handdator

Visa fullständig version : 1-2 cylindrig G60



Sciroccogtx16v
2012-09-02, 19:34
Jaha har börjat felsöka min G60 som går på max 2 cylindrar men oftast på en eller inte alls..
Köpt en trasig Golf G60 som jag försöker få snurr på, minst två tidigare ägare har felsökt och bytt delar här och där utan att få snurr på den, vilket inte direkt gör saken enklare.

Har kollat att:
Kammen står rätt, tändningen är ställd 6 grader före enligt strecket på svänghjulet och strecket i fördelaren.
Fördelaren stod fel och tändkablarna satt ett hack fel, antagligen för att kompenseras att fördelaren satt fel.

Kollat tändkablar (Bosch med 5k ohms tändhattar) stift BP 7 ES (nya). Tändföljd 1342. Kollat rotationsriktningen på fördelaren (medurs). Så dom bitarna känns rätt. Det som däremot ser lite konstigt ut är Tändspolen, aldrig sett en sån förut, bifogar bild på den, brorsan som är gammal bilmeck säger att gnistan ser "klen" ut och det borde ju rimligtvis kunna bero på fel tändspole?
Den kanske kommer från feltema? Hugaligen...

202

Jag har också kollat blåa tempgivaren (Bytt av förra ägaren). Skall det blåa kontakthuset sitta på den blåa och det svarta på det svarta? I så fall är det rätt.

Kollat spänningen till digifanten, lött om relät för säkerhets skull. Kollat alla jordar till boxen och till alla givare. Kollat fullgas och tomgångskontakten. Har inte kollat lambdan, det är ju lite svårt då bilen inte går.. Har dock beställt en beg original lambda, men tycker att den borde gå utan, särskilt när den är kall (open loop).
Tomgångsmotorn surrar (bytt av förra ägaren). Bytt några vaccum slangar, den till digifanten är nu 3mm och en meter lång och en ny till bränsletryckregulatorn.

Någon tidigare ägare har "städat" bland vehusvetilationsslangar och returer så den dumpar rakt ut under spjällhuset, det sitter catch can och filter från vevhusventen och ett filter efter (innan)tomgångsmotorn.

Så skall jag köpa en ny tändspole på mekonomen imorron eller vad säger expertisen?

VWGolIV
2012-09-02, 19:53
Jag hade bytt till en orginaltändspole eller dito.
Så att du får ordentlig gnista på alla stift.

Har du kollat så du har gnista på alla tändstiften och att den ser bra ut?

Sciroccogtx16v
2012-09-02, 19:56
Ja det är gnista på alla men "klen" btw jag hittade en bild på ett G60 motorrum och hittade en mojj som jag inte tror att jag har, är det någon därute som vet vad det är? Och om det kan vara en del av problemet?

Den är inringad på bilden:
203

Ja det blir väl till att åka och köpa en spole imorron.

Sciroccogtx16v
2012-09-02, 20:55
Jag såg nu att man absolut skall köra med Bosch W6dpo inget annat, men tror ni kloka där ute verkligen att det kan vara felet?
Verkar somom det blir både tändstift och tändspole imorgon, eller skall jag börja med det ena före det andra?

Fredrik

Sjove
2012-09-02, 22:05
Jag såg nu att man absolut skall köra med Bosch W6dpo inget annat, men tror ni kloka där ute verkligen att det kan vara felet?
Verkar somom det blir både tändstift och tändspole imorgon, eller skall jag börja med det ena före det andra?

Fredrik

Mojengen är elektrisk uppvärmning av vevhus vent. Sitter på visa årsmodeller, inget viktig, jag har ingen på min. Endast något att tänka på om du ska köra i smäll kalla vintern...

Tycker absolut att du ska sätta dit en ordentlig tändspole!

Bilen borde gå på alla cylindrar med dom stiften som sitter där nu. Men som jag förstår så ska man helst ha Bosch W6dpo. Det handlar om laddtrycket från G-ladern, dels ge bra gnista vid laddtryck och inte slitas ut av laddtrycket.

Jag personligen hade återställt returen till G-ladern och vevhus vent. Som jag har förstått är dessa motorer känsliga och noga uträknade.
Jag har hört att man får problem med tomgången om man inte har retur till G-ladern.

Tyvärr får man inget coolt dump ljud osv ur dessa motorer. Man får nöja sig med chip, remhjul och RS portning av G-ladern.

Med vänlig hälsning, Daniel

Sn00k
2012-09-02, 22:36
kan rekkomendera NGKs BUR6ET.. dessa funkar bättre och längre än rekkomenderade orginalstift.

Sciroccogtx16v
2012-09-02, 22:37
Tack för svaret!

Ja ungefär som jag trodde då, den borde gå med dessa stiften men måste definitivt byta till rätt tändspole. Såg att det var samma spole på en hel radda vw, frågan är köpa beggad på Skroten för 400 eller ny på mekonomen för 800 eller skruvat.se för 362?
Någon som har erfarenhet?

Planen är definitivt att koppla tillbaka allt som det var från början, måste ha tag på en luftburk och ett gäng slangar bara!

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-09-02, 22:39
kan rekkomendera NGKs BUR6ET.. dessa funkar bättre och längre än rekkomenderade orginalstift.

Funkar det? det borde ju vara ett resistorstift?

Fredrik

Sn00k
2012-09-02, 23:39
Funkar det? det borde ju vara ett resistorstift?

Fredrik

Alltid kört dessa stift i mina g60-spisar och ofta bytt till dom vid mappningar av andras bilar då dom helt enkelt funkat bäst och utan problem klarar 6000mil+.
har däremot aldrig reflekterat över nå resistorer i "tändhattarna".. eller kablarna heller för den delen.. men vi har kört dessa både med original och eftermarknadskablar så det bör va lugnt.


tändspolen du har ser ut som en typisk golf 3 1.8 spole.. så den bör du byta ut, ja.

Sciroccogtx16v
2012-09-03, 10:25
Beställt BUR6ET stift+ tändspole + lite småsaker från skruvat, så får vi se om bilen blir gladare av det...

Fredrik

Player
2012-09-03, 12:02
Har du gjort ett komp test på motorn?

Mvh Thomas

Sciroccogtx16v
2012-09-03, 12:17
Har du gjort ett komp test på motorn?

Mvh Thomas

Nej inte gjort nått komptest, tanken har slagit mig..
Bilen har ju gått 24000 mil så risken att botten är slut finns ju helt klart, men tycker att den ändå borde tända och inte sura ner sig totalt som den gör nu.
Toppen måste ha varit av 2008 och antingen renoverats eller bytts, toppackningen är märkt med datum där den sticker fram, sedan dess har bilen knapp rullat.
Får hoppas att jag slipper jaga en bättre beg motor...

Fredrik

ypzilon
2012-09-03, 17:12
Det är inte så att vacuum-slangen till ECUn är skadad eller av?
Kan ju ge sura stift och väldigt taskig gång.

