handdator

Visa fullständig version : 02A låda med sladdrig växelspak



Anorpha
2012-10-01, 14:57
Hej är stolt Golf ägare, har endast ägt Golf, Första en Mk2'a från 84(krockade mitt fel, bor i norrland och sladdade lite för mycket :P) andra en Mk2'a från 92(Såld rostig som få men inget bärande och fungerade funktionsmässigt som en gud.) och nu en Mk3 GTI 16V från 93.

Nu till problemet.
min GTI har en 02A låda där växelspaken är sladdring och ibland måste man dubbeltrycka på kopplingen för att få i ettan.

När jag ruckar på motvikten som sitter på lådan så är den väldigt sladdrig och funderar om den skall vara det och om det är denna som kan orsaka att växelspaken även den är sladdrig, dvs. att växelspakens styvhet styrs av växelväljaren som sitter på sjävla lådan eller om det är något som sitter under damasken alt. framför växelspakslådan.

Om nu motvikten inte skall sladdra kan man köpa bussning inuti väljaren lös eller måste man få lös hela väljaren.

Och någon kanske har en aning om varför man ibland måste dubbeltrycka på kopplingen för att få i ettan, ibland även trean.

Anorpha
2012-10-03, 22:45
Nu har jag fixat åkomman med sladdrig växelspak, bytte växelreglaget som sitter på ovansidan av lådan var den som orsakade att växelspaken inne i bilen sladdrade och inte fjädrade tillbaka när den var i friläge och inte centrerad.

Fick tag i växelreglaget från en likadan låda(02A) och var enkelt att byta, bara skruva lös från donator lådan med femmans växel i sedan lägga i friläge och ta ut, gör samma på lådan i bilen och kom ihåg att lägga i friläge, tryck sedan tillbaka reglage och håll ned hela stycket och lägg i femmans växel, sedan är det bara att skruva dit.

Detta går nog ej laga då hela reglaget var löst från själva stången som gick ner i lådan.

Jag behövde inte justera vajer till växelspak alls.

mitt problem med dubbeltryck på koppling misstänker jag är synkringar som inte är helt hundra. återkommer när detta är undersökt.

Anorpha
2012-10-03, 23:50
404
Den röda pilen visar var glappet kändes, om man ruckade på den "motvikten" så var den lika glapp som växelspaken
och dom gröna pilarna är det bultar som skall skruvas lös, är en till på motsatt sida som den längst ner.

Mini_me
2012-10-04, 07:27
Skönt att det löste sig och bra att du meddelar att du löst det istället för bara skita i det...inte alla som gör det. :)

Andersson Racing
2012-10-04, 08:59
Skönt att det löste sig och bra att du meddelar att du löst det istället för bara skita i det...inte alla som gör det. :)

+1 på den!

Anorpha
2012-10-04, 11:14
Måste ju bidra till stacken, går ju inte bara ta ;)

Sen hittade jag ingenting om detta på nätet så är ju likabra att dela med sig.