handdator

Visa fullständig version : DEFA motorvärmare och kupeuttag, köpa till bra pris vart ?



soyd
2012-09-27, 10:17
Tjena!

Jag går och letar DEFA delarna till Polo 2011:a. Men hittar inga "riktiga artikelnummer" på grejerna så jag kan googla fram vettigt pris ?

Jag hittar bara på: www.volkswagentillbehor.se men där är det ju vw's artikel nummer... Jag misstänker att man kan hitta det till vettigare priser någonstans ?

När jag letar artikel nummer på DEFA's hem sidan så får jag fram:

Vehicle: Polo 1,4
Yeah: 2009-
Engincode: BXW*
Engin heater: 4818
Orientation: Volkswagen F
Power kit: 762
Mounting time: A

Så frågan är vart kan jag vända mig med de uppgifter jag har fått fram för att få tag på grejerna till vettiga priser ?.

Jag jagar de på: "KGK Knutsson AB" som är svensk distributör för DEFA men jag har inte fått fram nått vettigt där ännu ?

/mvh soyd

__alexx_
2012-09-27, 10:31
Köpte mina grejer till Bora Mk4 på Mekonomen, då var de komplett med doppvärmare samt kablage in till kupen för 2000kr.
Så kanske är ett alternativ?

RobinR
2012-09-27, 11:25
Kontaktvärmare 414818 pris 1258 kr
Intagskabelsats 460785 pris 555 kr
Grenledningssats 460762. Pris 849 kr

Priser taget från mekonomen
Med vänlig hälsning, Robin

a128
2012-09-27, 11:36
Om du kunde tänka dig calix istället för Defa så finns det hos skruvat.se till bra priser

soyd
2012-09-27, 12:07
Tack för era svar!

Jag lyckades få tag på KGK Knutsson AB tillslut och det visade sig att Autoexperten hade bästa pris på satsen: 2400kr, allt utom kupéfläkten. Om de skall montera den åt mig så tar det 1350kr för det så får se om jag har tid att fixa det själv annars tyckte jag de var rätt så prisvärda för jobbet också..

Men nu till nästa fråga, vart ska jag sätta pluggen i fronten man vill ju inte att den ska synas så mycket på bilen (http://www.garaget.org/?car=304129).

http://www1.garaget.org/archive/26/25960/304129/304129-2905515.jpg (http://www.garaget.org/?car=304129&image=2905515)

Några bra tips ?

/mvh soyd

__alexx_
2012-09-27, 12:38
Personligen enbart för att slippa se skiten så skulle jag sätta den under fronten, men de är jag de. För finns inget fulare än att montera de synligt. :P

På min har jag de bakom ett av original gallren

Cullberg
2012-09-27, 12:46
Har själv funderingar på att sätta motorvärmare på min mk5 och funderar också på var jag sätter uttaget för att det inte skall synas.
Sen funderar jag även på om man skall ha slang eller blockvärmare?

__alexx_
2012-09-28, 07:44
Har själv funderingar på att sätta motorvärmare på min mk5 och funderar också på var jag sätter uttaget för att det inte skall synas.
Sen funderar jag även på om man skall ha slang eller blockvärmare?

De jag forskade runt när jag kolla var mellan slang eller blockvärmare.
Blockvärmare var inget som rekommenderades, finns massor på nätet med som säger de vilket säger en heldel. Vore jag dig skulle jag satsa på doppvärmare.

Cullberg
2012-09-28, 09:33
Dopp och slangvärmare är det samma?

__alexx_
2012-09-28, 10:07
Dopp och slangvärmare är det samma?

Bra att jag ser till att använda samma ord när man skriver. De är kanske skillnad på andra bilar, doppvärmare går in i toppen. Slangvärmare sitter som sagt i slangen.
Men på Tex Boran är de så att du sätter den i slangen men den fyller samma funktion som en doppvärmare då den är riktigt lång.

Som här!
Blockvärmare:
http://www.defa.com/doc/800/2813.pdf
Dopp/slang:
376

soyd
2012-09-28, 10:09
Dopp och slangvärmare är det samma?

