handdator

Visa fullständig version : Risker med xenonkonvertering?



lundqvistarn
2012-08-27, 19:12
Har funderat på byta ut mina helljus lampor i min Golf 5a ( 2008as Bluemotion )
till 55w xenon med canbus för att få bättre lyse.

Ja visst 2-3 NBB med 55w xenon skulle ge bäst lyse men de stjäls mycket i västerbotten tyvärr Confused
Går ju inte sätta fast lysena så dom inte går stjäla?

Har dock hört att vid eventuellt xenon konvertering av helljuset kan man få problem med nått ljusrelä som visst kostar 3500 - 4500 kr nytt att köpa? Nån som hört eller läst nått liknande?

Hur skulle ni göra, helljuset är uselt på bilen!

TheDeadDorkster
2012-08-27, 22:12
Du kan alltid köpa en LightOn-båge från OL Construction. Beställde just en båge till min 855, men har haft det på min gamla Golf VR6. Då kan du ha extraljusen i skuffen under tiden du inte använder dom.

Merlinen
2012-08-27, 22:47
Har själv tänkt xenon konvertera mina helljus nu till höst PÅ min mk5'a.

Så skulle vara bra och veta om det du säjer om ljusreläet stämmer

Henrik.M
2012-08-27, 22:54
Största risken med 55w xenon att du bränner sönder reflektorn vid flitigt användande (den börjar flagna) , värmeutvecklingen på 55w xenon är kraftigare än på halogen
I övrigt är det inga problem om kopplas rätt.
Vill man vara på den säkra sidan kopplar man det över ett externt relä.

Skickat från min Äppel Padda.

Merlinen
2012-08-28, 00:02
Hade tänkt mig ett 50w kit, men kanske lika att gå på ett 35w kit då.

P-plats.se
2012-08-28, 08:40
Största risken med 55w xenon att du bränner sönder reflektorn vid flitigt användande (den börjar flagna) , värmeutvecklingen på 55w xenon är kraftigare än på halogen
I övrigt är det inga problem om kopplas rätt.
Vill man vara på den säkra sidan kopplar man det över ett externt relä.

Skickat från min Äppel Padda.

...men xenon avger ju betydligt mindre värme!?
Jag har problem när det är kallt att det isar på mina extraljus när det är kallt.

Mk1
2012-08-28, 08:56
Hittade detta...
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10768-Golf-V-04-Vindruteporkar-problem&highlight=torkarmotor

Lindahl
2012-08-28, 10:36
Och här:

http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=A3mk3&Number=1013616&page=0&view=expanded&sb=1

http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=34272

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28852.15

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=45779

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=43113&p=325457

Jag verkar ju inte varit ensam om det.

//Håkan

Merlinen
2012-08-28, 10:56
Ingen rolig läsning alls :(

Hade ju iofs tänkt lämna in den till en frima här i Luleå där jag fått bra pris på ett kit monterat och klart, då lämnar ju dom garanti på det, så händer det något så måste ju dom stå för det? eller?

Men är det värt att chansa?....

Henrik.M
2012-08-28, 12:11
P-plats--> Det är stor skillnad på ett par EXTRALJUS och en vanlig billykta.
Både i utformning,kyleffekt och matrial på reflektor.
Ex en 35w xenonlampa blir snorvarm i en tät billykta som ej är utformad för detta , vare sig i matrialval på reglektor eller kylning. (vet detta efter att ha haft det på passaten i 4,5 år)
Klappar du dit en 50w xenon har du ännu mer värme direkt mot reflektor samt lyktglas som även det är av plast. (Du har ingen glaslins som skyddar på helljus)
Hur ofta ser du ex en bil med fabriksxenon som EJ har en GLAS lins?


Extraljus är en sak Helljus i orginallykta en annan.

Efterom tråden handlar om risker är det dom jag skriver om.
Sen finns det fördelar ocskå med xenon bara man är medveten om riskerna. :)

Kingen
2012-08-28, 14:11
En xenon lampa är inte lika varm som motsvarande halogenlampa. Att köra på med xenon i helljuset är inga konstigheter, har xenonkonverterat 30+ bilar nu inkl Seaten som jag själv hade och ingen har haft problem. Har även xenonkonventerat några nya bilar och dess halvljus (som är på hela tiden), helljus kör du inte med så länge, så även om värmeutvecklingen nu skulle vara högre med xenon, hur länge är de på innan man måste blända av?? Inte speciellt länge..

Förra s60/s80/V70 hade xenon original med reflektor..

Du behöver inte oroa dig för att du ska bränna en reflektor, räkna dock med att ljusbilden kan bli lite annorlunda. Är inget problem med helljus dock..

Edit: Kör med xenon i dimljusen på golfen och det är ännu mindre reflektorer än i helljuset, visst blir det varmt men inte speciellt varmare än med halogen, tycker jag iaf.

Janne.M
2012-08-29, 15:17
Allt beror på var du bor, när jag kör hem till byn kan jag få köra flera mil i sträck med helljuset på

TheDeadDorkster
2012-08-29, 19:26
Dock så brukar man köra i 70-110 när man kör med helljuset på (i alla fall i den här delen av landet).

P-plats.se
2012-08-29, 22:23
P-plats--> Det är stor skillnad på ett par EXTRALJUS och en vanlig billykta.
Både i utformning,kyleffekt och matrial på reflektor.
Ex en 35w xenonlampa blir snorvarm i en tät billykta som ej är utformad för detta , vare sig i matrialval på reglektor eller kylning. (vet detta efter att ha haft det på passaten i 4,5 år)
Klappar du dit en 50w xenon har du ännu mer värme direkt mot reflektor samt lyktglas som även det är av plast. (Du har ingen glaslins som skyddar på helljus)
Hur ofta ser du ex en bil med fabriksxenon som EJ har en GLAS lins?


Extraljus är en sak Helljus i orginallykta en annan.

Efterom tråden handlar om risker är det dom jag skriver om.
Sen finns det fördelar ocskå med xenon bara man är medveten om riskerna. :)

Självklart är det skillnad på ett extraljus och på en mindre orginalstrålkastare.
Å andra sidan har jag erfarenhet av att montera Xenon i ännu mindre strålkastare utan några som helst problem.
Här är exempelvis mitt hjälmljus med 35W Xenon och jag har inga problem med värmen där inte...

191

Har dock ingen erfarenhet av Xenon i orginalstrålkastaren som diskuterats så självklart kan det ju vara så att det blir problem där...

Henrik.M
2012-08-29, 23:41
Har dock ingen erfarenhet av Xenon i orginalstrålkastaren som diskuterats så självklart kan det ju vara så att det blir problem där...

Det är inte säkert , skrev i mitt första inlägg att med 55W xenon är risken stor att strålkastaren flagnar vid flitigt användande pga av utökad värmeutveckling. :-)
MEN om vi lämnar den biten , och koncentrar oss på torkarelektroniken/elstyrdonet istället villket är ett känt problem när man läser runt (Och väldigt logiskt problem när man tänker efter).

Skulle jag konverterat hade jag gjort det över ett externt relä , för det pallar elstyrdonet med. (Då tar man bara en signal på ett par mA den vägen).

Om jag får spinna vidare i ämnet.

P-plats.se
2012-08-30, 00:28
Tur man bara konverterar saker utan massa elektronik...
Just nu en Puch Dakota! ;-)