Player
2012-09-03, 18:25
Nej inte gjort nått komptest, tanken har slagit mig..
Bilen har ju gått 24000 mil så risken att botten är slut finns ju helt klart, men tycker att den ändå borde tända och inte sura ner sig totalt som den gör nu.
Toppen måste ha varit av 2008 och antingen renoverats eller bytts, toppackningen är märkt med datum där den sticker fram, sedan dess har bilen knapp rullat.
Får hoppas att jag slipper jaga en bättre beg motor...

Fredrik

Värt att prova så man kan ute sluta blocket och ventilerna i toppen. hade liknande problem med min corrado när jag köpte den för många år sedan nu och den va de btr som krånglade på. fixade den men gick inte riktigt hundra så de vissade sig att de satt trim chip i men orginal remhjul,

Två sacker du kan kolla för min betede sig som din. Lycka till

Sciroccogtx16v
2012-09-03, 19:39
Värt att prova så man kan ute sluta blocket och ventilerna i toppen. hade liknande problem med min corrado när jag köpte den för många år sedan nu och den va de btr som krånglade på. fixade den men gick inte riktigt hundra så de vissade sig att de satt trim chip i men orginal remhjul,

Två sacker du kan kolla för min betede sig som din. Lycka till
Btr? Blå temp givare?

Nu när jag visste att det satt helt fel stift i så provade jag nåra beru som jag hade haft i en 1.8t (som aldrig gick bra med dom). Vips så startade den och gick på fler cylindrar än jag någonsin hört! Så det.bekräftar iallafall att det är något fel på tändningssidan. Har som sagt tidigare beställt nya stift och ny tändspole från skruvat idag, så om några dagar får vi se vad det finns för fler fel på motorstyrningen..
Slangen till ecun är bytt till en ny 3mm 1m lång.

Fredrik

Haugeman
2012-09-03, 19:49
Btr? Blå temp givare?
Fredrik

BTR = BränsleTrycksRegulator misstänker jag

Smurfen
2012-09-03, 20:21
Är väl bäst jag lägger in några saker eftersom jag känner igen bilen...

Jag har monterat den tändspolen. Ny från AD Center. Bilen gick bra med den. Köpt till denna bil.
Jag har monterat chip i bilen. Men åkte ju med eaton.
Eftersom jag åkte med eaton så hade jag ingen retur och byggde då det snygga utblåset av returluften.
Och för att få bra vevhusvent byggde jag den burken med retur tillbaka till blocket eftersom eaton har egen oljesmörjning.
Botten är orörd vad jag vet.

När jag hade problem så startade jag den med den blåa tempgivaren inkopplad men sedan plockade jag bort den. Då gick den utan att svartryka. På alla cylindrar. Kan vara värt att testa för att se om det blir någon skillnad.

Hoppas du hittar något fel snabbt.

Smurfen
2012-09-03, 20:24
Toppen är bara avtagen för att 1 pinnbult gick av vid montering av extraktorn.
Då polerade jag upp den på utsidan i samma veva bara. Bilen gick ju bra.

Sciroccogtx16v
2012-09-03, 20:31
Hej smurfen! Kul att du hittat hit!
Bra info från dig om vad som är gjort och inte!

Felsökning fortsätter, blå givare är bytt av förra ägaren, så den är nog ok. Väntar på en original lambda från tyskland och nya stift och spole. Sen djäklar! Funderar på att klämma i original chip men har inget (nån somkan låna ut ett?)Tror det sitter 68 mm remhjul på så trimchip i någon form skall den ju ha sen.

Fredrik

Fredrik

Smurfen
2012-09-03, 21:17
Bara fråga om det är något å får vi se om jag kan svara...

Sciroccogtx16v
2012-09-03, 23:23
Jag måste nog kolla upp det där med returen från g ladern, om du hade knyckt den till catch canen. Det sitter en helt ny matarslang till g ladern men jag har inte kollat returen.

Sciroccogtx16v
2012-09-03, 23:24
BTR = BränsleTrycksRegulator misstänker jag

Tack...

Player
2012-09-04, 08:40
Rätt gissat =) sorry hatar själv förkortningar.

Mvh Thomas

Sciroccogtx16v
2012-09-05, 21:13
Show goes on...

Bytt till nya stift och ny tändspole, nu startar den men går som om den hade världen vassaste kam. Ojämn tomgång är bara förnamnet...
O jädrar vad den ryker! La hela grannskapet i lytzendimma... (kan ju bero på några liter bensin i avgasröret kanske)Den går jämnt när man gasar till, men går ojämnt vid jämn gas. Den "dör" vid fullgas. Körde en sväng och den känns pigg.

Mätt blåa tempgivaren 1,4 kohm kall så den verkar vettig. Har inte provat att vrida på fördelaren när den går, det skulle ju kunna vara tokigt tidig tändning kanske. Det blir imorgon...

Det som inte är gjort är att mäta på och kanske byta lambdasonden, den har jag inte fått än. Mäta bränsletrycket har jag inte grejor till, det skulle ju kunna vara pump/bränsletrycksregulator eller kanske ett helt galet chip, kanske trasig styrbox.. Stort vacuum läck någonstans eller nått som är knasigt kopplat?

Andra ideer?

Sammanfattning vad som är kollat/bytt:
Tändstift nya ngk enligt tips i tråden.
Ny tändspole
Ny vacuumslang till boxen
Ny vacuumslang till bränsletrycksregulatorn
Kollad blåa tändgivaren
Fördelaren sitter rätt
Tändningen ställd på strecket i fördelaren med motorn på 6grader före på märket på svänghjulet.
Tändföljden är rätt
Fullgas och tomgångsswitcharna funkar.
Co pot justerad till 500 ohm
Spänningen kollad till sprutet
Tomgångsmotorn surrar
Jordarna till givarna och till sprut verkar ok

Säker glömt nått...

Sjove
2012-09-05, 23:47
Låter ju trevligt att du iallafall fick köra en bit med bilen :)

Tycker att det låter helt rätt att fortsätta med lambdasonden och även kolla chip och styrbox. Nu när jag satt och funderade så kom jag på att du kunde ju kolla knacksensorn oxå!

Lycka till
/ Daniel

Sciroccogtx16v
2012-09-06, 09:06
Hej!
Knacksensorn är bytt till en ny av förra ägaren... glömde det.

Sn00k
2012-09-06, 10:38
låna en styrbox av någon, med orginal-chip i.. så du kan utesluta den klassiskt uppeldade styrkretsen till lambdasonden.

Sciroccogtx16v
2012-09-06, 11:08
låna en styrbox av någon, med orginal-chip i.. så du kan utesluta den klassiskt uppeldade styrkretsen till lambdasonden.

Trasig lambda krets, påverkar den även vid kall motor?

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-09-06, 20:17
Funderar på inkopplingen av bränsletrycksregulatorn, visst måste väl slangen från pumpen gå in i railen och returen kopplas till regulatorn?
Tror inte det är kopplat så nu, det skulle ju kunna förklara en del....

