handdator

Visa fullständig version : Eaton m65 eller m45.. rena djungeln.



D_Stenlund
2012-10-14, 21:56
Köpte en eaton igår för en bra peng I mån om att det skulle vara ett lager som var trasigt samt en tätring överst på nosen jämt imot remhjulet. Har letet igenom hela nätet efter delar men inte hittat någonstanns till denna nos/axel. Talat med jon bond performance och han känner inte till den delen i usa. Tänkte ta den till rotera i sthlm samt dli teknik om dom kan ha någon ide vad man kan göra. Det är lösa kulor runt axeln, som sitter i ett slags lager i nosen, med en tätring överst som är dålig. Inget vanligt lager som finns i alla andra samt som går att köpa överallt på nätet.

Eatonen i sig ser ju ut som vilken som helst, m65 eller m62 folk säger olika, och jon bond per. påstod att de var en m62 fast den ser ut som en m65 på bilderna på nätet, dock skiljer sig nosarna. Jävla knep de där...

Vore tacksam om någon sett denna konstruktion tidigare, eller har någon känning. Letat igenom hela nätet. gång på gång.

Vore kul att få sprätt på den. Blir riktigt fundersam, kan merca ha några reservdelar?
Bifogar bilder.

499
här ska det ligga 9st kulor i två banor runt axeln

498

500

501
här ser man lite av den trasiga tätningen, och den konstiga nosen... hade varit hundra gånger smidigare med ett vanligt lager.

502
här ska kulorna ligga i banorna... hur pass jävla bra är de, lär glappa satan?

503
undrar om man kan byta nos? kompressorn i sig är ju sig lik med alla andra.... men inte nosen, eller på en del. men vart finns delarna?!?! ... hjälp vore enormt tacksamt.
// Danne

Sn00k
2012-10-14, 23:24
ser definitivt ut som en eaton M65:a.. som är baserad på den äldre m45:an om jag fattat det rätt.. men var du hittar ett "snout bearing" till en sådan, eller om det ens är möjligt, det vetefåglarna..

den kommer ifrån en mercedes slk 200 kompressor.. undrar om det ser lika ut och går att hitta lager till en sådan äldre "m45"..

bäst är nog att skriva till eaton och begära ett part# på lagren så du har nått konkret att leta efter hos tex SKF.

D_Stenlund
2012-10-15, 07:10
Japp, sant. Fått lite info från staterna, ska kolla lite med div firmor i Sverige annars blir de att sponsra jänkarna.

Sciroccogtx16v
2012-10-15, 12:01
Kolla diametern på axeln och kolla om det inte finns lager från t.ex SKF som passar på axeln, sen borde man kunna svarva upp snouten så att ytterdiametern på lagerna passar + ett utanpåliggande spår eller vad man skall kalla det för en packbox (som på en g-lader). Borde inte vara alltför krångligt för en mekanisk verkstad.

Fredrik

D_Stenlund
2012-10-16, 15:25
Hos Mercedes har dom ingen aning, fick fram den i datorn. Sitter i clk 02-07 m271 motorer. De finns ingen sprängskiss på "turbochargern" allt byt ut till nya. Fan man skulle få tag i sådana dom kastar, oftast simpla fel.
Iafl, åkte till kullager ab, rotera ab. Dom hade ingen lösning. Skickar sakerna till usa, nosen enbart dock. För en bra peng renoveras den hos jon Bond performace. Bra som fan att ha och göra med, får se hur arbetat är när de är klart bara:)
Hur skickar man smidigast till staterna?

J.L
2012-10-16, 15:32
Ups, dhl ?

Tipset ovan då, vore nog en smidig lösning.

D_Stenlund
2012-11-09, 07:29
Om någon skulle stöta på samma problem så finns det lite info i detta mail från jonbondperformance.com
Skickades med svenska posten ~250 sek.
Ca 4 dagar att komma fram

I have removed the stuck bearing race from the snout. I have NEVER seen a design like this ever on an Eaton or G ladder. Here is what I found:

The bearing is integrated into the shaft and it is a double deep groove bearing. The shaft is the inner race. I could do the following to repair this:

Front seal is available Pulley looks like it was slipping on the shaft and will need to be replaced I could send the shaft and bearing race out to be re-plated in chromium nitrate so that the bearing race is excellent again New deep groove balls can be ordered to replace the worn/missing balls.

