handdator

Visa fullständig version : Köpa bil från "oseriöst" företag?



mtm
2012-09-11, 17:56
Postade detta ursprungligen på NordicAudi, men har inte fått nån kärlek där, så tänkte testa här. :)

Är spekulant på en RS4:a som Fordonsmäklarna (Bromma) har till salu.

Jag har gjort en del av den "due diligence" man bör göra när det gäller ett bilköp i den här prisklassen/kalibern.

Jag har:

- Varit och kollat på bilen lite snabbt.
- Gjort ett register-utdrag och kollat att allt verkar stämma där.
- Varit i kontakt med Audi Järva (Din Bil) där den servats och dubbelkollat att service är skött korrekt, vilket den är.
De hade även en skaderapportering. En flygel som bytts ut (antagligen en parkeringsskada).

Det jag har kvar att kolla/göra är:

- Provkörning samt noggrannare genomgång av bilen (kommer antagligen ta med mig "min" mekaniker till detta).
- Ett samtal till förra ägaren.

Något annat jag bör göra/kolla upp?

Det som inte står i annonsen är att motorn byttes på garanti vid 4.100 mil, bilen har gått nästan 6.000 mil nu, dvs motorn har bara gått 2.000 mil. Även detta hade Audi Järva koll på/info om.

Första brukaren hade bilen från 07 till 10; andra brukaren från 10 till 12. Nuvarande och tredje brukaren köpte bilen 25 juli 2012 och ställde av den 14 augusti. Han jobbar på FM och knappt ägt/kört den en månad, vet inte om det är bra eller dåligt?

Läser man på forum lite varstans på nätet så har de ganska dåligt rykte och anses vara oseriösa. Samtidigt har ju folk en tendens att bara skriva något när man har något dåligt att säga. Kollar man Rejta så har dom överlag 4:or och 5:or i betyg.

Och ja, jag vet, jag köper bilen - inte företaget. Men det här med garantier osv hänger ju mycket på hur pass seriösa dem är.

Så vad säger/tror ni?

VWGolIV
2012-09-11, 18:39
Kolla vilka garantier dom lämnar, tex om dom lämnar mrf garanti, så kolla att dom är med i mrf isåfall.
Annars får dom inte använda deras papper osv.

Du verkar ha gjort en bra undersökning av bilen så jag hade nog köpt den om du känner dig säker.

mtm
2012-09-11, 20:19
Dom lämnar 24 månader garanti via Solid Försäkringar. Det är just på garanti-punkter dom har fått klagomål på sig.

Lovar guld och gröna skogar tills man betalat bilen. Efter det så svarar dom inte på mail, telefon osv. Allt enligt de forumtrådar jag läst och en del på Rejta.

Vet inte om dom är MRF anslutna, hittar inget på deras hemsida om det i varje fall.

Cullberg
2012-09-11, 21:16
Kolla även med de tidigare ägarna vad dom har att säga, de är väl genom solid du får försäkringen isåfall? Kolla med dom om du måste lämna in den där du köpte den om det skulle bli något garanti ärende?

mtm
2012-09-11, 21:33
Har planerat ringa förra ägaren, men kanske borde gå hela ledet tillbaka och prata med den ursprungliga köparen också...

Det var ingen dum idé, att höra av sig till Solid. Det ska jag göra. Tack för tipset!

polomannen
2012-09-11, 21:35
Solid är jävliga att göra med......har du tagit utdrag från Goliat eller är det vad dom har sat till dej personligen..??

mtm
2012-09-11, 21:45
Solid är jävliga att göra med......har du tagit utdrag från Goliat eller är det vad dom har sat till dej personligen..??

Ja, har läst recensioner på Rejta ang. Solid och det såg ju inte lovande ut.

Å andra sidan så har Trygg Hansa inte mycket bättre betyg. Där har jag själv ett antal försäkringar, och haft en del ärenden men alltid blivit trevligt bemött och fått hjälp efter förväntan.

Ursäkta dum fråga, men vad är Goliat?

Om det är vad jag _tror_ (med tanke på ordvalet), så nej, inga utdrag. Jag ringde och pratade med en mycket trevlig ung man på DinBil Järva (Audi) och han bekräftade allt som säljaren sagt till mig ang. bilen med service och motorbyte.

Vet någon hur man går tillväga för att få en lista på _samtliga_ ägare till bilen? Via transportstyrelsen (fax-tjänsten) fick jag bara de 3 senaste (nuvarande ägare, brukare #2 samt en firma).

Henrik.M
2012-09-11, 22:34
Ursäkta dum fråga, men vad är Goliat?