Slangvärmaren värmer kylar vattnet

Doppvärmaren värmer in i motorblocket

Blockvärmare värmer blocket från utsidan

Eller har jag fel ?

/mvh soyd

Mk1
2012-09-28, 10:49
Slangvärmaren värmer kylar vattnet

Doppvärmaren värmer in i motorblocket

Blockvärmare värmer blocket från utsidan

Eller har jag fel ?

/mvh soyd

Helt rätt, bara att blockvärmaren också värmer kylarvattnet, men då vattnet inne i motorblocket/toppen. DOm flesta nya motorer har inga frostpluggar, så det går inte att montera blockvärmare på dom.

__alexx_
2012-09-28, 10:58
Helt rätt, bara att blockvärmaren också värmer kylarvattnet, men då vattnet inne i motorblocket/toppen. DOm flesta nya motorer har inga frostpluggar, så det går inte att montera blockvärmare på dom.

Notera även att på Mk4 så värmer blockvärmaren upp oljan/trågen istället för block/topp.

a128
2012-09-28, 11:04
Det finns flera sortes värmare, på den mk4:a jag hade var det en sk. kontaktvärmare den värmer i 1:a hand 1 & 2 ans cylinder och var på ca 400 watt

den Mk5:a jag haft 1,6 fsi samt den nuvarande 1.4 Tsi är det ett element på ca 300 watt som sitter på baksidan av oljetråget som i första hand värmer oljan

fördelen med båda ovanstående är om kylarvätskan är frusen eller skitig så riskerar man ej skada på värmeelementet pga. av detta

soyd
2012-09-28, 12:21
Angående vart man skall placera uttaget. Så känns det som att det är bra att placera det ganska rakt fram i fronten ändå om ex sambon eller jag själv skulle råka köra iväg utan att ta ur pluggen så är risken mindre att nått går sönder... Ska man gömma den osv är man ju körd om det händer...

/mvh soyd

Henrik.M
2012-09-28, 20:14
Slangvärmaren värmer kylar vattnet

Doppvärmaren värmer in i motorblocket

Blockvärmare värmer blocket från utsidan

Eller har jag fel ?

/mvh soyd

* Doppvärmare och slangvärmare = samma sak , en värmare som monteras i serie med en vattenslang och har en slinga som värmer kylvätskan.


* Blockvärmare : Värmarkropp som knackas alt skruvas fast i motorblocket oftas genom frostpluggshål , även denna värmer vattnet.

* Kontaktvärmare : Värmare som monteras antingen utanpå oljetråg eller motorblock gjorda av aluminium , värmer antigen oljan eller kylarvattnen (beroende på montering) via strålningsvärme.




DOm flesta nya motorer har inga frostpluggar, så det går inte att montera blockvärmare på dom.

Dom har frostpluggar , men dessa är oftas VÄLDIGT svåråtkomliga pga av allt krimskrams som sitter för , sen så har dagens motorer ofta flera tempgivare som mäter temp på olika punkter runt motorn.
Detta medför att om man monterar en blockvärmare på en sådan bil så flippar motorstyrningen ur eftersom den få info att halva motorn är varm (Oftas på baksidan) medan resterande del av motor är pissljummen = Blien går i "limpmode".
Då tog DEFA fram kontaktvärmare istället som en lösning på problemet.
Nu har dock slangvärmarna börjat komma mer och mer igen , men blockvärmarna är helt utdöda på VAG:s kärror.

Cullberg
2012-09-28, 21:36
Vad skall man satsa på då Henrik?

Henrik.M
2012-09-28, 21:50
Vad skall man satsa på då Henrik?

Den motorvär ar kropp som rekomenderas till just din bil/motor modell.
Och trots att vissa värmarmodeller kan verka vara skit , så är det bättre än ingenting alls.
Tänker då främst på kontaktvärmare.

Är man i fruktansvärt jätte behov av värme så är det sista alternativet isf tillsatsvärmare av den bränsledrivna sorten.
Dessa går att knöla in i de flesta bilar , men då snackar vi en helt annan priskategori......en affär på kring 25-30 med montering.
Iofs får du då 5Kw värme effekt. :)

Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.

