handdator

Visa fullständig version : Golf 7 GT 140TSI VS Golf 6 GTI?



mangewide
2012-09-17, 19:51
Kanske en lite haltande jämnförelse.

Men jag tror det kan vara en intressant diskussion!

Var sugen på en Golf 6 GTI, men råkade "bygga" ihop en Golf 7.

Fick ihop en riktigt trevlig bil för ca 250 000, inkl 18", grymma stolar, dragpaket mm. En helt prisvärd bil jämnför med Golf 6an

Men nu tänker ni, det är bara 140häst jämnför med 211. Men 7an väger minst 100kg mindre och har samma XDS diff.

Så en intressant jämnförelse, eller vad tycker ni?

DPC
2012-09-17, 20:04
Om inte prestanda spelar en avgörande roll så den nya Golfen ett bra alt. Säkert en pigg bil, men jämförbar med en Gti VI är den inte.

samuel2
2012-09-17, 21:31
Har du provkört en TSI och en GTI MK6?

Är du ute efter prestanda och körglädje eller komfort och en låg förbrukning?

Är det en GTI du egentligen vill ha så vänta ytterligare ett år tills MK7 GTI har nått marknaden. Annars kommer du ångra dig varje gång du ser en GTI när du kör din TSI :)

Ytterligare ett tips (utifrån egen erfarenhet): Gör kalkylen för byte från din nuvarande bil till en TSI och inse hur mycket du kommer spara på lägre bränslekostnader sedan så köper du istället en GTI (för det är det du egentligen vill ha) men motiverar fortfarande Golf-köpet med TSI kalkylen. Så gjorde jag är är otroligt nöjd - lägre imaginär kostnad för bilkörning samtidigt som körglädjen har stuckit i höjden.

mangewide
2012-09-18, 06:36
Ej kört nån TSI med DSG men GTI och R har jag kört. Den nya TSIn ska göra 0-100 på drygt 8 original, vilket är jäkligt bra.
Men chip borde man kunna närma sig en GTI 6a, eller inte? :)

Det man blir sugen på att 7an verkar vara en så mkt bättre bil än 6an, men självklart är man ute efter presanda.

Problemet om man vill ha en GTI 7a, så hamnar man säkert runt 320 000, eller vad tror ni?

Crille82
2012-09-18, 07:25
Ej kört nån TSI med DSG men GTI och R har jag kört. Den nya TSIn ska göra 0-100 på drygt 8 original, vilket är jäkligt bra.
Men chip borde man kunna närma sig en GTI 6a, eller inte? :)

Det man blir sugen på att 7an verkar vara en så mkt bättre bil än 6an, men självklart är man ute efter presanda.

Problemet om man vill ha en GTI 7a, så hamnar man säkert runt 320 000, eller vad tror ni?

Eftersom MK6 GTI kostade 269900:- av senaste årsmodellen så lär inte MK7 kosta så värst mycket mer...

Skall du jämföra prestanda så jämför en trimmad TSI med en trimmad GTI.

Premis
2012-09-18, 08:13
Helt ointressant jämförelse, men jag tvivlar inte på att en MK7 GT är en trevlig bil.

Vad är det du försöker motivera?

En GTI är en GTI oavsett om det är en MK1 eller MK7 och den är Mycket mer än bara en effektsiffra.

Är man bara intresserad av att trimma och köra rakt fram så finns det ju betydligt bättre alternativ på marknaden än en Golf och specifikt en liten 1.4 med pytteturbo.

mangewide
2012-09-18, 15:49
Nja jag tror inte att det kanske är en så dum jämnförelse. :)

Mk7 är ju en helt ny bil, och allt vad det innebär med utveckling av bromsar och chassi.

Så ska det blir jäkligt intressant hur denna "instegsmodell" står sig mot en gammal MK6 Gti.

Man kan ju blandannat få riktigt grymma sitta faststolar, i Mk7an, samma diff som gtin mm..

:)

Premis
2012-09-18, 16:36
Nja jag tror inte att det kanske är en så dum jämnförelse. :)

Mk7 är ju en helt ny bil, och allt vad det innebär med utveckling av bromsar och chassi.

Så ska det blir jäkligt intressant hur denna "instegsmodell" står sig mot en gammal MK6 Gti.

Man kan ju blandannat få riktigt grymma sitta faststolar, i Mk7an, samma diff som gtin mm..

:)

Knappast.

Du pratar om en helt vanlig komfortvagn, den kommer att ätas till frukost av både MKV och MKVI GTI.

Jag får erkänna att jag är lite dåligt uppdaterad på vilken konstruktion det är på chassit och bromsarna på MK7. Är dock säkert helt nya artiklar men tvivlar på att det skiljer sig väsentligt från traditionell setup som återfinns på hur många bilar som helst. Det man i såfall har slipat på på den vagnen är komfortsidan som säkert slår vilken GTI som helst.

Men du är mer än välkommen att testa så kan vi jämföra sedan :).

Jag vet ju vad jag kommer satsa på efter denna och det lär inte bli en MK7 GT iaf ..

Peter-C
2012-09-18, 18:00
Hej.

Min ståndpunkt är att de är lika bra att köpa en GTI / R direkt annars blir man bara besviken. Hittills (i stort sett sedan MKI) har det varit enorm skillnad mellan GTI och "mainstream". Även om viss utrustning kommer på de andra modellerna så kommer det nyheter på GTI / R som vi inte känner till idag.

Jag har full förståelse för de som prioriterar bränsle ekonomi och annat och väljer andra modeller.

/Peter

mangewide
2012-09-18, 18:40
Jaja, jag vet att man borde ha en GTI. Har haft ett gäng. Men jag vet inte om jag orkar vänta på en MK7 Gti, sen vet man inte hur dyr den blir..:)

Men det vore jobbigt om man ångrar sig..:)

DPC
2012-09-18, 20:22
Inte omöjligt att Gti hittat ut till kund om ett år. Räkna med 300' med lite utrustning.

mangewide
2012-09-18, 21:07
Inte omöjligt att Gti hittat ut till kund om ett år. Räkna med 300' med lite utrustning.

Kommer verkligen ha 1år glapp, utan att kunna beställa en GTI?

samuel2
2012-09-18, 21:38
Hur länge har du tänkt äga kommande MK7? Om du planerar ett längre ägande så är det väl bara att stå ut med ett års väntan?

Annars är en GTI ED35 MK6 inte helt fel heller i väntan på MK7 R eller GTI. ED35:an är otroligt trevlig original (är super nöjd med min). Kan bara tänka mig hur den blir med ett chip då hänger en trimmad TSI MK7 inte med, oavsett sportstolar eller inte :)

mangewide
2012-09-18, 21:51
Hur länge har du tänkt äga kommande MK7? Om du planerar ett längre ägande så är det väl bara att stå ut med ett års väntan?

Annars är en GTI ED35 MK6 inte helt fel heller i väntan på MK7 R eller GTI. ED35:an är otroligt trevlig original (är super nöjd med min). Kan bara tänka mig hur den blir med ett chip då hänger en trimmad TSI MK7 inte med, oavsett sportstolar eller inte :)

Problemet är som vanligt att man tröttnar och det kommer nått nytt spännande, så mer än 3år blir det aldrig.

Men som sagt, har varit inte på en ED35 innan....

Confide
2012-09-19, 06:52
Vilken 1.4 är det?
Bara turbo eller kompressor/turbo varianten?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Marcus
2012-09-20, 13:09
Jag tycker inte jämförelsen är fel eftersom det inte längre går att köpa ny Golf GTI generation 6. Skulle i så fall vara i om någon handlare har lagerbil hemma, men då går det ej att specificera utrustningen. Vill man ha ny egen specificerad Golf är det alltså Golf generation 7 som gäller och då är ännu så länge TSI 140 och TDI 150 modellerna med bäst prestanda.

