handdator

Visa fullständig version : Kamremsbyte 1.8T aka Va?! Ska kamremmen vara tandad?!



mtm
2012-09-07, 00:37
Jaja, "sök"...

MEN, det jag vill ha svar på hittar jag inte.

Upptäckte idag att kam&co förde oväsen. Tog mig till garaget och började felsöka - upptäckte att det saknas "tänder" på kamremmen(!) *gulp*

Motorn gick "som vanligt" så jag har nog haft en satans tur...

Vet dock inte hur avsaknad av tänder kunde orsaka oljud - idéer?

Har en ganska klar bild av vad jag ska byta men det jag funderar på är om jag ska byta kedjan och dess spännare när jag ändå håller på? Bilen har snart gått 18.000 mil. Bra idé eller bara bortkastade pengar?

Spanks!

a128
2012-09-07, 07:53
Med det ni beskriver så ska motorn hellst inte startas förrens det är åtgärdat, kedjan med tillbehör behöver ej bytas om grejerna ser bra ut, men kamremmen med tillhörande spännrulle, löprullar m.m bör bytas och även vattenpumpen om den drivs av kamremmen vilket den ser ut att göras enligt http://www.mister-auto.se/sv och http://www.teiledirekt.de

akmremmen ska kollas varje 3000mil byte bör ske redan efter ca 12-14.000 mil

Premis
2012-09-07, 09:33
Byt remmen snarast

Sciroccogtx16v
2012-09-07, 10:08
Som sagt starta inte bilen!

Fredrik

mtm
2012-09-07, 11:00
Med det ni beskriver så ska motorn hellst inte startas förrens det är åtgärdat, kedjan med tillbehör behöver ej bytas om grejerna ser bra ut, men kamremmen med tillhörande spännrulle, löprullar m.m bör bytas och även vattenpumpen om den drivs av kamremmen vilket den ser ut att göras enligt http://www.mister-auto.se/sv och http://www.teiledirekt.de

akmremmen ska kollas varje 3000mil byte bör ske redan efter ca 12-14.000 mil

Kanske var lite otydlig, men självklart har bilen/motorn inte körts sen jag upptäckte att kamremmen var trasig. :)

Kan någon berätta lite mer detaljer kring hur jag undersöker om kedjan och spännaren är OK? Är det något spel som ska mätas eller är det en ren okulär undersökning?

Kommer antagligen köpa något av de stora kitten från ECS.

Kamremmen bytte jag första gången 2005 när bilen gått 8.500 mil. Att den "tappat"/strippat tänder har nog hänt plötsligt så det är nog inget jag hade sett när jag serva den sist (i våras).

Ingen som har någon idé om vad det kan vara som lät? Kan det vara något lager som är glapp som i sin tur lett till att tänderna skalats? Kanske blir uppenbart när jag river grejerna, men vill helst köpa på mig så mycket som möjligt i förväg. Vill helst inte att bilen ska stå för länge.

wallin
2012-09-08, 10:26
Det här fenomenet hände min granne och deras golf-gti, vart ett totalras den gången fattades tänder på ca 10 cm på remmen. vi letade länge och väl, felet visade sig vara vattenpumpens plastpropeller som gått sönder och låst vattenpumpen, inte säkert det är det som har hänt för dig men värt att kolla.

mtm
2012-09-08, 10:41
Det här fenomenet hände min granne och deras golf-gti, vart ett totalras den gången fattades tänder på ca 10 cm på remmen. vi letade länge och väl, felet visade sig vara vattenpumpens plastpropeller som gått sönder och låst vattenpumpen, inte säkert det är det som har hänt för dig men värt att kolla.

Ja, ungefär 10cm som fattas här med. :-/ Bilen måste ha änglavakt.

Kan mycket väl vara vattenpumpen. Var så länge sen jag bytte (2005) att jag minns inte om det är en vattenpump med plast eller metall impeller. Har inget i mina anteckningar från den servicen heller.

Ingen som har några tips gällande kedja&co? :)

mtm
2012-09-08, 11:00
Vad tror ni om detta kit: Ultimate Plus (http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_IV--1.8T/Engine/Timing/Timing_Belt_Kit/ES2574556/) ?

