handdator

Visa fullständig version : Monomotronic eller Mono-jetronic



Sebbe
2012-10-05, 23:56
Hur ser jag skillnad på ett monomotronic och ett mono-jetronic (visuellt)?

schüberg
2012-10-06, 19:39
Hej,
enklast (visuellt) är att kolla om du har en fyrkantig tändspole med integrerat tändsteg (är en del av tänspolen), då är det monomotronic.
Har du en "vanlig" rund tändspole och ett tändsteg skruvat ovanpå motorstyrdonet ( i vattenavrinnings lådan, under vänster torkar arm ) är det mono-jetronic.
Har mig veterligen aldrig suttit Monojetronic i en Golf 3, eller ett monomotronic i en Golf 2, så enklast är kanske att kolla det om det gäller Golf?! :-)
Monomotronic styr både tändning och bränsle från motorstyrdonet medan mono-jetronic bara styr bränsle, visst det ger såklart en triggersignal till tändningen men med separat tändsteg som sagt.
Monojetronic kom sent -87 (Motorkod RP i golf 2 ), och ersattes sent -91 av monomotronic i golf 3 (motorkod ABS i golf 3 )
Andra olikheter är:
En-tråds lambdasond (Jetronic) , Tre-tråds lambdasond (Motronic)
Diagnostik via blink-koder (Jetronic), Diagnostik via dataöverföring, OBD. (Går att blinka ut koder på de tidiga styrdonen åxå.)
Men systemen är som sagt väldigt lika, tycker dock att det märks att monomotronic är en utveckling med jämnare gång mm.
Mvh Schüberg

Sebbe
2012-10-06, 22:27
Klockren info. Tack. Vet du om alla monomotronic har knacksensor?
(Jag har en golf 3 -94 med utbytt motor av tidigare ägare. 1 tråds lambdasond och spole med integrerat steg, ingen knacksensor)

schüberg
2012-10-06, 22:54
Hej. 1,8 motorerna hade aldrig knacksensor, av någon outgrundlig anledning hade 1,3-1,4-1,6 motorerna med monomotronic knacksensor, men inte 1,8 som sagt.
Konstigt att du har en 1-tråds lambda på den? Iof så får ju styrdonet lambda signal när den blir varm, men den brukar vilja reglera förvärmningen till sonden.....
Har du någon motorkod på den? Borde sitta ABS i en -94 om det är en 1,8?
Mvh Schüberg

Sebbe
2012-10-07, 06:53
Ok, ja den som sitter i från början är en ABS, men hur ser jag om den nya motorn är en ABS (märkning?)

schüberg
2012-10-08, 21:26
Precis ovanför fördelaren vid skarven till toppen finns en plan yta på motorblocket där motorkod och nummer står.
Tex ABS 123456.
Man brukar ibland få slipa lite försiktigt för att se det, kan vara lite lätt korroderat...... ;-)
/Schüberg

Sebbe
2012-10-09, 18:49
Tackar, ska kolla vad det står.