handdator

Visa fullständig version : Missad växel på DSG?



golfhenke
2012-09-03, 12:36
Hej

Skulle höra om någon råkat ut för att DSG'n frikopplat och "missat" en växling?
Hände mig imorse. Låg och småputtra i "D" och använder paddlarna inför en T korsning. Så växlar jag ned till 3'an tror jag och gasar halvgas och svänger.

Då går varvräknaren upp i max och bilen har lagt i Neutral känns det som. Absolut inget slir utan en 100% frikoppling. Pumpar 2 gånger med gasen, men inget resultat. Sen bromsar jag lite och byter växel och då tar den som vanligt.

inga varningslampor eller något. Färden fortsätter som vanligt.

Hittat en tråd där flera fått det och vissa hänvisar till en mjukvaruuppgradering hos audi. Någon här som haft liknande erfarenhet?

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/480374-DSG-missed-shift-during-hard-acceleration

Thorssa
2012-09-03, 14:47
Jag provkörde en R i lördags och vid provkörningen hände just detta. Låg i D, svängde i en korsning och plötsligt hade växellådan ingen växel i utan det bara varvade. Jag släppte då på gasen och då la den i en växel. Jag har för mig att jag var med om det någon gång på min förra R32 också.

Merlinen
2012-09-03, 14:59
Inget jag varit med om med min DSG låda.

Cullberg
2012-09-03, 15:21
Inte hänt på min vad jag kan minnas!

golfhenke
2012-09-03, 17:21
Hej

En vanlig gemensam nämnare verkar vara i samband med svängning om man ser till första länkningen? Detta hände på min S60 T5 Geartronic -02 ett par gånger i samma sväng skall väl tilläggas. Kanske 7 ggr på 5 år totalt. Inget allvarligt, men man undrar ju om det är fel eller om det kan hända utan att det är fel pga naturliga orsaker. Nu gäller det ju golfen förstås och jag har fått min första frikoppling på 4 månader som jag ägt den.

Mvh

SelmiR
2012-09-03, 20:30
Hej

Skulle höra om någon råkat ut för att DSG'n frikopplat och "missat" en växling?
Hände mig imorse. Låg och småputtra i "D" och använder paddlarna inför en T korsning. Så växlar jag ned till 3'an tror jag och gasar halvgas och svänger.

Då går varvräknaren upp i max och bilen har lagt i Neutral känns det som. Absolut inget slir utan en 100% frikoppling. Pumpar 2 gånger med gasen, men inget resultat. Sen bromsar jag lite och byter växel och då tar den som vanligt.

inga varningslampor eller något. Färden fortsätter som vanligt.

Hittat en tråd där flera fått det och vissa hänvisar till en mjukvaruuppgradering hos audi. Någon här som haft liknande erfarenhet?

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/480374-DSG-missed-shift-during-hard-acceleration

Hej

Jag har varit om det med min DSG äger också en Golf R -11 , nämlingen bilen hade rullat ungefär 23000km , sen började DSG hoppa ur växel i N , hände då o då när jag körde över farthinder , eftersom jag hade ett annat ärende på garanti så bad jag de kolla DSG lådan , nästa dag fick jag besked att de måste skicka mättningarna på DSGlådan till Tyskland efter det så hämtade jag bilen körde me mitt DSG nästa dag ringer de att de fick besked från Tyskland att DSGlådan skall bytas och att den är beställd så en vecka senare lämnade jag bilen på verkstad och fick DSG utbytt :)

golfhenke
2013-03-25, 08:56
Hej
Ville bara meddela att jag lämnade in bilen på garantiärenden strax innan tiden gick ut :)
Och fick en ny mjukvara till dsg'n som skall avhjälpa problemet. Det är väl först om ett halvår dock som man kan utvärdera om det hjälpte för det händer ju inte varje månad.

Har tyvärr inget artikelnummer på mjukvaran som jag fick.

Premis
2013-03-25, 10:06
Aldrig hänt, men har bara kört 1000 mil än så länge.

golfhenke
2013-03-26, 09:49
Aldrig hänt, men har bara kört 1000 mil än så länge.
Hej.
Du har sannolikt redan denna nya mjukvaran eller senare då du har en -12. De sa att jag hade en "gammal" mjukvara i min -11. Så du kanske aldrig får problemet.

Mvh

bmptsi
2013-03-26, 23:33
Hände mej i veckan. Låg bakom en som övningskörde och jag fick nog i en rondell. Men det är hittills enda gången på snart 10 000 mil så...