Någon som vet eller har en bild på soppaslangarna?

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-09-06, 20:45
Om blå plaströr är från pumpen är det rätt kopplat.. Men har för mig att vi tog bort den andra slangen och att det kom soppa när pumpen gick... Jag har hittat motstridiga uppgifter på nätet om vilken som är vilken, kan någon kolla på sin g60? hoppas hoppas hoppas att det är felkopplat....

Funderade en stund och kom på att det ju inte kan va felkopplat, då skulle ju returen till tanken göra att det inte blir nått tryck alls... Sorry...

Nästa teori trasig bränsletryckregulator kanske?

Nån som har en?

Fredrik

Sn00k
2012-09-06, 22:38
RETUREN är BLÅ.. skall sitta på regulatorn.. kör du allting bakvänt nu? isf äre inte så konstigt att det spökar =D

och ja, är styrkretsen till lambdan bränd så påverkar det även vid kall motor.. brukar svartröka å dra runt 2liter+ per mil när denna ger sig.. samt gå på 2-3 cylindrar då.

Sciroccogtx16v
2012-09-06, 22:46
Hmm det låter som min bil...
Kanske ska byta plats på slangarna och se vad som händer... Men den borde ju inte gå, eller tänker jag fel. Jag får kolla vilken slang det kommer soppa ur.
Annars låter det väldigt mycket som din teori med lambdan. Väntar på en lambda till att börja med. Vore ju trevligt att hitta en styrbox med org chip för vettiga pengar eller till låns för att testa.

Fredrik

Ps åker till Amsterdam några dar och tar ledigt från mysteriet med den bluddrande g60

Sciroccogtx16v
2012-09-12, 19:09
Hejs
Tillbaka från Amsterdam. Hoppet är ju det sista som överger mäniskan som bekant.
Skiftade bränsleslangarna och kollade vilken som som det kom soppa ur när man slår på tändningen.
Nu går den så fett att den med pumpen igång inte ens startar, rycker man säkringen till pumpen kan den starta om man har tur....
Vad göra nu? Skulle gärna vilja mäta bränsletrycket, kanske är tokhögt? Btr en kanske inte tyckte att livet var så kul när den var kopplad baklänges? Jag skall kolla om det kommer någon soppa alls ur returen. Det borde väl spruta ur returen så fort pumpen går?
Det skulle ju kunna vara stopp i returen också med tanke på att bilen faktiskt gick med slangarna felkopplade och trycket borde varit väldigt nära noll....
Fredrik

Sn00k
2012-09-12, 23:34
vet inte va sopparegulatorn tycker om att köras baklänges, jag har faktiskt aldrig provat på en G60.. =D
men annars brukar just den där modellen vara jäkligt stryktålig.. att det är stopp i returen låter däremot högst osannolikt.

visst, det ska komma soppa ur returen så fort pumpen går.

du kanske har lyckats sabbat regulatorn ändå, om den nu går såpass fett.. va sitter det för spridare i motorn? bara en liten fundering.

Sciroccogtx16v
2012-09-13, 09:27
Hej Sn00k!

En legend inom G60 felsökning!
Det sitter gråa spridare, lite osäker skulle kunna vara vita också..men eftersom det satt gråa original är det väl troligast att de är dom. Men den går såpass fett att det knappast är det som är felet. Antingen trycker den in tokmycket soppa på grund av för högt tryck eller så är det något med kablaget till spridarna som håller dessa max öppna hela tiden alternativt styrboxen trasig.
Har hittat en box som jag får köpa för vettiga pengar, får den väl i nästa vecka. Det hjälper ju en del i felsökningen om inte annat.

Fredrik

Sn00k
2012-09-13, 12:12
okej, kör hårt.. hade nog rekkomenderat dig att prova med en annan regulator när du ändå är igång.. nån lär väl kunna ruska fram en sådan, tycker man.
vill minnas att det sitter samma/lika på några tidiga snaabar, 9000, även nån renult å nån vw cab.. några 2.5, några 3.0 och nån sällsynt 3.5bars.. sen även i porsche, men dom tror jag uteslutande var 3.5bar, kan ha fel.


3.0bar, dom ska ha bosch#: 0280160235, vag#: 037133035E

och en snabb sökning på lagabasen visar: http://www.laga.se/resultat.aspx?artnr=0280160235

..billig investering.. =)

Sjove
2012-09-13, 12:53
Spridarna får + hela tiden och jordar via styrboxen. Så antigen fel i styrboxen eller om någon har pillat i elsystemet till motorn och jordat den kabelen någon annanstans. Vilket skulle göra att så fort motor går runt så går spridarna på för fullt!

Sen fattar jag inte riktig hur insprutningen fungerar riktigt för där är bara 1 + och 1 - till alla 4 spridarna! Så den måste spruta en gång när hälften av insugnings ventilerna är stängda...???

Men det kan säkert Snook förklara... Jag har inte riktig kommit dit än :)

Sn00k
2012-09-13, 14:12
korrekt Sjove, den skjuter "batch-fire", en billig och lite enklare variant av insprutning, om än avsaknad av precision så är den väldigt exakt i just bränsleMÄNGD.
i den enklaste varianten av batch, som vi pratar om här, så skjuter alla 4 spridarna sammtidigt, men bara 2 ggr per vevaxelvarv och endast 25% av totala bränslemängden.. dvs 4 ggr per otto-cykel, som är 720grader, och då har alla cylindrarna fått sin fulla bränslemängd, 25% * 4 insprutningar = 100% = alla nöjda å glada.

den skjuter rent teoretiskt inte riktigt PÅ en stängd ventil, utan den skjuter i luftflödet påväg ner mot denna ventil.. som är öppen när luften når dit ifall allt är rätt konstruerat.. har lite med utformningen av insugskanalen att göra(från spridaren å hela vägen ner till ventilen i toppen).
nu har vissa spridare atomiseringen via en stråle PÅ själva ventilen som är väldigt het, och i dessa fall kan det faktiskt bli så att den skjuter på en stängd ventil, men soppan atomiseras ändå i luftflödet innan den når cylindern.

billigt att tillverka, och exakt nog i dom allra flesta fall, behövs inte så mycke givare å kablage.. rpm och luftmängd räcker, eller i detta fall insugstryck och temperatur, därmed kalkylerad luftmängd(syremängd).

Sciroccogtx16v
2012-09-13, 15:09
Hej

Tack SnOOk det där Bosch numret letade jag efter som en galning igår, för att just hitta beg från andra bilar!

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-09-14, 19:50
Hej
Lite mer felsökning idag....
Tog isär boxen och konstaterade att en av jordarna hade brunnit av där inne, lagade detta och hade stort hopp att bilen skulle gå nu, men jag hade helt fel... Den surar fortfarande! Konstaterade att spridarna får ström så fort tändningen är på.. Inte konstigt att den inte startar... Ny box på väg från nån glad annonsör på corradoklubben..

