handdator

Visa fullständig version : Köpt Golf G60 jag skulle ju inte ....



Sciroccogtx16v
2012-08-29, 21:01
...hålla på med gamla skitbilar....

Men men, det är Smurfens gamla blåa Golf G60.
Planen är att först se till att den går som den skall. Nu går den knappt. Den misständer och går superfett som dom brukar när nått är knas.
Sen skall bilen återställas till originalutseende. Det sitter nu coils på den, dom går väl att höja sålänge men vill hitta original fjädrar och stötdämpare. 2,5 tums avgaset likaså, byte till original vore trevligt men ingen panik.
Viktigare är att se till att få på en dubbeljus grill med röd rand och och bort med klarglaslysena!
BBS fälgar av något slag skall på, eftersom smurfen fixat hjulhusen så det finns gott om plats lutar det åt BMW E30 BBS 7x15 med 195/50-50 ET 25. Hade såna på min vita 16v på stenålder (1989) och tyckte det var precis lagom...
Ni som tycker att jag är mossig, ja jag är över 40 och har alltid åkt gti i nån form men sällan byggt om så mycket.

Tänkte försöka mig på att få bilen så fin som den förtjänar, det finns knappt några fina kvar och väldigt få är i närheten av originalskick...

Så om du har garaget fullt med original g60 pryttlar och vill byta mot custom delar , PMa så får vi se vad vi kan göra!

Letar dessutom en massa småsaker som emblem,slangar, plastkåpor och tryckrör till motorum och sånt men tar och sätter in en annons på köpes efter helgen när jag varit och hämtat bilen.

Smurfen, du får inte bli sur för att jag reverserar ditt bygge, hoppas du uppskattar även en lite mer original G60! Om det går som tänkt så rullar det en riktigt fin Golf G60 på de svenska sommarvägarna kanske redan 2014... Vi får se, men jag tänker inte stressa. Det är bättre att det blir bra.

Fredrik

VWGolIV
2012-08-30, 08:39
Jag känner lika dant nu för tiden, även om jag kan gilla en schysst stylad bil.

Men vissa bilar är idag snyggare orginal igen...

Sciroccogtx16v
2012-09-01, 22:31
Jag är inte helt ensam då..
Jag gillar också snyggt stylade bilar, problemet är att det man tycker är snyggt i år inte är lika snyggt om fem år. Original håller sig lite längre om man säger så.

Har fått hem bilen nu och startar en tråd på projektsidorna istället!

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?17273-Lilla-bl%E5-Golf-G60-r%E4ddning-renovering&p=168561#post168561

VWGolIV
2012-09-02, 19:43
För mig så räcker det med 2 kromade pipor, ett par schyssta fälgar och ev en lätt sänkning så inte bilen ser ut som ett höghus.

Kollar in tråden!

Smurfen
2012-09-03, 20:31
Självklart kommer jag inte hata dig...
Jag har ju bara försökt fixa till sådant som är cleant och inte massa konstigt.
Men jag håller med dig. En snygg origianbil av den kalibern är inte alls dumt. Håller med Teddy. Ett par fina pipor lite sänkning och hjul gör så mycket..

Kommer följa tråden.

Sciroccogtx16v
2012-09-03, 23:40
Hej igen, nu när jag höjt den lite och fått på ett par bbs fälgar känns det helt rätt. Håller med dig smurfen, bilen var verkligen snygg när du hade den, men tiden går och hade man byggt om den nu hade man nog inte gjort samma mods kanske? Bilen är nästan märkligt fräsch, den har klarat både rost och det allmänna fantastiskt bra, speciellt med tanke på milen. Till och med lacken är ju fortfarande i så bra skick att det är synd och lacka om den. Jag skall ta ur rutan så fort bilen ställs in för vintern och fixa den lilla rosten som är där i underkant och runt vindrutetorkar infästningen, sen lacka den plåten, bakstötfångaren och kanske nått mer men behålla det mesta av lacken som den är.

Smurfen
2012-09-04, 17:55
Köp en ny plåt under vindrutan och byt. Jag köpte en men bytte aldrig. Tror det är enklast och bäst i slutänden.

Sciroccogtx16v
2012-09-04, 21:12
Jag får se hur det ser ut när ja plockat bort rutan och vindrutetorkar mekanismen. Men det är mycket troligt att plåten byts, kommer du ihåg vem som sålde en sån?