handdator

Visa fullständig version : 2.0 8v AGG i Mk2 med 1.6 HM, tips tack.



__alexx_
2012-09-19, 20:38
Hej, ska försöka förklara mig så bra som möjligt. Är så att jag tänk bygga något vassare till min tråkiga Mk2 med 75 vilda hästar.

De jag har på gång är en motor från en Golf Mk3 som är på 115hk vid namn AGG som är på 2.0l och 8 ventiler.

Har spånat rätt mycket på egen hand men känner att frågor ska ställas för att veta att man tänker rätt, och framför allt gör rätt. Vet hur man skruvar med bilar men däremot saknas kunskap men hoppas på att få hjälp på den fronten.

Lite av mina planer, var vänlig och kom med tips och idiot förklaringar tack ;)

*2.0l motor som jag har funderingar på att montera en AKL topp från Mk4 på, möjligt? Vet att moddning av kanaler behövs, ett som svetsas och ett som ska slipas till?
Om nu detta inte går, vart hittar jag insug till detta?

*Självklart är tanken med detta bygge att de ska andas med ett par Solex eller Weber.

*Sedan sak toppas få mirafrästa ventiler, tänkt mig original. Rätt eller fel? Även kommer den matchportas till avgas samt insug.

*Läst mig till att ett komp på 11:1 ska va vettigt och ang kammar har jag sett olika, några invändningar på de?

Känns att de är jävligt mycket jag undrar men annars lär man säg väl inget. :P

Har kollat in Mrpete´s tråd och känns lite som de är liknande grejer som behövs för att montera de i en Mk2?

Kan tillägga att när de gäller grejer till föggarna så har jag redan en elektrisk soppapump samt tryckregulator liggandes så de är en början.

Lillen
2012-09-19, 21:12
Tanken är helrätt!

mrpete
2012-09-20, 21:25
Tjena!

Agg är ett bra utgångsblock, lite nyare än 2E, annars är det samma gjutning. En av fördelarna är att det finns uttag i blocket för vevaxellägesgivare, man måste bara ha den kransen på veven. Detta underlättar för att bygga bort fördelaren i tändsystemet.
Enda nackdelen jämfört med 2E är att det saknar oljekylning av kolvar. Detta går att eftermontera genom att borra och gänga hål (tror jag har 4st munstycken liggandes). En annan sak man ska ha i åtanke är att det är 16mm högre än ett std block. Det finns för- och nackdelar med detta. mer vrid men inte lika varvtåliga. 3A är ett annat 2l block från audi som har samma höjd som std 1,8 block. Detta pga att 2E och AGG har längre vevstakar.

Ang. blockering av hål i toppen så var det nåt jag tänkte göra från början. Men det är inte rekommenderat att blockera vevhusventilation i blocket. Den är bra att ha där för att minimera övertryck i vevhuset. Om man tänker på torrsump, så ger det ytterligare effekt i motorn. Dels pga ingen övertryck under kolvar, dels för att vakuumet även tar sig upp i cylindrar förbi kolvringar = bättre fyllnadsgrad. Jag tog en mk3 ventilkåpa med slang från blocket upp till ventilkåpan och pcv-ventil för vevhusventilation. Sen väljer man själv om man vill dra in det i insuget (som sbp kräver) eller ett filter/en catchtank.

Även tanken med akl-toppen är helt rätt. bortsett från Aba är det den bäst flödande 8v toppen som finns att tillgå.

Man behöver svetsa igen en returkanal på toppen, då den annars hamnar utanför blocket (finns vissa block som har motsvarande, men inte 2E, inte heller agg tror jag).

Insug finns det ett par olika, tex rowland tillverkar nya insug för olika ändamål. googla på rowland intakes.

Val av förgasare skulle iaf jag rekommendera dig att välja weber (dellort ok) eller rentav mikuni, tillgången på reservdelar och munstycken till solex är begränsat.

Sen skulle jag tippa på att du behöver MINST 45mm förgasare, helst 48-50mm om du vill få ut maximal effekt ur den motorn.

Ventilsäten mirafräser man, vanligtvis i tre gradtal, 90, 45 och 30 (vanligtvis). Sen kan du även göra 30 graders backcut på ventiler, samt undercut på ventilskaft (något överkurs kanske). Det hela hänger ju på hur mkt du tänkt göra med toppen.

11:1 är inga större problem med bensin. Kamaxel beror också på användningsområdet. Ska bilen köras mkt på gata skulle jag göra avkall på lite toppeffekt och välja en något snällare kam. Ska bilen bli en fullblodsräser för bankörning etc så kan man ta en vassare.

jag har själv en schrick 288graders, med 11,7mm lyft. tomgången är ok, lite lurig och co-värdet hamnade på 4. I mitt fall är 4,5 gränsvärde så jag klarade mig (soppa åker rakt igenom motorn tack vare stort överlapp). Så där måste man också se om man tänkt besiktiga bilen.

Kommer du att använda akl-toppens original ventilmekanism eller tänkte du sätta i värre grejer? Om du ska göra nåt så skulle jag sätta i mekaniska tryckare. Då är du mindre begränsad att varva mer i framtiden. Original har den ganska klena enkla ventilfjädrar och hydrauliska tryckare.. som inte gillar mer än 8000, om ens det med enkla fjädrar (ventiler hinner inte stänga).

Har du tänkt ta dig lite upp i varv så är det starkt rekommenderat att balansera samtliga delar i blocket och viktjustera dem. Lättning av svänghjul ger i sig ingen effekt, men den går lättare upp och ner i varv (nej, den tappar ingen effekt heller).

postar detta nu och läser igenom, så lägger jag till om det är nåt mer jag kommer på.

