handdator

Visa fullständig version : G60 funderingar



graul
2012-09-09, 15:19
Införskaffade mig en golf g60 igår. Dock utan motor så jag har lite frågetecken att räta ut.
Den är utrustad med ac och original sitter ju laddluftkylaren ovanför batteriet. Då det inte är superlätt att hitta kopletta g60-motorer från bilar med ac så undrar jag om det går att plocka en motor från en bil utan ac och flytta ic och rör typ som rallyen har eller om det blir jättetrångt i fronten.
Sen undrar jag också om det ska vara annan kylare pga. acn eller är det samma som vanliga g60.
Och sista frågan, skiljer det något utvändigt mot en g60-motor från en corrado? Typ rördragning, motorstyrning etc.

Sjove
2012-09-09, 21:41
Tjena, kul att fler vi hålla på med G60 motorerna :)
Ska du behålla AC:n eller inte?
Här finns lite bilder mm http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?15977-Golf-II-GTi-goes-G60-(motor-bygge-p%E5-g)
Kolla mot slutet i projekt tråden

Med vänlig hälsning, Daniel

graul
2012-09-09, 23:13
Jo tanken är väl att försöka behålla acn om det går och hittar jag en motor från en bil med ac så vore det super och jag slipper massa problem, men chansen är väl ganska liten har jag fått för mig.
Ska kolla igenom tråden imorgon när jag har fått sova lite, tack för länken.

D_Stenlund
2012-09-11, 22:35
Införskaffade mig en golf g60 igår. Dock utan motor så jag har lite frågetecken att räta ut.
Den är utrustad med ac och original sitter ju laddluftkylaren ovanför batteriet. Då det inte är superlätt att hitta kopletta g60-motorer från bilar med ac så undrar jag om det går att plocka en motor från en bil utan ac och flytta ic och rör typ som rallyen har eller om det blir jättetrångt i fronten.
Sen undrar jag också om det ska vara annan kylare pga. acn eller är det samma som vanliga g60.
Och sista frågan, skiljer det något utvändigt mot en g60-motor från en corrado? Typ rördragning, motorstyrning etc.

De finns 3 olika sorters ic till g60, den stora frontmatade , ralleyn, under skärmen vid däcket samt den upptill. De är fett trångt som de är, va ska du med ac till, skicka bort skiten:)

graul
2012-09-11, 22:48
De finns 3 olika sorters ic till g60, den stora frontmatade , ralleyn, under skärmen vid däcket samt den upptill. De är fett trångt som de är, va ska du med ac till, skicka bort skiten:)

Jo det lutar ditåt nu, kommer bli sjuk mycket lättare så.
Vad är det för skillnad på frontmatad och rallyens?

Sjove
2012-09-12, 12:02
Jo det lutar ditåt nu, kommer bli sjuk mycket lättare så.
Vad är det för skillnad på frontmatad och rallyens?

Stenlund menar nog att den stora frontmatade ic kallas för Rallye ic. För att den sitter som standard i Rallye Golfen.
Standar ic utomlands i vanliga Golf G60 är den ovanpå. Då alla dom bilarna hade ac oxå som grädde på mosen.
Undantaget Sverige som beställde sina bilar utan ac och fick den frontmatade "Rallye" ic:n.

Hängde du med.... Rätta mig om jag har fel

Med vänlig hälsning, Daniel

Sn00k
2012-09-12, 14:07
finns faktiskt 2 olika frontmatade.. rallyens och den som sitter på den svensksålda Golf g60in skiljer sig nämligen i några fästöron ;)

har en fräsch liggandes på lager, ifrån en svensksåld g60, om nån skulle behöva en.

Sjove
2012-09-12, 23:01
ok intressant :) Har den Svenske frontmatade samma kylkapacitet som Rallyens???

Sn00k
2012-09-12, 23:27
jopp, cellpaketet i sig är identiskt, den är också helt i alu precis som rallyens.

larra
2012-09-24, 20:39
Har en komplett g60 motor tillsalu, :)