Fredrik

Sjove
2012-09-14, 21:32
Vi hoppas på det bästa, låter ju troligt med boxen nu.
Jag har bränt 2 boxar till Digifant 2 genom att ge bilen start ström från en stor jävla bil laddare.
Kanske något sådant som har hänt med denna bilen oxå....

Sciroccogtx16v
2012-09-15, 16:49
Jaha, har inte börjat kalla folk för klåpare än men nu är det bra nära, antingen mig själv för att inte kollat det mest grundläggande först eller den som satte kontakten till spridarna på bromsvätskebehållaren... NU startar den Hurra! skulle jag vilja säga men den går inte så fantastiskt bra, men det får väl komma sedan..

En annan grej som oroar mer än litegrand är att ut från den öppna returen från gasspjället kommer kopiös mängd oljedimma. Måste ju komma från kompressorn som sägs vara nyrenoverad. Kan bero på en av tre saker, den är jätteoljig efter renovering och massa meck. Oljematningen från fel ställe? För högt tryck? eller igensatt / felkopplad retur kanske. Förutom det mest troliga, den har någon packbox som inte mår så bra.....
Så, vilken oljetrycksgivare skall matningen av oljan till kompressorn vara inkopplad på? Resten får jag kolla när jag fått returröret, som det är nu blir hela motorummet blankt och fint av oljan...

Fredrik

Fredrik

Sn00k
2012-09-15, 18:36
haha, grattis! original så tror jag att oljan tas ut med y-kors på sidan av toppen.

lånar en bild av nån: http://members.shaw.ca/SyncroJetta/G60_Engine_Build_04.jpg

Sciroccogtx16v
2012-09-15, 21:57
Så där ser det inte ut.... Tror att nippeln sitter närmast toppen och att oljetrycksgivaren sitter skruvad in i nipplen. Är det någon slags tryck/flödes reducering in i den där tro? Någon som vet?

Fredrik

Tar en bild och lägger upp imorgon.

Sciroccogtx16v
2012-09-15, 23:29
Hmm, läste på nått amerikanske forum om någon som blåst "outer seals" fyra ggr på en vecka när han körde med fel oljeledning. Antingen var han en gud på att mecka g lader eller så är dessa tätningar lätta att byta, vem vet mer?

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-09-16, 01:26
Här är en bild på oljeanslutningen:
247
Blåst packboxarna??

Fredrik

Sn00k
2012-09-16, 02:01
osäker på om det är nån reducering i den där 6-kantiga mojängen, men med tanke på att den sitter där, och uppbyggnaden, så hade då iaf JAG skruvat lös den å tittat.. i det läget kan det mycket väl vara så att du blåst packboxarna.. g-ladern vill ha väldigt lågt tryck vill jag minnas.. FÖR lågt för att det skulle gå att köra en glidlagrad turbo tillförlitligt med samma tryckledning(istället för g-lader).

hade vi inte nån "RS-mannen" eller vad han kallade sig här på forumet, som renoverade g-laders.. det var nå fler också som provat renoveringssatser ifrån tyska ebay, med goda resultat, så det bör inte vara alltför lurigt att göra själv =)

larra
2012-09-16, 03:39
Här är en bild på oljeanslutningen:
247
Blåst packboxarna??

Fredrik

sådär ser olje anslutningen ut på våran g60 motor också, men aldrig lyckats mecka ditt G laddern pga att motorn sitter i en golf 3,

Sciroccogtx16v
2012-09-16, 14:15
sådär ser olje anslutningen ut på våran g60 motor också, men aldrig lyckats mecka ditt G laddern pga att motorn sitter i en golf 3,

Har du en lader över?

Min åkte ur bilen nu, det bara sölade olja ur den....

Oljeledningen är original (märkt vw audi) och har ett pyytelitet hål i ändarna, det måste vara den som begränsar flödet/trycket.

248
Riva isär och byta packboxar? Har ju inte så mycket att förlora förutom priset för packboxarna....

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-09-16, 14:18
Renoverad är den ju, frågan är bara när.....

249

TEC heter firman enligt sigillet.

Fredrik

Sjove
2012-09-16, 17:32
Ja det stämmer att det är slangen som begränsar flödet till G-ladern, eller rättare sagt slangens utformning gör så G-ladern får rätt olje flöde.

Sen om det blir högre eller lägre tryck pga slangens utformning eller om det är något med Y kopplingen som egentligen ska sitta där, det vet jag inte.

Jag ska se om jag kan hitta någon info om detta i min verkstadshandbok.

JRJ
2012-09-17, 08:41
Säg till om du behöver hjälp med G-ladern, jag har renoverat och portat ganska många. =)
Varför är returen från spjället till G-ladern bortplockad? Finns absolut inga fördelar med det, bara nackdelar.

Sciroccogtx16v
2012-09-17, 09:27
Säg till om du behöver hjälp med G-ladern, jag har renoverat och portat ganska många. =)
Varför är returen från spjället till G-ladern bortplockad? Finns absolut inga fördelar med det, bara nackdelar.

Hejs
Gör du renoveringen (i så fall vad tar du?)eller hjälper du till? Var köper du delar, vilka kan man lita på? Kollade på G-laderseite och diverse ebay annonser och "alla" säger att dom har grejor som är som original eller bättre...
Har förstått att alla packboxar måste vara av den tåligare 150-200 graders varianten. Funderade på att bara byta dom och kolla att allt annat ser bra ut men vet inte hur breda seal stripsen skall vara för att bedömas som ok? Fast det kanske bara e korkar att inte byta allt när man ändå har isär den. Det som verkar lite läskigt är att få ur och i lagren utan att nått blir skadat. Har du giggar och sånt för att pressa lagerna?

Ang varför returen är bortplockad, ja säg det.. jo bilen hade Eaton ett tag, det beror troligtvis på det. Har beställt ett nytt returrör från tyskland. Kommer i veckan..

Fredrik

JRJ
2012-09-17, 09:54
Jag har mest renoverat dom själv, men såklart även hjälpt till när vänner och bekanta bara behöver lite hjälp.
När jag köper renoveringssatser så köper jag inte det billigaste jag hittar. Vet många som har gjort det och fått problem ganska omgående.
Jag köper från Evolution Tuning. Kostar en slant men jag vet att det är riktigt bra prylar, och än sålänge har jag inte hört att någon har haft problem. Min egen G-lader går med samma grejer i, och den PG motorn lämnar runt 260 häst.

Lagren för den stora axeln är nog inget du behöver byta om den är renoverad ganska nyligen. Lagren för den lilla axeln kan nog också vara fina men dom är inte smorda av motoroljan så det är lite kinkigare med dom.
Apex-tätningarna är lika bra att byta hur som helst. Kostar inte mycket och den absolut vanligaste orsaken till att G-ladern rasar är att dom blir för utslitna.

Jag brukar fixa med grejerna på vanliga jobbet, efter jobbtid. Där finns allt man behöver.