Internt system hos VAG där du kolla repistorik på bilen.

mtm
2012-09-13, 17:41
Internt system hos VAG där du kolla repistorik på bilen.

När jag var och kollade på bilen (lite snabbt) så såg jag att det fanns en handskriven notering om "läckande stötdämpare" på senaste service-protokollet.

Har sedan dess läst lite om DRC "systemet" och att läckage är olycksbådande. Vet inte om du har någon koll eller erfarenhet med det, men om du har får du gärna kommentera. :)

Självklart får vem som helst med lite koll/erfarenhet kommentera. ;)

Funderar på att ta bilen till Thomas på TECS och be han kolla på den också.

Premis
2012-09-13, 18:09
Varför ens riskera magont och huvudvärk? Jag dealar Aldig med sådana jönsar, det är när problemen kommer som det går åt pipan och sådant folk erbjuder alltid problem. Men man gör som man vill.

samuel2
2012-09-13, 21:17
Ska du verkligen köpa en RS4 överhuvudtaget? Motorn har knappast fått några positiva omdömen. Sök på RS4 på amerikanske forum och du har att läsa länge.

Köp en RS3 istället :)

mtm
2012-09-13, 21:38
Ska du verkligen köpa en RS4 överhuvudtaget? Motorn har knappast fått några positiva omdömen. Sök på RS4 på amerikanske forum och du har att läsa länge.

Köp en RS3 istället :)

Jasså? Kanske därför vissa RS4:or har 12-13 ägare på 3-5 år då...

Kul att du nämner RS3, har haft funderingar på en sådan också. Men dom ligger ungefär 100.000:- över budget, iaf de som finns i Sverige.

Har kikat lite i Tyskland, men där hittar jag ingen med den utrustning jag vill ha. :(

Btw, någon som vet va RS Skalstol heter på tyska? haha :)

Marcus
2012-09-14, 08:21
Skalstol = Schalensitz

Mini_me
2012-09-14, 18:26
Rejta kan vem som helst skriva på...inkl ägarna av ovan firma...ha det i åtanke.

mtm
2012-09-14, 20:09
Rejta kan vem som helst skriva på...inkl ägarna av ovan firma...ha det i åtanke.

Absolut, så är det ju.

a128
2012-09-14, 21:37
Bilfirmor som håller på med skumraskaffärer finns det gott om, troligen mycket mera utbrett än vad man kan ana,

det var ett program i går på Svt/plus om detta:
http://www.svt.se/plus/artiklar/bilkopen

Peter-C
2012-09-14, 22:03
Ska du verkligen köpa en RS4 överhuvudtaget? Motorn har knappast fått några positiva omdömen. Sök på RS4 på amerikanske forum och du har att läsa länge.

Köp en RS3 istället :)

Är det generellt problem med VAG:s 4.2 liters V8? Den finns ju i många bilar Audi S* RS* R8 A8 och VW Phaeton o.s.v. En ganska spridd motor trots att den inte finns i några basmodeller precis. Det man får upp när man googlar är ju att betrakta som ”funnit på nätet”.

En beg Audi S / RS är ju intressant om man inte ska köra för många mil per år. Det ska ju helst vara ett nöje utan ständig oro för motorhaveri.

/Peter

samuel2
2012-09-15, 13:13
Är det generellt problem med VAG:s 4.2 liters V8? Den finns ju i många bilar Audi S* RS* R8 A8 och VW Phaeton o.s.v. En ganska spridd motor trots att den inte finns i några basmodeller precis. Det man får upp när man googlar är ju att betrakta som ”funnit på nätet”.

En beg Audi S / RS är ju intressant om man inte ska köra för många mil per år. Det ska ju helst vara ett nöje utan ständig oro för motorhaveri.

/Peter

Det största problemet är "carbon built up" (något bra svensk ord för detta?) som medför drastiska effektförluster och kostsamma rengöringar för de som inte vill meka själva.

Och just V8:an i bland annat RS4:an verkar vara extra drabbad av detta.

DPC
2012-09-15, 14:30
Koksuppbyggnad betyder det.

En kollegas S5 drabbades av motorhaveri, vet ej exakt vad som hände. Ny motor blev det i alla fall..

Peter56
2012-09-15, 18:34
Utan att vara tvärsäker så tror inte jag att det här företaget är medlem i mrf, i så fall borde de inte lämna garanti via Solid utan en vanlig mrf-garanti. Detta säger jag som själv tidigare jobbade som bilsäljare i över tio år inom just en mrf-ansluten bilfirma.