handdator

Visa fullständig version : Konvertera 4/100 till 5/100



Ronny
2007-08-06, 19:51
Okej, satt o bläddra lite på den danska hemsidan som ni snackar lite om i en annan tråd... jag fick iden att dra ihop en tråd som tar upp vad man behöver för att konvertera en sur 4x100 med trummor till en 5x100 med skivbromsar runt om...allt som jag tror man behöver för att utföra konverteringer vekar säljas till vettiga pengar på www.krogslund.dk. Detta är en generellt ställd fråga och jag vill att den också ska behandla Mk2 och Mk3 eftersom det finns många som antagligen är intresserad av den här konverteringen.

Jag har en Golf Mk3 1.9td med just trummor bak.. i källaren har jag spindlar ifrån G60 + tillhörande ok och 288mm 4bults skivor.

Frågeställingen är följande:

Behöver man fler delar än det jag tar upp i listan? (Gör gärna en egen lista men utgå ifrån min)
Finns detta kitet att köpa billigare någon annanstans?
Använda G60 spindlar? "5 bult hjulfanger" pressas samman med lagret och i g60 spindeln, kommer det passa med originalaxel?


Efter lite låtsasshoppande:


Bremsecalipersæt,bag stelnr. ->1P240000 2.160,00 DKK
Bremsecalipersæt,for 25X288mm.(DP9969/1011002) 1.447,50 DKK
Bremseskive,bag,226x10mm.(5hul) 420,00 DKK
Bremseskive,for,ventileret,5 hjulbolte 690,00 DKK
Bremseslange,bag,på caliper 112,50 DKK
Bremseslange,for 185,00 DKK
Lastbegrænsningsventil til skiver bag 1.187,50 DKK
Hjulflange,for,5 bolte,med ABS ring 5/96-> 775,00 DKK
Hjulleje,bag 196,00 DKK
Hjulleje,for -5/96 525,00 DKK
Spindel,bag,til skiver,højre,m.ABS 310,00 DKK
Spindel,bag,til skiver,venstre,m.ABS 310,00 DKK
I alt: 8.318,50 DKK = 10.463,84 SEK

ev. behöver man nya spindelleder, bärarmar+bussninger, 22,2mm huvudbromscylinder (3000dkk)

obs. jag har inte räknat med monteringsdetaljer, hanbromsvire, kullagerfett, bromsolja etc.

Pectus
2007-08-06, 22:10
Är det inte enklare och billigare att åka till närmaste skrot och hämta
vad du behöver från en vr6a?

Ronny
2007-08-07, 09:08
Är det inte enklare och billigare att åka till närmaste skrot och hämta
vad du behöver från en vr6a?


jag är intresserad av att samanställa en lista på vad man behöver.. givetvis finns prylarna på skroten.. men jag utgår ifrån hemsidan för att göra det enkelt..

kanske har man fått tag på en del av grejorna på skroten.. o då vet man vad man saknar/ och var det går att få tag på.. det är vad tråden handlar om

Lillen
2007-08-07, 11:21
Okej... jag fick iden att dra ihop en tråd som tar upp vad man behöver för att konvertera en sur 4x100 med trummor till en 5x100 med skivbromsar runt om...allt man behöver verkar säljas till vettiga pengar på www.krogslund.dk. Jag vill att den också ska behandla Mk2 och Mk3 eftersom.

Mk II och Mk III har har samma chassie insfästningar.
Alltså passar Mk III chassie på Mk II och så vidare.
Med andra ord det som berör den ena modellen passar att applicera på den andra med.


Jag har en Golf Mk3 1.9td med just trummor bak.. i källaren har jag spindlar ifrån G60 + tillhörande ok och 288mm 4bults skivor.

Frågeställingen är följande:

Behöver man fler delar än det jag tar upp i listan? (Gör gärna en egen lista men utgå ifrån min)
Finns detta kitet att köpa billigare någon annanstans?
Använda G60 spindlar? "5 bult hjulfanger" pressas samman med lagret och i g60 spindeln, kommer det passa med originalaxel?


Fråga 1.

*Spindelleder behöves OM du byter spindel till Mk III som har vinklad infästning PÅ spindelleden och annan infästning , den ser lik ut men skiljer lite.
Då behöver du även Mk III Länkarmar då det sitter annorlunda.
Använder du G60 spindel så har du vinkelrät montering av spindelleden!
Då kan du använda Mk II bärarmen fram , går inte med MK III bärarm(inte utan modd). Alltså kolla hur G60 spindeln ser ut.

*OM du kan använda samma lager men pressa i medbringaren från Mk III med fembult så ok. Annars är det absolut enklaste att byta Spindeln komplett!!!
Ingen mening att krångla till det då du får bättre funktion med den nyare spindeln för oket.
På äldre sitter det metallstyrbussning med plaststyrning som okhållaren sitter i och på de nyare sitter det glidpinnar som man smörjer = enklare service men oftare.
Går mycket lättare att demontera dessa med då det sitter bult utstickande på Mk III(fembult) istället för insex försänkt(samlar skit och fasnar) på Mk II GTi.

*Bakaxeln är inte så stor skillnad på.
Ganska samma alltihopa.
Mindre skillnader men det är lite.
Enklast är att byta hela komplett.

Fråga 2.

Förmodligen finns säkert kit!?
Billigare vet jag ej men dyrt i vart fall.
Billigast är nog en skrotad VR6 eller Mk III GTi.

Fråga 3.

Se svar ovan.......