This process will be expensive and take 6-10 weeks through NSK.

Another option:

I have found a used replacement snout and pulley for $229 USD plus freight. It would be warranty for 6 months.

You could also look for good used replacement drive snout in your country. It was mounted on 2001-2006 W203 Mercedes-Benz C230. Must have A2710901780 as the Mercedes part number. Mercedes will tell you this is for the whole supercharger. Just using it for reference in case there are good bone yards for parts where you live.
I hope this helps. You have no charge with JBP right now. Please keep me posted.

Jon

Varit hos Mercedes och dom verkar byta ut eaton vad de än är för fel, frågan är vart dom gamla tar vägen. Någon som känner någon inom den koncernen som har svar på de.?
Kommer bli Nice detta i vilket fall:)

Sciroccogtx16v
2012-11-09, 14:28
Eller köpa en hel kompressor för 75 dollars..

http://www.ebay.com/itm/Eaton-M62-Supercharger-/150943731968?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2324f29100&vxp=mtr

Fredrik

D_Stenlund
2012-11-10, 10:46
Tror inte den passar

D_Stenlund
2013-02-19, 11:55
Nu är kompressorn ihopsatt och renoverad.
Dock så börjar jag bli nervös när jag kollat upp vad för typ de är, jon Bond performance där den renoverades, han sa att de var en m45 men dom ser ju helt anorlunda ut. Samtidigt kan han nog sitt jobb:)

Googlar man m65 får man fram bilder på min, känns jobbigt när bilen är klar och det skall bara köpas ett par Silicon slangar och starta upp, är de en m45 lär jag märka de på laddet men fan va surt, får väl inte över 200 kusar med ett 68mm remhjul.

200hk är minimum då jag har de idag med gladdern

Sn00k
2013-02-19, 12:07
M65 är ju det skalet du har, garanterat, den är BASERAD på gamla m45.

dom senare m45:orna går att mosa på närmare 300hk med under rätt förutsättningar.. även dom lite äldre klarar 220-230hk om man har en vettig IC.. så det vore väl inte helt fel om det nu var en sådan.

D_Stenlund
2013-02-19, 13:31
Okey, ja kommer ju behöva byta map sensor om jag nu klarar 1 bar, är de något du sitter på? Utveckla gärna bypass snacket här, någon dump av något slag eller? Vet att en del har de. Jag använder mig av g60 rally ic, som är helt ok som du vet.

D_Stenlund
2013-02-19, 13:47
Här är lite intresssnt fakta för framtiden.

Many people identify this on the internet as an M62.

I have a model here just like yours and it is not an M65 or M62 as everyone states. The rotor length and size is M45. Eaton never made a M65. / jon bond performance

http://victorylibrary.com/supercharger/super-eaton-data.htm

Sn00k
2013-02-19, 14:00
Här är lite intresssnt fakta för framtiden.

Many people identify this on the internet as an M62.

I have a model here just like yours and it is not an M65 or M62 as everyone states. The rotor length and size is M45. Eaton never made a M65. / jon bond performance

http://victorylibrary.com/supercharger/super-eaton-data.htm

värdelös lista.. inte ens en 3:e del av bilarna utrustade med eatons är med.. och dom gjorde definitivt en m65:a.. men den kanske inte var större/effektivare än en m45:a.

ingen mapsensor på lager just nu, men kan ordna fram om/när det behövs.. ICn duger gott =)
bypass i andra tråden.

D_Stenlund
2013-02-19, 15:09
M65 verkar ju typ vara någon uppträder av m62 ...

Nåväl, ja sitter på en 45, får jag lösa detta på bästa sett. Blir nog bra.

JRJ
2013-02-26, 16:23
Det har aldrig funnits en modell som heter M65, sa Eaton själva när jag snackade med dom.
Vart Ebay-begreppet M65 kommer ifrån undrade dom lika mycket som jag.

D_Stenlund
2013-02-27, 10:57
Precis, de sa firman i usa också. Skumt...