Mr dOhC
2012-09-10, 20:21
Det bästa hade ju varit att lyssna ifall kedjan rasslar, men det blir ju lite svårt i ditt fall.. Såvida du inte byter kamrem etc först, fast lite tråkigt att behöva plocka ner igen... Dock är det inge kul att behöva byta kedja och spännare heller :P

Lyft på kåpan och kolla hur det ser ut. Skavmärken från kedjan i kåpan/toppen tex.
Spännaren drivs med oljetrycket, har en egen kanal in. Har du koks i motorn finns risk att spännaren ger sig till slut..

Koks ser du tydligt under ventilkåpan isåfall.

mtm
2012-09-10, 22:13
Det bästa hade ju varit att lyssna ifall kedjan rasslar, men det blir ju lite svårt i ditt fall.. Såvida du inte byter kamrem etc först, fast lite tråkigt att behöva plocka ner igen... Dock är det inge kul att behöva byta kedja och spännare heller :P

Lyft på kåpan och kolla hur det ser ut. Skavmärken från kedjan i kåpan/toppen tex.
Spännaren drivs med oljetrycket, har en egen kanal in. Har du koks i motorn finns risk att spännaren ger sig till slut..

Koks ser du tydligt under ventilkåpan isåfall.

Jag är väldigt pedantisk när det gäller mina fordon. Räddades antagligen till stor del av att jag hörde oljudet (som jag fortf. inte vet vart det kom ifrån), och jag har inte hört något typiskt kedjerassel. Däremot har jag sen jag köpte bilen haft något annat oljud som jag inte riktigt kan beskriva, ett väldigt svagt dovt "dunkande". Har haft både "vanliga" och VAG mekaniker som lyssnat på det men bara fått en axel-ryckning till svar. Så det fick arkiveras under "det ska låta så", typ.

Har verkligen ingen lust att riva två ggr. :)

Lyfte kåpan vid ett tillfälle (runt 10.000 mil) när jag letade efter orsaken till det där ljudet. Passade på och kollade kedjan då och den såg schysst ut. Får väl göra samma sak igen.

Kollade i factory repair manualen och där står det ingenting om toleranser eller spel. Så får helt enkelt bara göra en okulär inspektion. :)

Tror inte jag har nå koks. Byter olja OCH filter 2ggr per år (varje 500-700 mil).

Oljerapport (http://d.pr/f/IQkZ)

Mr dOhC
2012-09-11, 00:53
Jag är väldigt pedantisk när det gäller mina fordon. Räddades antagligen till stor del av att jag hörde oljudet (som jag fortf. inte vet vart det kom ifrån), och jag har inte hört något typiskt kedjerassel. Däremot har jag sen jag köpte bilen haft något annat oljud som jag inte riktigt kan beskriva, ett väldigt svagt dovt "dunkande". Har haft både "vanliga" och VAG mekaniker som lyssnat på det men bara fått en axel-ryckning till svar. Så det fick arkiveras under "det ska låta så", typ.

Har verkligen ingen lust att riva två ggr. :)

Lyfte kåpan vid ett tillfälle (runt 10.000 mil) när jag letade efter orsaken till det där ljudet. Passade på och kollade kedjan då och den såg schysst ut. Får väl göra samma sak igen.

Kollade i factory repair manualen och där står det ingenting om toleranser eller spel. Så får helt enkelt bara göra en okulär inspektion. :)

Tror inte jag har nå koks. Byter olja OCH filter 2ggr per år (varje 500-700 mil).

Oljerapport (http://d.pr/f/IQkZ)

Tolkar det som att du haft bilen under större delen av dess liv och skött oljeservice, så då finns nog ingen risk för koks, bra det ;)

Intressant med Oljerapport , du skickade olja till USA ? Kan man göra det fortfarande ?

mtm
2012-09-11, 10:18
Tolkar det som att du haft bilen under större delen av dess liv och skött oljeservice, så då finns nog ingen risk för koks, bra det ;)

Intressant med Oljerapport , du skickade olja till USA ? Kan man göra det fortfarande ?

Ja, haft den sen 05 och 8.500 mil. 1 (och en halv) brukare innan mig.

Japp, inga konstigheter. Företaget (Blackstone Labs) skickar ut allt du behöver för att skicka in ett sample. $25 kostar det för en standard analys och tar ca 2-3 veckor. Riktigt smutt.