Sciroccogtx16v
2012-09-17, 12:56
Jag har mest renoverat dom själv, men såklart även hjälpt till när vänner och bekanta bara behöver lite hjälp.
När jag köper renoveringssatser så köper jag inte det billigaste jag hittar. Vet många som har gjort det och fått problem ganska omgående.
Jag köper från Evolution Tuning. Kostar en slant men jag vet att det är riktigt bra prylar, och än sålänge har jag inte hört att någon har haft problem. Min egen G-lader går med samma grejer i, och den PG motorn lämnar runt 260 häst.

Lagren för den stora axeln är nog inget du behöver byta om den är renoverad ganska nyligen. Lagren för den lilla axeln kan nog också vara fina men dom är inte smorda av motoroljan så det är lite kinkigare med dom.
Apex-tätningarna är lika bra att byta hur som helst. Kostar inte mycket och den absolut vanligaste orsaken till att G-ladern rasar är att dom blir för utslitna.

Jag brukar fixa med grejerna på vanliga jobbet, efter jobbtid. Där finns allt man behöver.

Ahh låter bra, dom där Evolution Tuning, har dom någon hemsida? Sökte men hamnade på nån sida i USA och nån i frankrike... en tysk utan info.. vad tar dom för en renoveringssats?

Fredrik

JRJ
2012-09-17, 15:23
http://www.evolution-tuning.de/
Är adressen men det verkar som att dom håller på att göra om sidan just nu.

Sciroccogtx16v
2012-09-17, 19:23
Jag skickade ett mail till dom så får vi se vad svaret blir! Om du har lust att hjälpa till med dom läskiga sakerna på ditt jobb så kan du få en slant! Lite läskigt att trycka ur lager och sånt när man inte har rätt grejor. Såg att du bor i stockholm också så vi kan väl höras när jag fått grejorna. Funderar ändå på att dela den innan och kolla så att det inte är något skadat och i vilket skick den verkar vara så jag kan beställa det som är dåligt, eller köpa en annan....

Fredrik

JRJ
2012-09-18, 15:49
Absolut, inga problem!
Skicka ett PM när du har köpt prylarna.

Sciroccogtx16v
2012-09-18, 22:55
Jaha ibland så skall man ha tur också!!! Hur är det möjligt???

Plockade isär min fina blanka G lader. Tror aldrig jag varit så försiktig någon gång med något bilrelaterat. Allt så fint ut, inget trasig geggit eller något sådan, lagerna verkar fina och jag har mätt upp alla radialtätningar som håller sig långt inom marginalen för byte, som smalast är dom 3,5 mm och när dom är nya är dom 3,8. Byte skall ske vid 1,5 mm förslitning alltså innan dom slits ner till 2,3 mm.

Så vad var fel då? jo inuti huvud axeln i oljekanalen hittade jag en massa små och lite längre bitar av en fjäder, det ser ut som en av fjädrarna som sitter i en packbox, men ingen fjäder saknas i någon packbox vad jag kan hitta, dessutom så måste det vara den första packboxen där oljan kommer in då eftersom delarna fanns "nedströms" denna. Denna fjäder blockerade oljeflödet genom axeln och detta gjorde antagligen att all olja tryckes ut vid första packboxen och in i g-ladern. Hade man haft lite mer otur kunde denna lilla fjäder totalhavererat hela kompressorn, hade en bit hamnat i ett lager eller om man kört vidare utan smörjning av de efterföljande lagerna hade hela skiten skurit ihop...

Nu måste jag bara hitta lite nya tätningar och sedan monterar jag ihop den igen! Ja jag skall kolla alla lager en extra gång men det verkar inte som om det hamnat något i dom och dom verkar friska.

Tjolahopp
Fredrik

En lite dålig bild på insidan av en G-lader
280

JRJ
2012-09-19, 08:07
Kul att det inte var något allvarligare, där sparade du en del jobb. =)

Sciroccogtx16v
2012-09-29, 19:47
Hejs
Nu börjar jag känna igen g60 motorn....

Kompressorn är tillbaka i bilen (hurra! Inte skickar den ur sig någon olja heller!) och returen från kompressorn är kopplad som som den ska. Monterade även en beg original lambda. Tändningen är ställd på gehör och bilen går ganska bra kall nu men det verkar som att något händer när den bestämmer sig för att använda alla givare när den blir varm. Den verkar då övergå i att gå rejält fett och orkar inte riktigt tända alla gånger och skjuter ur avgassystemet.
Planen är att byta stift imorron och se vad som händer, har en känsla för att den gick mycket jämnare och finare när mina beg 1.8 T platina stift satt i.

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-09-29, 21:13
Fast det börjar kännas som om jag måste ha tag på en styrbox som man vet är ok. Har precis smsat killen som skulle skickat en häromveckan...
Det skulle kunna va lambdan också.. Man vet ju aldrig..

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-10-01, 18:44
Hejs.
Har testat med andra stift nu, bilen går klockrent tills den blir varm. Då är det som att slå om en strömbrytare så går den illa. Så det är väl bara att vänta in en annan styrbox, troligtvis är lambda kretsen inte frisk inden jag har.

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-10-01, 18:49
En annan fråga, det finns en choke symbol vid värme reglagen. Är det motorlampan? Om man slår på tändningen så blinkar den med lite olika takt. Är det felkoder tro? Den lyser hela tiden när bilen är igång.
Bredvid sitter en varningslampa för handbroms och abs antar jag. Den lyser hela tiden, hur felsöker man abs på en sån här bil som inte har obd kontakt? Vag com med nån adapter?

Fredrik

Köberg
2012-10-02, 09:30
köp denna,om du nu har en Obd läsare

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/obd-2/adapterkabel-2x2-till-obd2-p48221

Sciroccogtx16v
2012-10-02, 09:57
Och med VDCS går det gå att prata med både ABS styrenheten och motorstyrdonet?

Fredrik

Köberg
2012-10-03, 09:31
VDCS?? kan inte vad det är riktigt
Vag felsöknings data??
ofta så är ju abs styrenheten och motorstyrdonet låst(endast märkesverkstad)

du får ursäkta ja kan inte så mycket om Vdcs,ja kör hårt me min Obd..

Sciroccogtx16v
2012-10-03, 16:36
http://www.vag-com.se/

För mer info om detta!

Fredrik

ypzilon
2012-10-03, 22:39
Felsökte en A3 som betedde sig precis så, visade sig att när tempgivaren funkade utmärkt upp till ca 70-75grader, över det så blev det avbrott i givaren och motorstyrningen trodde motorn var -40grader så den chokade ganska ordentligt.

Sciroccogtx16v
2012-10-10, 11:00
D.Stenlund var över med en kompis igår och snackade lite G60, trevligt!
Inte löste vi nått direkt men konstaterade att vi måste testa med en annan box..