Till tidigare skribenter: även Golf GTI generation 6 har TSI-motor.

mangewide
2012-09-20, 15:38
Vilken 1.4 är det?
Bara turbo eller kompressor/turbo varianten?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Turbo bara..

mangewide
2012-09-20, 15:40
Jag tycker inte jämförelsen är fel eftersom det inte längre går att köpa ny Golf GTI generation 6. Skulle i så fall vara i om någon handlare har lagerbil hemma, men då går det ej att specificera utrustningen. Vill man ha ny egen specificerad Golf är det alltså Golf generation 7 som gäller och då är ännu så länge TSI 140 och TDI 150 modellerna med bäst prestanda.

Till tidigare skribenter: även Golf GTI generation 6 har TSI-motor.

Ja den är inte helt fel jämnförelsen, sportchassit på 7an kan vara riktigt trevligt..

Men som sagt 140häst känns lite, hade det var 180 eller nått..:)

DPC
2012-09-20, 19:39
Kommer verkligen ha 1år glapp, utan att kunna beställa en GTI?

Ren spekulation från min sida. Ett år bort är trots allt ganska snart men en klen tröst om du vill ha en bil nu..

samuel2
2012-09-20, 21:39
Jag tycker inte jämförelsen är fel eftersom det inte längre går att köpa ny Golf GTI generation 6. Skulle i så fall vara i om någon handlare har lagerbil hemma, men då går det ej att specificera utrustningen. Vill man ha ny egen specificerad Golf är det alltså Golf generation 7 som gäller och då är ännu så länge TSI 140 och TDI 150 modellerna med bäst prestanda.

Till tidigare skribenter: även Golf GTI generation 6 har TSI-motor.

En sanning med modifikation - GTI ED35 har den gamla FSI:n. Nu var jag riktigt irriterande :)

DPC
2012-09-21, 07:38
TSI är VW sätt beskriva konceptet ottomotor, turbo och direktinsprutning (variabla kammar samt mycket Egr på dellast ingår också). Ska man vara petig så gjorde detta koncept intro redan 2004 då Gti V introducerades. Sen så har Vw aldrig gjort en stor sak av att det är en TSI motor i Gti sedan 2004.

Premis
2012-09-21, 07:51
En sanning med modifikation - GTI ED35 har den gamla FSI:n. Nu var jag riktigt irriterande :)

Fast rejält ombyggd då det är samma grundmotor som i R/ED30, men nu är man kanske petig :)

mangewide
2012-11-16, 06:34
Nu är det spännande!.På lör blir det provkörning av nya GT 140. Har ju bara lovordas i pressen än. Fler som ska provköra.

Det enda som är tråkigt att ingen fler en ABT har släppt trim till denna. Det ska ge 165häst, vilket känns lite i underkant. Fastman borde n¨å en 0-100 under 8sek, vilket är helt ok.....:)

mangewide
2012-11-18, 08:39
Ohejochhå.:). Vilken bil!!. Vilket lyft i kvalite och känsla. Men motor, hmmm, räcker den??. Jag måste proköra den igen för att se om den kan räcka. Antispinn lampan lös upp till 100, vilket var lite konstigt. Den var absolut inget spinn upp i den farten..
Nån mer som kört nya Golfen?

Confide
2012-11-18, 09:08
Klart inte den motorn räcker, vänta på GTI:n ;)!

mangewide
2012-11-18, 18:42
Ja jag vet, men behöver ny bil i vår. Det verkar ju kört att få reda på när nya Gtin kommer...:)

outrunner
2012-11-18, 19:03
Var på VW hela helgen..provkört 3 Golfar.. :)
Vad gäller nya GTI.n så tror jag faktiskt den dyker upp rätt snart.
VW är fullt medvetna om det ekonomiska läget och kommer säkerligen inte ligga o vänta med att släppa nya modeller.
Full fart är det som gäller för att knapra åt sig marknadsandelar.
Vad gäller nya golfen rent allmänt.......kört 2st 140GT med DSG och en utan DSG.
Tja..vad kan man säga....hmmm...negativt: Lite högt vägljud från de bakre regionerna...med reservation för nya hårda sommardäck och +4 grader.
Positivt: Resten... nej men allvarligt: Jag hade STORA förväntningar...och denna bil överträffade faktiskt en del av dom.
Jag väntar ej in någon GTI....då jag tycker att denna 140 hästare är en juvel. Visst...lite bättre drag på toppen hade varit kul..men bilen va ju helt ny så det blir säkert bättre efter nåt tusental mil.
Så jag beställde en sådan...140GT manuell låda. DSG är en väldigt fin låda så jag förstår de som väljer den, men personligen vill jag ha full kontroll på vilka växlar jag vill använda och denna manuella var/är en dröm att handha. Har nog aldrig kört en bil där man liksom känner att ALLT harmonierar så enormt.

Så nu väntar jag bara på en liten present från Wolfsburg...:)

outrunner
2012-11-18, 19:14
Hej igen.

Vill förtydliga en liten sak: Har aldrig tänkt vänta på nya GTI.n så ni som tänker vänta: Ni kommer säkerligen inte bli besvikna...för om GT VII är såhär jädrans bra...hur bra ska då inte GTI VII bli...hehe.

P.

mangewide
2012-11-18, 19:48
Grattis!, ja en mkt trevlig modell!. Vad beställde du för spec och vad fick du ge? :)

outrunner
2012-11-18, 22:10
Priset är en hemlighet då jag förmodligen kommer byta in min Jetta-07..(om nu ingen vill köpa den kanske...)

Men specen är: Pure White...Titan Black...pluspaket...dragpaket...DCC...Clima...Park assist...infällbara backspeglar.

P.

outrunner
2012-11-18, 22:12
Glömde en sak..leverans ca v.5

P.

Marcus
2012-11-19, 14:11
Ser ut att bli en trevlig bil :-) Är det någon som vet om TDI 150 finns för provkörning?

UffeE
2012-11-20, 00:24
Ser ut att bli en trevlig bil :-) Är det någon som vet om TDI 150 finns för provkörning?

Dom ligger efter i produktion av just 150 dieseln så inga har kommit till Sverige enligt en säljare på VW. Provkörde 140hk bensinen i helgen över förväntan trevlig lite sak, går själv i bytar tankarna och är inne på en 150 TDI ska bara få ut rätt pris på min R först så.

mangewide
2012-11-20, 22:21
Är det nån som vet varför det inte finns nån starkare bensinare än 140hästare nu?, rätt stort hopp till GTIn med 220..

outrunner
2012-11-21, 15:28
Hej.

1,8Tsi 180 hästaren är säkert på väg. Finns ju till A3 och snart i Seat Leon....... så den kommer väl heta 180GT då...

mangewide
2012-11-21, 18:28
Jo den borde, men ingen på Vw kan bekräfta att den kommer komma en 180häst. Som man redan kan beställa till A3an och Seaten...mysko..

mangewide
2012-11-28, 20:39
Mitt resonamang som jag startade denna tråd visar sig stämma rätt bra.. . :)

Kommer beställa en Golf 7 140 DSG nästa v. Blev så jäkla förvånnade att denna bil är så "billig". Får det jag vill ha för ca 230 000:- vilket är väldigt prisvärd på en ny bil.

Marcus
2012-11-28, 21:55
Kan bara instämma, GT 140 DSG är mycket prisvärd! En utmärkt pigg och trevlig bil för de pengarna.

mangewide
2012-11-29, 06:46
Ja den kommer nog vara 100 000:- billigare än GTIn med samma utrustning. Men som sagt en GTI är en GTI...:).
Men denna GT är inte långt ifrån en GTI MK6 i chassit vad jag kan känna...

Ama303
2012-11-29, 07:50
och jag skulle nog vilja påstå att den skiljer sig grovt i chassit mot en mk6 gti. fick en gt 140 som lånebil under 5 dagar då min gti ed35 var inne för lite småfix. chassimässigt så kändes det som att lägga sig i ett lerbad jämfört med chassit i gti35 som känns mer som en ryggmassage av ivan drago.

