handdator

Visa fullständig version : Första service på Scirocco 2010 fråga till VAG meck!



Sciroccogtx16v
2012-10-16, 14:10
Hej!

Jag skall in med bilen i November på första service. När jag pratade med "servicerådgivaren" så säger han att det inte finns några uppdateringar på varken DSG eller motormjukvara. Det verkar ju väldigt märkligt?
Bilen är uttagen 6 December 2010.
TOL926 är regnummret om någon snäll själ vill kolla upp det lite närmare.

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-10-16, 14:25
Hittade detta, visserligen från USA men ändå:
http://www.pjruane.com/jm/RVU37G2.pdf

Fredrik

Peter-C
2012-10-16, 22:52
För vad det är värt….

Jag lämnade in min bil på service II (4500 mil) med motortyp CCZ (2,0 TSI), DSG låda för 2 mån sedan. När jag bokade kollade kundmottagaren om det fanns uppdateringar avseende mjukvara. Har för mig att det inte fanns något till bilen…. Tillverkad 2010-02 i likhet med din. Samma motortyp CCZ.

Jag påpekade att de inte ska läsa över motorstyrnings programmet pga att den är uppdaterad med dito från BSR, då fick jag detta besked.

Det är nog lugnt för din del.

/Peter

Crille82
2012-10-16, 23:15
Nej, det har inte kommit någon uppdatering av motorstyrdonet till den motorn...

Sciroccogtx16v
2012-10-16, 23:58
DSGn då, det verkar ju så på uppgifterna från USA?

Fredrik

Peter-C
2012-10-17, 00:08
DSGn då, det verkar ju så på uppgifterna från USA?

Fredrik

Scirocco är ju inte med som modell i denna RVU fr US. Dessutom skiljer det ganska mycket mellan US och EU bilar.

/Peter

Sciroccogtx16v
2012-10-17, 00:22
Scirocco Finns ju inte i usa så det är ju inte så märkligt men EOS är ju närmaste släkting och den är ju med. Svårt att tro att man skulle ha en egen mjukvara för usa marknaden till DSG lådan?

Henrik M brukar kunna ha svar på sånt här....

Fredrik

Henrik.M
2012-10-17, 01:20
Scirocco Finns ju inte i usa så det är ju inte så märkligt men EOS är ju närmaste släkting och den är ju med. Svårt att tro att man skulle ha en egen mjukvara för usa marknaden till DSG lådan?

Henrik M brukar kunna ha svar på sånt här....

Fredrik

Läser man bulletinen utan att vara insatt missar man också viktig info.

1:Uppdatering gäller för bilar inom ett visst chassienr område , för USA marknaden. (chassienr är ej europeiska)

2: Gäller för en viss tillverknings period av styrdon med en viss ursprunglig mjukvara.

Sen ang mjukvaran i DSG så kan jag mycket väl tänka mig ( utan att vara experp på området) att den skiljer sig över pölen jämfört med europa med tanke på jänkarnas miljö och avgaskrav.
Hur lådan är programmerad/växlar har ju med miljö att göra.

Mjukvaru uppdateringar/Aktioner etc etc tas fram för specifik bil / land och dessa uppdateringar/aktioner (om det finns några) plingar då fram när man lämnar bilen på verkstad.
Kritiska aktioner får man tom med brev om hem i brevlådan där man får info om att boka in bil och vad som ska göras.

Kan även informera om att verkstan har skyldighet att utföra ev aktioner/updateringar som släpps , generalagenten är stenhård på detta och verkstan kollas upp vid revision att aktioner utförts.
Missasslarvas det med aktioner så är risken stor att man där och då slutar driva en AUKTORISERAD VW verkstad.......så hårda är kontrollerna.
Så det finns ingen anledning till att servicerådgivare talar osanning när han säger att det ej finns någon uppdatering.


Skickat från min Äppel Padda.

Mini_me
2012-10-17, 07:05
Och en kundmottagare kan inte se det via telefon , du måste koppla upp bilen mot fabriken (Alt lokal server beroende på setup) och kolla via chassi nr.

Skillnad på ny programvara som är kritisk och programvara som är tillgänglig. Finns ingen riktlinje runt hur och när man ska kolla men finns det ingen kund anm på AO så finns det inget att laga (Tas med en nypa salt). Har man ett problem med tex DSG så är programvara det första man kollar.


Skickat från frukostbordet.

Henrik.M
2012-10-17, 07:31
1: Bulletinen som är länkad till är en AKTION i usa.
2:Varken bil eller kundmottagare måste vara uppkopplad för att se om bilen omfattas av en teknisk aktion , vilket mjulvaruppdateringar på DSG är.
3:För att få tillgång till mjukvaruuppdatering så måste en aktionskod alt ett SVM nummer anges under servicefunktioner i VAS.

Sen finns det riktlinjer att kundmottagare, vid inbokning av bil ska kolla av tekniska aktioner i elsa.
Detta ska sedan även tekniker kontrollera innan bil lämnar verkstad.

Att dessa rutiner följs kontrolleras vid märkesrevision 1 gång om året bla via en lista dör antalet missade bilar finns.

Finns även en rad på ao:n som heter "aktionskontroll utförd av .........."
Denna rad ska innan bil lämnas ut signeras av den som kollat om bil omfattas av aktion eller inte.

