handdator

Visa fullständig version : Oljetemp på TSI och TFSI



frazer
2012-08-27, 11:02
Jag håller rätt bra koll på min oljetemp, framförallt på vinterhalvåret, eftersom jag gärna tycker om att gasa lite.
Mina föräldrar har en Golf Variant TSI 160, och jag själv en ED35a. Det jag noterat är att min bil har konstant lägre oljetemp än föräldrarnas. Min går väldigt sällan över 90 (normalt 86-88), medan deras ligger, efter att ha stabiliserat sig, konstant över 90 (92-93 vid normal körning).

Är det konstigt att det skiljer så pass mellan motorerna?
Vad är "normal" temperatur, när bör man börja oroa sig?

Peter-C
2012-08-27, 17:18
Dina noteringar verkar låga. Märk att oljetempen kommer ju upp i värme betydligt senare än vattentempen.

Svensk sommar:

Normal temp på min GTI TSI är runt 95 – 100 C.

Vid långfärd Svensk motorväg säg 103 C.

Autobahn DE 106 – 108 C (går betydligt fortare). Samma temp vid forcerad körning hemma.

Oroa sig för hög oljetemp, det kanske man kan göra över 130 C (syntet). Jag har inte hittat någon tempgräns för t.ex. Castrol Longlife III / Edge 5w-30 som många kör på.

/Peter

DPC
2012-08-27, 21:06
Jag håller rätt bra koll på min oljetemp, framförallt på vinterhalvåret, eftersom jag gärna tycker om att gasa lite.
Mina föräldrar har en Golf Variant TSI 160, och jag själv en ED35a. Det jag noterat är att min bil har konstant lägre oljetemp än föräldrarnas. Min går väldigt sällan över 90 (normalt 86-88), medan deras ligger, efter att ha stabiliserat sig, konstant över 90 (92-93 vid normal körning).

Är det konstigt att det skiljer så pass mellan motorerna?
Vad är "normal" temperatur, när bör man börja oroa sig?

Det är inte konstigt att det skiljer mellan motorerna. Två olika motorfamljer och konstruktioner förklarar skillnaden. Min R har "samma" typ av motor som din och ligger alltid mellan 85-90 grader vid normal körning. Tuff autobahnkörning ger drygt 100 grader. Motsvarande Gti:er jag provat likt Peters har legat konsekvent högre. Antagligen pga modernare konstruktion, kanske t o m med oljetermostat sm är ett sätt att sänka bränsleförbrukningen på.

Marcus
2012-08-29, 15:02
Dina noteringar verkar låga. Märk att oljetempen kommer ju upp i värme betydligt senare än vattentempen.

Är det skillnad på TSI och TDI-motorer i detta avseende? På min TDI blir vattnet varmt betydligt snabbare än oljan.

Jocke Grön
2012-08-29, 15:07
Är det skillnad på TSI och TDI-motorer i detta avseende? På min TDI blir vattnet varmt betydligt snabbare än oljan.

Vattnet blir alltid varmt snabbare än oljan!

Mini_me
2012-08-29, 20:42
Är det skillnad på TSI och TDI-motorer i detta avseende? På min TDI blir vattnet varmt betydligt snabbare än oljan.

Beroende på årsmodell kan du ha en hjälp värmare (webasto)...då går det mkt fortare.

Peter-C
2012-08-29, 21:02
Är det skillnad på TSI och TDI-motorer i detta avseende? På min TDI blir vattnet varmt betydligt snabbare än oljan.

Ja Marcus - Det är ju det jag skriver - att oljans temperatur stiger saktare än vattnet... Du har vänt på tolkningen :-)

Man kan väl konstatera att TS har inget problem med förhög oljetemp. Det är bara att köra på.

/Peter