__alexx_
2012-09-24, 11:11
Sådan support är något som verkligen uppskattas!

Motorn ligger nu hemma, ska väl troligen upp i stativet idag.

Angående toppen så kommer den användas som den är från fabrik, dock ska jag ta isär den och göra rent samt fixa och trixa lite.
Ändamålet med bilen är inte ligga och köra bana hejvilt så att uppdatera känns inte nödvändigt. Målet med bilen är att de ska va snyggare/fräschare än innan samt ha lite bättre riv.
Ni som sett bilen kan nog förstå att den inte kommer piskas för hårt. ;)
318

Några mer tips?`
Sitter här och planerar att beställa grejer så som vevlager, ramlager samt allt annat till botten då den kommer rivas. Ringar bytts med.

Men tex vilken topplockspackning är de som gäller har mina starka aningar mot Mk3 AGG packning, men lika bra att fråga för att vara säker.


Nu är de så gott som skrivet i sten att motorn kommer drivas av en förgasarbrygga med märke Mikuni RS40.


Lite progress:
319


Tack på förhand!

mrpete
2012-09-25, 13:40
Ram- och vevlager kan jag rekommendera toga racing från dli-teknik. Funkat fint för mig iaf.

Även toppackning kan du köpa från dli-teknik eller ebay. Victor reinz 3-lagers stålpackning, 1,65mm tjock.

Blir det akl-toppen?

__alexx_
2012-09-25, 15:02
Ram- och vevlager kan jag rekommendera toga racing från dli-teknik. Funkat fint för mig iaf.

Även toppackning kan du köpa från dli-teknik eller ebay. Victor reinz 3-lagers stålpackning, 1,65mm tjock.

Blir det akl-toppen?

Underbart.

Exakt den hämtas efter jobbet. :)

__alexx_
2012-09-25, 15:26
Hittade även lite bilder idag som jag klistrade ihop. Sitter på jobbet så ha överseende med paint haha..

325

__alexx_
2012-09-26, 21:05
Känns som jag bara spottar ut dumma frågor, men verkar ju finnas j*vligt kunnigt folk med. :)

Nu är de så att toppen är köpt, anledningen som jag fattat att man svetsar en oljekanal är att den hamnar halvvägs ut från blocket?
Om så nu är fallet betyder de att jag slipper de med tanke på att min inte gör de?

350351352353354355356

mrpete
2012-09-26, 23:46
Det ser helt klart ut som att du har ett block som har den motsvarande knölen.. Jag vet att vissa senare block har det och der ser ut som att det är ett sånt du har kommit över. Då ska det inte behöva svetsas nånting, så det är väl bara att gratulera då :)

Kolla så att du har motsvarande hål i topplockspackningen då. Kanske är säkrast att ringa David på dli-teknik istället för att chansa på en billigare packning på ebay.

__alexx_
2012-09-27, 09:03
Det ser helt klart ut som att du har ett block som har den motsvarande knölen.. Jag vet att vissa senare block har det och der ser ut som att det är ett sånt du har kommit över. Då ska det inte behöva svetsas nånting, så det är väl bara att gratulera då :)

Kolla så att du har motsvarande hål i topplockspackningen då. Kanske är säkrast att ringa David på dli-teknik istället för att chansa på en billigare packning på ebay.

Återstår att se vilken tur jag har då hehe.
Packning är tänkt att köpas av DLI, priserna är ju helt klart rimliga med tanke på att tex Meca inte är så mycket billigare på original grejer :P

mrpete
2012-09-27, 13:08
Jag tror det blir skitbra. Det skulle ju inte vara hela världen om det visade sig att det behövs lite svetsning ändå, men det ser ut som om du klarar dig.

Det topplocket ser exakt ut som det jag har iaf. Ja dli-teknik har helt ok pris på topplockspackning och bra pris på vev- och ramlager. Billigare än original men race-spec. Bättre eller sämre kan jag inte uttala mig om, men det känns och ser bra ut iaf och har inte varit några problem för mig. Mellersta ramlagret har axiallager i ett, alltså inga lösa delar, vilket jag tycker känns bra.

Om du är intresserad kan jag förmedla kontakt med en som kan porta och flöda toppen till bra pris. Men det hela hänger ju på hur mkt du tänkte göra. Tycker inte du ska sätta i en FÖR vild kam om du inte portar något speciellt, det är meningslöst.. satsa på någon rallykam med brett register i så fall. Såg att highspeed racing hade en till salu för 1800:- spec får du höra med honom om och hur man får göra med ventiler, tryckare etc om den är för mekaniska (högst troligt att den är det).

__alexx_
2012-09-27, 13:46
Exakt, allt går ju ändå lösa liksom. :)

Tycker helt klart att de känns bättre med dli så lutar mycket åt de.

Tackar för tipset, men tror att de redan är fixat. Antingen via kontakter annars har vi http://www.anderssonmotor.com/ som påstår sig kunna de med vw. Perfekt att de är i samma stad med.
Ang portningen så bollar vi lite ideer i garaget, så som de verkar nu blir de matchportning inget värre än de. Och inom kammar har jag inte så bra koll alls faktiskt. (Som allt annat känns de som :P )

Sedan måste jag ju räkna ut kompressionen nu vid topp bytet då jag inte har koll på de heller, sedan hur mycket som ska planas.
Tror dock jag kommer hålla mig till standardgrejer i toppen då bilen aldrig kommer rulla bana.
Detta bygge är mest för lite skoj att pilla samt att utseendemässigt är de ju ett skapligt lyft samt lite extra krut.

De som kommer satsas på senare sen är ju troligen att lägga energi på en 16v topp till denna maskin.