ålade sig också en hel del i höga farter vilket upplevdes smått obekvämt/osäkert.

men överlag var det en riktigt trevlig bil. tystare och mera bekväm för passagerare. 140tsi är en riktig pärla till motor, särskilt med dsg7. tillräckligt pigg för de flesta och är riktigt snål med tanke på prestation. åkte sthlm-västerås tur/retur, full bil och konstant "rejsande" i 150-170 mot polaren som körde en mini clubman sd (diesel) och när vi kom fram till sthlm så låg golfens snitt på 0,78 och polarens diesel på 0,69. Kul att se att en bensinare kan nästan matcha en dieselbil i förbrukning.

baksätet har fått mer benutrymme. bagaget är aningen bredare än på mk6, dock så irriterade jag mig på lösningen med dubbla golv i bagageutrymmet. "avgränsaren" mellan bagageytorna gick inte (vad jag kunde se) att fälla upp så att den hålls i upprätt läge så bagaget överlag upplevs som mindre än vad det är. gränssnittet på stereo/ac var riktigt läckert och bytet till vita dioder interiört, även bakom dörrhandtag och listen på insida dörr, var jäkligt läckert.
start/stop funktionen är dock helt värdelös. Flera gånger så fick bilen tjuvstopp när den skulle starta efter ett stopp. Tjuvstart bör väl ändå vara omöjligt med en dsg? just pga dsg så är startproceduren också nog jobbig när bilen skall startas igen. nyckel av, bromspedal ner, växel i läge p... allt det skall göras medans bilarna bakom blir mer och mer irriterade.

överlag en riktigt trevlig bil som höjer kvalitetskänslan ytterligare ett snäpp i alla kategorier.
ändå blev jag glad som ett barn när jag satte mig i min ed35 igen.

Duratec
2012-11-29, 08:42
Outrunner, La du märke till ungefär hur mycket den varvade vid körning i ca 90-100km/h på 6:ans växel på den manuella lådan?
Har nämligen bara kunnat testa 140GT TSI med DSG-lådan, men är precis som du mera intresserad av den manuella lådan... :)


Var på VW hela helgen..provkört 3 Golfar.. :)
Vad gäller nya GTI.n så tror jag faktiskt den dyker upp rätt snart.
VW är fullt medvetna om det ekonomiska läget och kommer säkerligen inte ligga o vänta med att släppa nya modeller.
Full fart är det som gäller för att knapra åt sig marknadsandelar.
Vad gäller nya golfen rent allmänt.......kört 2st 140GT med DSG och en utan DSG.
Tja..vad kan man säga....hmmm...negativt: Lite högt vägljud från de bakre regionerna...med reservation för nya hårda sommardäck och +4 grader.
Positivt: Resten... nej men allvarligt: Jag hade STORA förväntningar...och denna bil överträffade faktiskt en del av dom.
Jag väntar ej in någon GTI....då jag tycker att denna 140 hästare är en juvel. Visst...lite bättre drag på toppen hade varit kul..men bilen va ju helt ny så det blir säkert bättre efter nåt tusental mil.
Så jag beställde en sådan...140GT manuell låda. DSG är en väldigt fin låda så jag förstår de som väljer den, men personligen vill jag ha full kontroll på vilka växlar jag vill använda och denna manuella var/är en dröm att handha. Har nog aldrig kört en bil där man liksom känner att ALLT harmonierar så enormt.

Så nu väntar jag bara på en liten present från Wolfsburg...:)

Premis
2012-11-29, 09:42
Ja den kommer nog vara 100 000:- billigare än GTIn med samma utrustning. Men som sagt en GTI är en GTI...:).
Men denna GT är inte långt ifrån en GTI MK6 i chassit vad jag kan känna...

Så du menar att chassit är som en GTI? Då blir nog inte den bilen en storsäljare dirket i komfortsegmentet. Tillåt mig att tvivla :). Tror du behöver köra lite mer GTI ;).

Marcus
2012-11-29, 13:38
Eftersom han behöver en bil nu så är ju inte GTI ett alternativ. Med ~ 100 000 kr i prisskillnad så finns ju utrymme för att förbättra chassit på GT-bilen om man tycker att det behövs. Jag gissar att GT 140 TSI har liknande prestanda som Golf GTI 1,8T 150 1J, men med bättre vridmoment.

outrunner
2012-11-29, 17:16
Hej.

2000 v/min =95 km/h på den manuella lådan.

outrunner
2012-11-29, 17:23
Hej igen.

Avgränsaren i bagaget går ju att lägga i *nedersta* läget om man vill ha bort den. Typ som ett vanligt golv. Hatthyllan kan man för övrigt stoppa in under golvet om man vill. Avgränsargolvet alltså.

mangewide
2012-11-29, 18:02
och jag skulle nog vilja påstå att den skiljer sig grovt i chassit mot en mk6 gti. fick en gt 140 som lånebil under 5 dagar då min gti ed35 var inne för lite småfix. chassimässigt så kändes det som att lägga sig i ett lerbad jämfört med chassit i gti35 som känns mer som en ryggmassage av ivan drago.

ålade sig också en hel del i höga farter vilket upplevdes smått obekvämt/osäkert.

men överlag var det en riktigt trevlig bil. tystare och mera bekväm för passagerare. 140tsi är en riktig pärla till motor, särskilt med dsg7. tillräckligt pigg för de flesta och är riktigt snål med tanke på prestation. åkte sthlm-västerås tur/retur, full bil och konstant "rejsande" i 150-170 mot polaren som körde en mini clubman sd (diesel) och när vi kom fram till sthlm så låg golfens snitt på 0,78 och polarens diesel på 0,69. Kul att se att en bensinare kan nästan matcha en dieselbil i förbrukning.

baksätet har fått mer benutrymme. bagaget är aningen bredare än på mk6, dock så irriterade jag mig på lösningen med dubbla golv i bagageutrymmet. "avgränsaren" mellan bagageytorna gick inte (vad jag kunde se) att fälla upp så att den hålls i upprätt läge så bagaget överlag upplevs som mindre än vad det är. gränssnittet på stereo/ac var riktigt läckert och bytet till vita dioder interiört, även bakom dörrhandtag och listen på insida dörr, var jäkligt läckert.
start/stop funktionen är dock helt värdelös. Flera gånger så fick bilen tjuvstopp när den skulle starta efter ett stopp. Tjuvstart bör väl ändå vara omöjligt med en dsg? just pga dsg så är startproceduren också nog jobbig när bilen skall startas igen. nyckel av, bromspedal ner, växel i läge p... allt det skall göras medans bilarna bakom blir mer och mer irriterade.

överlag en riktigt trevlig bil som höjer kvalitetskänslan ytterligare ett snäpp i alla kategorier.
ändå blev jag glad som ett barn när jag satte mig i min ed35 igen.

Intressant omdömme :). Förstår ni inte att jag verkligen försöker inbilla mig att GT är en GTI light :)
Start stopp håller jag med är värde!, kan stänga av den?. På min nuvarnade bil så stänger jag alltid av det...

mangewide
2012-11-29, 18:04
Så du menar att chassit är som en GTI? Då blir nog inte den bilen en storsäljare dirket i komfortsegmentet. Tillåt mig att tvivla :). Tror du behöver köra lite mer GTI ;).r

HAha, det är nog sant. Men jag har kört GTIn, Ed 35 och Ren och självklart är dessa giftigare..:)

Men jag tror inte GTn ska bli nån storsäljare?!. Det verkar vara 95% Master som kommer säljas...tyvärr :)

mangewide
2012-11-29, 18:07
Eftersom han behöver en bil nu så är ju inte GTI ett alternativ. Med ~ 100 000 kr i prisskillnad så finns ju utrymme för att förbättra chassit på GT-bilen om man tycker att det behövs. Jag gissar att GT 140 TSI har liknande prestanda som Golf GTI 1,8T 150 1J, men med bättre vridmoment.


