handdator

Visa fullständig version : Volkswagens och Porsche, två helt olika märken?



TomasGolf
2012-10-17, 13:42
Hej, jag har en konstig fråga som jag hoppas att ni entusiaster kan ge mig ett enkelt svar på.

På senaste tiden har jag börjat intressera mig för Volkswagens historia och jag har fördjupat mig i Volkswagens band till Porsche. Som ni vet så var det Ferdinande Porsche som ritade den första "folkvagnen", dessutom är Porsche och Volkswagen märken inom samma koncern. Som om inte det vore nog så ägs koncernen, Volkswagen Group, till stor del av Porsche Holding GmbH. Så jag förnekar inte att relationen mellan de två bilmärkena är tät.

Men frågan är, är Volkswagen och Porsche två olika märken?

Ja jag har asperger... faktiskt! :)

GTI-nissen
2012-10-17, 13:47
Firman Porsche tog väl inte fram den första folkvagnen, däremot så ritade Ferdinande Porsche ur-folkan. Ferdinand P startade sedan biltillverkning under namnet Porsche där han till att börja med använde många VW-delar.

Resterande affärer hit och dit får någon annan ta. Frågan är om det finns någon som klarar alla turer som varit genom åren. ;-)

TomasGolf
2012-10-17, 13:58
Tack för upplysningen :) Jag har korrigerat felet nu :)

T-mek
2012-10-18, 10:10
För att stöka till det ytterligare så var det Ferdinand Porsches son som gjorde den första "Porschen".

(Ja han hette också Ferdinand, smidigt va?) GammelFerdinand dog 1951, efter det var det sonen som tog över företaget.

Förutom folkvagnen konstruerade även Ferdinand dä bl.a. stridsvagnar åt tyska krigsmakten, lite kuriosa ;)

ThomasT
2012-10-18, 23:13
Ferdinand Porsche fick en son(Ferdinand) och en dotter(Louise).

Louise gifter sig med Anton Piech och de får fyra barn, däribland så finns Ferdinand Peich som sedemera blir bland annat styreseordförande i VW, och står för mycket av vad märket representerar idag.


Jag kan bara gissa att efter alla turer där både Porsche och VW försöker köpa upp varandra så är familjehögtiderna i Porsche/Piech familjen lite stela...


.

Särås
2012-10-19, 01:41
Lite stela? :-p

Premis
2012-10-19, 15:27
Volkswagen och Porsche är två helt olika märken, kan inte ens säga att dom tillhör samma märkesfamilj oavsett vad dom haft för gemensam historia.

miro
2012-10-19, 21:30
Volkswagen och Porsche är två helt olika märken, kan inte ens säga att dom tillhör samma märkesfamilj oavsett vad dom haft för gemensam historia.


Någon som har pillat med Porsche?
Demonterat handtag/givare/ kablage och kanske produkter som är relaterade till VW Audi familjen?

Finns det VW/Audi stämplar på Porscharna?

Mini_me
2012-10-19, 23:29
Klart det finns...porsche delar motor med LT modellerna t.o.m .

ThomasT
2012-10-20, 02:50
Någon som missat Cayenne/Touareg?

TomasGolf
2012-10-22, 17:53
Notera att två olika bilmärken kan producera identiska bilar. Det som skiljer är i stort sett bara emlem och utrustningsnivå. På viss bilar, så som Mini "hundkoja" så var bilarna identiska sånär inpå emlemen. Om man jämför Austin Mini och Morris Mini. Och jag tror Morris och Austin räknas som två olika märken. Rätta mig om jag har fel :)


Det är samma med Peugeot 107/Toyota Aygo/Citroën C1.

TomasGolf
2012-10-28, 15:48
Bumpar tråden. Är VW och Porsche helt olika märken (...trots deras täta relation) :-)

ThomasT
2012-10-28, 21:57
Bumpar tråden. Är VW och Porsche helt olika märken (...trots deras täta relation) :-)

Ja, det är olika bilmärken. Men ägarstrukturen är lite krångligare...

577

Lilla_Vargen
2012-10-29, 14:07
Köpte inte VW upp de återstående 50,7% nyligen och äger numer 100% ??

MiWi
2012-10-29, 14:47
Köpte inte VW upp de återstående 50,7% nyligen och äger numer 100% ??

Det stämmer, köpet blev offentligt i somras.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/volkswagen-koper-hela-porsche_7324523.svd

ThomasT
2012-10-29, 23:25
Köpte inte VW upp de återstående 50,7% nyligen och äger numer 100% ??


Det stämmer, köpet blev offentligt i somras.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/volkswagen-koper-hela-porsche_7324523.svd

Nej!

Innan så ägde Porsche SE 50.1% av Porsche AG. De 50.1% såldes till Volkswagen Aktiengesellshaft så nu äger de 100% av Porsche AG, precis som på min bild ovan.