handdator

Visa fullständig version : Startmotorproblem VW Polo -99



Las Peras
2012-09-03, 21:16
Hej

Mitt första inlägg på GTI-forumet, äger själv en Golf GTD 2011 som det är bra fart i, men nu gäller det inte min bil.

För två veckor sedan körde min mamma sin Polo till hennes lantställe, när hon skulle hem starta den ej. Dan efter prova jag med startkablar men det hände inget så vi drog igång den med bogserlina och körde hem den till garaget.
Prova att sätta på min ctek laddare i två dygn men ville ändå inte gå igång. Prova då att flytta batteriet från min nya bil som fungerar men ville inte starta.
Jag kollade över jordkabeln från batteriet till motorn och prova med startkablar imellan men ingen skillnad. Samt att jag kolla pluskablarna samt säkringslådan ovanpå batteriet.
Sedan tog jag min multimeter och mätte på startmotorn att det fanns 12,8 V på 30matningen samt att den fick 12V på manöverströmmen när man vred på nyckeln. Japp det är startmotorn! tänkte jag och beställde en ny. Bytte sedan startmotorn men det är samma fel.
Lägger jag plus på solenoiden med en kabel så startar den direkt så det måste vara fel på manöverströmmen.
Jag har inte mätt med en testlampa utan bara multimeter så det kan vara spänningsfall. Om det hade varit nån säkring/relä/startlås så borde jag inte få manöverström ut.

Nån som kan hjälpa mig med tips så är jag tacksam!

T-mek
2012-09-04, 10:04
starttändkontakten, dvs eldelen av tändningslåset är en klassiker på dessa. Bara att byta!

2stroke
2012-09-04, 12:38
Kontaktstycket i botten på tändlåset.
Klassiker på många VW.

Las Peras
2012-09-04, 21:35
Kan man byta det själv utan några specialverktyg? Nån som vet vad en sån kostar?

polomannen
2012-09-05, 23:05
Behövs bara en klo avdragare till det.