handdator

Visa fullständig version : Golf GTI 35 Edition / R - pris om 2 år??



Racertobbe
2012-10-07, 18:58
Hej!!

Går i tankarna om att skaffa mig en GTI 35 eller R. Har insett att det är lite tidigt än då ett av mina barn fortfarande använder bilstol modell större.
Men om ungefär 2 år när den yngsta är 4 år och har släppt allt vad vagn och bilstol heter så kommer det förmodligen att bli en Golf.
Om det blir en GTI eller R kan jag inte säga i nuläget. Men eftersom jag kommer att vilja ha lite olika saker ex läderkädsel, Touchpanel, manuell, vit, så den första bil som jag hittar har den rätta utrustningen kommer jag att köpa direkt..
Men vad tror ni då priset kommer att ligga på om 2 år när nybilgarantin har gått ut och bilen rullat runt 4000 mil?
Vet att det är jäkligt svårt att spekulera i beroende på vad det är för utrustning och dylikt i bilen, men på ett ungefär syftar jag på?
Personligen skulle jag tro en GTI kan väl ligga runt 160 000- 180 000 och en R från 200 000- 220 000, vad tror ni om dessa siffror??

DPC
2012-10-07, 22:13
Förstår jag dig rätt att du tänker köpa en -12 2014? I så fall så kan du ju titta på vad -10 kostar idag med rätt spec och miltal. Ge en hint om var priset kommer hamna.

Racertobbe
2012-10-08, 17:01
Helt rätt. Tänkte skaffa en -12 år 2014. Jo det har du rätt i, det tänkte jag inte på. :)
Trodde kanske att GTI 35 Edition skulle vara värd lite mer när den var en s k jubileumsbil. Men jag kanske har fel där?

Andersson Racing
2012-10-08, 17:11
Helt rätt. Tänkte skaffa en -12 år 2014. Jo det har du rätt i, det tänkte jag inte på. :)
Trodde kanske att GTI 35 Edition skulle vara värd lite mer när den var en s k jubileumsbil. Men jag kanske har fel där?

DPC kanske menar Golf R.

DPC
2012-10-08, 20:32
Precis, mitt svar avser R. Gti dröjer det innan man vet!

Thorssa
2012-10-08, 20:52
För en R skulle jag gissa på 200-220.

AeroPlus
2012-10-09, 12:44
Går i samma tankar som TS,vad är bättre alternativ R eller edition35 ?
Det är i stort samma bil förutom 4wd ,men allt annat är detsamma eller har jag fel ?

Tror edition35 hamnar om två år krinv 170-180 tk beroende på miltal..

Mvh

Thorssa
2012-10-09, 13:41
Det är väl betydligt mer än fyrhjulsdriften som skiljer. Effekt och vridmoment skiljer t.ex. Utseendemäsigt skiljer de sig förstås också åt men det är väl mer av en smaksak.

DPC
2012-10-09, 18:13
Thorssa, vad pröjsade du för din? Om du inte vill skriva här så skicka ett pm (eller inte alls om du vill hålla det för dig själv).

MiWi
2012-10-09, 18:20
Ed35 känns ju långt ifrån lika "exklusiv" som Ed30 var, samt tidigare Ed-versioner. Har svårt att se att värdeminskningen på dem håller sig lägre än vanliga Gti / R.

Thorssa
2012-10-09, 18:28
Thorssa, vad pröjsade du för din? Om du inte vill skriva här så skicka ett pm (eller inte alls om du vill hålla det för dig själv).

262.500 för en kärra med 2100 mil på mätaren med PDC fram + bak, RCD510, taklucka, Talladegapaket med 19" svarta fälgar samt 19" vinterdäck med kopior av Talladegafälgar fast i silver.

Många rådde mig att köpa en bil med skinn, DCC och DSG. I min förra R32 hade jag skinn som krav då jag tyckte att tygstolarna var så fruktansvärt fula men i R tycker jag de är riktigt snygga! Dessutom skönare med tyg både på sommaren och vintern. DCC skulle jag troligtvis aldrig använda då jag har bilen som vardagsbil. Angående DSG så provade jag en manuell och en DSG, jag kände att det var hugget som stucket. DSG-lådan växlar fantastiskt men till vardags är den lite småbökig och dessutom tycker jag den passar bättre till en bottenstark motor då den vill hålla varven så låga som möjligt. (Hade DSG på R32:an). Det har ju också varit en hel del problem med DSG-lådan.

Bilar med denna utrustning kommer säkert vara lättare att sälja men jag skulle hellre välja en bil med PDC och taklucka än DCC och t.ex. Dynaudio som många också rekommenderade.

DPC
2012-10-09, 18:35
Visst var det en 2011?

Andersson Racing
2012-10-09, 18:48
Ed35 känns ju långt ifrån lika "exklusiv" som Ed30 var, samt tidigare Ed-versioner. Har svårt att se att värdeminskningen på dem håller sig lägre än vanliga Gti / R.