Ja elternativet är en 2år gammal GTI, som självklart är roligare alternativ ( frugan håller inte med )

Men som sagt det det är oxå kul med det senaste, vilket GTn är.

Hoppas att kunna byta GTn 2014 til en lätt beggad Golf 7 GTI, smart va?! ;)

mangewide
2012-11-29, 18:09
Hej igen.

Avgränsaren i bagaget går ju att lägga i *nedersta* läget om man vill ha bort den. Typ som ett vanligt golv. Hatthyllan kan man för övrigt stoppa in under golvet om man vill. Avgränsargolvet alltså.

Att jag lyckades få frugan att gå med på en Golf, är att man skitenkelt kunde slita ut hela golvet på 7an. När man inte har reservdäck, så blir det bra djup med plats!, skitsmart :)

Ama303
2012-11-29, 19:07
ah, så "golvet" går att fälla ner? det märkte jag inte. störde mig som sagt på att det låg för högt. visst fanns det massa plats under, men la man något på "bakluckegolvet" och ville ha mera utrymme så var man tvungen att plocka ut allt ur bagaget och börja om med utrymmet nedan. kommer nog för de flesta att sluta med att man plockar ut "golvet" helt och förvarar det i källaren.

start/stop gick som tur är att stänga av. märkte också att vissa funktioner som hittills krävt vag-com, tex avstängning av torkare bak vid backning, nu går att aktivera/avaktivera direkt i setup-menyn på stereon. fiffigt.

jag hade en golf gt -10a bluefin-trimmad till 200hk som jag bytte (med en hel del pengar emellan) mot en gti ed35 -12a och skall jag vara HELT ärlig så var jag nog överlag mera nöjd med GT'n. visst är ed35 snababre, råare, häftigare mm när man pressar den och kör som ett svin.. men hur ofta gör man det? GT'n var tystare, mjukare, MYCKET snålare, och likvärdigt utrustad. det enda jag saknade på min GT var dsg'n. Men då hade jag iför sig inte kunnat köra den trimmad.

mangewide
2012-11-30, 06:36
ah, så "golvet" går att fälla ner? det märkte jag inte. störde mig som sagt på att det låg för högt. visst fanns det massa plats under, men la man något på "bakluckegolvet" och ville ha mera utrymme så var man tvungen att plocka ut allt ur bagaget och börja om med utrymmet nedan. kommer nog för de flesta att sluta med att man plockar ut "golvet" helt och förvarar det i källaren.

start/stop gick som tur är att stänga av. märkte också att vissa funktioner som hittills krävt vag-com, tex avstängning av torkare bak vid backning, nu går att aktivera/avaktivera direkt i setup-menyn på stereon. fiffigt.

jag hade en golf gt -10a bluefin-trimmad till 200hk som jag bytte (med en hel del pengar emellan) mot en gti ed35 -12a och skall jag vara HELT ärlig så var jag nog överlag mera nöjd med GT'n. visst är ed35 snababre, råare, häftigare mm när man pressar den och kör som ett svin.. men hur ofta gör man det? GT'n var tystare, mjukare, MYCKET snålare, och likvärdigt utrustad. det enda jag saknade på min GT var dsg'n. Men då hade jag iför sig inte kunnat köra den trimmad.



Tack din input! :)

Tanken att denna bil kan chippas, detta ska gå bra fast den har den 7växlade DSG lådan. Man får vara försiktig att öka vridet, men lite mer effekt ska den klara...:)

bmptsi
2012-11-30, 17:07
Har inte testat mk7 ännu men har själv en mk5 GT med tsi-motorn. Har jämfört den en del med polarens mk6 GTI som är helt standard. Min drar helt klart mindre soppa i alla lägen. Innan jag började trimma och byta delar på den så var den en bit ifrån en gti helt klart. Inte på nåt sätt tråkig...tills man sätter sej i gti´n och trycker på. Sedan har jag bytt dämpare, fjädrar, "chip" osv tills jag fått den närapå lika snabb som en otrimmad gti. Och med nu styvare/roligare(tycker jag) fjädring än en mk6 gti med DCC-chassi.
Men det har ju kostat en del i delar och så.
Även om jag är skitnöjd med bilen idag, frågar jag mej samtidigt om jag inte skulle valt en gti från början ändå.
Det är främst vridet som inte är i närheten av samma som i gti-motorn. Även om motorn helt klart vaknar till liv efter en trimning märker man främst skillnad på högre varvtal. Jag upplever det som att det är i spannet 4-6000v som det händer grejer i tsi-motorn. Men det var heller inget jag störde mej på förrän jag körde gti´n ordentligt...

Confide
2012-11-30, 17:18
Värt att notera : GT:n har 1.4 BiTSi medans mk7:an har 1.4 TSi (dvs utan kompressor,klenare turbo och klenare interna delar).
Stor skillnad på 1.4 BiTSi och 1.4 TSi :)!

Crille82
2012-11-30, 17:27
Värt att notera : GT:n har 1.4 BiTSi medans mk7:an har 1.4 TSi (dvs utan kompressor,klenare turbo och klenare interna delar).
Stor skillnad på 1.4 BiTSi och 1.4 TSi :)!

Det där med "klenare turbo och klenare interna delar", är det något du vet eller antar?

bmptsi
2012-11-30, 17:38
Värt att notera : GT:n har 1.4 BiTSi medans mk7:an har 1.4 TSi (dvs utan kompressor,klenare turbo och klenare interna delar).
Stor skillnad på 1.4 BiTSi och 1.4 TSi :)!

Jo, kom på att det så klart är olika 1.4TSI-motorer i bilarna. Och heller ingen kompressor längre och dsg7 istället för dsg6. Ska försöka provköra en i helgen för och se hur stor skillnad det är. Tvivlar dock på att det kan skilja så mycket i körkänsla mellan dom. Sedan får jag erkänna att den ser klart lyxigare ut invändigt.

mangewide
2012-12-01, 13:45
Har precis lånat en GT ett dygn. Jag är helt såld!, vilken underbar bil!

Kommer lägga beställning på en sådan nästa v!!, äntligen tillbaka till golf efter ett 10års uppehåll :)

mangewide
2012-12-04, 19:37
Så nu blev det ingen beggad MKVI GTI

Köpte en GT 140DSG idag :), hoppas nu på nån ny mjukvara att dyka upp...

Duratec
2012-12-04, 19:57
Kul, vad blev det för kulör?
Någon spännande extrautrustning med kanske? :)


Så nu blev det ingen beggad MKVI GTI

Köpte en GT 140DSG idag :), hoppas nu på nån ny mjukvara att dyka upp...

samuel2
2012-12-04, 21:08
Så nu blev det ingen beggad MKVI GTI

Köpte en GT 140DSG idag :), hoppas nu på nån ny mjukvara att dyka upp...

Ska du verkligen blåsa garantin på en helt ny konstruktion även om drivlinan givetvis är utprovad extremt väl finns ändå risken för allvarliga barnsjukdomar. Men hursom grattis till nybilsköpet. Den är mycket fin MKVII:an.

mangewide
2012-12-04, 21:45
En röd med 18"arna man ser på reklamen :). Sen har jag till de grymma sportstolarna med blandannat massage, och fetare sportratt med paddlar :), dragpaket. Sen var jag faktiskt nöjd.

Har haft ett gäng GTIer en del röda. Så nu 10år senare är jag nästa tebax! :)

747

mangewide
2012-12-04, 21:46
Nej det är sant, man får vara försiktig med detta. Men VW envisas bara med 2år garanti fortfarande...:)

mangewide
2013-01-01, 14:02
http://www.racechip.de/en/chiptuning/volkswagen/golf/7-au/1.4-tsi-103kw/index.php

Vad är nu detta??, är det sån box som lurar datorn och är livfarlig..??