AXL72
2012-09-28, 22:38
På min GTI sitter kontakten monterad vid den röda ringen, som jag så vackert ritat dit. :) Defas miniplugg har i stort sett samma färg som plasten, så den smälter in riktigt bra... Jag tänker då knappt på att den sitter där!

379

Amazonas
2012-09-29, 09:56
Har en helt ny Defa kontaktvärmare liggandes till den där. Dra ett PM om det är av intresse.
När jag installerade värmare på min Polo 1.4 -12 fans det bara kontaktvärmare att välja. Oavsett Defa eller Calix.

Popeye
2015-09-06, 03:30
Bumpar denna tråden då detta är något jag funderat på också. Har en TSI90 2015. Är det något man kan ge sig på själv? Någon som gjort monteringen och kan ge något råd? Och vad är det för värmare man ska ha till denna bilen?

a128
2015-09-06, 10:40
Till denna finns det troligen endats kylvätskevärmare hos calix
http://www.calix.se/produkter/soek-produkt-personbil?action=vehicleDetails&vehicleId=2147016143

intagsats:
http://www.skruvat.se/show.aspx?k=MKMS1525
värmarelementet RE 485 och monterinssatsen M127 finns ej ännu hos Skruvat

http://www.laitis.se/motorvarmare-re485-1818500-7317528185007.html
https://www.mekanika.se/produkt/slangvarmare/ca-re485
http://www.laitis.se/monteringssats-m127.html

Amazonas
2015-09-10, 07:59
Kollat Defas hemsida? Där kan man ju knappa in regnr och få art nr på de delar man behöver.
http://www.defa.com/sv/automotive/warmup/find_your_engine_heater/

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Premis
2015-09-10, 09:21
VW monterar Defa annars, ring dom och fråga, tycker priset var överkomligt när jag köpte iaf.

Popeye
2015-09-12, 21:11
Skall jag göra! Vad monterade du? Länge sedan? Vad fick du betala?


VW monterar Defa annars, ring dom och fråga, tycker priset var överkomligt när jag köpte iaf.

Premis
2015-09-12, 21:55
Skall jag göra! Vad monterade du? Länge sedan? Vad fick du betala?

1 år sedan typ, i Kungälv, cirka 5000kr vill jag minnas för motorvärmare, kupévärmare och batteriladdare.

Popeye
2015-10-01, 12:50
Verkar som de bara har fontaktvärmare (DEFA). Sämre verkningsgrad på dessa värmare har har jag förstått. Sen så sitter väl en kontaktvärmare ganska oskyddat. Ska kolla vad Calix har. Om de svarar i telefon nån gång...

vfr
2015-10-01, 13:07
När jag skulle montera på ED30:n så visde rekommendationsguiden för Defa endast kontaktvärmare. Men på Calix rekomendationstabell kunde man även välja RE480 slangvärmare enligt ovan. När jag då sökte på Defa så visar det sig att dom har en likadan slangvärmare. Det är bara det att den inte finns i rekommendationstabellen för min bil. Men funkar det med Calix variant och dom ser likadana ut, så ska det väl funka med Defas också. Och eftersom jag ville ha samma fabrikat som på våra andra bilar, Defa, så valde jag en sådan. Köpte den på Autoexperten. Monterade inte själv, så jag har inte så mycket tips om den biten.

2stroke
2015-10-01, 22:14
Vart ska jag sätta pluggen i fronten man vill ju inte att den ska synas så mycket på bilen.
Några bra tips ?
Angående vart man skall placera uttaget.
Så känns det som att det är bra att placera det ganska rakt fram i fronten ändå.
Om man skulle råka köra iväg utan att ta ur pluggen så är risken mindre att nått går sönder...
Ska man gömma den osv är man ju körd om det händer... :confused: Jag undrar samma sak...
...Var ska man placera pluggen i fronten på en ny Golf ALLTRACK ? :confused: