handdator

Visa fullständig version : Scirocco MK1 Tomgång, CO-halt



mickegus
2012-10-09, 21:51
Hej,
Har en Scirocco GTI -79 8v med K-Jetronic insprut. Tomgångskruven är nerskruvad i botten och CO-halten ställd på ca 0-0,5% vilket resulterar i en tomgång på runt 1300. Jag skulle vilja få upp CO-halten en aning så att motorn gick lite bättre men skruvar jag upp den så ökar tomgången. Jag har sprutat med startspray överallt och ej märkt någon varvtalsökning, dvs verkar inte dra någon tjuvluft. Någon som har en idee´om vad jag kan prova med?

Tacksam för alla svar då jag har provat och bytt det mesta, Micke

Sebbe
2012-10-11, 02:56
Det är ingen som har varit och pillat på "stoppskruven" till spjället? Många verkar tro att det är där tomgången ställs. Annars kan väl tillsatsluftsliden "läcka". Jag monterade bort den på mina K-jet bilar och pluggade hålen. Startade och gick fint i alla väder ändå.

Har du kollat så tändningen står rätt?

mickegus
2012-10-11, 20:16
Stoppskruven är ok för den har jag bytt och dragit fast själv. Tack för tipset med med att plugga tillsatsluftsliden, ska prova det i helgen. Har nypt ihop slangen när motorn varit varm utan någon märkbar skillnad så jag har antagit att den har varit ok. Men den kan naturligtvis läcka så det måste jag prova. Tändningen är ok, lite svår att kolla eftersom jag inte kan få ner tomgången men jag kollar den varenda gång jag gör något med motorn.
Mvh, Micke

Sebbe
2012-10-11, 20:51
Ok, har du haft loss spjällhuset och kollat så allt är ok, spjällen stänger som de ska och så. Någonstans smiter luft in i insuget. EGR- ventil? (brukar jag "blocka" på alla mina bilar), spridartätningar?