handdator

Visa fullständig version : Ny bliven Golf R ägare, Chippning?



Mikegti
2012-10-19, 10:51
Hej
Nästa helg blir jag ägare till en 2012 golf R. Efter ett tag kommer väl suget på trimmning och då undrar jag vilket ni upplever bäst?
BSR ppc eller V-tech liknade dosa?
Berätta lite hur ni upplever bilarna efter optimering osv ev problem och så!

Cullberg
2012-10-19, 11:01
Hej, Grattis till nya bilen. Är den ny från fabrik? Om den är det så har du gratis medlemskap i klubben.

Du vet väl att om du blir betalande medlem i VW GTI Klubben har du många fina erbjudanden från våra samarbetspartners.
När det gäller trim så är Stertman Motorsport en av dom som vi samarbetar med.

Det är många som tvistar om det är bra eller inte med "färdiga" dosor som man pluggar in i bilen.

Mikegti
2012-10-19, 11:19
Bilen har rullat 1050mil så ny är den inte!

Gasekke
2012-10-19, 21:19
Nej nej nej... Börja inte trimma skrotet!!! Helt plötsligt så står du där med en tokig önskan efter massor med effekt, jakt på låga strippen tider m.m och en massa problem , tjafs med att du tänkt fel med allt du köpt, tänkt och valt är helt fel för alla andras åsikt dyker upp.. Eller händer det bara mig??? ;)...
Skämt åsido, bilarna går helt ok från början, vad är din ambition?
Enligt min åsikt strunta i trim, fixa en haldexmod , avgasupdate kör så det ryker du har nog med pulver med den vikten.
Erik

DPC
2012-10-20, 08:55
Hej
Nästa helg blir jag ägare till en 2012 golf R. Efter ett tag kommer väl suget på trimmning och då undrar jag vilket ni upplever bäst?
BSR ppc eller V-tech liknade dosa?
Berätta lite hur ni upplever bilarna efter optimering osv ev problem och så!

Om du ska trimma så välj ett känt fabrikat där åf ger ett bra intryck och kan ge support. Personligen hade jag aldrig gjort det. Rent generellt ger ett chip främst mer moment i mellanregistret vilken ger en motor med bra knuff i, men mindre stegrande effekt med ökat varvtal vilket är en egenskap jag sätter före maximalt med vridmoment och lite mer toppeffekt. Byter du hw så finns möjlighet att trycka ur lite till ur den redan relativt stressade turbon.

Mikegti
2012-10-20, 12:54
Tack så länge. Den får nog vara original. Hoppas man blir nöjd med hur den går. Har lämnat en boss 302 bakom mig nu efter 2 somrar men tänkte ha lite roligt på vintern istället. På lördag smäller det känns som när man vänta på moppen!!!!! Då va man vaken och körde efter tolvslaget på natten när man fyllde 15 Haha..
Mike

DPC
2012-10-20, 13:47
Enda gången jag saknar lite pulver är på sommaren på torr asfalt. Annars känns den pigg även original med bra vrid och varvvillighet.

Gasekke
2012-10-22, 10:53
Det är helt klart en trevlig bil redan från början, att turbon skulle vara hårt stressad från början vet jag inte om jag kan hålla med om, jag åkte ju 12,49 med originalturbo stertman steg 2,75++ då pratar vi stressad originalturbo ;). (byttes mest pga av strul från min sida med frusen catchtank.. Nu annan större turbo inflyttad..)
Lite lagom trim typ steg 1 eller 2 räcker väl till med ett bra avgas/Dp och IC och uppstädning bland alla dessa kattar så klarar sig den nog bara bra.
Och som skrivs använd en bra välskriven pgmvara av ett fungerande fabrikat. Fråga runt och läs på forum med ett "lagom åsiktsfilter" då det lätt blir OT då det ska pratas eftermarknads produkter..
Själv vet jag vad jag skulle rekommendera då mina saker funkat bra i alla mina steg jag testat.

GIAC/stertman alltså för min del och det finns säkert andra rekommendationer från andra personer.
Erik Umeå

Mikegti
2012-10-22, 18:37
Tack för info 6 dagar kvar!

