handdator

Visa fullständig version : Hjullagret eller nått annat som låter?



Jimmy
2007-08-06, 09:20
Tjena

Har en fråga.. jag råkade för ett tag sen buckla till en bakfälg.. Tyckte inte det va så mycket men det lät illa när man körde, typ som en extremt obalanserad fälg. Tyvärr blev jag tvungen att åka runt så i ett par månader. Nu tog jag iaf tag i det och skickade fälgen på riktning. Kör runt på reservhjulet medans och det tråkiga är att det wobblande ljudet är kvar..?

Kan det vara så att den ovala fälgen sabbat hjullagret eller kan det vara nått annat som låter? Jag tror inte att det är bromsskivan som är skev för det känns inget i pedalen.. Jag har haft kassa hjullager på andra bilar men då har det varit ett konstant dovt malande ljud. Nu låter det typ WOWOWOWOWOOWOWWOWOWOWOOW ni fattar.. ljudet går snabbare när farten ökar. Bakstötdämparna är totalt slut och skall bytas om det nu kan spela någon roll. Kan ett hjullager bli sabbat av en oval fälg? och kan det låta som jag beskrev?

Vad kan det annars vara som låter?

Tacksam för svar..
Ha en solig dag.

Lillen
2007-08-06, 12:19
Kan det vara så att den ovala fälgen sabbat hjullagret eller kan det vara nått annat som låter? Jag tror inte att det är bromsskivan som är skev för det känns inget i pedalen.. Jag har haft kassa hjullager på andra bilar men då har det varit ett konstant dovt malande ljud. Nu låter det typ WOWOWOWOWOOWOWWOWOWOWOOW ni fattar.. ljudet går snabbare när farten ökar. Bakstötdämparna är totalt slut och skall bytas om det nu kan spela någon roll. Kan ett hjullager bli sabbat av en oval fälg? och kan det låta som jag beskrev?

Låter onekligen hjullager om det.
Och JA smällen KAN visst ha sabbat lagret.
Känn efter om det är glapp i lagret genom att reka på hjulet!

Det slits rätt mycket snabbare om du har mycket obalans.
Tänk på at hjulet snurrar ganska många varv per minut.
Enkass rulle i lagret eller flera kan lätt göra oljud.

Ljudet kan ju ha uppkommit tillsammans med den vinda fälgen men fortsatt när lagret blivit sämre och sämre , lagret kan ju ha gått ganska många mil innan och då är det ju snabbt gjort att lagret pajar!?