handdator

Visa fullständig version : 8V till 16V



Fredda84
2007-08-06, 19:38
om jag sänker ner en 16V GTI motor med låda i min 8V GTI bil båda motorer från -86, är det då bara en registreringsbesiktning för 900:- som behövs eller blir det andra komplikationer med? har även bytt till större bromsar.

jag har sökt runt lite men inte hittat något vettigt, ställer frågan med tanke på att gamla forumet inte är tillgängligt.

Tacksam för svar.

Lillen
2007-08-06, 20:52
om jag sänker ner en 16V GTI motor med låda i min 8V GTI bil båda motorer från -86, är det då bara en registreringsbesiktning för 900:- som behövs eller blir det andra komplikationer med? har även bytt till större bromsar.

jag har sökt runt lite men inte hittat något vettigt, ställer frågan med tanke på att gamla forumet inte är tillgängligt.

Tacksam för svar.

Bromskylningen behöver du ifrån 16V.
Inte alltid det kollas men iaf.

Egentligen en komponentkontroll.
Så att alla delar du monterat stämmer överens med 16V.
Men vet inte om den utföres längre?

Modig
2007-08-06, 22:18
jo den utföres och man kan beställa papprena från v.a.g i södertälje!

det går inte att registrera om utan de papprena!

apprena kostar 1000kr + komponentkontrollstiden + regbesiktning

Sebbe
2007-08-06, 22:35
Jag lånar tråden lite om det är ok.

Om man ska reg. besikta sin mk1 med 1,8l motor (JJ) istället för 1,6l (EG) krävs det papper från V.A.G. då med?

Manny
2007-08-06, 22:48
Jag lånar tråden lite om det är ok.

Om man ska reg. besikta sin mk1 med 1,8l motor (JJ) istället för 1,6l (EG) krävs det papper från V.A.G. då med?

Tror knappast nån märker nåt.. Men ska man hårddra det så ska man ju ha det...

Fredda84
2007-08-07, 06:32
Klankar dom ner på att jag har G60 bromsar tro eller får man ha överdimensionerat?

Fredda84
2007-08-07, 06:41
vart sitter bromskylningen som 16V har?

znabb
2007-08-07, 09:57
vart sitter bromskylningen som 16V har?


fredda 84: bromskylningen går från de 2 st hålen i 16v:ns undre frontläpp och in i innerskärmarna för att kyla bromsarna,vet ej om det finns att köpa orginal längre?

om du byter till en 16V motor behöver du även komplett elsystem...

Fredda84
2007-08-07, 10:15
har inte 86:ans 16V motor liksom 8V GTI motor K-Jetronic som är mekaniskt och inte har någon elbox?

om inte annat så har jag en hel donatorbil så det blir väl inga större konstigheter...

Lillen
2007-08-07, 11:33
jo den utföres och man kan beställa papprena från v.a.g i södertälje!
det går inte att registrera om utan de papprena!
Papprena kostar 1000kr + komponentkontrollstiden + regbesiktning

Öhhh????
Mina papper var då gratis iaf!
Har dem hemma och det kostade inget.

Regbesiktning och kontroll kostar däremot.


Om man ska reg. besikta sin mk1 med 1,8l motor (JJ) istället för 1,6l (EG) krävs det papper från V.A.G. då med?

JA rent principiellt gör de det!
OM man vill göra det rätt så är den ju ändrad i och med bytet då krävs Regg besiktning om man vill ha det rätt.
Men från en 8V till en annan ser man ju ingen skillnad.
Det går ju att ta bort märkningen på 1,8-blocket.

znabb
2007-08-07, 11:46
har inte 86:ans 16V motor liksom 8V GTI motor K-Jetronic som är mekaniskt och inte har någon elbox?

om inte annat så har jag en hel donatorbil så det blir väl inga större konstigheter...

fredda 84: K-jet är mekanisk men har styrbox...

R.Grönberg
2007-08-07, 12:21
fredda 84: K-jet är mekanisk men har styrbox...

När jag försökte så var det ingen som gjorde komponentkontroll bes längre då det var alldeles för mycket jobb.

Manny
2007-08-07, 12:28
Klankar dom ner på att jag har G60 bromsar tro eller får man ha överdimensionerat?

d klagar dom garanterat inte på, tvärtom, bara bra.

R.Grönberg
2007-08-07, 12:30
d klagar dom garanterat inte på, tvärtom, bara bra.


Jag tror dom kan klaga på att, För ska du regga till en 16v måste du ju ha 16v grejer på bilen.
Vet en med en 16v som fick nerslag för han hade satt dit större bromsar.

Fredda84
2007-08-07, 12:50
Vet en med en 16v som fick nerslag för han hade satt dit större bromsar.

Hade han "större" bromsar bara eller hade han G60 280mm bromsar som ju sitter som standard på Golf 2 G60 ? för då är det ju iallafall inom familjen...

Om man satt dit t.ex. Brembo 4 kolvs ok så kan väl kanske inte tillverkaren godkänna komponentkontrollen misstänker jag ju men nu finns ju dessa bromsar som standard på G60'in.

Fredda84
2007-08-07, 12:53
Papperen som man måste ha från tillverkaren är de knutna till just bilen ifråga eller är det allmänna papper som måste följa med till komponentkontrollen ?

Lillen
2007-08-07, 13:04
Jag tror dom kan klaga på att, För ska du regga till en 16v måste du ju ha 16v grejer på bilen.
Vet en med en 16v som fick nerslag för han hade satt dit större bromsar.

Helt sant!
Man SKA ha grejor från en känd donatorbil.
Och det SKA vara samma som bilen motorn kommer från.

MEN sen OM de kollar så noga beror ju på ställe och SBP gube!?

Komponentkontrollen gjorde förr av VAG men skall numer göras av godkänd verkstad , jag ifrågasatte dock detta för att det inte gör nästan några kontroller numer?? Dock så skall det ju göras enligt SBP så vem och var vet jag ej. Hör med Svenska VW & SBP för exakt svar!?

Lillen
2007-08-07, 13:08
Papperen som man måste ha från tillverkaren är de knutna till just bilen ifråga eller är det allmänna papper som måste följa med till komponentkontrollen ?

JA de är knutna till just det byte DU skall genomföra.
Men behöver inte vara just till ett specifikt regnummer NEJ.
Dock gäller de papper man får OFTA en specifik årsmodell & modell till bilen man tar ifrån och samma till bilen man sätter sakerna på.

Så JA ganska specat är det!
Men det är ganska allmänt med.
Du behöver dock ge bra info till guben på Svenska VW.
Finns info angående detta att söka.

R.Grönberg
2007-08-07, 16:43
När jag ringde och tjabbade om detta så fick jag svaret att det är klart det går att fixa, du ska bara fixa en komponentkontroll, och det är inga som vill göra längre, ringde även runt lite och verkade totaldött

Fredda84
2007-08-07, 20:00
När jag ringde och tjabbade om detta så fick jag svaret att det är klart det går att fixa, du ska bara fixa en komponentkontroll, och det är inga som vill göra längre, ringde även runt lite och verkade totaldött

Menar du att komponentkontrollen antagligen inte behövs eller menar du att det blir svårt att regga om den för att ingen vill göra komponentkontrollen?

razer
2007-08-07, 21:03
KR 16v motorn (före 88) har en tändbox, en tändmodul och en tomgångsstyrbox, insprutningen är mekaniskt. GZ 8v med K-Jetronic har endast tändmodul, insprutningen är mekanisk.