:)

mangewide
2013-01-04, 15:06
http://www.youtube.com/watch?v=cPhr_MqcXkQ&feature=share&list=FL4sFMjlINTEj33hokY6w4Ow

http://www.youtube.com/watch?v=Q8MZMGOFPVA&feature=share&list=FL4sFMjlINTEj33hokY6w4Ow

Brumbrum :)

mangewide
2013-03-02, 12:13
1304

Nu är det nära.... :)

DPC
2013-03-02, 15:50
Haha, påminner mig om när jag köpt min första nya bil.. Var och spanade på en bakgård och hittade den... Glädje! Vilken dag hämtar du den?

Marcus
2013-03-02, 16:15
Kul :-) Vilka fälgar har dü valt?

outrunner
2013-03-02, 17:11
Härligt Magnus!

Kan bara säga att jag är helt övertygad om att du inte kommer att bli besviken.
Bilen är helt underbar.

Hade jag vetat innan hur bra bilen funkar med DCC så hade jag också valt 18-tummarna precis som du. Nu kör jag snik-17 tummarna....
Var lite orolig att det skulle bli för obekvämt/stötigt men det blir 18 till nästa år iallafall.

När hämtar du den?

P.

mangewide
2013-03-02, 19:21
Haha, påminner mig om när jag köpt min första nya bil.. Var och spanade på en bakgård och hittade den... Glädje! Vilken dag hämtar du den?

Ja mkt glädje :). 2v vill bilhandlaren ha på sig, så jag får vänta lite till.

- - - Dubbelpost? - - -


Kul :-) Vilka fälgar har dü valt?

Durban 18", först i Sverige med dessa och röd bil?! ;)....

- - - Dubbelpost? - - -


Härligt Magnus!

Kan bara säga att jag är helt övertygad om att du inte kommer att bli besviken.
Bilen är helt underbar.

Hade jag vetat innan hur bra bilen funkar med DCC så hade jag också valt 18-tummarna precis som du. Nu kör jag snik-17 tummarna....
Var lite orolig att det skulle bli för obekvämt/stötigt men det blir 18 till nästa år iallafall.

När hämtar du den?

P.

Ja att den är underbar har jag redan märkt, kört demobilen ett antal ggr :)

18"arna är lite en chansning, men som sagt den ser ju fräck ut :)

krickan4
2013-03-02, 23:54
Hur många kan köra när det svänger :) man kan ju inte använda alla 200+ hästarna när det svänger än då!
Vill du ha Mk7 så köp den, går det för sakta kan du alltid slänga i ett chip ju :)

Lite snabb med mitt inlägg där! såg inte där var fler sidor lycka till med köpet!!

DPC
2013-03-03, 08:43
Den ser riktigt fin ut i rött. Posta mer bilder när du hämtat bilen Mange. Men varför vill Vw ha två veckor att görs i ordning den. Sjukt mycket..

mangewide
2013-03-03, 09:07
Hur många kan köra när det svänger :) man kan ju inte använda alla 200+ hästarna när det svänger än då!
Vill du ha Mk7 så köp den, går det för sakta kan du alltid slänga i ett chip ju :)

Lite snabb med mitt inlägg där! såg inte där var fler sidor lycka till med köpet!!

Tack, tanken är att jag ska köra lite bana med denna i år. Får se om man blir omkörd av många så får man väll fixa effekten....;)

- - - Dubbelpost? - - -


Den ser riktigt fin ut i rött. Posta mer bilder när du hämtat bilen Mange. Men varför vill Vw ha två veckor att görs i ordning den. Sjukt mycket..

Ja rött är alltid fräscht :). Hade som sagt en MK2 GTI för 20år sedan i Tornado röd :)

Det kommer mer bilder kan jag lova. Jag 2v är ju rätt långt för att tvätta och att montera motorvärmare..Med tanke att bilen byggs på EN dag :)

Men jag har inte bråttom, har inga vinterdäck och tänkte inte köpa det förns i höst. Så man kommer att få finåka denna när vädret tillåter :)

DPC
2013-03-03, 10:14
Nej, ska du ta ut den med sommardäck i Uppsala så gör det väl inget att det tar två veckor. Kollade tiodygnsprognosen precis och det ser ut som vintern inte släpper greppet inom de närmaste veckorna.

mangewide
2013-03-03, 12:13
Nej, ska du ta ut den med sommardäck i Uppsala så gör det väl inget att det tar två veckor. Kollade tiodygnsprognosen precis och det ser ut som vintern inte släpper greppet inom de närmaste veckorna.

Ja precis, lär ju vara snö kvar om 2v här. Behåller min gamla bil med vinterdäck så länge.

Dyr lösning va?! :)

outrunner
2013-03-03, 15:40
Fick ju min bil för 2 veckor sen men väntar fortfarande på motorvärmaren. Kanske hinner bli vår innan de får fram den....

Hade en MK2 Gti för 27 år sedan...en röd...värst vad tiden går.. :)

P.

krickan4
2013-03-04, 23:28
Här nere kör vi på sommar däck :))

mangewide
2013-03-05, 06:34
Här nere kör vi på sommar däck :))


Tokskåningar!? ;)

Här verkar det kunna vara -10,10 dygn framåt på natten enligt SMHI..... hmmm

krickan4
2013-03-05, 23:22
Tokskåningar!? ;)

Här verkar det kunna vara -10,10 dygn framåt på natten enligt SMHI..... hmmm

Ja vi har också lite minus typ -1 :) men om en mån ska min bil vara kör klar så jag känner mig lite stressad :))

DPC
2013-03-07, 07:11
Hade min bil inne på service igår och passade då på att provsitta en Ny Golf. Inredningen känns bekant men med ytterliggare ett lyft mot MKVI. Känns riktigt premium! Jag hittade en sak som störde intrycket något och det är den blanksvarta plasten som omgiver mätartavlorna. Men det är säkert en vanesak. Fin bil.

Edit: när det är dags att byta ut andrabilen så ligger en MKVII GT med manuell låda bra till. Men det lär säkert hinna komma facelift innan det är dags..

mangewide
2013-03-07, 20:07
Provkör en så är du såld! ;). Det blev jag...

outrunner
2013-03-07, 20:58
Eller ännu bättre: Provkör tre o köp en....det gjorde jag. :)

DPC
2013-03-07, 21:18
Som andrabil skulle den vara toppen. Men som förstabil så krävs det mycket mer..

mangewide
2013-03-13, 19:51
1394

Äntligen!! :)

Peter-C
2013-03-13, 20:48
Man ber att få gratulera. Snyggt! =)

/Peter

DPC
2013-03-13, 21:08
Vackert! Kul när de ramar in leveransen. Hade den skynke över sig först?

mangewide
2013-03-13, 21:33
13961397

mangewide
2013-03-13, 21:37
Man ber att få gratulera. Snyggt! =)

/Peter

Tack, tack. Äntligen efter 3månader. Ser rätt bra ut med dessa fälgar och GT paketet..

- - - Uppdaterad - - -


Vackert! Kul när de ramar in leveransen. Hade den skynke över sig först?

Ja lite kul såg det ut, skynke kördes det inte med. Men en chokladkaka fick man! ;)

Premis
2013-03-13, 21:55
Snyggt :).

Kul att köpa bil :)

Sciroccogtx16v
2013-03-13, 21:56
Riktigt snygg! Fälgarna gör bilen!


Fredrik

mangewide
2013-03-13, 22:09
Snyggt :).

Kul att köpa bil :)

Tack!, ja alltid kul att köpa bil...:)

- - - Uppdaterad - - -


Riktigt snygg! Fälgarna gör bilen!


Fredrik

Japp, men GT paketet gör sitt oxå... ;)

Marcus
2013-03-13, 22:17
Fin bil och bra kombination av lackfärg och hjul.

mangewide
2013-03-14, 06:26
Fin bil och bra kombination av lackfärg och hjul.