Fredrik

Sciroccogtx16v
2012-10-14, 13:43
Hejs

Blir inte riktigt klok på detta....
Bytt box, ingen större skillnad.. Kollat det mesta nu men när jag mätte på lambdan är det nått skumt.
Lambdan verkar funka för blippar jag på gasen får jag typ 0,8 volt kortvarigt annars är det i stort sett 0 vilket betyder att bilen går snålt (lean). Om boxen tror det så förstår jag att den matar på mer bränsle.
Frågan är varför lamdan tror det? Jag hade ett avgas läckage precis bredvid muttern för lamdan som jag tillfälligt tätade med avgasbandage, så det borde inte läcka där. Hur känsligt är det med avgasläck innan lambdan? Kanske skall kolla att det är 100% tätt. Men kan detta verkligen vara felet?..

Fredrik

Sn00k
2012-10-14, 16:18
det ÄR känsligt med läckor innan sonden, men inte såpass att det skapar misständningar..

kolla inuti fördelaren, hallgivaren mer specifikt, så att rätt spänning kommer fram till den och att den inte är dränkt i fukt/olja.

vart sitter slangen till map-sensorn? denna ska sitta på uttaget längst emot passagerar-sidan till, annars blir det jätte-spök då boxen får helt fel värden.

CO-potten, är den hel å ren(den är kombinerad med insugstemp-givare), ta ur den ur röret, gör rent den med elektronikrengörings-spray, stoppa i den i röret igen, se till att den är tät i o-ringen, mät mellan dom två yttersta stiften, OHM, värdet skall vara 500ohm för en grundinställning.

hur står tändingen ställd?

starta bilen, varmkör till minst 80 grader, dra ur blåa motortemp-givaren medans motorn är IGÅNG, håll varvtalet på över 2000, gärna 2200, och lys med lampa ner på svänghjulet, i rätt vinkel ser du en pil gjuten i sprängkåpan, som skall peka på ett tydligt streck på svänghjulet(som motsvarar 6 grader F.ÖD), står den rätt?

vad kör du med för tändstift? allt som det står champion eller biltema på skruvar du ur å kastar ögonblickligen, funkar bättre med en rostig krokig 4-tums spik än sådana.
NGKs BUR6ET kan med fördel användas på dessa motorer.

mät spänningen fram till databoxen, ta ur relät som förser denna med ström, kolla med lupp efter sprickor eller testa direkt med ett relä som du vet är helt/nytt.

jordkabeln ifrån kabelhärvan som skall sitta på ventilkåpan alternativt kylarstosen på sidan av toppen, tror den är brun/vit, har denna bra kontakt? den brukar torka av, å den är referens/huvud-jord till boxen och sensorerna om ja inte minns galet.

givarna för spjälläget, ta ur stora kontakten på boxen, mät med multimeter och PIP eller diod-funktion, mellan stift 6(gemensam +) och stift 11, det skall då pipa när spjället är stängt och tomgångs-brytaren är sluten.. öppnat du spjället det minsta så skall pipet upphöra.
mät även mellan stift 6 och 15, detta är fullgas-brytaren och denna skall såklart pipa om spjället öppnas runt 75-100%.
inte ovanligt att dessa börjar glappa med åren så fullgas-anrikningen ligger på hela tiden, eller att boxen tror att den går på tomgång fastän du gasar för fullt, ger mycket konstiga värden.
ang. vilket stift som är vad så vill jag minnas att stift 1 är längst ner till höger på en rad, sedan rabblar dom på upp till 13, och stift nummer 14 börjar på nästa rad alldeles ovanför stift 1, men det där tror jag du listar ut ganska fort när du står där.

Sciroccogtx16v
2012-10-14, 19:38
Hek snook... Sugen på en stockholmsresa?

Skämt åsido, här står jag nu:
Så länge den går i open loop (kall motor) har jag ca 0,5 volt ut från lambdan. Vilket verkar vettigt då den går på bestämd bränsle luft blandning.
Sen när den blir varm så börjar den gå illa och ryka svart, då har jag ca 0,2 volt från lambdan, vilket då betyder att den tror att den går snålt...
Detta är kollat idag:
Tomgångskontakt funkar, mätt vid boxen.
Fullgaskontakt, mätt vid boxen.
Lambdakabeln ok mätt vid boxen. Skärmen på kabeln är ej kollad.
Båda jordarna till boxen kollade. Uppmätta vid boxen typ 0,1 ohm till jord.
Co poten mätt vid boxen, 560 ohm, justerade den inte.
Bytte från 1,8 t stift som jag hade i till BUR6ET som jag hade köpt för några veckor sedan, ingen stor skillnad, tyckte nog att den gick lite snällare på tomgång med 1,8t stiften.
Tändningen är ställd på känn, det skall erkännas, (har ingen lampa). Men jag har ju provat att flytta fördelaren när den går illa och det blir bara sämre , men jag skall låna en lampa och ställa den exakt så man slipper fundera på den saken.
Bytte btren idag, till en som jag köpt på skroten, ingen skillnad..
Alla vacuum slangar är nu bytta inklusive den till boxen som är exakt 1 meter och 3mm i diameter. Och den sitter på den övre anslutningen närmast passagerarsidan.
Boxen som sitter i nu har original chip, köpte den av nån snubbe i förra veckan och han var övertygad om att den är ok.
Drog en extra jord kabel från karossen till växellådan igår. Originalet såg inte så söt ut.

Det enda jag kan tänka mig är att det eventuella lilla läckaget vid lamdan stör dess reference (omgivningsluften) och att detta gör att den tror att den går snålt, det som talar emot detta är att den har 0,5 volt ut när den är i open loop. Vilket verkar vettigt.

Inte kollat idag men kollat tidigare:
Relät, har haft isär det och lött på dom vanliga lödningarna som brukar släppa. Mätt matningen vid tomgångsmotorn, kommer inte riktigt ihåg, men ca 13 volt om jag inte minns fel.
Hallgivaren, men varför skulle den börja spöka helt plötsligt när bilen blivit varm? och hur skulle den kunna påverka lambdan?
Tändkablar (bosch) med 5k ohm tändhattar. Lock och rotor, allt ser i stort sett nytt ut. Tändspolen har jag bytt till en ny.

Och som en beskrivning på hur den beter sig!
Startar som den ska, går bra med förhöjd tomgång, kanske 1100 varv eller så. Lambdan lämnar ca 0,5 volt. Blippar man på gasen några gånger sänks tomgången till ung 900 varv. Oavsett varv verkar lambdan ligga där.
Efter ca 10 minuter på tomgång och lite gasande börjar den helt plötsligt gå sämre, har svårt att hålla tomgång och svår att få upp i varv. Får man upp den i varv kan man gasa och den verkar gå fett med svart rök. Lambdan ligger då nästan konstant på 0,2 volt utom ibland när man släpper gasen då den tillfälligt går upp till 0,8 volt för att sedan gå ner till 0,2 volt igen.

Jag har säkert glömt nått jag gjort men fråga gärna!

