handdator

Visa fullständig version : Lågt oljetryck efter oljebyte!!!



BlackSabbather
2012-09-29, 21:10
Hej alla ;)

Jag kör en Golf GTI ´02, med 186 000 km på mätaren.
Bytte olja nyligen och efter det har jag fått problem med "lågt oljetryck". Grejen är bara att varningen kommer efter att jag har kört ca. 0,5 timme. Om jag fortsätter att köra utan att varva mer än 2500 r/min, går det att köra utan varning, men så fort jag trycker på gasen lite mer kommer varningen igen. Motorn går utan problem, olja finns upp till max-nivån på stickan.

Kan det verkligen vara så att oljepumpen håller på att gå åt hel....? Känns nästan overkligt att den skulle gå sönder i samband med oljebytet.

Oljan som jag bytte till är Statoils LazerWay LL 5W-30 helsyntetisk. Jag kunde inte få loss oljefiltret, så det blev inte bytt.
Det känns att problemet dyker upp när oljan blir riktigt varm.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Detta började först efter oljebytet. Väldigt konstigt tycker jag.

Är väldigt tacksam för Era åsikter och tips.

Hälsningar
/BlackSabbather

Sciroccogtx16v
2012-09-29, 23:05
Vet inte hur det är på 1.8T motorn men på de äldre motorerna fanns det två oljetrycksgivare, den ena är den som varnar vid högre varvtal. Prova att byt den. Annars skulle ju jag se till att byta oljan igen (annat fabrikat) och denna gång med filter.
Fredrik

Mr dOhC
2012-09-30, 02:39
Kör inte med bilen, innan du vet status på oljetrycket !

Mät upp vad du verkligen har för tryck, istället för att gå på ev felande givare..
Tryckets mäts vid varm motor, 80 grader oljetemp !

Låna en oljetrycksmätare från en verkstad. Eller be dom göra det .

Alternativt :
Åk till din lokala hydralfirma och köp en tryckmätare med slang och fästnippel, som passar där din tryckgivare sitter. På oljefilter-hållaren bör du hitta den.
Slang tillräckligt lång så du kan sitta i bilen och läsa av.

Har du kört på den oljan innan , samma viskositet ?

Hur länge har du ägt bilen och vad för serviceintervall har den gått på , longlife !?

5w-30 är väldigt tunn olja.
När den blivit varm är den som tunnast och du får lägre oljetryck än när du startade kall.

Se till att få loss och byt oljefiltret !

VWGolIV
2012-09-30, 09:56
Slå en skruvmejsel rakt genom filtret och vrid loss det eller en stor tång.
Om du inte byter filter så är det lite onödigt att byta oljan.

Vad skall bilen har för viskositet från början? Som andra skriver, kanske du använt för tunn olja..

BlackSabbather
2012-09-30, 11:05
Mr dOhc vet du vilket tryck det ska vara? Tror du att manometern kommer att visa lågt tryck direkt eller kan det verkligen vara så att trycket faller bara vid högre varv om man nu kan säga att 2500 r/min eller 3000r/min är högt?
Jag är den enda ägaren som bilen har haft och den har gått på longlife serviceintervaller.
Har aldrig kört på den här oljan, det var första gången jag bytte olja själv på den här bilen. Oljan som fanns i var original som VW-verkstäderna använder. Jag ringde Statoils tekniska kundservice och frågade vilken olja passar min bil och då blev jag rekommenderad den som jag bytte till.
Jag vet inte riktigt vilken viskositet det var på oljan som VW använde, men kan det verkligen vara så stor skillnad om det var en 10w-40?
Jag måste ändå byta filtret så det kanske är bäst att köpa olja hos VW och byta den igen och se vad som händer.

Vet du vad det är för sort/storlek på nippeln där man kan mäta oljetryck? Är det mm eller tum storlek?

/BS

Mr dOhC
2012-09-30, 18:17
Mr dOhc vet du vilket tryck det ska vara?
Har inte boken tillgänglig, men har för mig 2 bar på tomgång och vid 2.5k varv 3 - 4.5bar.


Tror du att manometern kommer att visa lågt tryck direkt eller kan det verkligen vara så att trycket faller bara vid högre varv om man nu kan säga att 2500 r/min eller 3000r/min är högt?
När du startar motorn kall så har du högre tryck, både på tomgång och vid varv. Allt eftersom oljan blir varm sjunker trycket på tomgång. När du varvar ska trycket öka. Jag gissar, att du har 2st givare för oljetrycket, en som mäter upp till 2000varv och en som mäter där över. Du ligger då antagligen inom marginalen på tomgång, för att sen inte ökat tillräckligt när du varvar motorn. Vid kall motor så ligger du inom marginalen hela tiden.



Jag är den enda ägaren som bilen har haft och den har gått på longlife serviceintervaller.
Ok, inge bra tyvärr. 1500mil max är det som gäller för oljebyte! Det kan vara så att du fått oljekoks i motorn. Det sätter igen oljesilen och ev andra delar av motorn som påverkar oljetrycket. Problem med spännaren till kamkedjan kan uppstå pga koks.


.
Har aldrig kört på den här oljan, det var första gången jag bytte olja själv på den här bilen. Oljan som fanns i var original som VW-verkstäderna använder. Jag ringde Statoils tekniska kundservice och frågade vilken olja passar min bil och då blev jag rekommenderad den som jag bytte till.