Menar du antalet tilldelade ed-bilar håller jag med dig, annars inte.

samuel2
2012-10-09, 21:25
Går i samma tankar som TS,vad är bättre alternativ R eller edition35 ?
Det är i stort samma bil förutom 4wd ,men allt annat är detsamma eller har jag fel ?

Tror edition35 hamnar om två år krinv 170-180 tk beroende på miltal..

Mvh

Om du menar en årsmodell 2012 år 2014 alltså en tre år gammal bil med 6000 mil på mätaren känns det rimligt. Runt 60% av nypris efter tre år är väl normalt för en lite attraktivare bil.

ED30 bilarna har iofs hållit värdet betydligt bättre än så. Dessa ligger runt 50% av nypris fast då är de 5 år (!) gamla.

Thorssa
2012-10-09, 22:26
Visst var det en 2011?

Japp det är en -11.

Jag känner också till en annan -11 som såldes i april med 1700 mil på mätaren för 280.000. Den var väldigt välutrustad med DSG, RNS510, skinn, Talladegapaket, backkamera, dynaudio, DCC, 19" på sommar & vinter, Milltek catback-system.

Som jämförelse kan jag också berätta att jag köpte min -06 R32 när den var 3 år gammal och hade gått 6000 mil för 184.000 kr. Den var extrautrustad med DSG och skinn. Jag sålde den ifjol när den var 5 år och hade gått 10500 mil för 150.000 till en bilhandlare.

Har en känsla av att jag inte kommer göra en lika bra affär denna gång :) R32:an var billigast på blocket när jag köpte den om man jämförde med likvärdiga bilar.

MiWi
2012-10-10, 02:52
Menar du antalet tilldelade ed-bilar håller jag med dig, annars inte.

Jag menar rent generellt. Rent spontant känns det som att Ed-versionen denna gång mer blev en volymsäljare än just en jubileumsmodell. Därför har jag svårt att tro att värdetappet på den går i skiljd bana mot vanliga Gti/R.

Jämför man med Ed30 Mk5 så ligger de ju högt i värde än, på en nivå som Ed35 förmodligen inte kommer tangera.

Premis
2012-10-10, 07:54
Brukar räkna med ungefär 12-13% tapp per år på GTI så det är en helt ok fingervisning tror jag.

Andersson Racing
2012-10-10, 12:12
Jag menar rent generellt. Rent spontant känns det som att Ed-versionen denna gång mer blev en volymsäljare än just en jubileumsmodell. Därför har jag svårt att tro att värdetappet på den går i skiljd bana mot vanliga Gti/R.

Jämför man med Ed30 Mk5 så ligger de ju högt i värde än, på en nivå som Ed35 förmodligen inte kommer tangera.

Precis, det har med antalet bilar ute på marknaden att göra, inte lika unika. Det extra godiset på bilen är ju MINST lika bra i jämförelse.

Racertobbe
2012-10-10, 19:55
För egen del så har jag ingen större nytta av 4WD. Så står det mellan en GTI 35 och en R så får det bli en 35. Men sedan är det som jag sade också jäkligt svårt att hitta en bil som passar en perfekt efter önskemål.
Så skulle det dyka upp en R med precis den utrustning som jag vill ha så kommer jag givetvis att köpa en sådan, samma om det gäller ED35.
De kraven som jag har är vit, manuell, skinn, dynaudio, RCD510. Får hoppas att det dyker upp en sådan inom 2 år. :)

mangewide
2012-10-11, 07:39
Tänk på att R inte kan ha dragkrok och har mindre bagagerum. Tyvärr gick Ren bort pga av det. Frugan tyckte den vanliga golfen hade för litet bagagerum, så då var Ren inte på tal :). Fast man inte har barnvagn längre, så är det annat joxx man måste ha med...:)

Racertobbe
2012-10-11, 11:06
Ok, jäkla tur att du sade det om dragkroken. Visst är kanske inte så snyggt med en dragkrok på en GTI, men är ju nödvändigt när man har hus. Visste faktiskt inte heller att R har mindre bagageutrymme, då har man lärt sig det också.
Visade en bild igår för kärringen här hemma på en ED35, hennes första kommentar var: är den inte lite för liten för oss?
Idag cruisar hon runder i en Vectra OPC, största kombin som man kan få för pengarna. Men jag kan ärligt säga att Golfen ser mindre ut än vad den är, i mina ögon sett.
Tycker faktiskt att den är roligt rymlig för de måtten. Riktigt imponerad av baksätet, tycker inte att där är något fel på kofferten heller.

Hooloowoo
2012-10-11, 11:18
INte så snyggt, men många som vänder sig och tittar.. ;)
http://www1.garaget.org/archive/42/41660/192954/large_192954-2421021.jpg

Racertobbe
2012-10-11, 12:05
Jag tycker att det är rikigt snyggt. Speciellt kärran, vilken modell är det du har?
Svarta fälgar passar kanon till röd och vit GTI. :)
De backspeglarna är väl inte orginal, för vad jag kan se så har du satt en matt svart solfilm på??

Thorssa
2012-10-11, 12:07
Angående bagaget så är det kanske värt att påpeka att det bara är höjden på lastutrymmet som påverkas då golvet ligger högre upp i en R.

