handdator

Visa fullständig version : Tomgång på AEE



Cordoba
2012-09-22, 13:41
Har nyligen köpt en "spansk folkvagn" som har fått fullständigt frispel. Det är en Cordoba 1,6 SXE med AEE motorn årsmodell 98. Startar jag bilen ligger den stabilt på ca 800 varv i tomgång. Dock bluddrar den lite. Petar jag dock till gaspedalen det minsta rusar tomgången upp till 2000 varv och ligger kvar där. Sen gör den lite som den vill på tomgång. Går ner till 200 varv och sen rusar upp igen. Den kan lägga sig stabilt på 1000 varv för att sedan börja pendla upp och ner. Bytte gasreglaget och fick det kalibrerat på verkstad så det är rätt.
Innan bytet dog den när man frikopplade när man kom till en korsning eller liknande. Det har den dock slutat med. Är det nån mer som haft det här problemet som vet vad det kan vara? Har haft funderingar på om det kan vara vevaxelgivaren om det sitter nån sån så styrboxen inte vet vilket varvtal bilen har så den skickar signaler som är felaktiga till spjället.
Har försökt tyda vart den får varvtalet ifrån, om det är som på äldre bilar att den tar det från tändspolen eller om det finns givare vid svänghjulet eller liknande. Hur mäter man upp tändspolen resp ev hallgivare?
Värt att tillägga är att den är mer benägen att rusa på tomgången när bilen är kall. Så jag har även haft mina funderingar på om det kan vara tempgivare som gett upp. Verkstaden jag lämnade in den på sa dock att det inge fanns en enda felkod i datorn.
Mycket tacksam för svar då jag börjar tröttna väldigt mycke på detta.