handdator

Visa fullständig version : Bult avbruten i blocket - tips mottages



mtm
2012-10-19, 23:32
AAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHH H!!!!!!!!!!!!!

Så, hur hamnade vi här då? Skulle tippa på att det är en blandning av idioti, avsaknad av erfarenhet och en övertro på andra.

Håller på med ett kamremsbyte, något jag för övrigt aldrig kommer göra om utan tillgång till ett garage med riktig lyft.

Hur som helst, är på "steget" då jag ska montera tillbaka den del av motorfästet som sitter i motorn.

Denna del sitter med 3st M10 bultar och dessa skall enligt min factory repair manual samt en guide på vwvortex dras med 100NM.

Vad händer? Självklart drar jag sönder bulten!

Jag använder mig av en Gedore kalibrerad momentnyckel, så jag har inte överdragit något.

Efter lite efterforskningar på teh interwebz framgår det rätt snart att det är en omöjlighet att dra en M10x1.5 8.8 bult i 100NM. Rekommenderat är ~50NM, men då dessa bultar (nya original bultar från VW) har fläns så ska man öka momentet med 10%. Dock fortfarande långt ifrån några 100NM.

Så, har någon lust att förklara hur detta kan ha gått till (förutom det jag själv konstaterat ovanför) ?? Varför säger "expertisen" att det ska vara 100NM när detta uppenbarligen är en omöjlighet?

Har jag en annan motor eller vad är fel?

Henrik? Mini_Me? Någon?

Haynes (jo, har en sån också), säger 50NM(!) WTF!?

Suck...

Nåja, tips på hur i helvete jag får ut det som är kvar av bulten? 3-4cm, varav knappt 1cm sticker ut utanför blocket.

Haugeman
2012-10-19, 23:49
Sitter bulten fast då? Om skallen gick av är det väl bara att ta bort fästet igen och sätta på en låstång eller liknande också skruva ur den?

Ett alternativ ( vet dock inte hur blocket mår av värmen eller om du kommer åt) tryck på en mutter på stumpen och svetsa fast den. Sen skruva ut bulten.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mtm
2012-10-19, 23:52
Tack för tipsen, uppskattas! :)

Men, det är för trångt för att komma åt med en låstång. Eller rättare sagt, man kommer åt med tången, men det finns ingen möjlighet att få kraft att vrida sen. :(

Ja, hade jag haft tillgång till en svets och kunnat svetsa så... :-/

Janne.M
2012-10-20, 01:33
Såga ett spår i bulten och sen i med mejsel eller en bit plattjärn/stål och vrid.

Men svets är nog bäst.

Annars kanske en liten "EZ out" som felgängar på bultkroppen istället för bultskallen, finns billiga satser på biltema.

mtm
2012-10-21, 01:19
Fick blir "diamant" slipstift till dremeln och karva ut ett stort hål i bulten sen dit med en svinpitt. Släppte till slut.

Rengjorde sen alla gängor och bultar ordentligt med gängverktyg. Nu är allt på plats och bilen går igen. :)

Haugeman
2012-10-21, 01:21
toppen. gött att du fixade det =)

Mini_me
2012-10-21, 10:42
Steg 1 , lita inte på internet ;-P

Nä men seriöst , ibalnd står det fel och då är det jävligt surt.

mtm
2012-10-21, 21:38
Mjo, gick åt en del tid att få väck den där bulten - mest det som var surt.

Men nu är det löst och motorn går bra (efter kamremsbytet).