handdator

Visa fullständig version : TDC + eftermarknads svänghjul



mtm
2012-10-04, 13:09
Så, börjar närma sig att jag får loss lite tid att spendera i garaget med golfen och bl.a. byta kamrem.

En fråga som jag har är hur det fungerar med att hitta TDC?

För ca två år sen så böt jag koppling på bilen och passade då på att montera dit en enkelmasse hjul (G60).

Något jag inte ägnade en tanke var det här med TDC när jag monterade hjulet.

Så fråga är: är svänghjulet "nycklat" så att markeringen på svänghjulet stämmer - eller får jag försöka lösa det på annat sätt?

Hjulet på vevaxeln kanske är markerat?

Alla tips är välkomna! :)

mtm
2012-10-04, 13:37
Hittade det här:

"24. Put the new flywheel on. It will only fit in one way. One of the wholes is at a different distance from the center; find it and match it. (44 ft-lb +1/4 turn) ADJUST DIAGONALLY, MUST REPLACE BOLTS. Need 10 about $3.5 at the stealer.
Hopefully you can see how one is offset relate to the others."

Från denna (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2598360) DIY/GDS. (Som jag använde mig av när jag gjorde bytet.)

Det där borde ju betyda att den är "nycklad" och att OM märket finns - stämmer, eller? :-/

En annan fråga om jag måste hitta TDC själv: Vilken är cyl 1 och ska den vara högst upp eller längst ner när men är i TDC? Läste tipset någonstans att plocka bort en spridare och sticka ner något "vänligt" att "mäta" med...

hehe...

Sn00k
2012-10-04, 13:42
En annan fråga om jag måste hitta TDC själv: Vilken är cyl 1 och ska den vara högst upp eller längst ner när men är i TDC? Läste tipset någonstans att plocka bort en spridare och sticka ner något "vänligt" att "mäta" med...

cylinder 1 är cylindern längst emot passagerarsidan till.

vid TDC så är denna längst upp. (TOP Dead Center)

självklart finns nollans markering utmärkt på alla vettiga eftermarknads-svänghjul i det fall att den behövs för att nolla motorn, och JA, svänghjulet passar bara på ett sätt, så du kan kalla det "nycklat" om du vill.


länk till ganska pedagogisk illustrering av kamremsbyte, visserligen på en TT, men 99% är samma/lika:

http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=1961739

mtm
2012-10-04, 13:53
Tackar för svar!

Om jag förstått det rätt så är det ett original G60 svänghjul som ingår i satsen jag köpte. Så då ska det väl finnas en markering tycker jag. :)

Mini_me
2012-10-04, 18:39
1.8T har markering på vevsidan så du behöver ej nån markering på Svänghjulet.

mtm
2012-10-04, 21:20
Tackar!

mtm
2012-10-14, 11:27
Är nojjig när det gäller TDC/ÖD. Litar inte riktigt på markeringarna, så ska införskaffa en indikatorklocka. Men vad förlänger jag stiftet med? Så att den når hela vägen ner?

Mini_me
2012-10-14, 17:55
?? Dra ur ettans tändstift och i med en blompinne...när den är högst uppe och stannar (även om du rör veven) så är du hemma. Kolla då så ser du att markeringen stämmer. Veven är lätt att se men kam ser nästan alltid lite fel ut men oavsett om du sätter den ett kugg åt höger eller vänster så står den mer fel.

Drar du runt motorn 2 varv och den inte tar stopp kan du med gott samvete vrida igån besten...då tar det iaf inte i.

Mini_me
2012-10-14, 17:56
Man är alltid nojjig dom första 20ggr ;-D

mtm
2012-10-14, 18:05
?? Dra ur ettans tändstift och i med en blompinne...när den är högst uppe och stannar (även om du rör veven) så är du hemma. Kolla då så ser du att markeringen stämmer. Veven är lätt att se men kam ser nästan alltid lite fel ut men oavsett om du sätter den ett kugg åt höger eller vänster så står den mer fel.

Drar du runt motorn 2 varv och den inte tar stopp kan du med gott samvete vrida igån besten...då tar det iaf inte i.

Var precis sådär med en blompinne jag tänkte göra, haha. :) Var inne på Jula och köpte en indikatorklocka, kan vara bra att ha i framtiden också. :)

Kammen (kammarna) ställde jag rätt då jag ändå var tvungen att lyfta ventilkåpan, så där såg jag ju markeringarna på kedje-sidan. Dessutom med kamremmen borta så har kammarna rätt distinkta lägen. Bra att veta med kuggen, tack!

Ja, det blir slutprovet, 2 svettiga, nervösa varv - haha.