Fredrik

Sn00k
2012-10-14, 20:02
haha, njae, försöker aktivt hålla mig från fjollträsk.. i den mån det är möjligt.. ;)
å jobbar lite för mycke dom kommande veckorna för någon dagsutflykt.

låter knepigt.. men om du mäter alla givare i box-kontakten, så får ju boxen rätt signaler, och då är det nått mekaniskt som spökar.

hallgivaren kan börja spöka när den blir varm, det är ett vanligt fel, och den ger då misständningar vilket i sin tur gör att oförbränd soppa åker rakt igenom å sabbar lambda-värdet.

men börja du med att täta grenrör, främre rör och katt så inte lambdan drar med sig syre å tror att motorn går magert.

förvärmningen till lambda-sonden.. går kopplat via soppapumps-relät, kolla även över detta efter sprickor i lödningar och ev testa med ett som är fräsht.. lambdan kanske inte kommer upp i arbetstemp riktigt å då kan du också få symptom liknande de du beskriver.
mät spänningen med bilen både kall å varm, mellan dom två vita kablarna på lambda-sonden.

Sciroccogtx16v
2012-10-14, 20:08
Hej igen

Snook, det slog mig nu att jag mätte jordarna till alla givare och mäter man utan boxen i så finns det inte jord på denna. Kollar man schemat jag hittat på nätet så borde det vara så att dessa jordas i boxen och inte har någon separat jordning någonstans. Kommercdu ihåg om det är så?

Fredrik

Sn00k
2012-10-14, 21:06
det ska vara så, annars hade ju inte boxen fått nån signal, om det gått från plus å direkt till jord ute vid givaren.

det mesta jordas genom boxen det var därför jag bad dig kolla huvud-jorden så den hade bra kontakt.. det vore inte första gången denna frasat av.


du kan alltid ohm-mäta jord-kablarna från box-kontakten fram till kontakten vid givarna, det bör ju då vara väldigt lågt om inte det är nå galet me kabeln.

Sciroccogtx16v
2012-10-14, 22:31
Jag tänkte förståss på jordkablarna från givarna inte signal kablarna.
Kablarna är mätta allihop, flera gånger.
Det jag börjar fundera på är gammal soppa, bilen har ju inte rullat på flera år, kan gammal soppa ställa till sånt här?

Fredrik

Sn00k
2012-10-14, 22:41
haha, självklart kan den det, hur länge har den stått?? =)

det första man gör är väl å byter soppan när en bil har stått mer än 1 år..

D_Stenlund
2012-10-14, 22:52
Tja Fredrik. Jag kan hoppa in lite eftersom jag sett hur den beter sig. Den går ju riktigt bra och fint på tomgång, riktigt bra till och med man kan knappast tro att den efter ett par min går som skit. Riktigt skumt. Kan de då verkligen vara soppan, när den annars går så fint? Snart får du ordning på den Fredrik, och då har du felsökt hela bilen;)

Toker
2012-10-15, 17:28
Jag byter alltid soppa i skoter efter sommarförvarningen.
Den uppför sig på så sätt att den går bra på tomgång och när du
belastar den går den skit.

Prova byt soppa.
Mvh Stefan

Sciroccogtx16v
2012-10-15, 22:17
Jag byter soppan för säkerhets skull. Skall byta lambdan igen till den jag köpte beg, blir nog en ny sen. Fråga om smurfen läser detta: Jag har kollat gamla besiktningspapper och co halten var hög trots rätt lambda värde. Tyder på kass katalysator om jag inte är helt ute och cyklar. Fick du någonsin bilen genom besiktningen efter avgassystemsbytet?
Kanske man skall ta och byta katten när man ändå är där och river, tror inte den blev så glad åt all olja från gladern heller.

Egentligen vill jag ha på ett original avgas hela vägen, men det gäller att hitta ett för vettiga pengar. Om någon har nått tips mottages det med tacksamhet!

Fredrik

D_Stenlund
2012-10-15, 23:24
De är det säkert. Jag hade kass katt i min, dåliga avgasvärlden. Köpte en ny från ridetech, typ 1000:-, perfekt efter de:)

Sciroccogtx16v
2013-01-15, 16:48
Jaha dags att uppdatera denna tråden!

Bilen har ju stått medan jag har lackat och meckat med med annat.

Hur som helst så startade jag den igår efter att ha kopplat in lambdan som följde med katten jag köpte på tradera.

Startade fint och gick riktigt bra tyckte jag. Stod och gick ungefär 5-8 minuter för att sedan tvärdö....

Trodde först på soppatorsk men tyckte nog att den dog lite väl tvärt. Kollade nu och har ingen gnista. Har inte kollat något men det lutar väl åt det enda jag inte har, hallgivaren i fördelaren....

Fredrik

Sciroccogtx16v
2013-01-15, 21:14
Verkar va hallgivaren, mätte lite och inget händer ut från mittstiftet, ligger typ 11,5 volt där hela tiden, inga pulser alls. Var köper man hallgivaren bäst? Såg att mekonomen villa ha typ 800 för en, hutlöst...
Skruvat verkar inte ha någon...

Fredrik

D_Stenlund
2013-01-15, 22:47
Fan att den ska jävlas såhär.
Jag ska till garaget imorgon jag tror jag kan ha. Plockar den till dig isåfall.
Hörs!

larra
2013-01-15, 23:17
Köp annars en beg fördelare så slipper du bli tokig på hallgivaren

Sciroccogtx16v
2013-01-15, 23:42
Fan att den ska jävlas såhär.
Jag ska till garaget imorgon jag tror jag kan ha. Plockar den till dig isåfall.
Hörs!

Bussigt!
sjove skulle kolla i gömmorna också!


Fredrik

Sjove
2013-01-16, 23:48
Jag kollade lite bland mina delar och tyvärr hittade jag ingen.... Men jag har även pratat med Danno här på forumet som oxå kör G60 och han kanske har en, men han åker på semester imorgon och har inte haft tid att kolla nu, utan isf när han kommer hem från semestern om det fortfarande är aktuellt då...

Sciroccogtx16v
2013-01-17, 00:00
Vi får se vad stenlund hittar annars blir det skroten, det fanns nåra på bildelsbasen från corradosar.
Tack för att du letade!

F

D_Stenlund
2013-01-17, 10:46
Ja är nästan hundra att de sitter en på min andra motor, glömde bort att kolla igår bland alltmen jag ska dit på lördag, är den hel och fin
Tar jag med den så kan vi mötas på söndag?

Sciroccogtx16v
2013-01-17, 14:57
Visst! Perfekt!


Fredrik

Sciroccogtx16v
2013-01-23, 20:04
Nu går den igen efter byte av fördelare! Alltså hallgivaren va paj.


Tack så hemskt mycket Danne Stenlund för fördelaren!

Når skall grejorna sluta bråka och börja funka? Ja nu finns det ljus i tunneln iallafall!
Om det bara kunde bli lite plus grader så man kan backa ut en bit och köra motorn lite längre stunder...


