handdator

Visa fullständig version : Bytt oljetråg nu startar inte bilen golf gti tdi -00



Bathory
2012-09-24, 19:35
Tjena
Råkade köra sönder oljetråget så att all olja rann ur min golf gti tdi -00
Köpte ett nytt tråg och bytte filter och olja. Problemet är att biläcklet vägrar starta nu...
Bilen går igång i en sekund för att sedan dör. Kollat med vag-com men den hittar inget knas.
Är det nån som har koll på va som är fel?

Tack på förhand
Patrick

J.L
2012-09-24, 19:43
Går den alltid igång någon sekund för att sedan dö, låter det ju som startspärr/immobilizer,
men hur det skulle ha ett samband med bytt oljetråg vet jag tyvärr inte.

Inga kablar eller givare du missat att återmontera ?

Bathory
2012-09-24, 19:48
Borde ha nåt med tråget att göra.. Grejen är att jag inte märkte när jag körde i, sån tur va så körde jag bara på tomgång typ och efter typ 3 sekunder dog bilen testa att dra igång den efter det och då hände samma som händer nu efter att tråget är bytt. kan juh iofs va så att kabeln skadades i samma veva men den såg hel å fin ut.

J.L
2012-09-24, 19:53
Ojdå... Tur att motorn går runt nu då, kunde gått illa utan oljetryck.

Om du inte fått något maskinellt fel när motorn gick utan olja så skulle
det kanske kunna finnas någon spärr som dödar motorn innan något allvarligt händer,
som skydd när oljetrycket försvann.
Men jag spekulerar bara, hoppas någon mer kunnig på nyare bilar ger dig svar.

Bathory
2012-09-24, 21:01
Aa skulle tippa på¨nåt sånt
Tack så mycket för dina svar =)

larra
2012-09-27, 17:42
Prova ta bort plus polen på batterier, ifall det är någon spärr som har hoppat i för att skydda motorn, ta bort den i typ 10min så databoxen verkligen suger ur all ström som finns,

Bathory
2012-10-24, 01:04
Tjena
Tänkte bara skriva att det har fixat sig.. Tog bort bytte vevaxelgivaren (tror ja den heter) g28, men hade fortfarande samma problem.. så jag tog bort givaren igen och kollade med inspektionskamera på "kuggen" som givaren läser av på och det visade sig att tre stycken var böjda.. var bara och ta bort tråget och justera dem och kolla med bladmått mellan givare - "kugg". Nu går bilen som han ska igen =) Återigen tack för alla hjälp och hoppas att det här kan hjälpa nån annan som av nån sjuk anledning eventuellt får samma problem som mig...
mvh/patrick

Andersson Racing
2012-10-24, 08:11
Tjena
Tänkte bara skriva att det har fixat sig.. Tog bort bytte vevaxelgivaren (tror ja den heter) g28, men hade fortfarande samma problem.. så jag tog bort givaren igen och kollade med inspektionskamera på "kuggen" som givaren läser av på och det visade sig att tre stycken var böjda.. var bara och ta bort tråget och justera dem och kolla med bladmått mellan givare - "kugg". Nu går bilen som han ska igen =) Återigen tack för alla hjälp och hoppas att det här kan hjälpa nån annan som av nån sjuk anledning eventuellt får samma problem som mig...
mvh/patrick

Kanon med uppföljning!

sspc
2012-10-24, 11:07
Tänkte just säga det att det var din pickup som fått nåt knas men hann inte.