Mikegti
2012-10-27, 15:11
Hämtade bilen i fredags körde 55mil hem varav 20mil i snöstorm den går kanon fint drog 0,83 helt ok.
Tvätta bort allt salt när jag kom hem och har hand vaxat den idag kanon fin i den blåa färgen. Jag är riktigt nöjd med hur den går och jag måste säga att det är ett fränt motorljud för att vara en 4cyl motor. Det dova muller som kommer på gas uppsläpp är mulligt.
Nu ska bara den förbannade longlife oljan sköljas ur och ersättas med vanlig helsyntet.
Med vänlig hälsning, Mike

J.L
2012-10-27, 15:36
Gillar!
Glöm inte bilderna! ;-)

Mikegti
2012-10-27, 16:44
Gillar!
Glöm inte bilderna! ;-)

Hur lägger man in dom då? Ser ingen bifoga fil symbol!

Mikegti
2012-10-27, 17:00
553554555556

Hoppas detta funka mobil bilder efter vaxning
MVH Mike

Mikegti
2012-10-27, 17:15
Något som slog mig under hemresan va en mkt stor felvisning på hastighets mätaren mot gps 8-9 km/h för lite????!!!!
Dimension på vinterdäcken är 225/45/17 och det borde väl stämma!
Normalt brukar det visa ca 5km/h fel men detta va mycke tycker jag någon annan som har samma symtom?

Vet ej hur det blir med sommar däcken som är 235/35/19

Tacksam för svar
MVH Mike

samuel2
2012-10-27, 19:21
Något som slog mig under hemresan va en mkt stor felvisning på hastighets mätaren mot gps 8-9 km/h för lite????!!!!
Dimension på vinterdäcken är 225/45/17 och det borde väl stämma!
Normalt brukar det visa ca 5km/h fel men detta va mycke tycker jag någon annan som har samma symtom?

Vet ej hur det blir med sommar däcken som är 235/35/19

Tacksam för svar
MVH Mike

Min ED35 visar också ungefär 8 km/h för mycket beroende på hastighetsintervall. Men med den digitala hastighetsmätaren framme i färddatorn är det ju lätt att räkna fram hastigheten själv ändå.

Mikegti
2012-10-27, 20:59
Min ED35 visar också ungefär 8 km/h för mycket beroende på hastighetsintervall. Men med den digitala hastighetsmätaren framme i färddatorn är det ju lätt att räkna fram hastigheten själv ändå.

Jag tycker det är alldeles för stor fel marginal. Det finns ju risk att man blir påkörd bakifrån om man kör efter skyltarna och bilens mätare... Hahaha

Peter-C
2012-10-27, 21:24
Kanonfin bil, snygg i blått! Min GTI har samma felvisning jmfr GPS:en. Det går att justera om du vill via färddatorn / MFD, tror det är +/- 10 km/h vid någon viss fart. Ligger under menypunkt ”Wintertyres”, prova.

”Longlife” begreppet
Håller med dig, att byta olja skadar ju inte. T.ex. Castrol Edge FST /Edge Longlife III som är longlife oljor är ju helsyntetiska och i enlighet med VW specifikation (ger mig fan på att de är identiska). Att oljan är klassad som ”longlife” innebär ju i sig inget negativt. Det är ju bytesintervallerna som är kritiska, oljan är det inget fel på. Kör våra bilar på denna olja men med tätare byten än longlife intervall. Man vill ju inte ha någon ”oil sludge” på grund av snålhet ……..:-)

/Peter

Mikegti
2012-10-27, 22:08
Kanonfin bil, snygg i blått! Min GTI har samma felvisning jmfr GPS:en. Det går att justera om du vill via färddatorn / MFD, tror det är +/- 10 km/h vid någon viss fart. Ligger under menypunkt ”Wintertyres”, prova.

”Longlife” begreppet
Håller med dig, att byta olja skadar ju inte. T.ex. Castrol Edge FST /Edge Longlife III som är longlife oljor är ju helsyntetiska och i enlighet med VW specifikation (ger mig fan på att de är identiska). Att oljan är klassad som ”longlife” innebär ju i sig inget negativt. Det är ju bytesintervallerna som är kritiska, oljan är det inget fel på. Kör våra bilar på denna olja men med tätare byten än longlife intervall. Man vill ju inte ha någon ”oil sludge” på grund av snålhet ……..:-)

/Peter

Det låter kanon om det går att justera! Ska jag ta plus eller minus nu när den visar för hög hastighet borde det bli minus eller?
Ska erkänna att jag har ett par skapliga whiskey och några öl i mig nu så tänker inte helt klart!
Tar bort longlifen för att jag vill byta olja med max 750mils intervall och jag anser den påtok för dyr. Om den höll kvalite i 3000mil hade den varit prisvärd men vad man hört får folk fylla på upp till 5liter på 3000mil på vissa modeller och då faller hela vitsen med longlife tycker jag. Dessutom är den onödigt tunn.
Tack för info
Mike

Mikegti
2012-10-27, 22:14
Jag hittar bara en hastighet man kan ställa in under vinterdäck tror det är typ max hastighet man får köra typ 120km/h sen larmar den på hastigheten!?
Kan tyvärr inte prova skarpt nu ej körbar!

Mike

Peter-C
2012-10-27, 22:37
Jag hittar bara en hastighet man kan ställa in under vinterdäck tror det är typ max hastighet man får köra typ 120km/h sen larmar den på hastigheten!?
Kan tyvärr inte prova skarpt nu ej körbar!

Mike

Ahhh Du har rätt! Var just ute i garaget och kollade, datorn adderar till en total. Felaktig slutledning från min sida. Tog för givet att det var en typ av ”dimensions justering” avseende avvikande hjul. Denna finessen känns onödig (om man inte har dubb).

Det gör inget att det visar lite för mycket, på en sådan bil brukar hastighetsmätaren gärna fara iväg ändå.

Olja - Jo visst är longlif:en omotiverat dyr. Dock så är min erfarenhet att förbrukningen inte är högre än med vanlig olja, då menar jag typ några deciliter per 1000 mil på en 1,8 T och en 2,0 TSI. En släkting till mig fyller på typ 1 liter longlife olja per 150 mil vilket verkar helt orimligt (Audi 2,4 6cyl).

/Peter

Mikegti
2012-10-28, 07:21
Det va synd hade gärna justerat den till rätt hastighet hoppas någon har en lösning på detta.
Mike

samuel2
2012-10-28, 18:41
Jag tycker det är alldeles för stor fel marginal. Det finns ju risk att man blir påkörd bakifrån om man kör efter skyltarna och bilens mätare... Hahaha

Ja, och det gör du ju säkert :) Därför man köper en R.

samuel2
2012-10-28, 18:53
Det låter kanon om det går att justera! Ska jag ta plus eller minus nu när den visar för hög hastighet borde det bli minus eller?
Ska erkänna att jag har ett par skapliga whiskey och några öl i mig nu så tänker inte helt klart!
Tar bort longlifen för att jag vill byta olja med max 750mils intervall och jag anser den påtok för dyr. Om den höll kvalite i 3000mil hade den varit prisvärd men vad man hört får folk fylla på upp till 5liter på 3000mil på vissa modeller och då faller hela vitsen med longlife tycker jag. Dessutom är den onödigt tunn.
Tack för info
Mike

Några 3000 mil intervall blir det ändå inte om du inte kör extremt snålt. Min ED35 ville ha service vid 2500 mil och då såg oljan fortfarande mycket fin ut och jag behövde bara fylla på 2 dl totalt under de 2500 milen trots inkörningsperiod. Efter service har oljenivån bara sjunkit marginellt trots 1000 mil till på mätaren.

Jag tänkte först också som dig precis när jag hämtat ut bilen men sedan hittade jag en del intressanta foruminlägg på bland annat golfmk6.com där en GTI ägare lämnat in oljan för analys med vissa intervall och i alla fall med hans körning så var oljan nästan som ny när det var dags för service. Hittar inte inlägget nu men sök på google så hittar du det säkert. Lägg pengarna på trim istället :)

Mikegti
2012-10-28, 20:18
Tack för infon jag får tänka om vad det gäller oljan men korta intervall blir det i allafall.
Men fel visningen på hastigheten stör mig så mycket att jag går nog upp en profil vid nästa däckbyte
Mike

Jocke Grön
2012-10-29, 14:24
Nej nej nej... Börja inte trimma skrotet!!! Helt plötsligt så står du där med en tokig önskan efter massor med effekt, jakt på låga strippen tider m.m och en massa problem , tjafs med att du tänkt fel med allt du köpt, tänkt och valt är helt fel för alla andras åsikt dyker upp.. Eller händer det bara mig??? ;)...
Skämt åsido, bilarna går helt ok från början, vad är din ambition?
Enligt min åsikt strunta i trim, fixa en haldexmod , avgasupdate kör så det ryker du har nog med pulver med den vikten.
Erik

Jag kanske inte hänger med riktigt här, men vad innebär en "haldexmod"??

/Jocke

Merlinen
2012-10-29, 15:28
http://www.ace-competition.com/index.php?page=haldex&gen=4