handdator

Visa fullständig version : Hastighetsmätarhaveri på Passat 1.8t -00



mt4base
2012-10-03, 17:50
Hastighetsmätaren i vår familjepassat gick hädan idag. Frågan är, är det mätarhuset (finns i drivor på skrotarna) eller är det nått annat som kan tänkas gått sönder, tex en givare? Jag tror mest på själva mätarhuset då tempmätaren varit darrig till och från och gått ner i noll och sen gå upp efter ett tag. Övriga mätare och lampor funkar som det ska (än så länge).

En annan fråga, jag har varit relativt befriad från meck med bilen ifråga och undrar därmed vilka ansträngningar det är att få loss mätarhuset? Behöver jag ta loss ratten? Finns det nån sprängskiss på hur man gör instrumenthusbyte?

[tillägg, kan man köpa vilket mätarhus som helst på skroten, i min bil sitter det sk färddator, finns den funktionen i alla instrumenthus även om bilen som det kommer ifrån inte hade det?]

Tacksam för åsikter och tips!

mt4base
2012-10-07, 20:19
Fick tips på Passatforumet men blev lite förskräckt, måste man koda in ett nytt instrument som man av köper på skroten för att få det att fungera? Någon som gjort detta och vet hur det går till?

golf666
2012-10-08, 19:22
Fick tips på Passatforumet men blev lite förskräckt, måste man koda in ett nytt instrument som man av köper på skroten för att få det att fungera? Någon som gjort detta och vet hur det går till?


ja det måste du pga startspärr osv!
Lämnas lättast in på VAG för byte av instrument, då får man koda in de beg. mätarhuset så allt blir rätt :)

Läste även här på forumet nyligen ngn som hade bytt ett instrument i sin golf IV och lyckas kodat de själv på nå vis med div. olika datasystem och program. Så visst går de att göra själv om man verkligen läst på i ämnet :)

Henrik.M
2012-10-08, 23:07
Det var MTM som bytt kluster och kodat MEN det krävs både progam och kunskap i vad du gör.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?9961-Byta-kombiinstrument-Inga-problem!&highlight=kluster

Annars är det VAG som gäller.

Mini_me
2012-10-08, 23:07
Kan vara så enkelt att givarhjulet är defekt. Bytte lite sånt på A6 en gång i tiden. Sitter på vä sida av diff huset (Innan för locket)

mt4base
2012-10-09, 06:31
JA, detta funderade jag lite på, sitter det enkelt tillgängligt? På diffen säger du? Tittar man underifrån då för ovanifrån lär väl bli svårt att se något? Går det att se att hjulet är defekt eller måste man byta och se? Antar att man inte få felkod eftersom bilen är så gammal?

Mini_me
2012-10-09, 21:23
Du kan få felkod men om hjulet är defekt så kan den bara tro att du står still.

Lätt och lätt...beror på...hur långt är ett snöre? Nämen hjulet sitter på utgående stump på diff klumpen så drivaxel och lock på sidan av lådan ska bort.