handdator

Visa fullständig version : Försäkring bilsport-mc



Wigge
2007-08-05, 14:19
Jag undrar om bilen måste vara 20 år när man försäkrar i bilsport specialföräkring

Wigge....

Manny
2007-08-05, 14:39
http://www.bilsport-mc.com/

Ja om du ska ha entuiastförsäkringen....

Google is your friend...

Wigge
2007-08-05, 15:30
men om man har en 90 da?

joakimk
2007-08-05, 15:38
men om man har en 90 da?

Så väntar man tre år till...

Man brukar kunna få entusiastförsäkring via en del föreningar, förutsatt att bilen är i fint skick/unik modell/tillverkad fredagen den 13:e/vfsh men kraven där brukar variera.

znabb
2007-08-05, 17:33
Så väntar man tre år till...

Man brukar kunna få entusiastförsäkring via en del föreningar, förutsatt att bilen är i fint skick/unik modell/tillverkad fredagen den 13:e/vfsh men kraven där brukar variera.

om du försäkrar bilen som medlem i vw gti klubben kan du försäkra en nyare bil med samma vilkor.

Mr dOhC
2007-08-05, 18:19
Vad räknas våra banträffar som ?

Enligt detta försäkringsbolag: " Försäkring gäller inte vid tävling eller träning inför tävling "

Av denna text att döma så skulle isåfall försäkringen gälla på våra banträffar, det är ju varken tävling eller träning inför tävling, eller ?

Manny
2007-08-05, 18:23
teoretiskt sett så är väl banträffarna träning?

Mr dOhC
2007-08-05, 18:26
Jo det har jag för mig också att vi brukar säga.

Får väl ta och ringa och höra vad dom säger, vi kan ju inte annat än spekulera :-P

Falcor
2007-08-05, 19:18
Finns juh i princip ingen försäkring som gäller på banan.
Kan du inte klara att sätta bilen i räcket så ska du nog fundera på om du överhuvudtaget ska ta ut den på banan...

znabb
2007-08-05, 19:50
Finns juh i princip ingen försäkring som gäller på banan.
Kan du inte klara att sätta bilen i räcket så ska du nog fundera på om du överhuvudtaget ska ta ut den på banan...

ring försäkringsbolaget vi pratar om och fråga dem i stället för spekulationer och en lång tråd.

bör inte vara någre probs att försäkra den hos bilsport mc trots bankörning.

Falcor
2007-08-05, 21:15
Nej det är inga problem att försäkra den där, men man ska nog inte räkna med att få nån ersättning om man kelas lite med räcket eller nåt annat hårt.

znabb
2007-08-05, 21:32
Nej det är inga problem att försäkra den där, men man ska nog inte räkna med att få nån ersättning om man kelas lite med räcket eller nåt annat hårt.

Falcor: du har rätt. men använder man bilen till bankörning vet man ju oftast riskerna,och för att sätta den i räcket så skall man ha lite osis med tanke på de relativt stora avåkningsytorna på en bana...

pekka kiiskilä
2007-08-05, 22:21
Jag har nyligen pratat med vara bilsport och deras försäkring ska täcka våra banträffar sålänge du inte kör på tidtagning så på rs banan är bilen oförsäkrad men så är det ju tidtagning med.

PS: Jag håller med föregående har man inte lust o skrota bilen på bana så kör lite lugnare eller skaffa en slöare bil det kostar oavsett vad man kör med men jag kan förstå vissa som kör med nyare bilar på bana och funderar på om försäkringen gäller om olyckan skulle vara framme.

Wigge
2007-08-06, 21:01
tackar för svar


Wigge.......

NeXeN
2007-11-12, 14:52
om du försäkrar bilen som medlem i vw gti klubben kan du försäkra en nyare bil med samma vilkor.


Till vem ska man ringa då för att fixa en sån försäkring?

Junfors
2007-11-12, 15:30
Till vem ska man ringa då för att fixa en sån försäkring?

Till Wasa-Bilsport, du får sedan bevisa ditt medlemsskap via medlemskortet för att kunna teckna försäkringen.

Tänkvärt är ju att detta är en entusiastförsäkring vilket innebär att man inte får använda bilen till jobbet, parkera ute hemmavid och man måste ha en bruksbil osv. Allt detta fins dock att läsa i avtalet på deras hemsida, enda som fattas där att genom oss blir bilen även försäkrade på våra körträningar på bana.

Lillen
2007-11-12, 16:26
Vad räknas våra banträffar som ?

Förarutveckling/övning!


Enligt detta försäkringsbolag: " Försäkring gäller inte vid tävling eller träning inför tävling "

Av denna text att döma så skulle isåfall försäkringen gälla på våra banträffar, det är ju varken tävling eller träning inför tävling, eller ?

Ja det borde gälla.
Men varje bolag tolkar olika!
KOLLA MED DITT BOLAG.


Finns juh i princip ingen försäkring som gäller på banan.
Kan du inte klara att sätta bilen i räcket så ska du nog fundera på om du överhuvudtaget ska ta ut den på banan...

JO!
Min helförsäkring genom Folksam gäller!
Kollade med dem innan och efter min fadäs.
Fick ut full ersättning + extra då.

Räknades som förarutveckling eftersom licens fanns och instruktörer fanns på plats.
Licensen var av mindre betydelse(tycker det borde spela in men ikke).
Men instruktörerna och omständigheterna hade inverkan.
Ingen tävling och inte heller träning inför tävling var kriterierna.


teoretiskt sett så är väl banträffarna träning?

NEJ!