Sciroccogtx16v
2012-10-17, 10:23
Hej! Tack för att ni svarar!
Ni har ganska olika syn på saken, kan det vara så att aktion och ny programvara för bästa möjliga funktion är två olika saker och att det bara är kritiska uppdateringar som hamnar under begreppet aktion?

Så om man klagar på att DSG växlar märkligt så kommer verkstan att uppgradera till senaste mjukvaran och om man inte säger något alls så kommer dom endast att uppgradera mjukvaran om VW tycker att det behövs för att lådan annars kommer att gå sönder eller att den blir så mycket bättre så att man kan försvara 45 minuter arbetstid för att uppdatera?

Fredrik

Henrik.M
2012-10-17, 11:03
För att förklara det kort.

Det är skillnad på aktion och på kundanmärkning.
Aktion är ett fel fabriken märker och informerar om , typ som microsoft och windows update :)

Kundanmärkning är ett fel kunden påpekar och då är vi inne på felsökning. (Även här finns det vägar att gå).


MEN pdf:en länkad högre upp är en verkstadsaktion för USA marknaden ( står ett nr 37G2)) och är endast bilar inom det chassieområdet.
Ej för europeiska marknaden (har jag kollat).

Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.

Sciroccogtx16v
2012-10-17, 11:53
Jag tror jag fattar, glöm den amerikanska aktionen, men frågan är ( nu är jag tjatig jag vet). Existerar det en nyare/ förbättrad mjukvara till min dsg låda? Och om det finns en sådan, kommer verkstan att uppdatera till den:
A: om jag lämnar bilen på vanlig service utan att säga nått.
B: om jag säger att lådan ibland växlar hårt till tvåan.
C: kommer aldrig att hända
D: det finns ingen uppdatering, fatta det!

Fredrik

Cullberg
2012-10-17, 11:59
Jag förstår vad du vill få fram Fredrik, jag är också intresserad av vad svaret blir. Man vill ju ha den senaste programvaran såklart.
Och det du menar är om man får den även om man inte akut "behöver" den.

Henrik.M
2012-10-17, 12:12
A: Om inget påpekas finns ju inget att göra. (Svårt att göra något om man ej vet)

B: om du har peroblem med lådan , Påpeka ditt problem med lådan och be dom kolla och sedan redovisa vad som gjorts.
Be teknikern kolla om det finns någon ny mjukvara samt provköra bilen , helst är du med så du kan ge feedback vad du upplever som problem.

C: Hittar teknikern ny mjukvara och du vill att det utförs så borde det ej vara några problem.

D: Det svaret eller rättare sagt formuleringen av svaret har jag svårt att tänka mig att du får. :)


Kör så.

Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.

Sciroccogtx16v
2012-10-17, 17:21
Tack till alla som bidragit!

Vi får se vad dom gör den 26 nov när den skall in på sin första (nåja) service.

Fredrik

Peter-C
2012-10-17, 19:21
..........B: om jag säger att lådan ibland växlar hårt till tvåan................Fredrik

BTW – Angående DSG. Min GTI kan växla ganska hårt till 2:an vid långsam färd då och då vid ganska litet gaspådrag. Uppkommer sällan, hittar inget mönster. Därför har jag valt att tiga av de enkla skälet att det inte går att påvisa just när man lämnar in bilen. No big deal. I övrigt växlar den oklanderligt mjukt!

Är det så din uppräder?

Pratade med en kollega inom min bransch idag när jag åkte i hans GTI 2010 på lunchen, (1 månad yngre än min GTI). Han hade inte märkt något sådant. Det bör påpekas att han öppnar motorhuven ”endast då spolare vätskan ska fyllas” som han själv uttryckte det. Jag är betydligt ”nördigare” vad det gäller min bil vilket gör att man märker egenskaper som andra inte bryr sig om. :-)

/Peter

Sciroccogtx16v
2012-10-17, 19:47
Hej
Ja det låter exakt som min låda. Men som sagt jag vet inte om det snarare är så att dom "är så" liksom. Har inte hittat nått som helst mönster heller. Jag tror nästan att växellådan blir lite konfys och inte vet vilken växel den skall lägga i och lägger i tvåan lite väl bryskt när man stampar på gasen.
Det har hänt kanske 4-5 gånger på 1000 mil, och alltid när man liksom ångrar sig i en korsning och istället för att stanna åker man ut. Liksom...
Det känns inte direkt som ett fel utan snarare att en uppdatering skulle kunna lösa det hela..och om det inte löser sig så känns det inte som något egentligt problem, men jag är som du antagligen och är inte så lite petig när det gäller mina bilar..

Fredrik

Eddie
2012-10-17, 20:17
Uppdatera oss gärna med hur du upplever lådan efter service (om de nu uppdaterar DSG:n). Upplever samma hårda övergång till 2:an som du beskriver.

Sciroccogtx16v
2012-11-28, 21:43
Bilen var inne på service i måndags och jag bad dom kolla på växellådan eftersom jag tycker att den växlar lite konstigt ibland.

Som jag nog kunde gissat så kollade dom felminnet (inga fel hittades) och provkörde utan anmärkning.

Men efter service upplever jag lådan som mer distinkt, liksom mer bestämd. Inte negativt som hårt utan bara annorlunda.
Om detta beror på någon nollställning av adaption eller om dom bytt mjukvara vet jag inte.

Det som är bra är ju att nu när garantin går ut så har jag ju anmärkt på att lådan är konstig innan garantin går ut och borde ha ett bra förhandlingsläge om nått händer efter att garantin går ut.

Fredrik