Tack!. Ja Tornado röd är fräscht. Hade en GT och en GTI för 15 år sedan i denna färg...haha. Lustig hur det kan bli..

Tänkte det var 6mån sen jag startade tråden och funderade hur jag skulle göra. Nu 6månader senare står bilen i garaget, och jag hoppas jag valde rätt.... ;)

Duratec
2013-03-14, 06:38
Tack!. Ja Tornado röd är fräscht. Hade en GT och en GTI för 15 år sedan i denna färg...haha. Lustig hur det kan bli..

Tänkte det var 6mån sen jag startade tråden och funderade hur jag skulle göra. Nu 6månader senare står bilen i garaget, och jag hoppas jag valde rätt.... ;)


Klart du valde rätt! :-)
Hur lång var leveranstiden från att du beställde tills du fick nyckeln i hand?

mangewide
2013-03-14, 09:30
Klart du valde rätt! :-)
Hur lång var leveranstiden från att du beställde tills du fick nyckeln i hand?


Ja visst gjorde jag det! ;)

13v blev det nog....

mangewide
2013-03-16, 21:21
1447
1448
1449
1450

Bilder på denna underbara bil, som jag är lätt imponerad av.

Har buskört lite idag, där jag kör en GTI Mk6 innan och denna bil är minst lika roliga att köra. Fan va den suger fast i kurverna..:)

outrunner
2013-03-17, 10:07
Vi har samma uppfattning om den nya hör jag. Har kört lite över 100 mil med min och det roliga är att jag knappt tänker på att jag har vinterdäck på min, det är en oerhört välbalanserad bil de har byggt.
Jag har ju min gamla Jetta-07 att jämföra med, och med samma däck som på jettan så är detta överlägset mycket bättre.

På jettan så gick ESP.n in i tid och otid men den nya har mycket längre till den gränsen. Ska bli kul/intressant när sommardäcken åker på. Nu ser väderprognoserna ut som om just det får vänta...men..

Marcus
2013-03-18, 14:14
Härliga bilder!

mangewide
2013-03-18, 18:16
Rent och fint :)
1479
Redo att sladda med sommar däcken....:cool:
1480

FiNCH
2013-03-18, 18:46
Inget Xenon :(

DPC
2013-03-18, 18:51
Tar Vw fortfarande en förmögenhet för Xenon till Golf?

Tycker den ser fin ut även utan Xenon.

mangewide
2013-03-18, 19:22
Japp 10 000:- hel galet dyrt enligt mig :)

Fick dessa trevliga fälgar och den grymma Ergostolen med blandannat massage för samma pengar, tyckte jag vara vettigare :)

DPC
2013-03-18, 19:42
Lite billigare än till MKVI men fortfarande hutlöst dyrt.

FiNCH
2013-03-18, 19:56
Jo men man ser ju sjukt mkt bättre på natten med Xenon, desutom går inte lamporna sönder lika ofta.
Och man får dom nya snygga fyrkantiga ljus profilerna runt om Xenonet!

Men men alla har olika smak, jag är helt tokig i lamp-teknologi, älskar det senaste inom den världen!

Crille82
2013-03-18, 21:11
Pluspaket för 14900:- (minus rabatt) med xenon, PDC, regnsensor och avbländbar spegel tycker jag personligen gör mycket för helhetsintrycket av bilen. Troligvis får man även igen större delen av kostnaden när bilen säljs. Detsamma gäller dragpaketet.

Hur som helst, fin bil! :D

mangewide
2013-03-18, 21:29
Pluspaket för 14900:- (minus rabatt) med xenon, PDC, regnsensor och avbländbar spegel tycker jag personligen gör mycket för helhetsintrycket av bilen. Troligvis får man även igen större delen av kostnaden när bilen säljs. Detsamma gäller dragpaketet.

Hur som helst, fin bil! :D

Tack, tack.

Ja det där paketet är prisvärt om man vill ha dessa tillbehör. Jag hade allt detta på min förra bil, men xenon var det enda som jag kunde tänka mig.. :). H-atar PDC, jäkla pipande under vintern :)

Däremot dragpaketet med bakkamera för knappt 6000papp(rabatt) kunde jag inte hålla mig ifrån.

Jag lyckades få ihop denna bil för 225 000:- med DSG, växelpaddlar, andra stolar, motorvärmare och dragpaket mm, vilket jag tycker är grymt prisvärd.

- - - Uppdaterad - - -


Jo men man ser ju sjukt mkt bättre på natten med Xenon, desutom går inte lamporna sönder lika ofta.
Och man får dom nya snygga fyrkantiga ljus profilerna runt om Xenonet!

Men men alla har olika smak, jag är helt tokig i lamp-teknologi, älskar det senaste inom den världen!

Jag vet att det är toksnyggt, men lyckades hålla mig ifrån att kryssa i det ;)

DPC
2013-03-19, 07:27
Jo men man ser ju sjukt mkt bättre på natten med Xenon, desutom går inte lamporna sönder lika ofta.
Och man får dom nya snygga fyrkantiga ljus profilerna runt om Xenonet!

Men men alla har olika smak, jag är helt tokig i lamp-teknologi, älskar det senaste inom den världen!

Jag hade heller aldrig köpt utan Xenon, men likväl är prissättningen hög för en bil som kostar typ 200'.

- - - Uppdaterad - - -


Pluspaket för 14900:- (minus rabatt) med xenon, PDC, regnsensor och avbländbar spegel tycker jag personligen gör mycket för helhetsintrycket av bilen. Troligvis får man även igen större delen av kostnaden när bilen säljs. Detsamma gäller dragpaketet.

Hur som helst, fin bil! :D

Då finns ju Xenon indirekt tillgängligt till vettig peng! Det paketet hade jag satsat på.

mangewide
2013-03-19, 12:01
Jag hade heller aldrig köpt utan Xenon, men likväl är prissättningen hög för en bil som kostar typ 200'.

- - - Uppdaterad - - -



Då finns ju Xenon indirekt tillgängligt till vettig peng! Det paketet hade jag satsat på.


I-landsproblem! ;). Men som sagt xenon är jävligt snyggt, men denna gång fick det vara :).

Sciroccogtx16v
2013-03-19, 15:56
Jag hade gärna haft xenon på min Scirocco, men att eftermontera nått china skit kommer inte på fråga... Finns det nått alternativ? Köpa original ljusinsatser och glömma det där med höjdjustering kanske skulle vara en framkomlig väg...

Fredrik

FiNCH
2013-03-19, 16:32
Jag hade gärna haft xenon på min Scirocco, men att eftermontera nått china skit kommer inte på fråga... Finns det nått alternativ? Köpa original ljusinsatser och glömma det där med höjdjustering kanske skulle vara en framkomlig väg...

Fredrik

Det finns ju China grejjer med bra kvalité...

DPC
2013-03-19, 19:54
I-landsproblem! ;). Men som sagt xenon är jävligt snyggt, men denna gång fick det vara :).

Absolut.. Jag gjorde likadant på min förra Gti V. Då kostade det +12' för en bil som kostade typ 240'. På min nuvarande R så är Xenon standard och jag måste erkänna att jag skulle ha väldigt svårt att leva utan det på kommande bil..

mangewide
2013-03-23, 18:47
Färdator extra allt :)


http://youtu.be/Ai5v5rZmrk0

Premis
2013-03-24, 00:01
Färdator extra allt :)


http://youtu.be/Ai5v5rZmrk0

Vilken app o interface är det du kör där? Längesedan jag kollade på ELMs prylar :)

mangewide
2013-03-24, 08:52
Vilken app o interface är det du kör där? Längesedan jag kollade på ELMs prylar :)

ELM 327 med Bluetooth och den underbara appen Torque!. Har bara meckan 10min. Men man verkar tom se växellådstemp!! :)

Kul med nördgrejer....:)

Duratec
2013-04-03, 12:50
Vit Pearleffect metallic MK7 GT, blir mumma det att polera på! :)

1610

Micke_t
2013-04-03, 15:38
Lacken är kanon-snygg! Det suger lite i byta-bil-tarmen.

