handdator

Visa fullständig version : Problem hos bilprovningen.



Lundgren6
2012-09-11, 19:51
Hej!
Jag var i somras och besiktade min golf gti -94. Till min aggressiva förvåning så fick jag tre anmärkningar.

1, Fjädring ändrad, försämrad funktion.
2, Bromsrör, tvärgående bak, till, bromsslang, bak höger, rostskadat.
3, parkeringsbroms bromsverkan, höger, ur funktion.

Eftersom jag inte är någon mekare själv så tänkte jag sälja den, och fälla några tårar. Jag har dock ändrat min uppfattning nu när jag har hittat en mekare som kan hjälpa mig. Jag behöver dock experthjälp, så därför vänder jag mig till er.

Har tänkt beställa ett begagnat bromsok från nätet. Det finns dock olika märken och typer av bromsok, min fråga är därför om någon vet vad det kan vara för något jag behöver?

Angående fjädrarna så vet jag inte hur jag ska göra. Den enda förklaringen jag fick var att han tyckte att bilen var för stum och att bilen måste ha blivit sänkt. Ingenting som jag själv tycker är något problem. I efterhand så visade det sig att de främre fjädringarna är bortbytta, men inte kapade. Tror ni att jag måste byta, eller kan jag komma runt problemet?

Ursäkta om allt blev en soppa. Blev iaf riktigt glad när att jag hittade denna sida.

MVH//Olov

J.L
2012-09-11, 20:18
Hej Olov och välkommen hit !

Nummer 1 förstår jag inte varför de ska lämna poäng på om du inte tycker
hårdheten är ett problem, bilen är väll inte helbilsgodkänd och jag har
aldrig hört talas om att de klankar ner på sänkfjädrar, coilovers eller luftfjädring.

Bromsrör är bra att de hittar brister på under besiktning, jag sköt mitt tvärgående bak på bankörning i våras,
och det kunde gått illa om det istället gått hål 3 timmar tidigare i köerna i göteborg 07:00.

Handbromsen, har du konstaterat att oket är kaputt ?
Vajjrar hela och rör sig ?
Rostar lätt fast om det inte används regelbundet, lossa vajjrar, och smörj ordentligt om det
verkar sitta.


Var inte ledsen för 6 poäng, jag fick sammanlagt 34 poäng ifjol på 2 bilar, båda rullar fortfarande!
På fredag är det dags igen :-O

Lundgren6
2012-09-11, 21:07
Hej Olov och välkommen hit !

Nummer 1 förstår jag inte varför de ska lämna poäng på om du inte tycker
hårdheten är ett problem, bilen är väll inte helbilsgodkänd och jag har
aldrig hört talas om att de klankar ner på sänkfjädrar, coilovers eller luftfjädring.

Bromsrör är bra att de hittar brister på under besiktning, jag sköt mitt tvärgående bak på bankörning i våras,
och det kunde gått illa om det istället gått hål 3 timmar tidigare i köerna i göteborg 07:00.

Handbromsen, har du konstaterat att oket är kaputt ?
Vajjrar hela och rör sig ?
Rostar lätt fast om det inte används regelbundet, lossa vajjrar, och smörj ordentligt om det
verkar sitta.


Var inte ledsen för 6 poäng, jag fick sammanlagt 34 poäng ifjol på 2 bilar, båda rullar fortfarande!
På fredag är det dags igen :-O

Tack för svar Johan!

Vet inte om bilen är helbilsgodkänd. Den är importerad från Tyskland, om det finns några speciella regler för det? Men jag får annars ringa bilprovningen och kolla upp det.

Kollade bromsoket nyss. Det var rejält med rost. Kollade inte vajrarna, men när jag lämnade in bilen så sa de att oket var tvunget att bytas. Ska kolla vajrarna imorgon och se hur de fungerar. Hittade texten Lucas 7181 på Oket.

MVH//Olov