handdator

Visa fullständig version : passat tdi tappar all kraft



jimmyf
2012-09-10, 21:42
Hej jag har en passat tdi automat som tappar all kraft efter några minuters körning, om man stänger av den och startar igen så går det yttligare några minuter innan all kraft försvinner.Har provat en annan lmm utan resultat, är helt ny på vw och deras vakumsystem, vad är det som händer när bilen tappar så mycket effekt? det verkar som det blir mindre drag i vakumsystemet?
tack på förhand//jimmy

Sn00k
2012-09-10, 22:53
årsmodell?

rent spontant hade jag sagt slangen till klockan på turbon.. (wastegate klockan alt. wtg klockan beroende på turbomodell)
när denna torkar och spricker så överladdar turbon och ecun slår då ut en felkod = bilen tappar allt va vridmoment heter..
slår du sedan av och på tändningen så nollas denna felkod och du kan gasa ytterligare några sekunder/minuter innan den slår ut igen.

VWGolIV
2012-09-10, 23:03
Håller med Snook och skulle felsöka samma sak direkt.
Har åtgärdat detta fel på ett par VW bilar, bla Golf Tdi och även passat.

Ibland kan man köra lugnt men när du väl laddar så slår den av och du får starta om.
Har varit med om dåliga slangar och även wg som sitter fast.
Kan vara svårt att komma åt på vissa bilar.

jimmyf
2012-09-10, 23:04
Trodde wg öppnar av avgas tryck och hålls kvar/stängd av vakum, så lossar man slangen så blir det inget laddtryck? Har jag fel? på en bensinare så är det ju som ni beskriver

VWGolIV
2012-09-11, 19:42
Polaren har en passat tdi 96a tror jag det är, där wg har hängt sig, vilket kör att den slår av när den laddar för mycket.
På den passaten är det nån arm som man får köra lite fram o tillbaka och även smörja upp så att systemet funkar igen.

jimmyf
2012-09-11, 21:36
Polaren har en passat tdi 96a tror jag det är, där wg har hängt sig, vilket kör att den slår av när den laddar för mycket.
På den passaten är det nån arm som man får köra lite fram o tillbaka och även smörja upp så att systemet funkar igen.
Armen rör sej utan skrap eller eller liknande hela vägen, är det vnt turbo på 01 orma? Tänkte om det är något knas där.

Sn00k
2012-09-12, 13:02
plocka av slangen till den, längst upp vid kontrollventilen, och sug i den sammtidigt som du tittar på armen.. den bör röra sig hela vägen utan problems och isf är slangen tät.

jimmyf
2012-09-12, 18:56
Hej! Tack för all hjälp. Felet eller felen var många, men det stora var läckage
vid bromsvakumslang genomföringen, sen var det massa andra slangar som inte
satt där dom ska och vissa var pluggade. Nu är bilen piggare än min Saab 95 210 hk sportkombi!

Stucki
2012-11-11, 21:48
Hej, har samma problem! Åkte till jobbet i min golf tdi 01 och plötsligt tappa den allt vad fart och "tryck" heter! Jag är inte sämre än att jag smorde "wastegatearmen" och detta resulterade i att jag fick tillbaka kraften en stund för att lika fort tappa den! Armen är rostig! Vad ska jag göra? Kränga ny wastegate, smörja igen eller skrota bilen? Vart hittar man ny wastegate? Som ni märker är jag en lekmannamässig amatör på bilar! Tack för snabba svar, experter!!

Mulder-_-
2012-11-12, 23:18
Hej, har samma problem! Åkte till jobbet i min golf tdi 01 och plötsligt tappa den allt vad fart och "tryck" heter! Jag är inte sämre än att jag smorde "wastegatearmen" och detta resulterade i att jag fick tillbaka kraften en stund för att lika fort tappa den! Armen är rostig! Vad ska jag göra? Kränga ny wastegate, smörja igen eller skrota bilen? Vart hittar man ny wastegate? Som ni märker är jag en lekmannamässig amatör på bilar! Tack för snabba svar, experter!!

Skrota bilen verkar väl synd tycker jag ;)
skulle rekommendera att åka till VW och läs av felkoderna, så slipper man byta en massa
delar som är hela. Se den här tråden på min gamla bil, sista inlägget.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13042-Passat-tdi-01-går-dåligt-väldigt-slö-problemet-löst!!&highlight=passat+tdi

I mitt fall bytte jag tyvärr en del delar innan jag läste av felkoderna, men det blev bra tillslut iaf.

Stucki
2012-11-13, 11:58
Skrota bilen verkar väl synd tycker jag ;)
skulle rekommendera att åka till VW och läs av felkoderna, så slipper man byta en massa
delar som är hela. Se den här tråden på min gamla bil, sista inlägget.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13042-Passat-tdi-01-går-dåligt-väldigt-slö-problemet-löst!!&highlight=passat+tdi

I mitt fall bytte jag tyvärr en del delar innan jag läste av felkoderna, men det blev bra tillslut iaf.
Ja ok! Min morbror kollade felkoderna, och det laddtrycksregleringen, intermittent felkod p1556! Min morbror skulle kunna hjälpa mig men han är borta ett bra tag! Vad gör jag nu?