Sciroccogtx16v
2013-04-03, 17:54
Den färgen vill jag ha på min scirocco...


F

mangewide
2013-04-03, 18:29
Underbar läcker färg!!.

Lägg upp mer bilder, så man ångrar att man inte tog den färgen istället! ;)

Peter-C
2013-04-03, 18:56
Underbar läcker färg!!.

Lägg upp mer bilder, så man ångrar att man inte tog den färgen istället! ;)

Ångrar – ja ända till att den ska bättras då kan det vara en utmaning att få samma nyans med pearl….. Snygg är den i alla fall!

Valfrihet är bra :D

/Peter

Peter-C
2013-04-03, 19:23
Vit Pearleffect metallic MK7 GT, blir mumma det att polera på! :)



Kanon snygg bil! Såg att du har valt panoramatak. Det ska jag ha på nästa golf. Hur verkar taket? Det går väl utanpå bilen då man kör det bakåt så då tar det kanske ingen plats vad det gäller takhöjd bak? På min mk6 går ju glastaket ned under taket men det är bra takhöjd ändå i baksätet. Nyfiken….

Såg på tyska ”VW siten” att GTI kommit med massa olika pearllacker. Man får väl väga risken för skada och hur omständigt det blir att bättra. Min candywhite mk6 har jag spraybättrat och det syns inte …. (Solid lack).

/Peter

Duratec
2013-04-04, 06:53
Kanon snygg bil! Såg att du har valt panoramatak. Det ska jag ha på nästa golf. Hur verkar taket? Det går väl utanpå bilen då man kör det bakåt så då tar det kanske ingen plats vad det gäller takhöjd bak? På min mk6 går ju glastaket ned under taket men det är bra takhöjd ändå i baksätet. Nyfiken….

Såg på tyska ”VW siten” att GTI kommit med massa olika pearllacker. Man får väl väga risken för skada och hur omständigt det blir att bättra. Min candywhite mk6 har jag spraybättrat och det syns inte …. (Solid lack).

/Peter


Yes, panoramatak var ett av de "måsten" jag hade på en ny bil. Gillar den "rymd" man får inne i kupen!
Precis som du säger så går taket utanpå bilen när man kör det bakåt. Höjden från baksäte och upp till tak påverkas således inte alls, vilket iaf för mig är ett krav om någon ska kunna sitta där. (Provkörde även en volvo v40 med panorama-tak, och där gick det knappt att sitta i baksätet).
Taket är helt ställbart i vilket läge man vill, dvs så kan man välja att endast öppna upp det i bak-kant och ej köra luckan bak. Detta kan vara skönt om man inte vill köra det bakåt något, tex vid snabb utvädring av varm luft från kupen. Och så ser det ju lite kaxigt ut... :-)

Jag som är lite puts och lack-freak har drömt om en pearl-lack i många år, och då allra helst en vit. Så för mig var valet busenkelt :-)

Lägger in en bild till, kommer fler vartefter när jag hunnit göra en riktig lackförsegling på den.
Men garanterar att den glittrar enormt i solsken! :-)

1632

1633

Peter-C
2013-04-04, 12:15
Yes, panoramatak var ett av de "måsten" jag hade på en ny bil. Gillar den "rymd" man får inne i kupen!
Precis som du säger så går taket utanpå bilen när man kör det bakåt. Höjden från baksäte och upp till tak påverkas således inte alls, vilket iaf för mig är ett krav om någon ska kunna sitta där. (Provkörde även en volvo v40 med panorama-tak, och där gick det knappt att sitta i baksätet).
Taket är helt ställbart i vilket läge man vill, dvs så kan man välja att endast öppna upp det i bak-kant och ej köra luckan bak. Detta kan vara skönt om man inte vill köra det bakåt något, tex vid snabb utvädring av varm luft från kupen. Och så ser det ju lite kaxigt ut... :-)

Jag som är lite puts och lack-freak har drömt om en pearl-lack i många år, och då allra helst en vit. Så för mig var valet busenkelt :-)

Lägger in en bild till, kommer fler vartefter när jag hunnit göra en riktig lackförsegling på den.
Men garanterar att den glittrar enormt i solsken! :-)


Tack för svar.

Jo jag gillar också att ha ordning på grejorna! Vet du om det finns sprayset även till dem med pearllack? Kanske lite tidigt att fråga men det är bra att ha när första stenskottet dyker upp. (Hoppas du slipper det).

I min stad hade ÅF ingen Golf 7 med Panorama tak som demobil, därför är jag lite frågvis. Det lär väl finnas en ”rullgardin” som kan avskärma ljusinsläpp vad jag förstått.

/Peter

Duratec
2013-04-04, 13:09
Tack för svar.

Jo jag gillar också att ha ordning på grejorna! Vet du om det finns sprayset även till dem med pearllack? Kanske lite tidigt att fråga men det är bra att ha när första stenskottet dyker upp. (Hoppas du slipper det).

I min stad hade ÅF ingen Golf 7 med Panorama tak som demobil, därför är jag lite frågvis. Det lär väl finnas en ”rullgardin” som kan avskärma ljusinsläpp vad jag förstått.

/Peter


Ja lackstift ska finnas, vill minnas att jag googlat lite på det tidigare.
Oryx white har ju funnits ett tag (bla till golf mk6 R ?) så det är ju ingen "ny" färg, även om den är en smula ovanlig.

Precis, det är en "rullgardin" man drar för om man vill avskärma mot takluckan.

Premis
2013-04-04, 13:40
Undrar vad ett glastak väger, känns bra tungt.

Duratec
2013-04-04, 13:51
Undrar vad ett glastak väger, känns bra tungt.

Glaset självt är ju säkert inte supertungt (tex en sidoruta är ju hyfsat lätt). Men sedan tickar det ju säkert på lite med mekanismen och dess prylar. Jag vet inte heller om det är någon extra förstärkning för balkarna runtom jämfört med de med "vanligt tak".

FiNCH
2013-04-04, 14:48
Laminerat bilglas väger en del, jag skulle tippa på ialla fall 20 kilo! Iofs inte speciellt mycket men det tickar nog på med allt annat lull lull man har!

mangewide
2013-04-06, 09:05
- - - Uppdaterad - - -


Glaset självt är ju säkert inte supertungt (tex en sidoruta är ju hyfsat lätt). Men sedan tickar det ju säkert på lite med mekanismen och dess prylar. Jag vet inte heller om det är någon extra förstärkning för balkarna runtom jämfört med de med "vanligt tak".

Hur går bilen då tycker du?. Fan jag är helt överväldigad varje gång jag kör. Hur F-an kan det bara var 140häst??, och vilken premium känsla..

DPC
2013-04-06, 12:05
Låter fint. Får kanske bli en sån om ett par år när min Skoda gjort sitt. Jag har bara ett par veckor kvar som golfägare och det känns lite trist faktiskt. Jäkla bra och roliga bilar om man väljer en med lite mer motor.

Duratec
2013-04-06, 19:44
- - - Uppdaterad - - -



Hur går bilen då tycker du?. Fan jag är helt överväldigad varje gång jag kör. Hur F-an kan det bara var 140häst??, och vilken premium känsla..

Jag kan bara hålla med, känns som bilen har betydligt mer än 140hk :)
Har kört 16 mil idag och har bara positivt att säga. Snittade 0.53 l/mil såg jag när vi kom hem.
Snabb, rapp, mycket fin väghållning, lågt vägljud trots 18", motorn hörs inte alls vid "vanlig landsvägskörning", men skönt morr när man ger på lite mer.