Fredrik

Sjove
2013-01-23, 20:36
Fan va najs!!! :)
Grattis
Hoppas att du får ut och åka lite snart :)))

D_Stenlund
2013-01-23, 20:36
Fan äntligen, skönt!!



Nu går den igen efter byte av fördelare! Alltså hallgivaren va paj.


Tack så hemskt mycket Danne Stenlund för fördelaren!

Når skall grejorna sluta bråka och börja funka? Ja nu finns det ljus i tunneln iallafall!
Om det bara kunde bli lite plus grader så man kan backa ut en bit och köra motorn lite längre stunder...


Fredrik

Sciroccogtx16v
2013-05-27, 20:27
Hmm, vad skall man säga.. Blir nog motorbyte i Lilla Blå. Bensinutspädd olja vid felsökningen och de 24000 milen som nuvarande motor gått har förmodligen satt sina spår i ett eller flera av vevstakslagren. Motorn knackar/rasslar mellan 2-3000 varv utan belastning, hörs mest när man försiktigt kliver av gasen. Vad jag förstår är det tecken på att vevstakslagerna är körda. Oljetrycket är dock ok och den går i övrigt som den ska. Har bytt olja en gång extra idag utan någon förbättring.

Verkar va kört för denna bottendel. Har plockat av tråget och det går att vippa på åtminstone två av vevstakarna. Svårt att förklara men om jag liksom vrider överfallet så glappar det. Rakt upp och ner är lite svårare att konstatera glapp men då håller ju kolven osv emot antar jag. Skulle uppskatta glappet till 0.5-1 mm. hörs det verkligen? Någon som har ytterligare nått sätt att kolla så kom gärna med tips, men det verkar va kört.... Det verkar som den helt enkel är slut, sliten, trött och gammal....
Lutar åt motorbyte, men om det är nått annat... Kompressorn skulle ju kunna ge knackningar men tror inte att det kommer från den men det vore ju trist....särskilt om jag bytt motor...
Så finns det nån motorman i närheten som kan komma förbi och känna på lagerspelet vore jag oerhört tacksam!

Fredrik

Sciroccogtx16v
2013-05-27, 23:35
Va ute i garaget och ryckte i överfallen igen, blir inte klok på detta. Tycker ibland att jag har typ en halv millimeter glapp för att sedan inte kunna känna nått glapp alls förutom i sidled där det måste finnas lite spel antar jag.
Det är ju olja mellan lagret och vevaxel, kan den luras? Kanske måste man plocka av ett överfall och kolla hur lagret ser ut?
Kan det va kolvbultens lager som glappar?


Behöver lite goda råd...

Fredrik

D_Stenlund
2013-05-28, 07:14
Testa ett komptest?

Sciroccogtx16v
2013-05-28, 09:05
Känns ju lite som om taskigt komp inte borde göra att det skramlar om motorn?


Fredrik

D_Stenlund
2013-05-28, 09:25
Känns ju lite som om taskigt komp inte borde göra att det skramlar om motorn?


Fredrik

Nej de har du rätt i:)

Sn00k
2013-05-28, 11:58
ta av ett lager eller två och kika hur det ser ut.. ett vevstakslager och ett ramlager, börja med dom närmast lådan till, dessa tar mest/först stryk i en G60.
lagren har snäva toleranser, långt ifrån nån hel/halv millimeter, har du något över 0.005-0.01 millimeter glapp så är det att klassa som sopslut.

kolvbulten är inte lagrad, snarare smord via oljesprut-munstycken på dessa, och även om det är rätt sällsynt att man träffar på G60 spisar med glapp, så är det ju inte omöjligt.

Sciroccogtx16v
2013-05-28, 13:15
Så här ser ett av lagerna ut. Ser väl ok ut eller?



2244

Kanske är helt fel ute...

Fredrik

Sciroccogtx16v
2013-05-28, 13:49
Börjar bli mer och mer övertygad om att jag letar på fel ställe. Glappet jag kände är när jag liksom vickar på vevstaksöverfallet, liksom vrider det, men när jag känner på det vinkelrätt mot vevaxeln kan jag inte känna nått glapp på nån av dom.
Kanske är dags att montera ihop eländet och ut och åka o se om jag hittar rasslet i någon annan del.....
Finns det nån frivillig som kan ligga i motorrummet medan jag kör?

Rasslet uppkommer mellan 2300-3000 varv, enklast att framkalla på 2an och 3an, UTAN last, när man släpper gasen och bara håller samma fart.

Fredrik

Sciroccogtx16v
2013-05-28, 14:14
Utan blixt
2245

Vevaxel
2246

Förbränningen ser åtminstone bra ut...
2247

Testade att vrida runt vevaxeln så att kolvarna va på väg ner och sedan trycka på kolvtoppen för att se om övre bussningen va slut men inget glapp där heller...

Over and out
Fredrik

Sn00k
2013-05-28, 15:00
lite smårepor men inget onormalt alls.. jag hade nog snarare börjat misstänka kopplingen/tryckplattan.. en kollapsad fjäder i lamellen kan ställa till med sådana missljud.. kolla även över remspännare/spännrullar till kompressorn, multiremmen och själva kompressorn om det behövs.

lagret till mellanaxeln är också en sån där grej som kan föra lite udda ljud.

det kan ju även vara från lådan det kommer.

Sciroccogtx16v
2013-05-28, 15:09
lite smårepor men inget onormalt alls.. jag hade nog snarare börjat misstänka kopplingen/tryckplattan.. en kollapsad fjäder i lamellen kan ställa till med sådana missljud.. kolla även över remspännare/spännrullar till kompressorn, multiremmen och själva kompressorn om det behövs.
det kan ju även vara från lådan det kommer.

Tack Snook, då monterar jag ihop det igen så får vi försöka lyssna bättre. Lådan säger du, jag tyckte ett tag att det bara lät på 2an och 3an, är det nått som klingar en klocka? Spännrullarna till kompressor remmen bytte jag fett på när jag hade isär det hela, kompressorrem+ kamrem+spännare är nya.
Om det är lådan/kopplingen, vad tror du om en 50 milasväng till BugRun utan bankörning?


Fredrik

Sn00k
2013-05-28, 15:18
känns lite avlägset att det skulle rasa inom 50 mil, men det beror ju på vad det är och hur illa det låter =)

sväng förbi närmaste Biltema och handla ett "motor-stetoskop".. mycket bra pryl för att felsöka sånt där.. du hör VÄLDIGT bra vad som försigår inuti motorn med ett sådant om du testar på lite olika ställen.
sedan är det bara å testa med bilen stillastående på olika varv och lyssna om du kan framkalla ljudet.. även kopplingen brukar höras i det läget, men kan du inte framkalla det utan å rulla så är det drivline-relaterat.. lådan alt. en inre drivknut, svårt att luska ut utan att höra det.

Sciroccogtx16v
2013-05-28, 15:55
Mellanaxeln skulle det ju kunna va, hur kollar man dom? vad är det för typ av lager på den? Hur byter man dom?
Hur länge brukar dom lagren hålla?
Fredrik