : Mer motorstyrka = ny koppling...



_holmgren_
2012-10-21, 00:21
Hej.

Bilen i fråga är en GTI 25 Jahre -02 med AUQ motorn. Vilken låda som sitter i minns jag inte helt säkert men jag tror det är en MQ350!??

Hur som helst. I vinter planerars det mer effekt och då kommer frågan. Hur mycket pallar orginal kopplingen?
För lite antagligen men ändå. Någon som har ett tips på en komplett sats som pallar runt 320ft-lbs ~ 435nm?

// Jakob

Sn00k
2012-10-21, 03:39
rättelse: MQ350 (02M) är lådan som sitter i 25 Jahre(GTI 337 i staterna) och även i modellen "20th anniversary".

_holmgren_
2012-10-21, 12:31
Enligt vad jag kunde hitta i natt så skulle det vara den lådan i min bil samt i 03: GTI.
på diverse nät butiker hittar jag både 02M lådor och 02J lådor till Mk4.

Edit: hittade just detta å "Driver Side replacement axle for 02M 6-speed transmissions. For 1.8t engines only. Complete replacement axle."
Alltså är det möjligt att jag har den lådan?

// Jakob

Sn00k
2012-10-21, 14:16
ugh, fel av mig, det är rätt som du säger, GTI 337 Edition (25 jahre) och "20th anniversary edition" fick tydligen 02M-lådan även dom, men långt efter V5, V6, R32, TDI modellerna.

du har alltså 240mm koppling med dubbelmasse-svänghjul original.

kopplingen håller 435Nm original utan slir, greppar tom bra vid banzaii-starter med 4wd, men svänghjulet kommer att ta stryk.
Dubbelmasse-hjulet är ju inte riktigt din kompis när du börjar trimma, och det är välinvesterade pengar att gå över till enkelmasse, men väljer man ett alltför lätt hjul så får man ofta ett fruktansvärt kopplings-slammer.. så håll dig till beprövade kit, gärna med en sachs sport-tryckplatta.

finns en hel uppsjö av kit till dessa, bla hos autotech, techtonics mfl mfl.. sök på 02m eller 240mm till golf/bora v5/v6/r32 eller till audi A3q/s3/tt, alternativt seat t4, skoda 4x4(senare modeller från samma generation).. 02M-lådan fanns i många bilar.. tror även att 02Q grejer kan passa rakt av och att du kan inkludera mk5 generationen, men dumt å chansa.

_holmgren_
2012-10-21, 16:03
Vars hittade du infon om hur mycket den klarar?

Tack så mycket för hjälpen :) Mycket lättare att räkna priser nu.

En kille på jobbet pratade om att jag skulle behöva en 4-puckad sinter men det känns lite väl, jag vill ju fortfarande ha kvar "orginal" känslan i kopplingen, om den blir lite hårdare spelar ingen roll men dragläge är något jag vill ha kvar då bilen körs dagligen fram och tillbaka till jobb m.m

Tusen tack för hjälpen :D

// Jakob

Sn00k
2012-10-21, 23:10
Åker A3 quattro till vardags, med just den 240mm kopplingen, egen programvara på E85, vridet ligger på drygt 400Nm, och det är inga större problem att kliva iväg från stillastående ens med diff å haldex-controller, kopplingen slirar väl, men greppet är riktigt bra för å vara original, den bör gott å väl räcka till i en framhjulsdriven bil.

nej stoppa INTE dit nån sinter.. det är helt overkill å sabbar körbarheten duktigt, för att inte tala om att det äter både svänghjul å tryckplatta.

Vill minnas att Valeo, som tillverkar originaldelar, sålde enkelmasse kit till 02M lådorna, såg nått för inte så längesen och priset var riktigt bra, tror det var på nån tysk sida, men dom har nog massvis med leverantörer.