handdator

Visa fullständig version : Fundering helbilsgodkännande och ombyggt fordon.



mtm
2012-09-16, 00:38
Inte säkert denna tråden hamnade rätt nu, men det var den här forumdelen som "kändes" rätt. :)

Satt och läst lite på interwebz om det här med ombyggt fordon. Framförallt när det gäller bilar med helbilsgodkännande.

Om jag förstått saken rätt så ska man göra 2 ändringar för att det ska räknas som ombyggt fordon.

Däremot har jag inte riktigt hittat en klar definition om vad dessa ändringar ska vara.

T.ex. så kan man byta motor och broms-system så är man "hemma" och gjort 2 ändringar som räknas som omfattande.

Då är funderingen som följer:

Om jag har en Golf IV 1.6 t.ex. som ju är helbilsgodkänd och droppar i 1.8T motorn i den samt tar bromsar från R32:an, har jag uppfyllt kraven då?

Varför jag vill få den till ombyggt fordon är för att jag vill kunna göra den lite mer banvänlig, t.ex. med bur, fuelcell osv.

Och innan nån säger "Ring SFRO". Ska göra det, men jag är nyfiken och otålig och kan jag få något svar innan helgen är slut så är jag glad. ;)

Lillen
2012-09-16, 00:48
Minst 2st BETYDANDE ombyggnationer.
Alltså t.ex bytt bromssystem OCH drivlina.
Eller byte av chassie och t.ex drivlina.

Det räcker INTE med att byta grejor från en annan modell som passar rakt på.
Det KAN räcka OM detta tillsammans med uppgradering vid byte till kraftigare motor och drivlina.

Det skall vara så pass mycket modifierat att det räknas som BETYDANDE.
Jag säger inte ring SFRO , men slå ett öga i den NYA versionen av SFRO:s bilbyggarhandbok.

Skulle säga att byta bromsar och motor inte ger godkänt.
Men tar du hela drivlinan inklusive växellåda , bromsar och chassie så är du närmre iaf.
Det är fortfarande inte ombyggt så mycket annat än bult på men många klarar nålsögat med det iaf.
Du lär ju byta till GTi/1,8T/R32 bakaxel mm för att uppfylla krav på bromsar mm då är du närmare åxå.
Krängningshämmare mm mm.

Ja det är en del att fundera på vid bygget.
Jag läser ju i boken men det är svårt att säga exakt.

mtm
2012-09-16, 00:59
Ber om ursäkt att jag var lite otydlig, klockan är ju rent sent trots allt.

Tanken är:

- Köpa den billigaste Golf IV:an jag kan hitta som inte är en GTI utan en 1.4 eller 1.6 antagligen.

- Plocka i 1.8T från min GTI.

- Ta 02M lådan (2wd) jag har liggandes samt drivaxlar och hjulupphängning till denna och montera.

- Ta bromssystemet från en R32 (har det mesta redan) och i samband med det bygga bort ABS.

- Bakaxeln från GTI'n (tror dock det är samma som på 1.4/1.6).

Vill helst inte köpa boken om det ändå är kört så att säga...

Känns ju lite (som vanligt!) att det blir en subjektiv bedömning från nån SFRO snubbe... :(

I övrigt är planen som sagt att montera t.ex. bur, fuelcell, bort med baksäte, riktiga stolar, coilovers med ombyggda (beställer färdiga från staterna) spindlar, lexan rutor, lite koliber-detaljer (huv+baklucka).

Målet är att komma ner någonstans runt 1000kg och 350-400 kusar (APR turbokitt samt ev. strokad motor). Motorbitarna blir ju EFTER ett godkännande från SFRO och godkänd besiktning.

golf666
2012-09-16, 23:43
ja kanske är lite trött just nu men varför inte montera bur osv i din redan nu GTi o vässa den istället för att rensa GTi:n totalt o bygga på en annan "snikigare" 4a...

Säg att GTi:n är helbilsgodkänd så lär ju en snikigare vara det med...
Då kvittar de ju! :)

Ska du ha fuelcell så lär du skärma av den från kupen med ex. en "brandvägg".
Lär väl vara fler som monterat bur i en 4a o reggat med mindre passagerare?

Monterar du samtidigt större bromsar tror jag inte bes. bryr sig speciellt mkt.
Är allting schysst o fungerar bra, bråkar de sällan!

mtm
2012-09-17, 12:38
ja kanske är lite trött just nu men varför inte montera bur osv i din redan nu GTi o vässa den istället för att rensa GTi:n totalt o bygga på en annan "snikigare" 4a...

Säg att GTi:n är helbilsgodkänd så lär ju en snikigare vara det med...
Då kvittar de ju! :)

Ska du ha fuelcell så lär du skärma av den från kupen med ex. en "brandvägg".
Lär väl vara fler som monterat bur i en 4a o reggat med mindre passagerare?

Monterar du samtidigt större bromsar tror jag inte bes. bryr sig speciellt mkt.
Är allting schysst o fungerar bra, bråkar de sällan!

Tanken med att flytta från GTI'n till snik var ju för att utnyttja ett eventuellt kryphål för att få BORT helbilsgodkännandet(hbg) och få bilen till ombyggt fordon. Blir ju lite mer "fritt fram" då med bur osv.

Vill helst inte göra saker som slutar med att jag måste lita på en besiktningsmans "goda vilja".

Har inte lyckats hitta nån som reggat om en 4:a med bur och färre passagerare, då faller ju hela poängen med hbg:et... Vet du nån ?

Lillen
2012-09-17, 22:01
Gå in på www.rejsa.nu , sedan skriver du i forumet sparade trådar.
Där söker du efter tråden "Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?".
I den tråden svarar Gustaf "therealpinto" som varit med i skrivningen av den NYA SFRO-boken.
Han svarar dagligen i den tråden , bra raka svar direkt från "källan" , då vet du dessutom lite mer sedan.

Skriv gärna här med men då blir det lite spekulation åxå.

mtm
2012-09-18, 14:07
Tack för tipset Lillen! Det ska jag göra!

Kan posta hans svar här sen. :)

Cullberg
2012-09-18, 15:21
Återkoppla gärna med svar här sedan!

Wolfen
2013-07-26, 22:08
Tack för tipset Lillen! Det ska jag göra!

Kan posta hans svar här sen. :)

Fick du nåt svar?:confused::)

mtm
2013-07-26, 23:58
Inte hunnit det än, men tack för påminnelsen! :)