Tusan vilken bil!! =)

mangewide
2013-04-07, 14:26
Kul jämnförelse på MK6 vs MK7. 7an är så mkt fetare... :)

http://youtu.be/m8oXZ1Nm-As

wibmag
2013-04-07, 15:35
Lågt vägljud låter bra, inte MK6;ans starka sida...

Peter-C
2013-04-07, 15:46
Kul jämnförelse på MK6 vs MK7. 7an är så mkt fetare... :)

http://youtu.be/m8oXZ1Nm-As

Jag vet hur man fixar det:

– MK6 ägare, undvik att parkera bredvid en MK7:a så blir skillnaden svårare att se :D.

/Peter

mangewide
2013-04-07, 18:30
Jag vet hur man fixar det:

– MK6 ägare, undvik att parkera bredvid en MK7:a så blir skillnaden svårare att se :D.

/Peter

Haha, ja så sant. Det roliga är när man ser 7an själv så är det jäkligt svårt att se skillnaderna..

Men båda är jäkligt trevliga bilar...:D

Premis
2013-04-08, 10:41
7an är snygg att se på IRL men skillnaden mot 6an är väldigt subtil tycker jag. Insidan på 7an gillade jag inte alls (hemskt plastig) men det är som vanligt en vanesak :).

Micke_t
2013-04-08, 10:55
Tittade också på 7:an i helgen och jag tycker att det var ett väldigt lyft jämfört men min 6:a. Inredningen kändes mycket mer gedigen och framför allt dörrarna, som i min känns som om det vore gjorda av pressat papp, har nu fått en helt annan dignitet.
Lite merca feeling när dörrarna stängs. :)

Inte helt omöjligt att jag byter in min om det visar sig att 7:an även är mycket tystare - vilket jag hoppas. Tycker att min 6:a är lite väl bullrig på de dåliga sthlm-vägarna.

Premis, precis som du är jag lite tveksam till den svarta plasten.

Marcus
2013-04-08, 10:55
7an är snygg att se på IRL men skillnaden mot 6an är väldigt subtil tycker jag. Insidan på 7an gillade jag inte alls (hemskt plastig) men det är som vanligt en vanesak :).

Instämmer. Särskilt reglagen till Climatronic tycker jag är ruskigt rappliga... Den svarta blanka platsen känns också lite så där... Inte som svart pianolack i Audi A3, utan mer som koreabilarna...tyvärr...

DPC
2013-04-08, 14:27
Tyvärr verkar det mode just nu med blanksvart plast. Värsta exemplet är nya octavia som har massor med blank plast kring stereon som effektivt sänker intrycket. Golfen känns klart bättre, precis som det ska vara..

Micke_t
2013-04-08, 17:22
På diverse bilder ser det ut som om GTI får en annan plast med Carbon/Kevlar look. Någon som kan bekräfta detta?

mangewide
2013-04-09, 06:46
7an är snygg att se på IRL men skillnaden mot 6an är väldigt subtil tycker jag. Insidan på 7an gillade jag inte alls (hemskt plastig) men det är som vanligt en vanesak :).

Vilken modell kollade du på?. Tycker GTn är bra mkt med premium rakt av. De blanksvarta panelerna vet jag om de är så smart, flottiga blir de :)

Premis
2013-04-09, 08:20
Vilken modell kollade du på?. Tycker GTn är bra mkt med premium rakt av. De blanksvarta panelerna vet jag om de är så smart, flottiga blir de :)

Ja du bra fråga, jag får provsitta mer tror jag för jag trodde jag hade satt mig i en Opel pga all plast, kändes billigt och kände inte alls igen mig. Ingen handbroms heller, som ett kastrerat lejon ;).

mangewide
2013-04-14, 15:42
1717

Min 7 vs en GTI 6 tagna på samma ställe. Med 6månader mellan rum. Kul att se skilnaderna... :)

mangewide
2013-08-08, 09:56
http://youtu.be/A9WnRqKIc-c

Provade att svänga lite med denna underbara bil, gick jämnt med den dubbelt så starka Beemern..

2864

ps, är det ingen som köpt en GTI mk7? :confused:

Lilla_Vargen
2013-08-08, 13:38
1717

Min 7 vs en GTI 6 tagna på samma ställe. Med 6månader mellan rum. Kul att se skilnaderna... :)

Slående hur mycket fetare (positivt) 7:an är med sin bredare och vidare kroppsbyggnad :thumbup:

Från mobila sektionen...

mangewide
2013-08-17, 14:09
2934

Provkörde nya 7an. Men blev som tur/synd lite besviken. Trodde den skulle vara hästllängder roligare är min nuvarnade GT.
Kanske berodde på manuella lådan. Man blir lite bortskämd med DSG, som alltid har rätt momentum på motorn.

Sen hur lät den??, bra mysko burkigt ljud från start...

ei9440
2013-08-17, 16:06
Vilken motor sitter i nya GTI´n? Är det en nyutvecklad eller är det samma som i MKVI GTI men lite mera trimmad?
Finns det samma potential i nya GTI som i ED35?

Peter-C
2013-08-17, 21:51
Vilken motor sitter i nya GTI´n? Är det en nyutvecklad eller är det samma som i MKVI GTI men lite mera trimmad?
Finns det samma potential i nya GTI som i ED35?

Den är utvecklad från mk6 TSI:n. Omarbetad topp, integrerat grenrör som är vattenkylt, utvecklade variabla kamtider +lyft, oljetråg gjort plast, skruvar i alu (viktbesparande), insats oljefilter på samma ställe som tidigare, start/stopp funktion. 18 % bränslebesparing jmfr föregångaren.

http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/volkswagen-golf-7-gti-press-materials/

/Peter

outrunner
2013-10-04, 17:36
Hej.

Hade inne min GT på extra oljebyte nu i veckan, tyckte det var läge efter 1000 mil med pärlan.
Frågade om uppdateringar på mjukvara men det fanns inget(än).

Summering efter 1000 mil:
Köra: Helt underbar. Nackdelen är att man måste ibland köra nåt annat för att verkligen förstå....
Motor: Mjuk, bra drag men lite tunn på toppen.
Växellåda: Toppen, lite högt växlad på 2.an, blir lite låga varv i gathörn o så.
Ljudnivå: Ganska ok, ej så känslig för olika underlag som min gamla bil var.
Stolar: Topp
DCC: Kul att fippla lite med olika inställningar och förmodligen/troligen gör det att bilen har ett bättre väguppträdande.
Farthållare/avståndsradar: Funkar helt ok, faktiskt väldigt skönt på långturer.
Park Assist: Lika kul varje gång.. :)
Ljus: Xenon, Mycket bra halvljus, mindre bra helljus(längd)
Har använt bilen som dragbil ett antal gånger och den in- o utfällbara kroken funkar ypperligt. Bilen är en utmärkt dragbil.
Klimatanläggning: Mycket effektiv, jobbar mycket tystare än i min gamla bil.
Förbrukning: Helt ok, runt ca 0,6 l/mil hittills.



Nackdelar: Radiomottagningen är kass. Det ständiga(förutom på sexan då..) påpekandet att lägga i en högre växel pga miljöskäl eller vad det nu står...

Summering: Mycket nöjd! Bilen kostade en hel del men jag anser mig ha fått en mycket bra bil för pengarna.

PS Fick köra en Passat-13 som lånebil en dag.....vilken pråm i jämförelse... DS

mangewide
2013-10-04, 20:28
:). Klockren recension!. Håller med med allt du skriver.

Du kör manuell eller?. Jag har DSGn, som jag tycker är underbar. Den växlar upp till 2an i 5km/h, galet tidigt :)

Den där infon du får i displayen, tar du bort i meny för färddatorn!. Den blir man ju galen av ;)

outrunner
2013-10-04, 22:07
Hej.

Manuellt var det ja.

Tack för informationen! Man lär sig nya saker varje dag :)

P.