handdator

Visa fullständig version : Nu är dragkroken på plats, de svåra kvar att montera elen



lundqvistarn
2012-10-14, 20:58
Nu är dragkroken på plats på bilen. Beställde en Thule dragkrok från dragkrokslagret och den var enkel att montera, elen är indragen till skuffen på bilen, men sen stötte jag på problem.

Jag valde att köpa 13 polig elkabelsats till min dragkrok efter som det är en standard som är på nya släpar å husvagnar.

På beskrivningen som medföljer elkabelsatsen står det att en kabel ska kopplas direkt på batteriet annars får man en fel signal? Måste man dra den kabel enda fram till batteriet eller finns det något förberett i bakre delen av bilen?

Ingen som har tillgång till ett elschema eller en reperationshandbok till golf 5 och kan scanna in och mala mig? Min bil är en golf 5 bluemotion 2009a, gissar den har canbus.

Om man nu ska måsta dra kabeln enda fram till batteriet vilken väg bör jag gå?

Henrik.M
2012-10-15, 17:21
Om du har ett 12v uttag bak i bilen tar du ström den vägen.
Antar att det är för att mata dragstyrdonet med ström.

Typ en sån här sats : http://www.sepab.se/produkter/elsystem/trailersafe

lundqvistarn
2012-10-15, 17:46
har inget tolv volt uttag där bak =/

Henrik.M
2012-10-15, 18:09
Då är det bara att dra fram.

Vänster sida i bilen , pilla kabeln bakom bagagerumsklädseln , under baksätet och sedan under tröskeln ( om du inte vill riva ur hela bilen och lossa paneler/trösklar) fram till pedalställ.
Därifrån går du ut i motorrummmet och batteriet OM du inte är en riktigt säker elkille och snor 30+ från en ledig plats i säkringsdosan. (Brukar jag göra)

lundqvistarn
2012-10-15, 19:52
De är min bror som ska hjälpa mig och han är elektriker så blir nog ta från en ledig plats i säkringsdosan då :)

lundqvistarn
2012-10-15, 20:44
Då är det bara att dra fram.

Vänster sida i bilen , pilla kabeln bakom bagagerumsklädseln , under baksätet och sedan under tröskeln ( om du inte vill riva ur hela bilen och lossa paneler/trösklar) fram till pedalställ.
Därifrån går du ut i motorrummmet och batteriet OM du inte är en riktigt säker elkille och snor 30+ från en ledig plats i säkringsdosan. (Brukar jag göra)

Vad menar du med snor 30+ ?

a128
2012-10-15, 20:58
30+ är ständig 12 Volt oavsett tändning på eller av
15+ är 12 volt vid påslagen tändning

SelmiR
2012-10-15, 21:15
TrailerSafe ansluts direkt till fordonets baklysen utan att störa fordonets elsystem, kan du inte göra det ?

lundqvistarn
2012-10-15, 22:14
30+ är ständig 12 Volt oavsett tändning på eller av
15+ är 12 volt vid påslagen tändning


bättre välja 30+ då ifall det blir nått fel med bilen så kan man ladda batteriet om man inte får upp huven, då kan man ladda / tjuvkoppla igång bilen via släpvagnsuttaget.

Henrik.M
2012-10-16, 06:24
TrailerSafe ansluts direkt till fordonets baklysen utan att störa fordonets elsystem, kan du inte göra det ?

Styrdonet til trailersafe ska matas med 12v från batteri.

Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.