VAG kör väl med Castrol Edge, men den finns i olika viskositet!
Statoil har nog gett dig rätt rekommendation, det kan vara andra saker som påverkar i ditt fall. Antaglingen behöver du en tjockare olja! Om det nu inte är fel på en givare. Mät upp trycket, så får vi se hur vi går vidare !



Jag vet inte riktigt vilken viskositet det var på oljan som VW använde, men kan det verkligen vara så stor skillnad om det var en 10w-40?
5w-30 och 10w-40 har betydande skillnader i viskositet! Läs på lite här, finns ett par länkar som visar olika typer av viskositet: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?17336-Byta-oljetyp-15w-40-5w-50-vad-s%E4ger-ni-om-denna&p=169263&viewfull=1#post169263



Jag måste ändå byta filtret så det kanske är bäst att köpa olja hos VW och byta den igen och se vad som händer.
Vet du vad det är för sort/storlek på nippeln där man kan mäta oljetryck? Är det mm eller tum storlek?

5w-40 eller 5w-50 behöver du nog, men snart är det vinter också, och då ska man inte ha för tjock olja. Allt beror på vad för skick det är på din motor. Mät upp trycket, utgå sen därifrån. Bättre att välja ut en bra olja utifrån din specifika förutsättningar !

Har inte det i huvudet tyvärr. Ta loss din givare och mät, eller ta med och jämför.

a128
2012-09-30, 18:32
En tunn xW-30 olja ska vara tillräckligt tjock för att hålla trycket (hällde sådan olja i en polo från 1991 som gått ca 27.000mil och den höll trycket), troligen givaren närmast filtret som ej sluter ordentligt vid rätt oljetryck, man kan evt. lossa på denna givare för att se om det är koksat vilket kan störa denna givare

ser evt. ut såhär:
http://image.meca.se/ImageServerService.svc/original/12fce1b3-c95b-4083-9f85-bd56967c1626/9452b0a3-bc6f-4ec4-b85a-94977cdfb638/png/480/480

en xW-40 olja är en lämplig viskostitet tex 0W-40, 5W-50 är för banracingkörning där man når en hög tempratur på oljan

xW-30 olja är igentligen en sk. bränslebesparingsolja som kan bli i det tunnaste laget, men kan vara en tillfällig lösning för att skölja ur ev. koksrester då den är tunnflytande och snabbt når ut till alla smörjställen

BlackSabbather
2012-09-30, 20:15
Tack för bra råd.
Jag ska mäta trycket i morgon och då vet vi mer.

Glömde skriva att jag upptäckte också att temperaturen (motorkylning) har svårt att nå upp till 90 grader C. Normalt brukar den hamna där rätt fort, men nu tar det längre tid eller så hamnar den inte där alls. Kan det vara att också den givaren är paj, eller? Vet ni var den sitter i så fall?

Mr dOhC
2012-10-01, 08:09
Vad skall bilen har för viskositet från början?

http://lubematch.shell.com/search.php?sector=1&site=58&region=360&language=16&brand=113


en xW-40 olja är en lämplig viskostitet tex 0W-40, 5W-50 är för banracingkörning där man når en hög tempratur på oljan Häll i den viskositet som behövs för att hålla bra oljetryck, alternativt, renovera motorn, byt oljepump m.m, och kör på den tunnaste saften du kan hitta... ;)


En tunn xW-30 olja ska vara tillräckligt tjock för att hålla trycket (hällde sådan olja i en polo från 1991 som gått ca 27.000mil och den höll trycket),

Polo från -91 har inte, såvitt jag vet, dom problem som 1.8T har när den gått på longlife-intervall...


Tack för bra råd.
Jag ska mäta trycket i morgon och då vet vi mer.

Glömde skriva att jag upptäckte också att temperaturen (motorkylning) har svårt att nå upp till 90 grader C. Normalt brukar den hamna där rätt fort, men nu tar det längre tid eller så hamnar den inte där alls. Kan det vara att också den givaren är paj, eller? Vet ni var den sitter i så fall?

Det är inte ovanligt att tempgivaren strular.
Vet ej om den sitter på samma ställe på alla 1.8T, på min AGU sitter den lätt åtkomligt uppifrån till höger.
Hittar du kylslangen hittar du givaren.

Kan även vara termostaten som inte stänger helt.

BlackSabbather
2012-10-02, 21:24
Tjenare,

Jag bytte olja med oljefilter den här gången och nu funkar allt igen, Ride On :)
Oljan som jag hällde i är Castrol EDGE 5W-30.

Ciao

Mr dOhC
2012-10-03, 12:59
Ok, vad bra! Jag tolkar det som att du inte mätt upp trycket ? Hade varit intressant vad du ligger på...

BlackSabbather
2012-10-03, 21:57
Mr dOhC,

nej, jag mätte aldrig upp trycket. Har just nu väldigt mycket att göra på jobbet och tiden räcker inte till riktigt. Jag ville prova först det enklare alternativet med att byta olja och framförallt oljefiltret. Som tur hjälpte det. Körde idag ca. 50 mil... utan problem.
Tack för dina råd.