Andersson Racing
2012-10-11, 15:42
Angående bagaget så är det kanske värt att påpeka att det bara är höjden på lastutrymmet som påverkas då golvet ligger högre upp i en R.

Fyrhjulsdriften tar extra plats.

Thorssa
2012-10-11, 15:44
Fyrhjulsdriften tar extra plats.

Ja och därmed är golvet högre i en R precis som jag skrev? Bredden och djupet är väl precis likadan i båda bilarna.

mangewide
2012-10-11, 16:52
Angående bagaget så är det kanske värt att påpeka att det bara är höjden på lastutrymmet som påverkas då golvet ligger högre upp i en R.er

Har man barn och en fru som ska övertalas, räknas alla cm! ;). Från att gå från kombi till golf kräver lite övertalan..:)

Racertobbe
2012-10-11, 17:01
Behövs nog inte så mycket övertalan för min del. Kärringen tycker ändå att Vectran är för stor att parkera, så när hon kommer försöka parkera med en Golf så lär hon märka skillnaden. :)
Sedan får man se hur ofta man kör med en fullpackad kombi? Det har inte hänt mig så många gånger. På de 3 åren som jag haft den har den rullat hem från Tyskland fullproppad en gång.
Annars är det ofta ner till ICA, lämna kidsen på dagis och diverse turer till stranden för att bada. För dessa ändamålen behövs ju knappast en kombi. Hade kanske varit värre om man kollat på VW Lupo eller Ford KA, men nu snackar vi om en Golf som enligt mig är en av de bästa småbilarna man kan hitta för pengarna. :)

kalle950
2012-10-11, 18:11
Idag cruisar hon runder i en Vectra OPC, största kombin som man kan få för pengarna. Men jag kan ärligt säga att Golfen ser mindre ut än vad den är, i mina ögon sett.
Tycker faktiskt att den är roligt rymlig för de måtten. Riktigt imponerad av baksätet, tycker inte att där är något fel på kofferten heller.

Vi (en familj med två barn) gick från en Volvo xc70 till en gti. Två bilar som nog är varandras motsatser vad gäller komfort, storlek och motorkaraktär. Fanns mycket av de farhågorna som du nämner innan bilen levererades.
Nu efteråt så är det enda som hon har att invända på är avsaknaden av fyrhjulsdrift. Hon lyckades fastna i en snödriva utanför gymmet men å andra sidan så fanns det massor av grabbar som gärna hjälpte en tjej i en gti att komma loss så det var inget stort problem. Snarare en fördel för nu har jag argument för att det kommer att bli en R nästa gång det är dax att byta.

Racertobbe
2012-10-11, 19:42
Vi gjorde också byte från en V70, men det blev till en större kombi. Eftersom man är lite tung på foten och gärna vill ha en bil med lite pulver under huven så var OPC med en V6 ända alternativet när jag kollade på en ny kombi.
Kollade på V70 T5 också men var rätt så stor skillnad i priset mot Vectran.
Nu när man har kollat runt på lite mindre bilar då man har insett att det inte behövs en stor familjekombi så dök alternativet GTI eller R in.
Eftersom jag inte är i så stort behov av 4WD ( som din frua är ) så kommer det förmodligen att bli en GTI för min del. Främst lite för det där med att det inte går att ha en dragkrok på R:en.
Sedan kan man lätt som en plätt för runt 9000 spänn optimera mjukvaran med en PPC box och få en effekt på över 300 pållar i en GTI, det är inte illa.
Har själv en PPC box idag till min OPC som ger 300 hästar. Kommer nog att märkas lite mer på golfen då den väger ca 200 kilo mindre.

DPC
2012-10-12, 10:11
Min familj (3 personer) har klarat sig bra med R:en trots begränsat bagage. Värt att nämna är att då ingår barnvagn i bilden. Var ner i Europa en sväng i våras och det funkade men visst blev det trångt. Efter årsskiftet blir vi fyra i familjen och då blir det förstås knepigare om man skulle vilja åka en längre tur då man inte kan använda baksätet som extra bagage. Att åka runt i närmrådet är inga problem utan egentligen bara nära mycket packning och en barnvagn ska med. Tänkte försöka klara mig under nästa år med bilen men sen så blir det antagligen en livsstilskombi av något slag så man även kan åka på långtur.

Racertobbe
2012-10-12, 19:07
Det är bara till att konstatera att golfen räknas inte som en småbil utan en familjebil i våra ögon. :)
Vi är 4st i vår familj ( 2 barn, 2 o 5 år ), är just därför som jag tänkte vänta ytterliggare 2 år innan jag införskaffar mig en golf. Tjejen som är 2år anvånder iofs inte barnvagn så den är inte med i bilen änns. Men däremot så använder hon bilstol modell större. Pågen som är 5 sitter på en vanlig bilkudde så den tar ju ingen plats. Sedan ytterliggare en anledning för min del är att vänta de 2 åren är att då har nybilsgarantin gått ut och då kan man slänga i ett chip utan en massa krångel om det skulle hända något..