handdator

Visa fullständig version : Liggunderlagsbit fram i grillen under regplåten å köra så?



lundqvistarn
2012-10-20, 13:35
Upplever ju som ni kanske tidigare läst att min bil tar jätte länge innan normal arbetstemp uppnås, ca en mil vid snål körning, mkt rullning och aldrig varva över 2500 varv.

Och nu när det börjar bli kallt kring 0an dygnet runt eller kallare så tar de ju ännu längre tid...satte igår en bit från ett liggunderlag framför kylaren precis under regskylten. Nu tar det ju betydligt mindre lång tid innan bilen får normalt arbetstemp.

Men frågan är hur skadligt är det köra så hela vintern? Gör de nån skada ha en bit liggunderlag framför kylaren i grillen under regplåten?

De blir ju lite samma effekt som folk som har extraljus där?

Bilen i fråga är en 1,9 tdi bluemotion 2009a Golf femma.

J.L
2012-10-20, 18:28
Det är säkert ingen fara, sålänge bilen inte blir för varm.

Men frågan är ju varför den tar tid på sig att bli varm, och om det inte vore bättre att felsöka detta.
Kollat termostat & vattenpump?

lundqvistarn
2012-10-20, 19:14
Dom är tydligen så, har bytt termostat & tempgivare. Nyare golfarna fick ju dieselvärmare som hjälper till å få upp värmen i bilen.

PassatGT16v
2012-10-20, 20:57
Ja har diskuterats förr om nyare bilar att det inte finns energiförluster(värme) eftersom de ska vara så snåla som möjligt.

Borde inte göra något att täcka för så länge tempen ligger bra.

RobinR
2012-10-20, 22:11
Som ni säger så är det fullt normalt, finns ju knappt nå bränsle för bilen att förbruka då de drar så lite, tar längre tid.
Köpte ny BMW 3 serie med diesel, tar ca 1-1,5mil innan jag når 100 grader. Drar 0,4milen. Fullgas 4,000 varv när bilen drar 1 liter milen så ska du se att bilen blir varm snabbare.

Jag kommer lösa mitt problem med att montera motorvärmare, vilket Niklas också även skriver att de gör mer o mer nuförtiden.

a128
2012-10-20, 22:27
Min förra Golf V Fsi om det ville sig illa behöva nästan en mil för rätt driftstemperatur, om man körde med den oljetrågsmonterade värmaren liten stund så kunde det dröja ytterliggare en km extra just för att motorn då går mera friktionsfritt med ljummen motorolja

P-plats.se
2012-10-21, 00:06
För varje ny bil jag köpt så har det tagit längre och längre tid innan dom kommit upp i temperatur.
Tycker dock inte förbrukningen gått ner i samma takt bara!? :(